Juoksemiselle vaihtoehtoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Benu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
kenttiensankari: -En tiedä miten tuon teet, mutta sen tiedän että lenkeissäsi on jokin pahasti vialla.
Kyllä lenkillä kuin lenkillä tulisi hengästyä ja hien lentää ennen kun jalat menevät hapoille. Pyöräily vauhtisi 25km/h nyt on sellaista kevyttä maisemien katselu polkemista, mutta että 8km lenkillä ei hengästy/hikoile???

Ps. Osta se sykemittari, halpa ja hyvä sijoitus. Auttaa ainakin siihen, että oppii miltä mikäkin sykealueet kropassaan tuntuu, jotta voi lenkit jaksottaa peruskestävyys/vauhtikestävyys ym. lenkkeihin.

kyllä mie juoksulenkillä hikoilen kuin sika, kunnon hikeen riittää sellainen 4,5 kilometrin lenkkikin ihan mainiosti. Puhumattakaan siitä millaisessa hiessä olen päälle 8 kilsan lenkin jälkeen. Sykemittaria olen harkinnut hommaavani, kunhan nyt alkaa noi opintotuet kolahdella tilille.

25km/h nyt ei ole vielä kaksinen vauhti. Riippuu toki maastosta...

Paljonko muuten juokset cooperin? Kertoo jotain sun vauhtikestävyydestä ja hapenottokyvystä. Jos cooper tuloksesi on paljon yli 3000m niin se selittäisi silloin sen että et saa kovin helpolla sykettä nostettua fillarin selässä. Muussa tapauksessa kyse taitaa tosiaan olla vain siitä että sulla on huono jalkojen lihaskestävyys( jos jalat hyytyy ennen kuin syke nousee ).

Viimeeksi juoksin cooperissa 2550 metriä(tänä kesänä, tarkalleen 8.6). Mutta toi tulos parantunee kun olen aloittanut vasta tässä keväällä treenailemaan juoksemista ihan kunnolla(normitreenien lisäksi aamulenkit).

Pyöräilen tuollaisessa kaupunkiympäristössä, täällä Imatralla tosin on ihan järkyttäviä mäkiä pyöräteillä, ne vie aika hyvin mehut jaloista. Lisäksi kun poljen vuoksen vartta pitkin niin on aina sellainen kiva vastatuuli.

Ja toi 25km on ihan oma arvio tuon lenkin pituudesta. Poljen kotonta Vuoksenniskalle(ikäänkuin kukaan tietäisi missä se on), jonne on matkaa noin 10km, siellä kiertelen jotain ihmereittejä pitkin ja sitten jatkoin vielä taaksepäin ja kiersin lisälenkin siihen. Jalkani kuitenkin hapottivat niin pahasti välillä että piti antaa vaan pyörän liukua kun ei jaksanut polkea. Kovempaa tuota lenkkiä en kyllä kykene vetämään.

Näissä miun tuloksissa on myös hyvä ottaa esille se asia että kroppani kantaa noin 10-15 kiloa läskiä mukana. Karatea on taustaolla sellaiset 3,5 vuotta, vaparia noin 7 kuukautta. Kunnollista treeniä on takana se 3-4 kuukautta.

EDIT: tarkastinpas treenipäiväkirjastani ja joudun toteamaan että 2 kuukautta on tainnut tulla vasta lenkkeiltyä. Tuostakin voi ottaa 2-3 viikkoa pois kun polvileikkaus on häirinnyt tahtia. En ole siis ihan vielä prideottelijoiden tasolla kunnossa :)

No sitten helpoin tapa parantaa juoksemista, pyöräilyä yms. aerobista olisi ihan selkeästi laihduttaminen. Niveletkin tykkäisivät hyvää kun kuorma pienenisi.

No sitten helpoin tapa parantaa juoksemista, pyöräilyä yms. aerobista olisi ihan selkeästi laihduttaminen. Niveletkin tykkäisivät hyvää kun kuorma pienenisi.

Juu, tarkoituksenani onkin tiputtaa paino alle 77kg sarjaan ekaksi, ja sitten katsoa että tippuisiko alle 70kg sarjaan. 70 kiloisena olisin kyllä melkosen kireässä kunnossa. Aerobisellahan tuo laihduttaminen onnistuu parhaiten, sääli vaan että ruokahaluni ovat samaa luokkaa bodarien kanssa:D

Ok, sitten ei muutakuin teet niin kuin risumies ehdotti: pitkää peruskestävyytreeniä vaan. Ja se sykemittari hankintalistalle :)

Mä olen muuten kuullu niin paljon eri juttua siitä miten paljon viina vaikuttaa palautumiseen, joten onko jollaan ihan kylmää faktaa asiasta? Ku ite viihdyn kumminski tuolla baarissa suht hyvin, ni meneekö lauantain punttisali pinnistely ihan hukkaan jos menee illalla baariin? Puhun tosin ihan "kohtuu käytöstä", ei mitään övereitä, vaan sillee et vähä lämpee vaan.

Mä olen muuten kuullu niin paljon eri juttua siitä miten paljon viina vaikuttaa palautumiseen, joten onko jollaan ihan kylmää faktaa asiasta? Ku ite viihdyn kumminski tuolla baarissa suht hyvin, ni meneekö lauantain punttisali pinnistely ihan hukkaan jos menee illalla baariin? Puhun tosin ihan "kohtuu käytöstä", ei mitään övereitä, vaan sillee et vähä lämpee vaan.

Yleisesti ottaen alkoholin negatiivisia vaikutuksia liioitellaan niin paljon, et oksat pois.
Kohtuukäyttö ei merkkaa juuri mitään (kunhan ei sit vedä niitä kohtuukännejä liian usein). Eikä se perseittenkää vetäminen mikään katastrofi oo, itte oon usein kaatokännien jälkeisellä viikolla parantanu suorituksia ihan normaaliin tahtiin.
Seuraavana päivänä ei ehkä kuitenkaan kannata lähteä rehkimään.

Kyllä se alkoholi heikentää palautumista paljon. Mutta jos ei minnekään MM-kisoihin tähtää niin täytyyhän sitä nuoren miehen baarissa käydä ja piparia saada. Koita ajoittaa ne kännit niin että seuraavana päivänä olis lepo.

Ryyppääminen on paha. Kun se lepopäivä on yleensä kovan päivän jäkeen ja kovan päivän jälkeen ryyppääminen ei ole kovin hyvä juttu. Jo melko pienetkin alkoholimäärät tekee silloin tosi huonon olon seuraavaksi päiväksi ja pidemmäksikin. Lähinnä siis puhun lihasten palautumisesta.

Pitäisi siis olla mieluummin kevyt päivä ja lepopäivä peräkkäin, jos meinaa ryypätä. Tämä taas ei tee ollenkaan hyvää ohjelmalle. Etenkään joka viikko tai edes joka toinen.

Elämä on valintoja.

Mä olen muuten kuullu niin paljon eri juttua siitä miten paljon viina vaikuttaa palautumiseen, joten onko jollaan ihan kylmää faktaa asiasta?

Pari olutta on ihan ok, mutta kännit ei. Krapulapäivä ei ole sama asia kuin lepopäivä. Kokeiltu on. AndyS puhuu asiaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pari olutta on ihan ok, mutta kännit ei. Krapulapäivä ei ole sama asia kuin lepopäivä. Kokeiltu on. AndyS puhuu asiaa.

Sitte mulla on käyny säkä, ku mä en koskaan kärsi krapulasta ;) Taidanpa ruveta alkoholistiks jos se on vaan se krapula ku tekee hallaa :D

Sitte mulla on käyny säkä, ku mä en koskaan kärsi krapulasta ;) Taidanpa ruveta alkoholistiks jos se on vaan se krapula ku tekee hallaa :D

Haa. No pitäisi puhua vissiin sitten vain siitä dagen efteristä. Itse joskus taannoin viikonloppuisin juopottelin kahtenakin päivänä. Ensimmäisen jälkeisenä päivänä treenit, toisena päivänä yleensä lepo, oli sitten krapulaa tai ei. En suosittele. Nykyään tuntuu itsellä että yksikin kunnon känni vaikuttaa treeniin vielä viikon tai pari. Jää kisakaudella aika vähiin.

Mutta sehän on ihan omista tavoittestasi kiinni. Valintoja, valintoja.

Toki joskus kannattaa vähän juopotella jos kyseinen toiminto kerran kivalta tuntuu. Aika tapauskohtaisia nämäkin jutut on.

Olin kuuntelemassa joitain vuosia sitten urheilulääketieteen luentoa. Käsiteltiin jonkin verran alkoholia ja sen vaikutuksia reenaamiseen. Alkoholi mm. kuluttaa elimistön glykogeenivarastot ja heikentää lihaksen supistuskykyä, jolloin maitohapon poistuminen hidastuu. Jäi aika vahvasti mieleeni myös, että alkoholi pienentää testosteronituotantoa. Saattaa kestää pari kolmekin päivää testotuotannon palautumisessa, riippuen kännin vahvuudesta.

Olen tässä nyt miettiny mitä muuta tekis ku juoksis, ku itellä hajoo pää ku lähden lenkille, eikä se johdu huonosta kunnosta vaan siitä miten tappavan tylsää se on. Eli mun kysymys on että mikä olis kiva vastine juoksemiselle?

Ja voisko nyt joku kertoa onko palauttavassa lenkissä tai vastaavassa mitään ideaa? Luin tuolla toisilla osioilla juttuja siitä ku ihmiset kiisteli siitä että palauttava vaan lieventää treeni kipua, mutta ei paranna palautumista, päinvastoin. Joten voisko tohonki saada vähän selvyyttä. Ennen oon vaan käyny treeneissä ja salilla ja ollu tyytyväinen. Mutta nyt ku syksy tulee ja vammat unohtuu ni ois tarkotus ruveta vetäämään vähän kovemmalla sykkellä ku viime vuos meni vähä laiskottelun puolelle.

Tarkotus olis:
Ma, potkunyrkkeily
Ti, vapari
Ke, puntti (ohjelma vähä auki vielä, joten ehdotuksiakin saa esittää! Mutta olin miettiny jaksottavani 1kk voimaa ja sitte 1kk kestävyyttä jne.)
To, vapari
Pe, subbari/BJJ
La, puntti

Ja mihin palauttavat kannattaa sijoittaa jos kannattaa?

Kiitos!

Jos et aijo kasvattaa lihasmassaa niin mitä varten teet punttia ollenkaan? Perus lihakset pystyt tekee esim. punnerruksilla, linkkareita , kyykkyhypyillä , leuanvedolla, etc. Sitten lisäät ohjelmaat erillaisia kestävyys elementtejä, esim. seinäkiipeilyn ja uinnin.

Uinnilla pysyt treenaaman pitkäkestoista kestävyyttä , sekä anaerobista kestävyyttä. Seinäkiipeily treenaat hyvin selkälihaksia , syvempia lihaksia, puristusvoimaa, notkeutta, ketteryyttä, etc.

Turhaa siellä salilla itseään kangistaa, kuitenkin noin paljon laji-treeniä niin lihakset treenaantuvat tarpeeksi niissäkin. Tohon vaan hyvä ruoka valio ja tarpeeksi kaloreita, niin et kuihdu kokonaan kasaan.

Jos salille välttämättä kuitenkin haluaa kerran viikossa mennä, niin pelkästään painnonnosto liikkeitä. Muut on turhaa, jos haluaa pysyä painoluokassaan.

Jos et aijo kasvattaa lihasmassaa niin mitä varten teet punttia ollenkaan? Perus lihakset pystyt tekee esim. punnerruksilla, linkkareita , kyykkyhypyillä , leuanvedolla, etc. Sitten lisäät ohjelmaat erillaisia kestävyys elementtejä, esim. seinäkiipeilyn ja uinnin.

Uinnilla pysyt treenaaman pitkäkestoista kestävyyttä , sekä anaerobista kestävyyttä. Seinäkiipeily treenaat hyvin selkälihaksia , syvempia lihaksia, puristusvoimaa, notkeutta, ketteryyttä, etc.

Turhaa siellä salilla itseään kangistaa, kuitenkin noin paljon laji-treeniä niin lihakset treenaantuvat tarpeeksi niissäkin. Tohon vaan hyvä ruoka valio ja tarpeeksi kaloreita, niin et kuihdu kokonaan kasaan.

Jos salille välttämättä kuitenkin haluaa kerran viikossa mennä, niin pelkästään painnonnosto liikkeitä. Muut on turhaa, jos haluaa pysyä painoluokassaan.

Voimaa voi hankkia ilman että hankkii lihasmassaa.

Eikä se punttitreeni mitään kangista, jos tietää mitä tekee.

Otat jonkin voimaohjelman tuolta voimaosiolta esim. ja syöt noin +-0kcal /pvä niin tuskin se massa siinä kasvaa... ja jos sinä kasvat tuolla tavoin niin kerro mulle minkälaista ohjelmaa teet!

Kyse ei ollut kasvamisesta, vaan kangistumisesta. Jos treenaat lyömistä ja haluat olla nopea, niin penkin ja hauiksen treenaaminen ei ole oikea vaihtoehto siihen.

Sitäpaitsi lihasmassan määrä on suoraan suhteessa voimaan. Geneettiset tekijät vaan toimivat muuttujana kuinka paljon nopeita lihassoluja kullekkin yksilölle on suotu.

Siis rautalangasta, jos lihaksesi ei kasva ja penkkituloksesi kuitenkin nousee. Se ei tarkoita, että sinun yleisvoimastasosi kasvaa vaan sinun taitosi tehdä penkkiä kehittyy, sillloin osaat käyttää useampia lihaksia paremmin yhteen suorituksen aikana.

Kyse ei ollut kasvamisesta, vaan kangistumisesta. Jos treenaat lyömistä ja haluat olla nopea, niin penkin ja hauiksen treenaaminen ei ole oikea vaihtoehto siihen.

Sitäpaitsi lihasmassan määrä on suoraan suhteessa voimaan. Geneettiset tekijät vaan toimivat muuttujana kuinka paljon nopeita lihassoluja kullekkin yksilölle on suotu.

Siis rautalangasta, jos lihaksesi ei kasva ja penkkituloksesi kuitenkin nousee. Se ei tarkoita, että sinun yleisvoimastasosi kasvaa vaan sinun taitosi tehdä penkkiä kehittyy, sillloin osaat käyttää useampia lihaksia paremmin yhteen suorituksen aikana.

:rolleyes: Voima on enimmäkseen hermostollinen juttu. Se on totta, että jos ihmisellä kasvaa lihas, tuo lihas on vahvempi kasvettuaan. Mutta maailman vahvin mies ei ole maailman suurin bodari.

"Se ei tarkoita, että sinun yleisvoimastasosi kasvaa vaan sinun taitosi tehdä penkkiä kehittyy, sillloin osaat käyttää useampia lihaksia paremmin yhteen suorituksen aikana."
=olet vahvempi. Jos jaksat nostaa enemmän rautaa, olet vahvempi. Ei pitäis olla vaikeeta. Kuten sanottu, voima on enimmäkseen hermoston juttu, ei lihasmassan.

Kerro sä esimerkki tosta kangistumisesta. Tää on niin huvittava piirre kamppailulajipiireissä. Kaikessa muussa urheilussa (yleisurheilu parhaana esimerkkinä) käytetään punttitreeniä nimenomaan ei pelkästään voiman vaan myös nopeuden parantamiseen. Mutta ninjat on silti sitä mieltä, että se kangistaa ja hidastaa.:david:

Voin lisätä tohon sen vielä että kyllä mä mielellään saan jonkun verran lihasmassa voin hankkia, kuhan mahdun -73kg vaan :) Mutta toi seinäkiipeily kyllä ois aika mahtava idea itseasiassa, hauskaa ja kehittävää :thumbs:

Suositut

Back
Ylös Bottom