Juokseminen paljain jaloin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rjs
  • Aloitettu Aloitettu

rjs

Harrastaako kukaan täällä juoksemista paljain jaloin? Olen aloittanut kokeilun, ensin juoksumatolla, ja sitten kun lumet sulaa niin varovasti ulkona juoksuradalta aloittaen. Juoksin tänään elämäni ensimmäisen "pitkän matkan", matolla 10 minuuttia ilman kenkiä. Otti vähän koville jalkapohjan ihon osalta, mutta luotan siihen että se tottuu. Tätä totuttelua kun jatkaa pari kertaa viikossa pari kuukautta niin luulisin että on valmis pitempiin matkoihin.

Hyödyt ovat moninaisia, tärkein on varmaan se että on mahdotonta juosta väärällä tekniikalla kun ei käytä tekniikkaa vääristäviä kenkiä.

Netistä löytyy paljon asiaa, esim: http://www.youtube.com/watch?v=7jrnj-7YKZE

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tästä avojaloin juoksemisestahan oli juttua myös juoksija-lehdessä. Itsekkin olen harkinnut aloittamista, pakollinen hankintahan olisi tätä varten kehitetty "avojalka-kenkä". En nyt oikeaa nimeä muista, mutta tuntuma on sama kuin ilman kenkää juoksisi ja helpottaisi suojan vuoksi esim. pururadalla juoksua :)

Kylla.

Tarkoitus oli etta ehka 1/4 tai 1/3 juoksuista olisi paljasjalkaa mutta viime kesasta ja aina myohaan syksyyn paljasjalan osuus oli lahestulkoon kaikki juoksut.

Nyt tulevaan kauteen olen ajatellut niin etta viikottainen pitka juoksu on juoksukengilla mutta kaikki muut barefoot, ts. ei ole aikeissa yli tunnin lenkkia menna paljain, toisekseen en nae ainakaan viela realistisena juosta pitempia tavoitekisoja barefoot tossuilla, nekun lahes jarjestaan on asfalttipohjalla.

Niinno, pitaa tarkentaa se etta tosiaankaan en noita paljasjalkaosuuksia harjoittelussa tee asfaltilla muuta kuin marginaalisia patkia lenkin sisalla, muuten pohja on nurmea ja metsapolkua. Eipa silti en nae sita kropan mukaantumisen takia minaan ongelmana, maltti on valttia, olen vain viela valivaiheessa sisaanajossa (kertynyt nyt vahan yli puoli vuotta).

Tarvitseeko paljasjalkajuoksussa huomioida jollain tapaa esimerkiksi diagnosoitu lievä ylipronaatio? Itselläni on lievää ylipronaatiota ja paljasjalkajuoksusta olen ollut kiinnostunut jo pitemmän aikaa.

Käsittääkseni ei tarvitse eikä oikein voikaan huomioida mitään erityispiirteitä. Jalka kyllä sopeutuu itsestään oikeaan juoksutyyliin. Onkohan tuo ylipronaatio edes mahdollista paljain jaloin juostessa, kun tekniikka on kehittynyt tarpeeksi?

Tänään tuli juostua 1600*2 metriä juoksumatolla kun se kuului päivän Crossfit-treeniin. Lopussa alkoi vähän kirpasemaan jalkapohjista. Ei vielä havaittavissa mitään lihaskipuja. Nyt kyllä ahdistaa pitää normaaleja kenkiä jalassa :D

Mä olen juossut myös skeittikengissä ja jo pelkästään niissä tulee ekstrahyötyjä, kun pohja on tasainen eikä siellä kantapään alla ole mitään ilmapalloa. Silloin kylläkin pitää vähän kiinnittää huomiota tekniikkaan, ettei astu kantapäälle.

Kaikkia välineurheilijoita varmaan kauhistuttaa ajatus ettei paljasjalkajuoksemisessa saa enää harrastaa kilpavarustelua. Ne rahat pitää pistää sitten vaikka rannetietokoneeseen.

Kaikkia välineurheilijoita varmaan kauhistuttaa ajatus ettei paljasjalkajuoksemisessa saa enää harrastaa kilpavarustelua. Ne rahat pitää pistää sitten vaikka rannetietokoneeseen.

Voihan sitä hifistellä ja käydä ostamassa ne kalleimmat Vibramit (n.130€?) Feelmaxien sijaan (n.50€?) Ja kuuluuhan vaatetuskin olennaisena osana juoksemiseen...

Paljasjalkavillityksen ollessa kuumimmillaan näin kevään kynnyksellä kannattaa muistaa nämä barefoot-tutkija Liebermanin teesit (kannattaa muuten lukaista ryhmän sivut kokonaisuudessaan):

• Land gently on your forefoot and gradually let the heel come down
• Transition slowly
• Stretch your calves and Achilles tendon
• Don’t do anything that causes pain
• Listen to your body and run totally barefoot to learn good form
• Buy minimal shoes that lack high heels and stiff soles
• Consult a doctor

Kylmällä ilmalla barefoot juoksua ei yleensä suositella, tunto- ja kipuaistin mahdollisen heikentymisen vuoksi. Varovasti aloittamalla luultavasti välttyy suuremmilta ongelmilta, ja aloitusvaiheessa kannattaa olla tosi varovainen jos kehonpainoa on enemmän. Erityisesti akillesjänteet voi olla aika kovilla, ja tämä aiheuttaa mahdollisesti paljonkin harmia jos kantapääjuoksusta siirtyy liian nopeasti juoksemaan jalan etuosalla.

Tässä kannattaa muistaa tuo Liebermanin mainitsema seikka siitä, että ennen 70-luvun puoliväliä juostiin aikalailla askeettisesti. Urheiluvälineteollisuus keksi tuolloin hyvän markkinaraon, ja saatiin enemmän sohvaperunoita mukaan juoksun pariin. Monelle ylipainoiselle pehmustamattomilla/tukemattomilla kengillä pidemmän lenkin juoksu tätä ennen oli todella haastavaa ja jalkoja rasittavaa. Eli tässä mielessä hyvä juttu.

Nyt kenkäteollisuus on tehnyt "mullistavan" keksinnön jättää pehmusteet pois (erityisesti Liebermanin ryhmän Nature -artikkelin ansiosta) ja on palattu takaisin lähtöruutuun. Hyviä puolia tuossa jalan etuosalla astumisessa on luontainen taipumus askeltiheyden kasvamiseen juostessa, ja koko kehon asennon muuttumisessa ns. forward lean –asentoon. Näihin nyt yleensä juoksuvalmennuksessa pyritään kiinnittämään huomiota, jotta juoksu muuttuu siitä kantapääastujalle tyypillisestä ylöspäin suuntautuvasta askeleesta eteenpäin suuntautuvaan vauhtiin.

siis mikä tässä paljailla jaloilla juoksemisessa on niin erikoista? itse oon juossut matolla aina paljain jaloin ja cooperin testitkin

Erikoista siinä on se että useimmat juoksijat eivät tajua miten erikoista kengät jalassa juokseminen on.

Ja kuuluuhan vaatetuskin olennaisena osana juoksemiseen...

No tästä en olisi ihan niin varma. Arvaat varmaan mikä seuraava villitys on...

Kävin eilen juoksemassa ekaa kertaa ulkona paljain jaloin, kiekkokaukalon kokoisella asfalttikentällä. Yhteensä juoksua kertyi about 600 metriä, mutta pikkuhiljaa pitää aloittaa. Erittäin hyvältä tuntui, kylmä ja märkä asfaltti ei haitannut yhtään. Seuraavan kerran juoksuradalle ja tavoitteena ainakin 4x400 m.

Nyt tulevaan kauteen olen ajatellut niin etta viikottainen pitka juoksu on juoksukengilla mutta kaikki muut barefoot, ts. ei ole aikeissa yli tunnin lenkkia menna paljain, toisekseen en nae ainakaan viela realistisena juosta pitempia tavoitekisoja barefoot tossuilla, nekun lahes jarjestaan on asfalttipohjalla.

Niinno, pitaa tarkentaa se etta tosiaankaan en noita paljasjalkaosuuksia harjoittelussa tee asfaltilla muuta kuin marginaalisia patkia lenkin sisalla, muuten pohja on nurmea ja metsapolkua. Eipa silti en nae sita kropan mukaantumisen takia minaan ongelmana, maltti on valttia, olen vain viela valivaiheessa sisaanajossa (kertynyt nyt vahan yli puoli vuotta).

Minkälaisilla kengillä juokset silloin kun juokset kengillä? Ei varmaan kiinnosta palata vaimennettuihin kenkiin sen jälkeen kun on tottunut juoksemaan paljain jaloin, vai miten on?

Juoksin eilen radalla 5x400 metriä paljain jaloin. Vikalla kierroksella alkoi jalkapohjat olemaan vähän tunnottomat, mutta se ei sinällään haitannut juoksemista. Vauhtikin tuntui paljon paremmalta kuin kengissä.

juu, rjs, ihan samoilla kuin muutenkin tai ennenkin, ts. omalla kohdalla mahd. neuraalit kengat mitaan hevisti pehmustettuja en ole koskaan kayttanyt, Avia merkki on triathlon kayttoon suunniteltu.

Onko taalla porukkaa ketka edes ajatusasteella suunnittelevat juosta vaikka marathonia tai triathlonia vibrameilla, jos noin, niin henk. koht. kiinnostaisi vertailla?

Tosiaan omissa jutuissa paljasjalka on puhtaasti vain tyokalu harjoittelun osana, pienempi vammariski, vahvempi juoksun mekaaninen ketju, arsykevaihtelu, saa enemman irti harjoittelusta nain voisi myos sanoa, kun juoksumekaniikan elastiikkaa tulee kaytettya paremmin hyvaksi.

En kuitenkaan missaan nimessa tahtaa siihen etta itse tavoitekisasuoritkset, esim. ironman-pituinen tri olisi vibrameilla, ehei, tuntuu ainakin viela liian kaukaa haetulta, vaikka eipa silti, kyllahan se varmaan mahdollisuuksien rajoissa on jos tarpeeksi annetaan adaptiolle aikaa, jne, tuntuisi kylla etta juoksuajoissa silloin kun nimenomaan puhutaan pitkan matkan juoksusta, paljain jaloin ei olisi se nopein tapa pisteesta A pisteeseen B, varsinkon jos pisteitten valissa on 42 km.

Vuonna 2007 kokeilin ekan kerran treenien ohella Feelmaxeja lenkille, aiemmin tullut viikoittain tehtyä lyhyitä 200m vetoja avojaloin, mutta ei pidempiä. Asfaltilla parin kilometrin lenkeillä aloitin, pohjat sain kulumaan kuukaudessa ja sen jälkeen meninkin taas ihan iho tuntumalla :) 2008 alkuvuodesta hankin nuo VFF KSO:t ja niiden avulla meni Karhut nurkkaan ja viikkokilometrejä totuttelun jälkeen kertyykin 60-90 treeneistä riippuen. Minkäänlaisia vammoja ei ole ollut tai ilmennyt, eikä vasemman polven kulumakaan ole itsestään ilmoitellut. Tuntuu kyllä hullulta ajatella että ilman kenkiä on ollut parempi mennä kuin kengillä - mutta loppupeleissä täysin loogiselle :D

Noh, nythän nuota varvaskenkiä on siunaantunut lähes joka mallia eri aktiviteetteihin kun käyttö on niin kovaa.

ironman2 : Tänä kesänä pitäisi juosta eka virallinen maratoni, Paavo Nurmi turussa näillä ja jos ongelmia ei tuu niin pari ultraa kesän loppuun mennessä :) Viime kesänä piti jo näillä mennä maratoni mutta onnettomuuteen joutuminen katkaisi juoksun kolmeksi kuukaudeksi, ei nämä sentään autoilta suojaa vaikka vahvistavat koko alakroppaa :) (tai eihän nämä vahvista vaan luonnollinen ja naturaali juoksutyyli).

Onko tollaisten paljasjalkatossujen ainoa funktio olla sääsuojana? Itseä ei huvittaisi sellaisia hankkia koska olen monelta kuullut että ne kuluvat nopeasti puhki. Paljasjalkaiho ei sen sijaan kulu puhki vaan vahvistuu ja tottuu kunhan pitää treenimäärät kohtuullisina. Vai onko monilla se syy että jalan suojana vaan pitää olla "jotain", muuten tuntuu hassulta?

Itse "kovetan" jalkojani juoksemalla lyhyitä n.400m matkoja paljainvarpain (vaikka noita kevytjalkineita pääsääntöisesti).
Kulumaan voin sanoa että vanhat Feelmaxin kengät joiden pohja ei oltu kehitetty Continentalin kanssa sai kovalla alustallajopa viikossa puhki.. Tuo uusi on n.10x kestävämpi testien mukaan.. VIbramin 5F ien kuluminen riippuu täysin käyttäjästä,askelluksesta ja alustasta. Omilla Sprinteillä on reilusti yli 1000km asfaltilla tahkottuna ja yhä on kulutettavaa.. Tai pikemminkin voisi sanoa että kulumista ei juurikaan huomaa :)

Noita varvastossuja käytän sen takia että asfaltilla mennessä oli se kuuma tai kylmä repii se rakot kenelle tahansa avojaloin juoksijalle, eikä pienet kivet, lasinsirut tai jätteet v#tuta jalkapohjissa :)

On tosiaan vahva ote tossa, viaton-, hattua nostan jo pelkastaan korvien valiin tavoitteen asettamisesta etta marathonit ja vielapa ultrat aikeissa menna barefoot! Tassahan tulee jo "paljasjalka Ted" mieleen (Born to Run). Vahvistaa toki uskoa etta tarpeeksi kun annetaan vaan aikaa adaptiolle niin mika ettei.

Olen itse jarkeillyt niin perin etta fatiikki kumuloituisi ainakin periaatteessa nopeammin pitkilla matkoilla (marathon+), siina missa harjoittelussa se on hyoty etta matkasta x ja ajassa y juoksusta saa "enemman irti", niin kenkajuoksu kuitenkin tavallaan saastaa sita elastisuuden kayttoa (alhaisempi kumuloitunut fatiikki), sen huomaa jo harjoittelussa siina kun kovemmilla alustoilla luonnostaan astuu pehmeammin barefoot, eipa siina mitaan ihan OK, mutta siita seurannaisvaikutuksena ittella vaikuttaisi olevan etta askeleen rullaus (parhaaseen aikaan nahden) ei ole yhta sujuvaa, tavallaan kenkajuoksussa pystyy rullaamaan aggressiivisemmin, missa taas itsessaan on hyvat ja huonot puolensa.

Lyhyet ja keskipitkat matkat en usko etta kaytannon eroa syntyy, ainakaan kuntosarjatasolla. Koko juoksutyylihan on eri juttu lyhyilla ts. silloin kun mennaan hapoilla ja kovaa meno vaatii enemman pakiapainotteista menoa.

Samoin itse aloin kayttamaan 2007 vuodesta eteenpain puhdasta paljasjalkaa, vain n. 20-30 min viikossa viikonlopun pitkan pyoran/juoksun paalle. Akillesjanteet siina hyvin aukesi ja jaykkyydet yleensa. Alkuperaisen idean sain kun olin lukenut Lasse Virenin kirjan (Juoksemisen Salaisuudet), oli muistaakseni kayttanyt golf kentilla paljaslajkaa irroitteluina. Vuosina 2007-2009 tuon verran paljasta oli kaikki mita tein. Viime syksysta lahtien hoksasin nuo vibramit ja niilla olen nostanut aika jyrkalla kayralla barefoot maaria suhteessa normijuoksuun.

Niin, rjs, jalkapohja/saasuojahan tuo vibram (sun muut mallit) paaosin on, kylla ittella ennen niiden kayttoa esim. juoksumatolla n. 40-45 min oli ylaraja mita sai tehtya (talvikausi) ilman rakkovaaraa, ulkonahan jos vaan reitti sallii ettei riko jalkoja johonkin, niin voihan sita menna ilman yhtikas mitaan.

Nostellaan, aika vähän tullut juostua viime kuukausina mutta kovasti olen vielä innostunut barefoot-meiningistä. Eilen tuli köpöteltyä sellainen 3km hiekkatietä. Tarkoituksena on nyt ottaa ihan kunnolla tuo radalla paljain jaloin juokseminen ohjelmaan. Hyvältä tuntuu, ja hyvään barefoot-juoksukuntoon pääseminen on varmaan vuosien projekti. Jostain puolimaratonista olen haaveillut pitemmällä aikavälillä. Se että on joskus kokonaan vapaa niistä inhottavista kumipalloista kantapään alla on aivan mahtava ajatus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom