Juoksu sököillä polvilla

Tekisi hirveästi mieleni aloittaa juoksulenkit, kun aerobisen tekeminen sisätiloissa tympii ja sitä raitista ilmaakin olisi hyvä saada.

Ongelmana on kuitenkin se, että polveni on heikot eikä aerobic ja tanssiminen aikanaan niille ainakaan hyvää tehnyt. Toisaalta tuntuu, että punttitreeni on korjannut tilannetta. Vaikka juuri viime viikolla olin ensimmäistä kertaa vuosiin ihan perusaerobicissa, ja polvet ei kyllä siitä tykänneet yhtään.

Anyway onko kellään minua viisaammalla vinkkejä, miten aloittaa juoksuharrastus niveliä säästäen? Sekin pitäisi ottaa huomioon, että taidan enimmäkseen joutua juoksemaan asfaltilla.

Ja koska joku kuitenkin kysyy, mitä vikaa polvissani on, niin mitään diagnosoitua ei sinänsä ole; kaikki niveleni vaan on ylitaipuvat, mikä tekee niistä heikot. Ja sitten niitä vihloo nopeat pysähdykset ja ne turpoaa jne.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Enpä suosittele mitään juoksemista noilla polvilla. Mun siskolla oli kanssa samanlaista "vikaa" polvissa ja kun se aloitti juoksemaan, niin ei mennyt kovin monta viikkoa kun sen polvet oli ihan paskana ja niihin koski koko ajan. :(
Siitä alkoi sitten tulehduskipulääkkeiden syöminen ja kun nekään ei auttanut, niin sitten lääkäriin. Läkäri sanoi, että siskollani on ns.juoksijan polvi. Siihen lääkäri sitten määräsi vahvemmat kipulääkkeet ja suositteli juoksemisen lopettamista. Sitten vaivat hävisivät, kun ei enää juostu :worship:
Jos ulkoilla haluat, niin suosittelen ennemmin reippaita kävelyjä kuin juoksua.
Tsemppiä lenkkipoluille :thumbs:

reinhardt sanoi:
Tekisi hirveästi mieleni aloittaa juoksulenkit, kun aerobisen tekeminen sisätiloissa tympii ja sitä raitista ilmaakin olisi hyvä saada.

Mä en polvivammoista tiedä mitään, mutta olisko fillarointi mahdollista? Tuo ei varmaan käy polville pahasti.

Jakob sanoi:
Mä en polvivammoista tiedä mitään, mutta olisko fillarointi mahdollista? Tuo ei varmaan käy polville pahasti.

Onhan se mahdollista, ja kesällä fillaroinkin, mutta talvella en. (liian kylmää ja liukasta.)

Täytyy varmaan sitten ostaa kävelysauvat, että saa lenkkeihin jotain tehoa. :rock:

Niin no, onhan tuo liukkaus ja kylmyys vähän ongelma talvisin. Toisaalta samat ongelmat melkein tulee juostessa vastaan. Sauvakävely voi olla ihan jees vaihtoehto, mä en varmaan osaa tekniikkaa tai jotain, sillä mun syke ei nouse tarpeeksi sauvoilla. Ainoastaan ylämäessä nousee 130 pintaan, jossa sen toivoisin jakuvasti huitelevan.

Pitää varmaan mennä tekniikkakurssille :lol2:

Asfaltilla juokseminen on myrkkyä vaikka olis kuinka hyvät polvet. Jos välttämättä haluaa juosta, niin pururadalle.

reinhardt sanoi:
Onhan se mahdollista, ja kesällä fillaroinkin, mutta talvella en. (liian kylmää ja liukasta.)

Täytyy varmaan sitten ostaa kävelysauvat, että saa lenkkeihin jotain tehoa. :rock:
Täällä yksi polvivaivainen samantyyppisillä oireilla. Pari vuotta sitten testasin lumikengillä kävelyä ja se sopi ainakin mun polville hyvin. Syke nousee ihan hyvin. Ja voi niillä näin polvivaivaisena juostakkin kun lumi joustaa hyvin.

Omia kenkiä en ole vielä ostanut. Tänä talvena ajattelin ostaa, mutta hieman mietityttää missä niillä olisi hyvä kävellä arki-iltoina kun metsässä on jo pimeää.

Itsekin polvivaisten clubin pitkäaikaisjäsenenä ainoa järkevä suositeltava asia polvivaiselle on jättää juoksematta. Juokseminen rassaa helkatisti polvia ja jos polvet on jo ennestään huonot niin ei siinä pitkälle juosta ennenkuin ne huonot polvet on kunnolla paskana. Muita paremmin huonoille polville sopivia lajeja löytyy kyllä.

Edit: Juu ne kävelysauvat on hyvät. Mulla on itellä kolmet. Lumihangessa kävely on mukavan raskasta, kohta pääsee taas toivon mukaan.

Ikävä kyllä juoksu on polville murhaa, jos on jotain vikaa jo valmiiksi. Ei kannata rikkoa polvia väkisin, varsinkaan kun vaihtopolvia ei vielä saa kovinkaan kätevästi ;-)
Kyllä erittäin reippaasti sauvakävelemällä tai jopa ilman sauvoja saa hien kunnolla pintaan. Pitää vain oppia kävelemään kovaa.
Ei ole muuten niin helppoa kävellä kovaa esim. tuntia kuin jengi kuvittelee.

Sauvakävely -> :thumbs:

Hiihto ja luistelukin ovat erinomaisia talviajan aerooppisia lajeja. Niissä on ainoa vika se varusteiden kanssa leraaminen, sitä ei voi välttää. Tosin luisteluun piisaa hyvät luistimet, hiihdon suhteen pitäisi tietää voitelustakin jotain. Luistelussa ekstrabonuksena se, että kun ostaa hokkarit ja mailan (myös kypärä ja polvisuojat ovat suositeltavia), niin voi päästä höntsylätkän hauskuudesta osalliseksi. :D

Olin muuten todella hämmästynyt tässä vähän aikaa sitten, kun hypistelin uusia CCM:n luistimia urheiluliikkeessä. Kiesus, miten ovat kevyitä nykyään! :eek: Varmaan on jotain uusia kevyempiä muovilaatuja tms. käytössä, mutta joka tap. painoero esim. kymmenen vuoden takaisiin putkiin on selkeä.

iivili sanoi:
Sauvakävely -> :thumbs:

Hiihto ja luistelukin ovat erinomaisia talviajan aerooppisia lajeja. Niissä on ainoa vika se varusteiden kanssa leraaminen, sitä ei voi välttää. Tosin luisteluun piisaa hyvät luistimet, hiihdon suhteen pitäisi tietää voitelustakin jotain. /QUOTE]

Ei se voitelukaan niin vaikeeta ole että kannattais hiihtoa sen takia karsastaa. Varsinkin vapaata voi hiihtää ihan hyvin yhden voidepurkin voimalla, itse tein viime talvena niin että oli vaan yksi yleiskelin luistopasta jota levittelin luottokortilla suksenpohjiin, ja useimmilla keleillä luisto oli riittävän hyvä, eli ohitin useampia ihmisiä kuin minut ohitti :D

PS. Tulis jo lunta niin pääsis sivakoimaan!

kiitoksia hyvistä neuvoista. Hommaan sitten ne kävelysauvat. Luistelua vihaan ja hiihtämiseen täytyy odottaa, että saataisiin lunta. ;)

Onko teillä muilla polvivaivaisilla sellainen ongelma, että jos joskus toteaa, ettei juokse kun polvet ei kestä, reaktiona on: "alat vaan juosta, kyllä ne siitä vahvistuu", tai sitten suorastaan oletetaan, että kuvittelen kivut/olen vain niin laiska, että keksin tekosyitä olla juoksematta?

EDIT: Ja kun jotain hölkkääjiä katselee, minä KÄVELEN nopeammin kuin ne "juoksevat".

Viimeksi muokattu:
reinhardt sanoi:
Onko teillä muilla polvivaivaisilla sellainen ongelma, että jos joskus toteaa, ettei juokse kun polvet ei kestä, reaktiona on: "alat vaan juosta, kyllä ne siitä vahvistuu", tai sitten suorastaan oletetaan, että kuvittelen kivut/olen vain niin laiska, että keksin tekosyitä olla juoksematta?

Kyllä se näin taitaa mennä, kun kertoo lenkkeilevänsä pari kertaa viikossa niin ensimmäinen kysymys on että millaisen juoksulenkin teet. Siihen kun sanoo että kävellen lenkkeilen niin ilme on että :jahas:. Turha siinä sitten selittää että polvet kipeytyy ja eivät kestä kunnon jalkatreeniä ja juoksua samalla viikolla. Mutta ihan samapa tuo on, jos itse kuitenkin tietää mikä on parasta omalle kropalle ja että tulee kuntoiltua tarpeeksi.

Itsekin suosittelen sauvakävelyä pehmeällä alustalla taikka uintia.

Toiseksi suosittelisin sinua _testaamaan_ glukosamiinia, itselläni katosi nivelvaivat kokonaan glukosamiinikuurin jälkeen.

Kuulostaapa tutulta. Minullakin on _todettu_ juoksijan tauti. Ostin kuukausi takaperin sellaiset joustavat :david: -polvisiteet. Lämmittää mukavasti ja voi talvellakin harrastaa liikuntaa. Onko muilla ollut ongelmia polven kovasta vastustelusta kostealla(särkyä) ja talvella liikkeen hitaudesta eli siis polvet jähmeytyy nopeasti niin ettei yksinkertaisesti pysty liikkumaan nopeaan vaikka kuinka yrittää?

Rock^ sanoi:
Itsekin suosittelen sauvakävelyä pehmeällä alustalla taikka uintia.

Toiseksi suosittelisin sinua _testaamaan_ glukosamiinia, itselläni katosi nivelvaivat kokonaan glukosamiinikuurin jälkeen.

Mitä tuo glukosamiini on ja miten se vaikuttaa? Rupesi kiinnostamaan, itselläni myös ajoittain polvivaivoja.

Kovavauhtinen kavely on rankempaa nivelille kuin holkkaaminen.
Mulla on ollut paljon ongelmia polvien kanssa ja niista olen paassyt eroon hankkimalla rutosti lisaa voimaa jalkoihin. Lihakset tukevat nivelia ja kivut haviavat.
Mutta asfaltilla ja muilla kovapintaisille alustoille juoksemista kannattaa valttaa.

Voima sanoi:
Kovavauhtinen kavely on rankempaa nivelille kuin holkkaaminen.
Mulla on ollut paljon ongelmia polvien kanssa ja niista olen paassyt eroon hankkimalla rutosti lisaa voimaa jalkoihin. Lihakset tukevat nivelia ja kivut haviavat.
Mutta asfaltilla ja muilla kovapintaisille alustoille juoksemista kannattaa valttaa.

Hieman epäilen tuota. Kävellessä toinen jalka on aina maassa, kun taas hölkätessä tulee väkisin sitä iskua polveen.

Mina olen kylla erimielta tuosta ja vaitteen perustan taysin omaan kokemukseen.
Tein tassa taannoin pitkan kovavauhtisen kavelylenkin ja sen aikana alkoi vihlomaan polveen. Kaytannossa en voinut kavella mutta kun kokeilin sitten holkata, kipu polvesta havisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom