Juokseminen

1 laji on ollut tähän asti juoksu (ja on edelleen), salilla olen nyt treenannut päälle puoli vuotta. Sitä ennen olen kyllä tehnyt kahvakuula/lihaskuntotreeniä 6 vuotta.
Noi lenkit on kevyitä, ei jotenkin enää ole ollut intoa/jaksamista intervalli-lenkkeihin. Toki nekin olisi hyvästä välillä. Lenkit teen vaan arkena heti töiden jälkeen työmatkana, niin ei löydy kyllä silloin riittävää potkua jaloista.

Jalat jumittaa aika kiitettävästi urheiluhieronnoista ja rullaamisista huolimatta. Ärsyttää miten hankala on yhdistää salitreeni ja juoksu. Kuitenkin molemmista tykkään, sekä kyykkäämisestä että juoksemisesta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1 laji on ollut tähän asti juoksu (ja on edelleen), salilla olen nyt treenannut päälle puoli vuotta. Sitä ennen olen kyllä tehnyt kahvakuula/lihaskuntotreeniä 6 vuotta.
Noi lenkit on kevyitä, ei jotenkin enää ole ollut intoa/jaksamista intervalli-lenkkeihin. Toki nekin olisi hyvästä välillä. Lenkit teen vaan arkena heti töiden jälkeen työmatkana, niin ei löydy kyllä silloin riittävää potkua jaloista.

Jalat jumittaa aika kiitettävästi urheiluhieronnoista ja rullaamisista huolimatta. Ärsyttää miten hankala on yhdistää salitreeni ja juoksu. Kuitenkin molemmista tykkään, sekä kyykkäämisestä että juoksemisesta.
Sama. Hankalaa kun molemmista tykkää. Mä oon ratkaissut ongelman kausittamalla vuoden. Kesällä enemmän juoksua ja jaloille vaan ylläpitotreeniä salilla. Ja talvella sitten vaan yksi ylläpitävä juoksulenkki.

Ehkä jatkat sitten vaan vanhaan malliin. Kai noiden PK-sykkeiden yms. merkitys alkaa korostua vasta kun juostaa isoja määriä. Ja jos se lenkkeily on ollut mielekästä, niin ei kannata sitä fiilistä pilata vaan mennä niin kuin hyvältä tuntuu. Ja jos et ole maksimisykettä testannut niin voihan sulla se olla isompikin kuin 200 ja PK-aluekin ehkä jatkuisi ylemmäs.

Kyllä vain, kiitoksia vastauksista. Ehkä voisin kuitenkin piruuttani kokeilla hölkötellä noilla PK-sykkeillä vielä hetken aikaa (maksimisyke < 200) ja katsoa pystyisikö vauhtia kasvattamaan ajan myötä. :D Yritän laittaa raporttia jos tapahtuu jotain parannusta.

Lenkkiä on lepikossa tullut heitettyä 20 vuotta kilpatasolla, nykyään kiinnostus enempi bodailuntapaisessa. Mutta viikottainen pikajuoksureeni on ohjelmassa, lenkkiä satunnaisesti. Tuollainen 30min mäkispurttireeni avaa ja lämmittää mukavasti paikkoja ja voi tehdä spurttien päälle hyvin vaikka kyykkyjä ja keskivartaloa. Mutta ei mitään keskushermostoa liikaa rassaavaa.

Sama. Hankalaa kun molemmista tykkää. Mä oon ratkaissut ongelman kausittamalla vuoden. Kesällä enemmän juoksua ja jaloille vaan ylläpitotreeniä salilla. Ja talvella sitten vaan yksi ylläpitävä juoksulenkki.
Itse en jaksa edes ylläpitoa. Miksi puntata kesällä ja miksi juosta talvella.

PK-lenkki ja kova intervalli tuo erillaisen tunnetilan. PK-lenkki tuo joogamaista harmoniaa. Intervalli tuo voimaa energiaa ja jopa kiukkua. Puntti lisää itseluottamusta ja sen jälkeen on mukava postailla peilin edessä.

Kuinka pitkiä lenkkejä muut juoksee viikottain salitreenien ohella?

Mielenkiinnosta kysyn ja vertailukohdaksi itselle. Alkaa tuntuun liian pitkiltä ja pitkäveteisiltä omat lenkit.
Ja kysyn siksikin että salilla treenaava veljeni aina moittii että liian pitkiä lenkkejä juoksen.

Tavallisin viikko on kaksi lyhyttä (5-8km) ja yksi pitkä (12-20km). Pitkä kannattaa ottaa mahdollisimman kauas jalkatreenistä, lyhyet menee vaikka samana päivänä.

Ja mainitaan nyt vielä että tavoitetaso mulla ei ole mitenkään korkealla, riittää kun jaksaa maratonin läpi ja saa oman painon penkissä.

Olen juossut pitkään ASICS Gel-Kayano 21 lenkkareilla ja nyt olisi tarkoitus uusia kengät. Löytyyköhän jostain netistä helposti mitkä kengät vastaisivat mahdollisimman paljon tuota mallia (siis myös muilta merkeiltä kuin Asicsilta). Speksit saa toki vertailtua helposti mutta käyttäjäkokemukset. Toki voisin ostaa vaan uutta mallia tuosta Gel-Kayano mallistosta, mutta suhteellisen kalliita, varsinkin uudet mallit, joten vaihtoehdot olisivat aina plussaa. Toki jos jostain kaupasta saisi vielä tuota 21 niin voisi saada halvemmalla.

Ensimmäiset juoksukengät oli Kayano 20 ja nyt käytössä Kayano 22 enkä tule vaihtamaan. Käytännössä koko ajan juossut asfaltilla. Pisimmät lenkit ollut yli 60km ja koko matkan hyvän tuntuiset jalassa. Jos vanha malli tuntunut hyvältä niin en näe syytä miksi vaihtaa toiseen. Itse maksoin noista 99e joten eipä tuo suuri satsaus ole.

Kiireisenä ja usein pikkaisen väsyneenä (taaperon takia) kyselisin juoksuun jonkinlaista ohjelmaa.

Ajatuksena olisi juosta kymppi kohtalaiseen aikaa (50-55 min).

Tausta: Pidempiin matkoihin ei riitä kiinnostus. Olen juossut junnuna melko paljon ja aikuiälläkin keskimäärin kerran viikossa. Talvi oli taas taukoa. Viime kesänä juoksin 9km 55min. Nyt menisi varmaan 5km puoleen tuntiin jos kylmiltään lähtisin.

Nyt mieluusti haluaisin noin puoli vuotta taas juosta. Realistisesti 2x viikko, 30-60 min. kerralla. Miten kohti tuota kymppiä?

Kiireisenä ja usein pikkaisen väsyneenä (taaperon takia) kyselisin juoksuun jonkinlaista ohjelmaa.

Ajatuksena olisi juosta kymppi kohtalaiseen aikaa (50-55 min).

Tausta: Pidempiin matkoihin ei riitä kiinnostus. Olen juossut junnuna melko paljon ja aikuiälläkin keskimäärin kerran viikossa. Talvi oli taas taukoa. Viime kesänä juoksin 9km 55min. Nyt menisi varmaan 5km puoleen tuntiin jos kylmiltään lähtisin.

Nyt mieluusti haluaisin noin puoli vuotta taas juosta. Realistisesti 2x viikko, 30-60 min. kerralla. Miten kohti tuota kymppiä?
Siitä hyviä vinkkejä.
Etenkin tämä.
Mitä vauhtia juoksen?

-Aluksi on tärkeintä että liikut. Kun liikut niin sitten voit alkaa miettiä mitä vauhtia. Vaihtoehtoja on kaksi:

1) Älä välitä sykkeistä ja juokse sitä vauhtia kuin haluat. Pääset kyllä siihen kuntoon että voit juosta maratonin jopa alle 4h. Pienenä peikkona on loppuun palaminen ja harrastuksen loppuminen. Kehitys loppuu varmasti noin 4h maratoniin. Okei, jotkut pystyy vielä parempaan, mutta enemmistö ei.

2) Nauti ensin siitä että juokset ja kiinnitä sen jälkeen huomiota sykkeisiin. Kehittyminen on hitaampaa, mutta sitä tapahtuu myöhemmin nopeammin. Saat kyllä kiinni vaihtoehdon 1 valinneet. Hommaa sykemittari tai pidä huolta että pystyt juttelemaan kun juokset. Aluksi vauhti on hidasta, mutta se kehittyy kuukausien kuluessa. Ei huolta.

Hieman johdattelevasti suosittelen vaihtoehtoa nro. 2.

http://www.juoksufoorumi.fi/harjoitusohjelmia/juoksun-aloittaminen/

Viimeksi muokattu:

Mielenkiinnosta kysyn ja vertailukohdaksi itselle. Alkaa tuntuun liian pitkiltä ja pitkäveteisiltä omat lenkit.
Ja kysyn siksikin että salilla treenaava veljeni aina moittii että liian pitkiä lenkkejä juoksen.
Tylsyyteen auttaa se että juoksee maastossa. Km-määräisesti voi olla sllloin myös lyhyempiä kuin tasaisen lenkit, riippuen maaston rankkuudesta.

Hirveet domssit etureisiin kun kävi viikonloppuna 7km hölkkälenkillä :D Niin se vaan erilainen rasitus aiheuttaa kiputiloja.

Noin muuten yllätyin miten hyvin lenkki meni näin läskinä kun ei koko talvena lenkkeillyt pl. pari kertaa kuussa 10min juoksumatolla loppujäähdyttelynä.

Moro!
Näin kevään mahtavien juoksukelien alla tuli mieleen kysymys sporttikellojen VO2max mittauksista. Kuinka tarkkaa uskotte noiden pitävän paikkaansa ja miten kellot sen mahtaa laskea? Itsellä on Tomtom Spark3 ja se laskee juoksulenkkien jälkeen aina uuden maksimiarvon. Tällä hetkellä arvo on n. 50ml/kg/min ja olisi kiva tietää onko arvo lähelläkään oikeaa. Muilla kokemuksia?

Nyt parisuhdehuolien vuoksi vetää kevätfiilistä aika myttyyn ja perus punttitreenistä ja pyöräilyistä ei näytä olevan pään tyhjentäjäksi. Kai se on se arkipäiväisyys treenissä niin ei saa itteänsä nollattua näissä.

No pari vuotta vanhat Salomonin maastojuoksukengät kaivoin kaapista ja lähdin metsäpolkuja tallaamaan / juoksemaan. Kummasti sielu lepää ja ajatuskierre päässä katkeaa kun metsään menee rynnimään. Todella, todella hyvä olo kun parin tunnin lenkin jälkeen kämpille palaa, ihan uskomatonta.

Nyt parisuhdehuolien vuoksi vetää kevätfiilistä aika myttyyn ja perus punttitreenistä ja pyöräilyistä ei näytä olevan pään tyhjentäjäksi. Kai se on se arkipäiväisyys treenissä niin ei saa itteänsä nollattua näissä.

No pari vuotta vanhat Salomonin maastojuoksukengät kaivoin kaapista ja lähdin metsäpolkuja tallaamaan / juoksemaan. Kummasti sielu lepää ja ajatuskierre päässä katkeaa kun metsään menee rynnimään. Todella, todella hyvä olo kun parin tunnin lenkin jälkeen kämpille palaa, ihan uskomatonta.

Jos olisi syksy suosittelin vetämään lenkit pimeällä otsalampun kanssa. Pimeä metsä on maaginen paikka. Koita suunnistusta. Usein löytyy pitkä helppo lenkki. A-tason suunnistusradat kannattaa unohtaa ne on ihan vitun vaikeita.

Jos olisi syksy suosittelin vetämään lenkit pimeällä otsalampun kanssa. Pimeä metsä on maaginen paikka.
Onko se metsä sitten enää pimeä jos on 2000 lumenin otsalamppu? :LOL:

Itse kyllä kävelen paljon pimeällä metsässä syksyisin/talvisin mutta en lähtisi ehdoin tahdoin pimeään metsään juoksemaan, lähinnä vain jos valoisalla ei ehdi, juurakoihin jne. on helppo kompastua vaikka otsalamppu olisikin.

P.S. Suosittelen juoksumusaksi Chuck Norrisin Delta Forcen tunnaria repeatilla, kun se soi, on voittamaton, ei yksinkertaisesti voi väsyä...:)

Kohtuu raskas oli kahden vuoden eka 5km juosta. Alaselkä on niin rikki, että viime vuosi oli lähes mahdoton tehdä mitään järkevää, mutta viime viikolla kävin hitaasti hölkkäämässä 5km päälle puoleen tuntiin. Olisi kiva kun voisi juosta enemmänkin.

Onko se metsä sitten enää pimeä jos on 2000 lumenin otsalamppu? :LOL:

Itse kyllä kävelen paljon pimeällä metsässä syksyisin/talvisin mutta en lähtisi ehdoin tahdoin pimeään metsään juoksemaan, lähinnä vain jos valoisalla ei ehdi, juurakoihin jne. on helppo kompastua vaikka otsalamppu olisikin..

Onhan noissa tehoasetuksia. Ja kyllä se on. Valaistut oksat paiskaa valon takaisin silmiin jonka jälkeen kaikki on pimeää. Jalkka tottuu monenlaiseen. En muista kaatuneeni pariin vuoteen.

Suositut

Back
Ylös Bottom