Juoksemiselle vaihtoehtoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Benu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kiristä vähän vauhtia pyöräilyssä? Eikait kävellessäkään tuu hiki...:jahas:

Kävin äsken pyöräilemässä päälle 20km lenkin, kiristin tahtia siinä määrin että jalat hapotti välillä(mikä ei välttämättä ole ihan kaikista kiva kun kestävyyttä haetaan). En saanut siltikään hikeä, vaikka siis jalkoja kyllä väsytti ihan hyvin. Aikaa meni semmonen 50min.

Olen oikea Iisalmen Royce Gracie sen ekat 5min mutta sitten aina väsähdän eli tartten kuntoa lisää. Mitenkäs tuota lenkkeilyä kannattaisi aloittaa?

Ajattelin aloittaa 3x viikossa, 20min kevyellä hölkällä, sykkeenä sellainen että pystyy puhumaan, musiikkina rockyn soundtrack. Tästä sitten pidentää viikoittain 5min lenkkiaikaa kunnes oltaisiin 1h tai 1,5h ajassa. Miltä kuulostaa?

Itse aloitin juoksemalla sellaisia vähän alle 30 min lenkkejä, lenkin pituus oli sellainen 4,5km. Kun ne alkoi sujua niin lisäsin matkaa kilsalla, ja lenkit sujui sellaista 34min tahtia. Jotain 4-5 kertaa viikkoon lenkkeilin, pääasiassa aamuisin. Nyt kun viimeaikoina olen juossut niin 8,3km lenkkejä sellaiseen 47min tahtiin. Polvileikkaus nyt sotkenut menoa ja en ole tainnut saada yhtään normaalia juoksuviikkoa vielä taakse pitemmällä matkalla.

Toi 1,5 tuntia lenkkeilyä kuulostaa kyllä melkosen paljolta 3 kertaa viikossa juostuna. Mutta en ole mikään valmentaja tai edes kunnon urheilijakaan joten löpinäni saattavat olla ihan puutaheinää. Riippuhan toi toki siitä kuinka paljon normaalisti treenaat.

Niin, ja AC/DC toimii kyllä paremmin kuin Rocky soundtrack. :D

No en itse ainakaan pidä tuota 45min-1,5h lenkkejä hirveän pitkinä... sillähän juuri kasvaa se kunto ja nimen omaan kun lenkki alkaa sujumaan kannattaa pidentää lenkkiä aluksi ja alkaa sitten vasta kiristää tahtia ajan puolesta

No en itse ainakaan pidä tuota 45min-1,5h lenkkejä hirveän pitkinä... sillähän juuri kasvaa se kunto ja nimen omaan kun lenkki alkaa sujumaan kannattaa pidentää lenkkiä aluksi ja alkaa sitten vasta kiristää tahtia ajan puolesta

Riippuu tietysti ihan siitä kuinka paljon treenaa. Vaikka en kyllä mitenkään erityisen paljoa treenaile. Aloitin juoksemisen tuossa keväällä, joten en ole ihan mikään kuntoihme.

Tahtovat nuo 20-30km ylämäet olla täällä Pohjanmaalla vähän harvassa. Erityisen hankalaa on polkea koko ajan ylämäkeen, jos pitäisi päästä takaisin samaan paikkaan kuin mistä lähti.

Kunnon kengät jalkaan ja rasvaprosentti alas, niin kyllä ne nivelet kestää. Itsellä on ottelupaino 81 ja treenipaino tietenkin siitä yli, eikä ole mitään ongelmia nivelten kanssa.

Pyöräilyä 3x sama aika kuin juoksua on hyvä nyrkkisääntö. Elikkäs 30min juoksulenkki pitäis korvata 1.5h fillaroinnilla josta tuleekin sitten se aikakysymys vastaan. Aamulenkki(fillari) 1.5h tai aamulenkki(juoksu) 30min, kumpi onnistuu helpommin? Tylsyydestäkin voi olla montaa mieltä. Tuntitolkulla fillarointiakaan niin mielenkiintoista ole ;)

:D

Joo, no uiminen ja pyöräilyhän täällä on jo mainittu, mutta sen lisäks se hehkuttaa ehkä eniten "elliptistä laitetta" ('stepperi',jolla voi vetää juoksuvauhtiakin), joita löytyy kyllä saleilta (tai vaikka huuto.netistä omaks

Tiedätkö myykö Shamrock itse tai onko mukana jossain yrityksessä, joka myy noita fitness-laitteita(stepperit ymv.)? Jos on niin saattaapi hippasen vaikuttaa mielipiteen objektiivisuuteen ;)

Kävin äsken pyöräilemässä päälle 20km lenkin, kiristin tahtia siinä määrin että jalat hapotti välillä(mikä ei välttämättä ole ihan kaikista kiva kun kestävyyttä haetaan). En saanut siltikään hikeä, vaikka siis jalkoja kyllä väsytti ihan hyvin. Aikaa meni semmonen 50min.

Eli pyöräilit 50min niin kovaa että hapotti, mutta et kuitenkaan saanut hikeä? Ja matkaakin oli 20km.

Hyvä kuntohan ei tarkoita sitä, että ei tule hikeä treenatessa. Päinvastoin.

Jotain häikkää nyt on. Ylikuntoa tms?

Eli pyöräilit 50min niin kovaa että hapotti, mutta et kuitenkaan saanut hikeä? Ja matkaakin oli 20km.

Hyvä kuntohan ei tarkoita sitä, että ei tule hikeä treenatessa. Päinvastoin.

Jotain häikkää nyt on. Ylikuntoa tms?

Jalkoja hapotti, sehän ei nyt vaadi mitään kummoista spurttia että saa jalat hapoille. Mutta ihan hyvää vauhtia painelin kyllä. Tuolla on kyllä aika viileää(+15 astetta ja melko tuulista) joten se varmaan osaltaan vaikutti. Ei minua hengästyttänytkään yhtään. Ylikuntoa tuskin on kun polven takia oon lähinnä löysäillyt pari viikkoa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kenttiensankari: -Miten saa pyöräillessä jalat hapoille ilman että tulee hiki tai edes hengästyy?? Itse tiputtaisin vauhtia reilusti ja alkaisin rakentamaan sitä peruskuntoa, eli hikipinnassa lievästi hengästyen (syke 120-140) 1-2h reenejä.

Huom! pyöräilyssä se ilmavirta jäähdyttää sen verran enemmän ettei sitä hikeä tule yhtä paljon kuin juostessa!

Mä olen huomannut, että juoksu tuntuu tylsältä silloin kun se ei suju. Tällaisella raskastekoisemmalla äijällä se aloittaminen tuntu polvissa ja lonkissa ja eniten korvien välissä, mutta kun sen saa rullaamaan, ei parempaa peruskunnon kehittäjää ole. Ei juurikaan aika-, paikka- tai välinesidonnaisuuksia... talvilomalla oli upeaa juosta aamulenkkiä paljain jaloin hiekkabiitsillä jossain vitun Kanarialla.

Toisaalta jos ajattelee tavoitteena pelkkää peruskuntoa, kait se on sama millä härvelillä se syke nostetaan? Mä vedän itse rullaluistimilla juoksun korvaajia aina silloin tällöin, hyvin se syke nousee niilläkin, varsinkin kun ottaa vielä sauvat messiin. Hiki ei tietenkään ole niin kova kun ilmavirta viilentää.

hiit tai jokuu muu vatsaava intervalli juoksu uskoisin oleva kova sana. ei vaadi yhtä paljon aikaa ensinnäkin.
ja kun tää kerran on kamppailulaji osiolla en näe lajikohtaista hyötyä harjoitella 1,5h lenkkejä. harvat matsit kestää sen 1,5h (paitsi jos ottaa noita Helio Gracie tyylisiä old-school matseja). enemmän hyötyä näkisin siitä et pystyy vetämään lyhyempiä settejä kovaa, ja sitten palautua nopeasti, ja sitten kovaa taas...

hiit tai jokuu muu vatsaava intervalli juoksu uskoisin oleva kova sana. ei vaadi yhtä paljon aikaa ensinnäkin.
ja kun tää kerran on kamppailulaji osiolla en näe lajikohtaista hyötyä harjoitella 1,5h lenkkejä. harvat matsit kestää sen 1,5h (paitsi jos ottaa noita Helio Gracie tyylisiä old-school matseja). enemmän hyötyä näkisin siitä et pystyy vetämään lyhyempiä settejä kovaa, ja sitten palautua nopeasti, ja sitten kovaa taas...

Noiden pitempien lenkkien ideana on kehittää peruskuntoa ja sitä kautta helpottaa palautumista. Niissä tavallaan treenataan kardiovaskulaarista puolta eli sydäntä/keuhkoja/verenkiertoa. HIITeillä ja intervalleilla taas haetaan hapenottokykyä tai vauhtikestävyyttä. Eri hieman eri asioita.

kenttiensankari: -Miten saa pyöräillessä jalat hapoille ilman että tulee hiki tai edes hengästyy?? Itse tiputtaisin vauhtia reilusti ja alkaisin rakentamaan sitä peruskuntoa, eli hikipinnassa lievästi hengästyen (syke 120-140) 1-2h reenejä.

Jospa miun jalat on vaan niin heikkokuntoiset. Kävin äsken kiskomassa 25km pyörälenkin noin tuntiin, jalat väsyi ihan pirusti mutta oli taas hiki tiukassa, eikä hengästyttänyt yhtään. Tosin ei minua kyllä hengästytä 8 kilsan aamulenkitkään, joten ei siinä mitään ihmeellistä ole. Sykemittaria en omista, mutta ihan kädellä kokeilemalla olen huomannut että pyöräilyssä sykkeeni ei nouse juuri ollenkaan, verrattuna siihen että lenkkeillessä sydän pumppaa ihan kunnolla. Onneksi vielä tänään pääsee brassijutsuilemaan, siinä hiki virtaa ja sykkeet nousee:)

Huom! pyöräilyssä se ilmavirta jäähdyttää sen verran enemmän ettei sitä hikeä tule yhtä paljon kuin juostessa!

Jos olette joskus kuntopyörää polkeneet niin varmasti on tullut hiki. Se on ihan turha parkua ettei ole hiki, kyllä se kunto siitä kasvaa.

Itse juoksin tänään kylmään vaststuuleen eikä tullut yhtään hiki niinkuin yleensä.

kenttiensankari: -En tiedä miten tuon teet, mutta sen tiedän että lenkeissäsi on jokin pahasti vialla.
Kyllä lenkillä kuin lenkillä tulisi hengästyä ja hien lentää ennen kun jalat menevät hapoille. Pyöräily vauhtisi 25km/h nyt on sellaista kevyttä maisemien katselu polkemista, mutta että 8km lenkillä ei hengästy/hikoile???

Ps. Osta se sykemittari, halpa ja hyvä sijoitus. Auttaa ainakin siihen, että oppii miltä mikäkin sykealueet kropassaan tuntuu, jotta voi lenkit jaksottaa peruskestävyys/vauhtikestävyys ym. lenkkeihin.

Jospa miun jalat on vaan niin heikkokuntoiset. Kävin äsken kiskomassa 25km pyörälenkin noin tuntiin, jalat väsyi ihan pirusti mutta oli taas hiki tiukassa, eikä hengästyttänyt yhtään.

25km/h nyt ei ole vielä kaksinen vauhti. Riippuu toki maastosta...

Paljonko muuten juokset cooperin? Kertoo jotain sun vauhtikestävyydestä ja hapenottokyvystä. Jos cooper tuloksesi on paljon yli 3000m niin se selittäisi silloin sen että et saa kovin helpolla sykettä nostettua fillarin selässä. Muussa tapauksessa kyse taitaa tosiaan olla vain siitä että sulla on huono jalkojen lihaskestävyys( jos jalat hyytyy ennen kuin syke nousee ).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom