Juoksu sököillä polvilla

Tässä kanssa yks polvivaivanen. Ihan pakko väläyttää että kengissä ei kannata säästää. Mulla ei kipeydy polvet kävelystä enää yhtään kun siirryin tukevampaan ja pehmeäpohjasempaan kenkään. :rock:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Wintikka sanoi:
Hieman epäilen tuota. Kävellessä toinen jalka on aina maassa, kun taas hölkätessä tulee väkisin sitä iskua polveen.

Riippuu kai siitä, mikä vika polvessa on. Kävellessä polvi taipuu helposti yli, mikä saattaa myös olla ongelmallista -polviini sattuu kyllä kävelessäkin välillä. On kyllä teoriassa mahdollista, että mun polvilleni hölkkä olisi vähemmän pahasta. Taidan ostaa kunnon lenkkarit ja kokeilla. Jos varovasti aloittaa, ei ehdi tulla pahaa damagea ennen kuin huomaa, onko se pahasta.

Erittäin nuuka äitini muuten on opettanut minulle, otta on kaksi asiaa, missä ei pidä ikinä säästää: kengät ja ruoka.

Itsekin olen huomannut, että punttitreeni on tehnyt polville hyvää; oli mulla vahvat jalkalihakset ennestäänkin, mutta ilmeisesti varsinkin reisiojennus auttaa polvia.

Kannattaa muuten kenkien lisäksi panostaa myös juoksutekniikkaan. Askeleen tulisi pyöriä vartalon alla siten että kontakti maahan tulee suunnilleen painopisteen alla ja jalkaterä on liikkeessä taaksepäin. Usein hölkätessä tulee otettua askel liian eteen, jolloin jalka jarruttaa eteenpäin menevää liikettä. Tämä taas käy polviin. Samoin alamäet kannattaa ehkä suosiolla kävellä. Lenkit kannattaa pitää tarpeeksi lyhyinä ja välillä nöyrästi kävellä, jotta jaksaa pitää yllä hyvää askellusta. Itsellä ainakin väsyminen käy pahasti polviin. Kun lihakset ei enää jaksa kunnolla työskennellä, alkaa nivelet ottaa iskua liikaa vastaan.

Tottakai oikeanlainen punttitreeni jaloille tekee hyvää, sillä se vahvistaa polviniveltä tukevia lihaksia. Tosin väärällä jumpalla saa polvensa myös huonompaan kuntoon........
Itse ostin aikanaan 1000 mk lenkkikengät ja oli kyllä iso ero noihin halpiskenkiin. Oli tukevat ja hyvät.

Muistakaa myös vaihtaa niitä kenkiä vuosittain, riippuen lenkkeilymääristä. Ne vaivennukset ym. tukisysteemit kuluvat ja jossain vaiheessa kengät ovat hyödyttömät. Jos haluaa viimeisen päälle pelata niin kannattaa ostaa sidas-tukipohjaliset jotka tehdään yksilökohtaisesti jalanmuotojen mukaan. Ovat hintansa arvoiset.

Juokseminen tuntuu rassaavan enemmän polvia kuin jopa kyykkäämminen ja maasta veto isoilla painoilla, joka sekin tekee hallaa polville. IMHO

Suosittelen kokeilemaan kuntopyörä harjoittelua ja soutulaitetta molemmat vähentävät polven tärähtelyä, joka tekee hallaa kipeille polville. Kyllä sitä lenkkeillökin voi mutta korkeintaan kerran viikossa ja muu harjoittelu hyvällä kuntopyörällä ja soutulaitteella.

Demoritus sanoi:
Juokseminen tuntuu rassaavan enemmän polvia kuin jopa kyykkäämminen ja maasta veto isoilla painoilla, joka sekin tekee hallaa polville. IMHO

Suosittelen kokeilemaan kuntopyörä harjoittelua ja soutulaitetta molemmat vähentävät polven tärähtelyä, joka tekee hallaa kipeille polville. Kyllä sitä lenkkeillökin voi mutta korkeintaan kerran viikossa ja muu harjoittelu hyvällä kuntopyörällä ja soutulaitteella.

Teen kyllä aerobista soutulaitteella ja crossarilla, ja käyn välillä jumpissa huvikseni, mutta idea oli se, että haluaisin olla ULKONA. Vähän saan raitista ilmaa kun kävelen työmatkat, (varmaan ainakin 1,5 km suuntaansa), mutta pitäisi ulkoilla enemmän.

VZ58 sanoi:
Muistakaa myös vaihtaa niitä kenkiä vuosittain, riippuen lenkkeilymääristä. Ne vaivennukset ym. tukisysteemit kuluvat ja jossain vaiheessa kengät ovat hyödyttömät.
Muuan aktiivijuoksija sanoi hyväksi nyrkkisäännöksi, että aina kun tuhannen kilometrin välein tossut vaihtaa, niin on sopiva väli (ainakin jos ostaa laatutossuja). Tuon takia olisi järkevää merkata jonnekin lenkkinsä pituudet.

Aktiivijuoksijoilla on useampi juoksukenka, joita vuorotellaan. Toinen pari saa levata ja kerata joustavuus ominaisuutensa takaisin silla aikaa kun toinen pari on kaytossa.

Polvivaivaiselle:

- Jos polvet ihan paskana, sauvakävelyä tai ihan mitä vaan muttei juoksua

- Jos ei ihan paskana, sauvakävelyä ja ehkä välillä sauvajuoksua siten, että esim. vasen sauva ja oikea jalka osuvat yhtäaikaa maahan, pehmeällä pohjalla. Täten rasitus vähenee joka askelella esim. 10kg/jalka. Tämä vähentää rasitusta polville merkittävästi, mutta varsinkin ylämäkeen suoritettuna nostaa pulssia joksikin aikaa mukavasti.

- Joskus polvet paranevat aikaa myöten...toivoa on

- Talvella voi olla vaikeaa löytää hyviä olosuhteita sauvajuoksulle, tällöin hiihto olisi parempi vaihtoehto

- Niin ja ne kengät on tietysti iso juttu: hyvät kengät antavat anteeksi aika paljon ja mahdollistavat esim. suuremmat harjoitusmäärät (hyvä kenkä on tietysti persoonakohtainen asia)

- Sauvakävelystä yleensä: Laji on monipuolisempi kuin aluksi luulisi ja tekniikasta riippuen rasittaa eri lihasryhmiä. Mummot rulettaa!

davidspeed sanoi:
Sauvakävelystä yleensä: Laji on monipuolisempi kuin aluksi luulisi ja tekniikasta riippuen rasittaa eri lihasryhmiä. Mummot rulettaa!

Sauvoilla saa helposti ylämäessä 140-160 sykkeen. Jäisi mummoilta tekemättä. :)

P.S. Sauvakävelyn tekniikasta sen verran että liike lähtee, yllätys yllätys, ranteista. Mulle on ainakin tärkeää se että tehdään nopea palautus eteen ranteella niin että liike ei pysähdy missään vaiheessa vaan homma rullaa koko ajan. Jos ootte harrastaneet murtomaahiihtoa perinteisellä tyylillä niin ymmärrätte mistä on kysymys. Sitten sulan maan aikaan olen havainnut asfalttitassut paremmaksi kuin kevyempi pyöreä kärki koska näillä saa paremman tuntuman sauvoihin. Lisäpaino auttaa siinä että kepin saa vietyä nopeammin takaisin eteen.

Oon kävellyt näillä tän hetken sauvoilla jotain 3.000-4.000 kilometriä ja luulen että menee vielä toinen mokoma. Kestäviä ovat kun vaan vaihtaa niitä kärkikappaleita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom