Juoksemiselle vaihtoehtoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Benu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
40
Olen tässä nyt miettiny mitä muuta tekis ku juoksis, ku itellä hajoo pää ku lähden lenkille, eikä se johdu huonosta kunnosta vaan siitä miten tappavan tylsää se on. Eli mun kysymys on että mikä olis kiva vastine juoksemiselle?

Ja voisko nyt joku kertoa onko palauttavassa lenkissä tai vastaavassa mitään ideaa? Luin tuolla toisilla osioilla juttuja siitä ku ihmiset kiisteli siitä että palauttava vaan lieventää treeni kipua, mutta ei paranna palautumista, päinvastoin. Joten voisko tohonki saada vähän selvyyttä. Ennen oon vaan käyny treeneissä ja salilla ja ollu tyytyväinen. Mutta nyt ku syksy tulee ja vammat unohtuu ni ois tarkotus ruveta vetäämään vähän kovemmalla sykkellä ku viime vuos meni vähä laiskottelun puolelle.

Tarkotus olis:
Ma, potkunyrkkeily
Ti, vapari
Ke, puntti (ohjelma vähä auki vielä, joten ehdotuksiakin saa esittää! Mutta olin miettiny jaksottavani 1kk voimaa ja sitte 1kk kestävyyttä jne.)
To, vapari
Pe, subbari/BJJ
La, puntti

Ja mihin palauttavat kannattaa sijoittaa jos kannattaa?

Kiitos!

Fillarilla ajo ulkona hyvällä kelillä rokkaa aina.

No mutku ei mulla ole ku vuodelta kivi ja keppi oleva kolmivaihteinen cresentti josta puuttuu vähän osia sieltä ja täältä :hyper: :D

Uintiakin mä mietin, mutta sitte jos joutuu maksamaan joka kerta sen mitä se nyt sitte maksaa ni rupes epäilyttämään. Köyhän opiskelijan ku on vähä paha harrastaa mitään kalliimpaa... :(

No mutku ei mulla ole ku vuodelta kivi ja keppi oleva kolmivaihteinen cresentti josta puuttuu vähän osia sieltä ja täältä :hyper: :D
Et sä tarvitse kesällä mitään tuon ihmeellisempää. Kyllähän se mukavampaa on ajaa, jos on viimeisen päälle menopeli alla, mutta kyllä tuolla alkuun pääsee.

Itsellä oli nimittäin ihan sama ongelma juoksemisen kanssa. Pää hajosi siihen USKOMATTOMAAN TYLSYYTEEN. Polvien hajoaminen oli sitten viimeinen naula arkkuun sille hommalle. Aloitin sen jälkeen pyöräilyn ruosteisella maastopyörällä, jossa jarrutkaan eivät toimineet kunnolla, mutta se oli silti helvetin paljon hauskempaa kuin juokseminen.

En usko minkään korvaavan juoksua, vaikka myös juoksu kunto on parantunut huimasti pitkillä nyrkkeily/paini erillä ja uinnilla niin silti juoksu on yhtä helvetillisen tuntuista ja on huomattavasti vaikeampi lähteä juoksemaan lenkkiä kuin esim uimaan tai salille vaikka noihin 2 muuhun joutuu kulkemaan paikanpäälle kun taas juoksemaan voisi sännätä suoraan ovesta.

Hypi hyppynarua.

No okei, se vasta tylsää on. Itse oon tehnyt joskus sellasta kuntopiirin tyyppistä juttua, jossa on hyppynarua, säkkiä ja varjoeriä miljaardi erää (ainakin melkein). Mukaanhan voi ottaa vaikka mitä jumppaa. Kestävyyttä siinäkin tulee. Soutulaitteellakin voi tehdä sellasta spinning-tyylistä treeniä.

Uiminen on kivaa. Itse uin ja pyöräilin silloin kun jalat oli paskana. Mun mielestä pyöräily on kyllä paljon tylsempää kuin juokseminen. Mettään kun pääse hölkkäämään ja hyppimään niin kivaa on!

Kyllä lenkit peruskuntokaudella on hyviä, intervallit olisivat varmaan kunnon kohoamisen kannalta kaikkein paras juttu tai pitkät, matalalla sykkeellä tehdyt hölkät. Palauttavista lenkeistä en osaa sanoa, mutta itsestä on tuntunut että yksi kevyempi treenipäivä jolloin ei tee muuta kuin tollasen mukavan hölkän, tekee aika hyvvää.

puntti (ohjelma vähä auki vielä, joten ehdotuksiakin saa esittää! Mutta olin miettiny jaksottavani 1kk voimaa ja sitte 1kk kestävyyttä jne.)

Itse teen nyt perusvoimaa, voit tsekata ohjelman tungon tuolta peruskuntokauden punttitreeni -ketjusta. Olen näistä jaksotusjutuista kysellyt useammassakin ketjussa mutten muista missä :D. Kamppailulajiosiosta löytyy kumminkin, voin antaa linkkejä jos kerkeen jossain vaiheessa; kysymyksiä jto:lle kannattaa myös kokeilla. En tee kestävyyttä punttiksella omana kautenaan, vaan se tulee lajitreenistä, lenkeistä ja kuntopiireistä (niitä tosiaan tehdään joskus lajitreenin korvikkeena). Ton perusvoimakauden jälkeen lisään vähän painoja ja lyhennän sarjoja ja alan tehdä räjähtävää voimaa. Nää kaudet on mulla pitempiä kuin kuukauden mittasia, koska lykkään kisakauden alkua. Teen perusvoimaa varmaan sellaset reilun 2 kuukautta, en tosin ihan samaa ohjelmaa koko ajan tahkoa. Jto neuvoi myös laittamaan vähän maksimeja tonne väliin eli niitä "ykkösiä" niin ku nää alan ihmiset sanoo.

Edit: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=49963

Lenkille kun ottaa musaa mukaan, niin kyllä luistaa ja ei ole tylsää. Samoin jos vaihtelee reittiä. Juoksisin joka päivä ellei polvet ja nilkat alkais valittaa. Enää voi vaan kolmen lenkin viikkoja pitää.

Mut lenkin voi korvata vaik myös aerobicillä, hiihdolla, rullaluistelulla/-hiihdolla...

Itsekin olen tehnyt toistaiseksi juoksulenkkejä, mutta noi polvet ei oikein pidä tuosta hommasta. Olen koittanut pyöräilyä ja mukavaahan se on, mutta sykettä on vaikea saada tarpeeksi korkealle.
Tietysti jos menis maantielle polkemaan kunnon vauhdilla, niin silloin saisi, mutta normaaleilla pyöräteillä en ole uskaltanut ajaa liian kovaa.

Kyllä henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kevyt liikunta on tehokkaampi palauttelukeino, kuin pelkkä makoilu.

Kevyt lenkki tuohon ohjelmaan sopisi joko puntin (aamulla) jälkeen illasta, keskiviikkona/lauantaina tai sitten omana harjoituksenaan sunnuntaina. Kevyen lenkin pituus voi vaihdella 20-80 minuuttiin riippuen kunnosta, vauhdista ja tavoitteista. Tämän jälkeen on hyvä lämpimänä opetella tekemään huolellinen lihashuolto.

Kovia juoksuharjoituksia tuohon rytmiin on vaikea saada muuten kuin aamuille, ennen illan treeniä, tai sitten sunnuntaille, joka tosin on varmaan tarkoituksella kevyempi päivä. Tehoa näihin saa sitten erilaisilla vauhtileikittelyillä, intervalleilla, mäkivedoilla yms. tehokeinoilla, jolloin ei ainakaan tylsyys pääse vaivaamaan...

En usko minkään korvaavan juoksua, vaikka myös juoksu kunto on parantunut huimasti pitkillä nyrkkeily/paini erillä ja uinnilla niin silti juoksu on yhtä helvetillisen tuntuista ja on huomattavasti vaikeampi lähteä juoksemaan lenkkiä kuin esim uimaan tai salille vaikka noihin 2 muuhun joutuu kulkemaan paikanpäälle kun taas juoksemaan voisi sännätä suoraan ovesta.

Juoksua ei voi pelkästään korvata, vaan löytyy itseasiassa parempiakin vaihtoehtoja aerobiseen, jotka eivät rasita niveliä. Kysy vaikka Frank Shamrockilta, joka ei juokse ollenkaan (paitsi sprinttejä), mutta omaa silti legendaarisen hyvän cardion.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juoksua ei voi pelkästään korvata, vaan löytyy itseasiassa parempiakin vaihtoehtoja aerobiseen, jotka eivät rasita niveliä. Kysy vaikka Frank Shamrockilta, joka ei juokse ollenkaan (paitsi sprinttejä), mutta omaa silti legendaarisen hyvän cardion.
Juoksua ei voi korvata jos haluaa olla hyvä juoksemaan, ja kehittyä juoksemisessa. Kamppailussa se on vain yksi ja lähes aina käytetty harjoittelutapa. Ottelu- ja juoksukunnolla ei sinänsä ole suoraa korrelaatiota.

Frankin numero jäi vanhalle SIM-kortille, et jos viittisit kertoa lyhyesti mitä poppaskonsteja se vanha kettu on käyttäny ;)

Frankin numero jäi vanhalle SIM-kortille, et jos viittisit kertoa lyhyesti mitä poppaskonsteja se vanha kettu on käyttäny ;)

:D

Joo, no uiminen ja pyöräilyhän täällä on jo mainittu, mutta sen lisäks se hehkuttaa ehkä eniten "elliptistä laitetta" ('stepperi',jolla voi vetää juoksuvauhtiakin), joita löytyy kyllä saleilta (tai vaikka huuto.netistä omaks :jahas: ).
Eihän noista vaihtoehdoista mikään varsinaisesti eliminoi sitä tylsyyttä cardio-treenistä, mutta se lieneekin mahdotonta.

Jos kiinnostaa, niin kyllä siltä Shammyltä varmaan löytyy jotain tarkkaakin ohjelmaa, ku googlettaa.

Shamrockilla saattaa olla hyvä kunto, mutta minä voisin nimetä kymmeniä hyväkuntoisia ottelijoita, jotka ovat hankkineet kuntonsa juoksemalla. Se juokseminen nyt vaan on kuningaslaji peruskunnon harjoitteluun,eikä se suinkaan sattumalta ole niin suosittua.

Ihminen on nimittäin tarkoitettu liikkumaan juosten. Ei pyöräilemään tai vatkaamaan crosstraineria. Ihminen on luonnostaan kehittynyt juoksemaan ja siinä käytetään optimaalisesti koko kehon voimia mahdollisimman tehokkaaseen etenemiseen. Siksi se on kokonaisvaltaisuudessaan ykkönen.

Lisäksi juokseminen on halpaa, välineet kulkevat helposti mukana matkoilla, suorituspaikkoja löytyy mistä tahansa, se on turvallista ja sitä voi harrastaa vuoden ympäri. Juoksun ja potkun ponnistuksella on myös yhteneväisyytensä.

Toki pyöräily, rullaluistelu, uinti ja punttiksen aerobiset laitteet ovat nekin erinomaisia, jos vertaa sohvalla makoiluun. Eli ei juoksu ainoa laji ole, mutta paras. Parempi kuitenkin rullaluistella tai pyöräillä kuin suunnitella juoksemista.

^^Agreed to disagree.

Kovan aerobisen kunnon (kamppailuun riittävän) voi hankkia rasittamatta niveliä juoksulla, joten parhaaksi en sitä suostu kutsumaan.

Kyllä se lenkkeily on ylivertaista, itse kuuntelen musiikkia samalla kun juoksen. Jos alkaa pänniä, niin mietin seuraavaa matsiani ja kuvittelen voittavani kun vastukselta loppuu kunto kesken:D

Kävin tänään pyöräilemässä kun leikattu polvi vähän vihoittelee lenkistä, ja täytyy sanoa että on toi polkupyöräily ihan yhtä tylsää, mutta ei anna lähellekkään vastaavaa hyötyä. Sitä saa polkea maan äärin asti ennenkuin saa edes hien päälle. Pyöräilin aamulla 16 kilometriä, normaalisti hölkkäilen 5,5km tai 8,3 km. Pyörälenkissä kesti 46min mikä on sama aika kuin kestää tuossa 8,3km lenkissä. Pitää vissiin tuplata toi pyörälenkki tai jotain:(

Kyllä se lenkkeily on ylivertaista, itse kuuntelen musiikkia samalla kun juoksen. Jos alkaa pänniä, niin mietin seuraavaa matsiani ja kuvittelen voittavani kun vastukselta loppuu kunto kesken:D

Kävin tänään pyöräilemässä kun leikattu polvi vähän vihoittelee lenkistä, ja täytyy sanoa että on toi polkupyöräily ihan yhtä tylsää, mutta ei anna lähellekkään vastaavaa hyötyä. Sitä saa polkea maan äärin asti ennenkuin saa edes hien päälle. Pyöräilin aamulla 16 kilometriä, normaalisti hölkkäilen 5,5km tai 8,3 km. Pyörälenkissä kesti 46min mikä on sama aika kuin kestää tuossa 8,3km lenkissä. Pitää vissiin tuplata toi pyörälenkki tai jotain:(

Kiristä vähän vauhtia pyöräilyssä? Eikait kävellessäkään tuu hiki...:jahas:

Tuossa se pyöräilyn vaikeus piileekin, kun on hyvässä kunnossa, niin sillä pyörällä tosiaan saa sotkee toiseen tyyliin, että sykkeen saa samoihin lukuihin mitä juoksiessa.

Tuossa se pyöräilyn vaikeus piileekin, kun on hyvässä kunnossa, niin sillä pyörällä tosiaan saa sotkee toiseen tyyliin, että sykkeen saa samoihin lukuihin mitä juoksiessa.

Ja siksi kannattaakin ajella ylämäkiä, jos ei saa muuten tehoja irti. Ylämäet kovaa fillaroidessa kovatkin ukot hyytyy aika nopeesti ;-)

Olen oikea Iisalmen Royce Gracie sen ekat 5min mutta sitten aina väsähdän eli tartten kuntoa lisää. Mitenkäs tuota lenkkeilyä kannattaisi aloittaa?

Ajattelin aloittaa 3x viikossa, 20min kevyellä hölkällä, sykkeenä sellainen että pystyy puhumaan, musiikkina rockyn soundtrack. Tästä sitten pidentää viikoittain 5min lenkkiaikaa kunnes oltaisiin 1h tai 1,5h ajassa. Miltä kuulostaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom