Juokseminen

Onhan toi aika kova veto, jos juoksutreenit olleet vähissä. Taulukossa vaan ihmettelin tuota askeltiheyttä. Miten se voi olla noin matala
Tuo on mitattu selkesti vain toisesta jalasta, eli 166 on oikea kadenssi. On tuo 50min alitus mielestäni kova vähäisellä juoksulla ja todella epäjuoksijamaisella painoindeksillä. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kävikös muita Pakkislaisia juoksemassa 10km Midnight Runissa Helsingissä kun oli nyt 3.9. lauantaina? Päätin itse kokeilumielessä todistella ainakin tutuille ettei bodari välttämättä ole paskakuntoinen.

Treenitausta aerobiselle harjoitteelle:
-kevään/kesän 2016 aikana parin kuukauden ajan sykkeennostoja rasvanpolton auttamiseksi punttitreenien päälle dieetillä 6-10min settejä
-1kk ennen Midnight Runia vissiin yhteensä 5 juoksulenkkiä luokkaa (välissä 1,5vk flunsassa niin jäi treenimäärät vähäiseksi):
*2,5km-pieni tauko-2,5km
*5km
*5km
*6km
*4km

Midnight Run taittui aikaan 49min 43s sis. kaksi kertaa stopin kengännauhojen takia, kerran irronneen sykevyön ja törkyisen loppukirin eli juoksin vissiin liian hitaasti ainakin osan matkasta kun jaksoi 100-200m vetää sprinttivauhtia. Viimeinen kilsa meni 4,24min/km kun muu lenkki taittui vähän yli 5min/km vauhtia.

Paino oli 93kg (pituus 176-178cm) kun kotoa lähdin juoksemaan eli tasoitusta annettiin ainakin painon muodossa normaaleille juoksijoille vissiin jonkin verran.

Olisiko kellään punttaajalla mitään vertailupohjaa vastaavista juoksuista millainen suoritus tuo suunnilleen on tällaiselle ei yhtään juoksua harrastavalle "kehonrakentajalle"? Liitteenä huvin vuoksi sykekaavio juoksusta.

2600-2700 cooperin testissä
http://www.runningforfitness.org/ca...in=49&sec=30&age=30&gender=M&Submit=Calculate

Itse veikkaisin, että Cooper menis Juusolla kolmen tonnin pintaan, ellei ylikin.

Kova suoritus bodarille tuo 50 minuutin kymppi. Oletko minkä tyylistä treeniä tehnyt kuntosalilla?

Onko joskus vuosien takaa tehty jotain kovaa aerobista? Aerobinen kunto tuntuu ihmeen hyvin säilyvän. Ja tosi kovalla keskisykkeellä kykenit vetämään noin kauan ilman, että olisi viime aikoina aerobisia tehty. Itse vedin samaan aikaa hiukan painavampana, mutta siinä oli alla 4kk suunnitelmallista juoksutreeniä ja jalkatreenit salilla oli tauolla. Sä nyt kylmiltään kykenit samaan. Ehkä sulla onkin lahjat tuolla kestävyyspuolella :)

Kova tuo alle 50 min kymppi bodarille.

Olen itse 193cm nyt noin 93 kg. Tullut ja tulee tehtyä vaihtelevasti kuntosalitreeniä, joskus uintia, pyöräilyä, hyvin vähän enää juoksua koska selkä, varsinkaan kovalla alustalla. Nykyään enemmän mäkivetoja, sprinttejä radalla, pururadalla vähän hölkkäilyä.

Aikojani, parhaat tehty noin painolla 86-88 v2012: puolikas 1:50, kymppi 45, vitonen 21, 2 mailia 13:15. Tuoreet tulokset: 1000m 3:47, 1500m 5:47.

400m alle minuutin voisi ottaa ensi vuoden tavoitteeksi. Siitä on täälläkin ketju.

Itse veikkaisin, että Cooper menis Juusolla kolmen tonnin pintaan, ellei ylikin.

Kova suoritus bodarille tuo 50 minuutin kymppi. Oletko minkä tyylistä treeniä tehnyt kuntosalilla?

Pettynyt kyllä olisin jos tuollaisen matkan Cooperissa juoksisin, mutta vaikea se on varmuudella hahmottaa millaisen ajan siihen saisi. Kiva tuota olisi käytännössä kokeilla, mutta pari viikkoa kun joutunut jalkatreenejä himmailemaan tuon juoksun takia, niin ei tekisi mieli enää harrastuksen kustannuksella kokeilla uutta rykäisyä. :D Lisäksi polvet eivät oikein tuosta juoksemisesta tykänneet, mutta tulipahan kokeiltua.

Kuntosalitreenihän on ollut täysin bodauspainotteista erikoistekniikoilla/supersarjoilla, mutta sen mitä joskus sykevyötä olen siinä käyttänyt niin jalkatreeniä lukuunottamatta sykkeet ei siinä mitenkään mahdottomasti kohoile.

Onko joskus vuosien takaa tehty jotain kovaa aerobista? Aerobinen kunto tuntuu ihmeen hyvin säilyvän. Ja tosi kovalla keskisykkeellä kykenit vetämään noin kauan ilman, että olisi viime aikoina aerobisia tehty. Itse vedin samaan aikaa hiukan painavampana, mutta siinä oli alla 4kk suunnitelmallista juoksutreeniä ja jalkatreenit salilla oli tauolla. Sä nyt kylmiltään kykenit samaan. Ehkä sulla onkin lahjat tuolla kestävyyspuolella :)

Ei ole menneinä vuosina mitään aerobista tullut tehtyä kun esim. keväiden 2015 ja 2016 dieettien välissä ainoat aerobiset oli n. 10 kertaa pelatut sulkapallohöntsäilyt. Eli aikalailla ihan nollapohjalta tuohon juoksuun lähdettiin, mutta sen mitä joskus jotain kovempisykkeisiä juttuja on tullut tehtyä, niin aika nopeasti sykkeet laskevat alas takaisin normaaliksi niin olen miettinyt että kaiketi ihan hyvä peruskunto pitäisi olla olemassa ilman treenejäkin joka taas on vähän ihmeellistä mielestäni. En tiedä miten sitä lahjoja kestävyysurheiluun olisi, mutta isä aikanaan oli kova maastojuoksija ennen kuin siirtyi voimailuun. :p Toki tuon pohjalta olisi kiva ollut kokeilla panostaa samaan juoksuun esim. vuoden päästä, mutta epäilen että olen offilla silloin vielä painavampana eikä pystyisi salitreeneistä ottamaan niin paljoa kevennystä että saisi optimaalisesti treenattua juoksua. Lisäksi tuo Midnight Run on siitä vähän nihkeä että etenkään alkuun juokseminen ei ole kovin vapaata kun saa vaan väistellä ja olla pujottelemassa muita ekat pari kilsaa. Näin jälkikäteen mietin myös että kuinka paljon kovempaa vikat pari kilsaa olisi uskaltanut vetää kun tosiaan 150-200m matkalle riitti paukkuja ihan täyteen sprinttiin ja maaliviivakin tuli liian nopeasti vastaan. :confused:

Mä vedin nyt elokuussa kahden vuoden juoksemattomuuden jälkeen 5kpl kympin lenkkejä. Aika parani aina pari minsaa joka kerta ja viimeinen oli 55min. Nyt vaan on elopainoa ollut 112kg. Se parin vuoden takainen 50min meni 10% kevyempänä. Joten kai tää 10% huonompi aika tarkoittaa, että kunto olisi sama :) Juoksun treenaminen on ihan kivaa, mutta punttijutut on vielä kivempiä ja ikävän pahasti toisiaan haittaavat. Vähän miettinyt jos nyt yrittäisi talven ajan pitää sellaista pientä 30min kevyttä lenkkiä viikoittain. Ehkä se ylläpitäisi aerobista kuntoa, mutta ei olisi vielä liian katabolinen punttitreeneissä kehittymiselle. Ensi kesänä voisi taas ottaa sitten paremmalta pohjalta muutaman kuukauden juoksujakson. Sitä kanssa miettinyt, että mikä tapa juosta olisi mahdollisimman vähän katabolinen. Onko yksi tunnin lenkki isolle miehelle kuluttavampi kuin kaksi puolen tunnin lenkkiä?

Itseä kiinnostaisi juuri sama, että miten optimoisi painoharjoittelun kanssa tämän. Vedän yleensä kerran viikossa suht. kovan 5 kilometrin vauhtikestävyyslenkin ja sitten sellaisia 3 kilsan palauttavia tule tehtyä kävelyn kanssa usein. Noi palauttavat ja kävely mulla ainakin jopa parantaa tuloksia, jos nyt itseensä tässä pystyy uskomaan.

Kausittaminen. Voimakausi 3kk, kestävyyskausi 3kk, jne. Samaan aikaa noita ei pidemmän päälle pysty kehittämään millään. Olettaen tietty että pohjilla on vähintään pari vuotta vakavissaan tehtyä treeniä. Mulle ei kyllä auta tuokaan enää ja tulokset silti aika sukkaa.

En voi itseäni minkään sortin bodariksi kuvailla, mutta salitreeni on hallinnut jo miltei vuosikymmenen ajan treenejä enemmän kuin aerobinen. Vasta tänä vuonna olen treenannut enemmän juoksuhommia silmällä pitäen. Painoa itsellä on vähän yli 90 kg.

Vuosi sitten syyskuussa kiskoin kympin aikaan 50:19, viime toukokuussa puolikkaan 1:57 ja tämän vuoden syyskuussa toistamiseen puolimaratonin vähän huonommin 1:58 ja risat.

Näin talven tullen voisi jälleen testata, pääseekö uudelleen "juonesta kiinni" salihommissa, touhu on ollut viimeisten parin, kolmen vuoden aikana sillä puolella melko rikkonaista erinäisten loukkaantumisista seuranneiden vaivojen vuoksi sekä sitä kautta aiempaa huonomman salitreenimotivaation takia. Joka tapauksessa olen miettinyt, että keväisin ja syksyisin juostava puolikas voisi jatkossakin toimia hyvänä "kuntotestinä", ja tulisipa pidettyä aerobinen kuntokin samalla siedettävällä tasolla, eihän tässä päivääkään nuoremmaksi enää muutu.

Kausittaminen. Voimakausi 3kk, kestävyyskausi 3kk, jne. Samaan aikaa noita ei pidemmän päälle pysty kehittämään millään. Olettaen tietty että pohjilla on vähintään pari vuotta vakavissaan tehtyä treeniä.

Perus valmennusta. Ominaisuuden kehittämiseen vaatii 3-> viikko treeniä. Ylläpitoon riittää 1-2 vk treeniä.
Tässä tulee kuvaan harjoituskaudet. Suunnitellaan ja painotetaan sitä ominaisuutta, mitä halutaan kehittää.
Yhtä aikaan kahden eriominaisuuden kehittäminen on aika... vaikeaa vähintään, kuten Mikki77 sanoi

Miten PK-lenkkivauhdin kasvattaminen onnistuu helpoiten? Nopeutuuko vauhti ajan myötä vain lenkkeilemällä PK-sykealueella?

Olen koko ikäni käynyt hölkkälenkeillä omaksi ilokseni, joskus enemmän ja joskus vähemmän, mutta aina ilman sykemittaria ja sellaisella vauhdilla joka "tuntuu hyvältä".

Nyt kun olen jostain oppinut peruskunnon ja peruskuntolenkkien käsitteen, olen ottanut huvikseni sykemittarin mukaan ja huomannut, että syke nousee alueelle >75% maksimisykkeestä tuolla normaalilla lenkkivauhdillani, ja pysyy PK-alueella ainoastaan kävelemällä tai jos vauhdin pudottaa töpöttelyksi.

edit: Esimerkiksi töpötellessä 5 kilometrin lenkin 7 min 20 s kilometrivauhtia keskisykkeeni oli 150 bpm eli >75% maksimisykkeestä

Miten PK-lenkkivauhdin kasvattaminen onnistuu helpoiten? Nopeutuuko vauhti ajan myötä vain lenkkeilemällä PK-sykealueella?

Olen koko ikäni käynyt hölkkälenkeillä omaksi ilokseni, joskus enemmän ja joskus vähemmän, mutta aina ilman sykemittaria ja sellaisella vauhdilla joka "tuntuu hyvältä".

Nyt kun olen jostain oppinut peruskunnon ja peruskuntolenkkien käsitteen, olen ottanut huvikseni sykemittarin mukaan ja huomannut, että syke nousee alueelle >75% maksimisykkeestä tuolla normaalilla lenkkivauhdillani, ja pysyy PK-alueella ainoastaan kävelemällä tai jos vauhdin pudottaa töpöttelyksi.

edit: Esimerkiksi töpötellessä 5 kilometrin lenkin 7 min 20 s kilometrivauhtia keskisykkeeni oli 150 bpm eli >75% maksimisykkeestä
Mun mielestä toi 150 kuulostaa ihan hyvältä jos maksimi 200. Kai sitä vähän hiljaisempiakin lenkkejä voisi opetella tekemään. Mutta jos se kerran on sellaista rentoa mukavaa menoa josta ei tule seuraavaksi päiväksi sellaista oloa, että olisi treenattu kovaa ja tarvisi palautua vaan fiilisi on seuraavana päivänä että voisi mennä taas juoksemaan. Mutta ehkä voisi monipuolistaa ylipäätään treenejä. Opetella menemään 140 keskisykkeellä. Äkkiä silläkin sitten menee tuota samaa vauhtia kuin nyt 150sykkeillä. Ja välillä sitten voisi mennä päälle 160sykkeilläkin. Ehkä sellainen tasapaksu, aina samallalailla tekeminen hyydyttää kehityksen.

Mun mielestä toi 150 kuulostaa ihan hyvältä jos maksimi 200.

Jep, tuota noin 150 bpm:ää olen koittanut pitää tavoitteena tai maksimina PK-lenkeillä. Mutta ongelmana on, että tuolla sykealueella matkanteko on todella hidasta, lähes kävelyvauhtia, kun taas "luonnollisella" lenkkeilyvauhdilla sykkeet lienevät jossain 170 tuntumassa.

Jep, tuota noin 150 bpm:ää olen koittanut pitää tavoitteena tai maksimina PK-lenkeillä. Mutta ongelmana on, että tuolla sykealueella matkanteko on todella hidasta, lähes kävelyvauhtia, kun taas "luonnollisella" lenkkeilyvauhdilla sykkeet lienevät jossain 170 tuntumassa.
Kuinka kauan olet juoksennellut? Paljonko tullut kilsoja viikossa? Ehkä eri vauhtiset lenkit voisi tehdä terää. Ettei vaan aina mene samaa matkaa, samalla vauhdilla. Itsellä lähti kunnolla kehitys vauhtiin vasta kun kykenin vetämään tunnin PK-lenkkejä. Alussa tietysti kehittyi kaikella tekemisellä. Juoksufoorumilta löytää myös hyviä ohjelmia ja keskusteluja. Sieltä mä opiskelin lenkkeilyn saloja.

Kuinka kauan olet juoksennellut? Paljonko tullut kilsoja viikossa? Ehkä eri vauhtiset lenkit voisi tehdä terää. Ettei vaan aina mene samaa matkaa, samalla vauhdilla. Itsellä lähti kunnolla kehitys vauhtiin vasta kun kykenin vetämään tunnin PK-lenkkejä. Alussa tietysti kehittyi kaikella tekemisellä. Juoksufoorumilta löytää myös hyviä ohjelmia ja keskusteluja. Sieltä mä opiskelin lenkkeilyn saloja.

Juoksentelun taso on siis tasolla saunalenkki silloin kun sattuu huvittamaan. :D Tahti näyttäisi päiväkirjan mukaan olleen noin kolme 6 km hölkkälenkkiä kuukaudessa. Tyypillisesti aina sama lenkki ja samalla (liian kovalla) vauhdilla tähän PK-ihmettelyyn asti. Tällä tasolla se on ollut käytännössä koko ikäni, joskus kauan sitten on ollut jaksoja jolloin on käynyt lenkillä useamman kerran viikossa, mutta silloinkaan ei mitään kovin suunnitelmallista touhua.

Ja tässä juoksentelussa ei ole mitään sen kummempia tavoitteita eikä ole edes tarkoitus lisätä lenkkimääriä, ihmetyttää vaan tuo hidas vauhti kun yrittää pitää sykkeet tietoisesti PK-alueella. Normaalilla lenkkivauhdilla jaksaa hölkätä ainakin 10 km ihan mukavasti niin että pystyy puhumaan lenkkikaverin kanssa.

Ongelma siis ei ole niinkään että ei jaksaisi hölkätä vaan että tuolla PK-sykealueella pysyttely vie tekemisestä kaiken mielekkyyden kun vauhti pitää rajoittaa kävelyvauhtiin.

Hei,

mille päiville teidän mielestä kannattaisi salitreenit sijoittaa? Kehityksen ja palautumisen kannalta.
Juoksen tällä hetkellä 3 lenkkiä viikossa (joskus 4, riippuen töistä; fyysinen seisomatyö) ja teen 2 salitreeniä 1-jakoisella ohjelmalla, eli koko kroppa kerralla.

Tällä hetkellä menee näin:

Ma: sali (ja työmatkapyöräily yht. 10-12km)
Ti: lenkki 10km (osa kävellen jos siltä tuntuu)
Ke: sali (sama kuin ma)
To: lenkki 8-10km
Pe: lepo
La: lepo
Su: Pitkis 15-17km

Olettaen, että nuo lenkit ovat intensiteetiltään keskitasoa tai alle niin itse vaihtaisin keskiviikon salin perjantain lepopäivän kanssa päikseen. Tasoittaisi lepopäivien ja salitreenien ajankohtaa viikkotasolla ja ehkä sitä kautta tuntuisi viikko hieman tasapainoisemmalta. Jos jotkus juoksureenit ovat intensiteetiltään todella kovia, saattaisi meikäläisen mielipide muuttua.

Juoksentelun taso on siis tasolla saunalenkki silloin kun sattuu huvittamaan. :D Tahti näyttäisi päiväkirjan mukaan olleen noin kolme 6 km hölkkälenkkiä kuukaudessa. Tyypillisesti aina sama lenkki ja samalla (liian kovalla) vauhdilla tähän PK-ihmettelyyn asti. Tällä tasolla se on ollut käytännössä koko ikäni, joskus kauan sitten on ollut jaksoja jolloin on käynyt lenkillä useamman kerran viikossa, mutta silloinkaan ei mitään kovin suunnitelmallista touhua.

Ja tässä juoksentelussa ei ole mitään sen kummempia tavoitteita eikä ole edes tarkoitus lisätä lenkkimääriä, ihmetyttää vaan tuo hidas vauhti kun yrittää pitää sykkeet tietoisesti PK-alueella. Normaalilla lenkkivauhdilla jaksaa hölkätä ainakin 10 km ihan mukavasti niin että pystyy puhumaan lenkkikaverin kanssa.

Ongelma siis ei ole niinkään että ei jaksaisi hölkätä vaan että tuolla PK-sykealueella pysyttely vie tekemisestä kaiken mielekkyyden kun vauhti pitää rajoittaa kävelyvauhtiin.
Ehkä jatkat sitten vaan vanhaan malliin. Kai noiden PK-sykkeiden yms. merkitys alkaa korostua vasta kun juostaa isoja määriä. Ja jos se lenkkeily on ollut mielekästä, niin ei kannata sitä fiilistä pilata vaan mennä niin kuin hyvältä tuntuu. Ja jos et ole maksimisykettä testannut niin voihan sulla se olla isompikin kuin 200 ja PK-aluekin ehkä jatkuisi ylemmäs.

Hei,

mille päiville teidän mielestä kannattaisi salitreenit sijoittaa? Kehityksen ja palautumisen kannalta.
Juoksen tällä hetkellä 3 lenkkiä viikossa (joskus 4, riippuen töistä; fyysinen seisomatyö) ja teen 2 salitreeniä 1-jakoisella ohjelmalla, eli koko kroppa kerralla.

Tällä hetkellä menee näin:

Ma: sali (ja työmatkapyöräily yht. 10-12km)
Ti: lenkki 10km (osa kävellen jos siltä tuntuu)
Ke: sali (sama kuin ma)
To: lenkki 8-10km
Pe: lepo
La: lepo
Su: Pitkis 15-17km
Riippuen ihan tavoitteista ja kumpi on ykköslaji sali vai juoksu. Mutta jos salitreenissä tehdään jalkoja niin ehkä voisi yrittää saada lepopäivät ennen niitä. Tai jos joku lenkki on kevyempi niin sen sijoittaa ennen salitreeniä. Tosin ehkä ei myöskään tuon pitkiksen edeltävänä päivänä viitsi kovin kovaa jalkoja salilla treenata. Jos jalkojen palautumisessa ongelmaa niin kai kaksijakoista treeniä voisi myös miettiä. Eli jalkoja tehtäisiin vaan toisessa salitreenissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom