Juokseminen paljain jaloin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rjs
  • Aloitettu Aloitettu
No ei siinä välttämättä vuosia mene.. Tai siis siihen puolimaratoniin, riippuen tietysti miten paljon treenaa. Ite joulun aikoihin alottelin feelmaxeilla juokseen ja toukokuusta alkaen olen juossut paljain jaloin. Tään vuoden aikana on tullut juoksukilometrejä hieman yli 300, en päälajina sitä treenaa. Toissapäivänä meni 19,5 kilsan lenkki, asfaltilla. Ei tullu edes rakkoja jalkapohjiin, jalkapohjat ja nilkat tuli kyllä aika kipeiksi, jalkapohjien osalta se oli sellasta pintakipua, joka meni seuraavaan päivään mennessä ja nilkat alkaa nyt olleen suht ok. Mikään muu paikka ei sitten tullutkaan kropasta tai jaloista kipeäksi, tai edes kummemmin rasittuneeksi, mitä nyt oli veto vähän poissa. Kengät jalassa juostessa on yleensä tullut tuon pituisilla lenkeillä pohkeet erittäin kipeiksi ja jonkin verran myös nivuset ja reiden ulkosyrjät. Vauhti on kyllä hieman hitaampi kuin kengät jalassa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onkos kukaan jatkanut paljain jaloin juksua vielä näin pitkälle syksyyn? Itsellä on nyt kaksi lenkkiä takana pakkasella ja on jäänyt mietityttämään miten tunnistaa sen hetken, jonka jälkeen olisi syytä suunnata sisälle lämpimään ennen paleltumia. Viimeisimmän lenkin juoksin noin -5:ssä asteessa ja tunto pysyi jaloissa hyvin ja alussa meni aikalailla vakioaika, kunnes varpaat olivat kunnolla lämpimät. Innolla odotan, että pääsee lumelle jolkottelemaan :)

Itse aloitin tällä suuntauksella tässä nyt ihan juuri, aikomusta oli kyllä jo pitkään.

Vähän aikaa juoksin sukat jalassa pikkupyrähdyksiä kuntosalin juoksumatolla, ja nyt olen käynyt kahdella n. 2,6km lenkillä. En tosin paljasjaloin, vaan Vibramin Speed-minimalistikengissä. Sitten lämpimillä keleillä on tarkotus kokeilla ihan paljain jaloin, mutta en rupea itseäni palelluttamaan ja kipeäksi hommaamaan näillä keleillä, jo -2 astetta oli sitä luokkaa että mieluummin olisi vielä pitänyt olla sukatkin kenkien sisässä. Harmi, että en tajunnut aloitella tätä jo kesällä!

Minulla on aerobisen puolella tavoitteena puolimaratoni heinäkuun alussa 2012, mutta en tiedä onko toivoakaan onnistua siinä vielä barefoot-tekniikalla Vibrameissa, vai pitääkö tyytyä "normaaleihin" kenkiin - todennäköisesti joutuu. Pohkeista varmaan jää kiinni jos on jäädäkseen, koska jalkapohjissa ym. ei tuo 2,6km tunnu pahalta, mutta pohjelihaksissa polttelee. Ei voi tietää, miten nopeasti ne tähän juoksutapaan tottuu jotain parin tunnin juoksua ajatellen. Mutta sen sanon, että nyt tavalliset kengät ahdistavat ja lyttäävät varpaat ruttuun kyllä pikavauhtia.

Mä juoksin reilun 20km lenkin ihan paljain jaloin reilun kahden kuukauden lenkkeilyn jälkeen. Aloitin juoksemisen monen vuoden tauon jälkeen ihan suoraan paljain jaloin ja pystyin kyllä juoksemaan heti yli 5km lenkkejä asfaltilla. Toki alussa tuli vähän rakkoja jalkoihin, mutta nopeasti jalkapohjat tottuivat sitten. Ei tosiaan kannata enää tässä vaiheessa aloittaa paljain jaloin juoksua tuolla ulkona, mutta jos on totutellut pitkin syksyä niin ei ole mikään ongelma juosta pakkasella ja lumella.

Mullakin tää aloitustahti on ollut suosituksia kovempi... mutta kun ei mitään ylimääräisiä kiputiloja ole tullut, niin ei pitäisi olla ongelma. Aikoinaanhan taekwondoa kun harrastin, niin oli jo siellä tuttua puuhaa vedellä kovalla parketilla paljasjaloin. Mutta kun siitä on jo vuosia, eikä ole edes salilla pohkeita tehnyt, niin kyllähän nuo pohkeet nyt sitten aika paljon hittiä alkuun ottaa. Eka lenkki oli tiistaina, toinen perjantaina kun oli riittävästi palautunut, ja nyt yhden välipäivän jälkeen taidan mennä taas tänään tuommoiselle n. 3km pyrähdykselle vähän eri maisemissa. Varsinkin kun ei ole pakkaskeli, niin pitää ottaa näistä päivistä hyöty irti niin paljon kuin mahdollista. Katsoo sitten miten talvella homma onnistuu, mutta kyllä vähintään tarvitsee jostain löytää niitä varvassukkia (koska Sportiassa mistä ostin kengät ei sopivia sukkia ollut jäljellä - ei kellään olisi tietoa mistä netin kautta saisi Injinjin varvassukkia järkihintaan?).

Itse aloitin toissa kesänä Five Fingersien käytön (juurikin Speedeillä) eikä peluuta entiseen ole. Kesäkuussa hankin kengät, kun toivoin niiden auttavan jalkaa vaivanneeseen ITB-syndroomaan ja syyskuun alussa juoksin varvaskengillä elämäni ensimmäisen puolimaratonin (samalla myös ensimmäinen yli 16km matka) ilman minkäänlaisia kipuja! Että kyllä sulla swampmonster on ihan hyvin aikaa treenata! Pari ensimmäistä viikkoa pohkeet menivät lenkillä ihan jumiin, minkä vuoksi ainakin ensimmäisen viikon ajan suositellaan harjoittelua joko kokonaan tai pääosin kävellen.

Mä en ymmärrä miten te paljasjalkajuoksijat pärjäätte talvella, kun minä saan jo puolen tunnin lenkin jälkeen lämmitellä varpaitani ihan ajatuksella, vaikka käytössä on Five Fingersit ja Injinjin sukat. Itse kituutin viime talvena ilman sukkia ja ainakin kerran sain kunnon paleltumarakkulat varpaisiin, joten itse ainakin vedät sukat jalkaan jo viileämmillä syyskeleillä. Injinji-sukkia saa edullisesti amerikkalaisilta eBay-kauppiailta, joilla on kokemukseni mukaan kattava valikoima ja lyhyet toimitusajat.

No, pitääpä sitten checkata se eBay, ei ollut vielä tullut mieleen sieltä tarkistaa. Amazon.co.uk:n kauttakin joitain löytyy, mutta hintaa tulisi aika paljon.

Tuo tämän päivän suunniteltu 3km lenkki venähtikin 4,2km mittaiseksi, kun tuntui että hyvin menee. Olisi jaksanut vielä lisääkin, mutta piti ottaa järki käteen ja jättää siihen, ettei kohta aiheuta jotain ylirasitusvammoja pohkeisiin, tai muuta mukavaa. On se tosiaan tämä niin paljon mukavampi tapa juosta kuin lenkkareilla. Vielä kun saa tällä tekniikalla juoksukunnon sellaiseksi ettei tarvitse stressata liikaa juoksemisesta, tekniikasta ym niin paljon, niin aina vaan mukavampi! Kipeille polvilleni tämän voi jo nyt todeta olevan paljon parempi tapa juosta.

Pisin matkahan mitä ikinä olen juossut millään tavalla on n. 9,5-10km, että juoksutavasta huolimatta treenata täytyy kovasti, mutta onhan tuota aikaakin tosiaan vielä 7kk ja rapiat.

Hmm, toivottavasti ei tuo 4,2km ollut kuitenkin liian paha nakki, vähän aristaa vasenta jalkaa tuosta päältä näin jälkikäteen. Jos aristaa vielä huomennakin, niin pitää ottaa iisisti ja pitää vähän taukoa (ja joka tapauksessa palata tuohon lyhyempään lenkkiin VFF-juoksun osalta). Salakavalia nämä tämmöiset, kun tehdessä eikä heti jälkeenkään tunnu, mutta sitten jälkijättöisesti... ;)

Eipä oo itselle tullu vielä aiemmin ajankohtaiseksi tuo paljainjaloin juoksu, mutta nyt alkoi jalkaterät oireilla (mortonin neurooma ja ylipronaatio) joten hommasin nuo feelmaxit (ei ole vielä olleet käytössä) tutun suosituksesta. Mietin vaan kun täältä olen lukenut että juoksutekniikka on ihan erilainen niin onko nyt niinkun ideana juosta pelkästään päkiällä? vai miten se menee? ja voiko väärästä tekniikasta olla enemmän haittaa kuin hyötyä?

No väärällä tekniikalla voi tosiaan helpostikin tehdä enemmän hallaa kuin hyötyä. Toisin sanoen voi olla ettet voi juosta ollenkaan. Sen puoleen tuo neurooma on paljasjalkajuoksussa suht yleinen ongelma. Kannattaa etsiä juoksutekniikkavideoita ja muita harjoitteita, mm. vivobarefootin saitilta.

Mä en ymmärrä miten te paljasjalkajuoksijat pärjäätte talvella, kun minä saan jo puolen tunnin lenkin jälkeen lämmitellä varpaitani ihan ajatuksella, vaikka käytössä on Five Fingersit ja Injinjin sukat.

Verenkierrossa on eroja, onhan niitäkin jotka jotka juoksee paidatta talvella. Olisin vähän niinku sitä mieltä että ei kannata kärvistellä kauheasti kylmän kanssa, siinä kärsii jalkojen lisäksi myös motivaatio eli jossain vaiheessa voi loppua koko harrastus.. Ainakin ite aattelisin että treenaan juoksua enkä vitutusta. Toinen juttu joka hieman auttaa on että juoksee epätasaisella tai pehmeällä alustalla, niin jalkaterän lihakset joutuu töihin ja lämpenee.

Tolla tarkenee VFF:ää paremmin;
http://www.altrazerodrop.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product_-1_15151_18952_69006_176925

Aika pitkälti niinku VFF KSO, muttei erillisiä varvastaskuja. Myöskään leveys ei ole ongelma, Altran kengissä on minimalistikenkien leveimmät varvastilat. Natural running storesta kantsii tilata.

Koot on mielestäni pikkasen alakanttiin, itellä on koon 12 adamit ja ne sopii mielestäni paremmin jalkaan kuin koon 11 joka olisi kait se oikea koko.

Mietin vaan kun täältä olen lukenut että juoksutekniikka on ihan erilainen niin onko nyt niinkun ideana juosta pelkästään päkiällä?

Päkiä osuu eka maahan, mutta vain pikkuisen aiemmin kuin kantapää. Nilkka kannattaa pitää rentona eikä yrittää muuttaa ite jalkaterän asentoa, päkiä osuu maahan ekana kun lyhentää askelta. Oma mielipiteeni on että muuta ei tarvitse välttämättä tekniikasta tietää. Ja kannattaa harjoitella tekniikka kuntoon täysin paljain jaloin, kesällä siis, se on siten niin paljon helpompaa oppia kuin millään minimalistikengillä.

Juoksutekniikan muuttamisessa ei niinkään kannata ajatella sitä millä osuu maahan, vaan mieltää ennemminkin niin, että painopiste pysyy sen pisteen yläpuolella missä jalka osuu maahan. Loppu tuleekin automaattisesti. Ainakin itselle asia oli helpompi mieltää niin, ja juoksemaan tottui muutaman "etukenossa" tehdyn pikku lenkin jälkeen. Ensimmäisillä kerroilla tosiaan tuntui että menee nokalleen, kun ei heitäkään jalkaa enää niin kauas eteen, ja vauhtikin meinasi koko ajan kiihtyä automaattisesti. Muutaman kerran jälkeen tuo kuitenkin alkoi tuntumaan jo luonnolliselta. Ja askelhan siinä väkisin lyhenee, mutta askelta pitäisikin pidentää enemmän "takajalalla" ponnistamalla kuin "etujalalla" kurottamalla.

Oon itsekin kävellyt ja juossut paljain jaloin jo muutaman vuoden, tosin en talvella. Tuloksena on ollut parempi juoksutekniikka, vahvemmat jalkaterät ja varpaat. Kiipeillessä huomaa myös että varpaalle voi laittaa aika ison osan painosta, mikä ei ennen onnistunut.

Pitäisi kävellä Karhun Kierros (n. 80 km) viidessä päivässä kesäkuussa ja ajattelin yrittää paljain jaloin. Otan silti mukaan FiveFingers:it varmuuden vuoksi, ettei vaimon tarvitse kantaa loppumatkaa jos jalanpohjat ei kestäkään :D.

Jalanpohjien totuttamisen kanssa on tullut vähän kiire ja tein videosarjan paljasjalkailun aloittamisesta talven jälkeen.

Tässä linkki, jos ketään kiinnostaa:
http://www.youtube.com/watch?v=CoU35ABwQB4

Mitä teidän polvet on tykänneet tuosta? Entä penikat? Itse ajattelin kokeilla paljasjalkajuoksua, ku perinteisillä lenkkareilla on aikanaan vaivanneet penikat ja nyt sitten polvi... Fyssarillakin kävin, hänen mukaansa ei pitäisi olla esteitä paljasjalkajuoksuunkaan. Jaloista löyty muuten samalla käynnillä kaikenlaisia pieniä epäkohtia, joiden takia kroppa on kuormittunut liikkuessa väärin. Nyt sitten niitä korjaillaan erilaisilla harjoitteilla.

Hyviä videoita PrimiFit,tuo Karhunkierros on melko rankka jaloille ihan milla tahansa kengillä ja herra menee ilman kenkiä(no,ainakin vähän matkaa):)

Kiitos :).

Matka oli kyllä tosi rankka, enkä tosiaan päässyt koko matkaa läpi kengittä. Kolmantena aamuna huomasin että kahdessa varpaassa oli tikku ja haavat olivat alkaneet märkimään. Ei ollut mitään mahdollisuuksia jatkaa paljain jaloin, joten jatkoin vibram fivefingerseillä pari päivää. Viimeiset 11 km meni taas ilman.

Tässä dokumenttia:

Ilman kenkiä käveltyjä kilsoja tuli 48 km, eli päälle puolet kuitenkin :).

- - - Updated - - -

Mitä teidän polvet on tykänneet tuosta? Entä penikat? Itse ajattelin kokeilla paljasjalkajuoksua, ku perinteisillä lenkkareilla on aikanaan vaivanneet penikat ja nyt sitten polvi... Fyssarillakin kävin, hänen mukaansa ei pitäisi olla esteitä paljasjalkajuoksuunkaan. Jaloista löyty muuten samalla käynnillä kaikenlaisia pieniä epäkohtia, joiden takia kroppa on kuormittunut liikkuessa väärin. Nyt sitten niitä korjaillaan erilaisilla harjoitteilla.

Polvet ja penikat ovat itsellä tykänneet kyllä, mutta nilkkojen ja jalkaterien totuttamiseen meni alussa jonkin aikaa. Ja kun tekniikka oli vielä hakusessa, pohkeet olivat kovilla liiallisesta jännittämisestä. Oman kokemuksen mukaan tosi nivelystävällistä touhua, kunhan ei lähde tekemään liian paljon ja liian nopeasti.

- - - Updated - - -

Tässä vielä pari vinkkiä jalkojen hoitamiseen ja palautumisen nopeuttamiseen:
http://www.youtube.com/watch?v=5KfW-ev8wUE

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Huh, aika karpaasi täytyy olla, jos Karhunkierrosta tallustaa paljain jaloin. Johan siellä on kaiken maailman porrasta ja kivikkoa? Paljasjalkakengin mäkin olen sieltä pätkiä tosin tallustanut, toimivat erinomaisesti.

Kokeilin hiljattain myös juoksua noilla kengillä pariin otteeseen. Eka lenkki oli tosi lyhyt. Tokallakin jolkottelin suht rauhallisesti, eli juoksin aina 10 min putkeen ja kävelin väliin 5-10 min. Yhteensä tuli tehtyä noin tunnin lenkki. Polvissa ei tuntunut mitään, jee! Pohkeet noissa kieltämättä kipeytyvät, mutta onneksi vähemmän kuin pelkäsin. Asfaltilla en haluaisi vielä noilla juosta, mutta jossain pururadalla tms. aion niitä ehdottomasti vielä testata.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom