Juokseminen ja kehonrakennus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shagrat
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Haluaisin tietää mikä on juoksemisen vaikutus kehonrakennukseen. Olen hiljattain innostunut molemmista, mutta järkytyksekseni luin eilen cityn foorumilta, että varmin tapa nollata lihastreenien tulokset on harjoittaa paljon LIIKUNTAA. Kyllähän se on selvää, ettei kestävyysjuoksijoiden lihasmassassa ole kehumista. En toisaalta jaksa uskoa, etteivätkö esim lihaksikkaat pikajuoksijat kävisi lainkaan lenkillä ja todistaahan jääkiekkoilijoidenkin kehot kestävyyden ja voiman mahtuvan samaan vartaloon. Lisäksi tiedän tyyppejä, jotka harrastavat molempia.

Omassa tapauksessani on kyse lyhyistä noin 5 kilometrin juoksulenkeistä pari kertaa viikossa. Painonnostolla en pyri tulemaan "isoksi" vaan ainoastaan samaan vähän lihaksia luiden ympärille ja kääntämään orastavan keski-iän käynnistämän painonnousun lihaksi läskin sijaan.

Eli mikä on juoksemisen suhde kehonrakennukseen? Pitääkö lopettaa vai voinko jatkaa entiseen malliin?

Jatkaisin entiseen malliin. Itse harrastan salin lisäksi 2 tuntia viikossa sulkapalloa ja sunnuntaisin uin kilsan. Punttiohjelmani on kolmijakoinen (MA: selkä ja ojentajat, TO: jalat ja rinta, LA: olka ja hauis) ja keskityn suuriin eli näihin compound liikkeisiin. Kun tuo sali on vieressä, extraan vielä keskiviikkoisin vatsat ja otan 4-5 sarjaa rinnallevetoa, joka on ehdoton suosikkini. Kolmijakoista olen vetänyt kolmisen kuukautta ja koko homman aloitin vuosikymmenen tauon jälkeen marraskuussa. Paino laski kolmijakoisessa aluksi 84 kiloon, mutta ryhdistäydyin ravinnossa ja on nyt 90, joka saa kyllä riittää. Tuosta ikämiehille vaikeasta vatsanseudusta on löysä nahka postettu, mutta sisäpuolella on vielä työnsarkaa eli pallo paistaa ("mikä ensin tulee se viimeksi lähtee"). Vakavalla kuntoilumielelellä kun tätä teen, sulkapallo pitää kimmoisuutta yllä ja uinti on muuten hyvää lihashuoltoa. Kunkin tavoitteistahan se riippuu, muttei juoksemisesta voi olla ainakaan haittaa. Painonpudotukseen se on ainakin ehdoton.

Sinuna en jättäisi juoksemista varsinkaan kun tavoitteita katsoo. Ja tuskin tuollaisilla lenkeillä muutenkaan kummempaa vaikutusta on lihastenkasvuun. Ja jos on niin ihan marginaalista!

Käytä "haku" toimintoa aerobinen harjoittelu -osiolla. Syö proteiinia 1,5 - 2 grammaa painokiloa kohti, pysy +kaloreilla, äläkä murehdi turhia.

Kyllähän sitä pitäisi aerobista harjoittaa siinä missä tavallista punttiakin jos vaan aikaa/jaksamista/viitsimistä on. Kestävyysjuoksu pelkästään on eri asia kun punttia jossa ohessa on juoksua joka parantaa esim. hapenottoa. Eli plussaa juoksu. Jatka vaan samaa mallia. Ei se haitaksi ole. Jossain vaiheessa paino saattaa tulla vastaan raskaassa juoksussa raskailla äijilläkin.
Paljon liikuntaa on suhteellinen käsite. Osa palautuu nopemmin osa hitaammin. Jokainen tekee niinkuin jaksaa ja hyvältä tuntuu.

Shagrat sanoi:
Painonnostolla en pyri tulemaan "isoksi"
Mä en yksinkertaisesti ymmärrä näitä kommentteja. :lol2:

Vetää vertoja sille, kun sanoin itse 15-vuotiaana isoveljelle punttien nostelemisen aloitettuani: "Sano sitten, kun alkaa näyttää liian isolta".

edit: lisätään nyt vielä alkuperäiseen kysymykseen liittyen, että huoli siitä, että lihakset tupsahtavat itsestään on turha vaikka panostaisit vuosien ajan kaiken kumulatiivisen tietotaitosi ja energiasi ravintoon, treeniin ja lepoon.

Arnold Schwarzenegger mainosti juoksemista joka kirjassaan. Jos Arska on sinusta lihakseton, niin jätä juokseminen suosiolla. Mutta jos Arska näyttää vähän lihaa jo saaneelta, niin sitten voit itsekkin ihan hyvin juosta. :)
Ota huomioon myös se, että sitä laihempia juoksijat ovat, mitä pitempiä matkoja ne pinkovat. Eli onko juokseminen hidastanut vaikkapa Markus Pöyhösen lihasten kasvua? :)

Liiku ihmeessä ja jos dieettailet, niin liiku vielä enemmän!

Vitusti ruokaa, vitusti lenkkiä ja vitusti punttia, niin siitä tulee hyvä combo. Se on suurinta paskaa koskaan, että aerobinen estäisi lihaskasvun.

anttioksanen sanoi:
pysy +kaloreilla, äläkä murehdi turhia.
En ymmärrä mitä järkeä on pysyä pluskaloreilla, jos kysyjän tavoitteena on polttaa fläsää vyötäröltä. Sauna Beltillä voi toki koettaa keskitettyä rasvanpolttoa, mutta itse näkisin rasvaa polttavan parhaiten miinuskalorit yhdistettynä punttien nostelemiseen ja kohtuulliseen aerobiseen harjoitteluun.

-Marchi- sanoi:
Jos Arska on sinusta lihakseton, niin jätä juokseminen suosiolla.
Oletko nähnyt Colemanin juoksevan koskaan? Kehonrakentajat eivät treenaa 2000-luvulla samoilla metodeilla kuin 80-luvulla. Ja eron huomaa esim. Colemanin ja Arskan fysiikoissa. Itse olen sitä mieltä, että liiallinen aerobinen harjoittelu ei ole hyvä renki lihasten kasvattamisessa.

-Marchi- sanoi:
Ota huomioon myös se, että sitä laihempia juoksijat ovat, mitä pitempiä matkoja ne pinkovat. Eli onko juokseminen hidastanut vaikkapa Markus Pöyhösen lihasten kasvua? :)
Eroja kestävyysjuoksijan ja pikajuoksijan fysiikassa selittää myös erot geeneissä / lihassoluissa. Kestävyysjuoksija ei voi toisin sanoen rakentaa samanlaista lihasmassaa kuin pikajuoksija (Nurmi >< Pöyhönen). Polttaahan se toki erilailla lihasta, jos päämatkana on esim. 42 km verrattuna Pöyhösen 100 metriin. Harjoittelukin luultavasti eroaa jollakin tavalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No sitähän minäkin ettei juokseminen painonnostoa haittaa. Sellaista väitti nettityypin lisäksi eräs jalkapalloileva kaverinikin, joten panikoiduin turhasta vastoin parempaa vaistoani ja tietoani. :curs:

Kiitoksia vaan informaatiosta. Lähdenkin tästä lenkille. :hyper:

m80 sanoi:
Oletko nähnyt Colemanin juoksevan koskaan? Kehonrakentajat eivät treenaa 2000-luvulla samoilla metodeilla kuin 80-luvulla. Ja eron huomaa esim. Colemanin ja Arskan fysiikoissa. Itse olen sitä mieltä, että liiallinen aerobinen harjoittelu ei ole hyvä renki lihasten kasvattamisessa.

Kyllähän sen eron huomaa, mutta haluaisitko itse olla Ronnien vai Arskan näköinen? Jos totta puhuttaisiin, niin en haluaisi olla Ronnie vaikka maksettas.
Hyi hitto. Ja tässä tapauksessa herra ei ole ammattilaisten body-lavoille vielä hyppimässä, vaan vartaloaan ja kuntoaan kohentamassa. :)
ps. 80-luvulla ja 200-luvulla, molemmilla reenat(tiin/aan) eri tavoilla, mutta kumpi on loppujen lopuksi se parempi tie? Itse vahvasti uskon että monet 80- luvun boudareista tiesivät paljon enemmän kehoilusta kuin nykyiset bodari ukot...

Polttaahan se toki erilailla lihasta, jos päämatkana on esim. 42 km verrattuna Pöyhösen 100 metriin. Harjoittelukin luultavasti eroaa jollakin tavalla.

No tottakai. :D

-Marchi- sanoi:

No eipä tuo Pöyhönenkään niin erityisen suuri ja lihaksikas ole.

Kehonrakentaja on kehonrakentaja, juoksija on juoksija.

Shagrat mainitsi aloistuspostissaan, että pitää jääkiekkoilijoita sekä pikajuoksijoita lihaksikkaina. Tottakai juoksija ja kehonrakentaja on eriasia, mutta aika moni täällä olisi tyytyväinen, jos omaisi Pöyhösenkin lihakset...

Sumu sanoi:
No eipä tuo Pöyhönenkään niin erityisen suuri ja lihaksikas ole.
No ei se Markus mikään massamonsteri ole, mutta kuitenkin kisakaudella sellaisessa kunnossa, että aika moni pakkislainen antaisi molemmat kiveksensä, jos voisi näyttää itse samalta. Ekan kerran kun näin Markuksen salilla joskus vuosia sitten, luulin että hän on joku alle 70-kiloisiin osallistuva kehonrakentaja, kun kisoihinkin oli reilu viikko aikaa.

Tomi sanoi:
No ei se Markus mikään massamonsteri ole, mutta kuitenkin kisakaudella sellaisessa kunnossa, että aika moni pakkislainen antaisi molemmat kiveksensä, jos voisi näyttää itse samalta.

Jep, tätä ajoinkin takaa. Tuskinpa se Pöyhönen ihan kynis on edes offilla... Kelpaisi sen vartalo vielä silloinkin minulle :D

Kehonrakentajiakin on niin monenlaisia. On niitä Colemanneja ja on niitä 50-kiloisia lavahirmuja. Lihasten koot ovat miehillä eri planeetoilta, mutta sama laji kyseessä kuitenkin. :)

-Marchi- sanoi:
Arnold Schwarzenegger mainosti juoksemista joka kirjassaan. Jos Arska on sinusta lihakseton, niin jätä juokseminen suosiolla. Mutta jos Arska näyttää vähän lihaa jo saaneelta, niin sitten voit itsekkin ihan hyvin juosta. :)

Liiku ihmeessä ja jos dieettailet, niin liiku vielä enemmän!

Tais olla Arskalla vähä paremmat pöperötki ku normaaleilla treenaajilla joiden kovimmat aineet ovat hera ja krea :lol2:

Tomi sanoi:
Ekan kerran kun näin Markuksen salilla joskus vuosia sitten, luulin että hän on joku alle 70-kiloisiin osallistuva kehonrakentaja, kun kisoihinkin oli reilu viikko aikaa.

Revityn tiukkana se näyttää kieltämättä telkkarissa kohtuullisen isolta (ja onhan sillä lihaksia), mutta itse päinvastoin ihmettelin pöyhösen salilla nähdessäni sitä, miten paljon pienempi se todellisuudessa on. Jalat nyt tosin oli muistaakseni aika tukit.

m80 sanoi:
Revityn tiukkana se näyttää kieltämättä telkkarissa kohtuullisen isolta (ja onhan sillä lihaksia), mutta itse päinvastoin ihmettelin pöyhösen salilla nähdessäni sitä, miten paljon pienempi se todellisuudessa on. Jalat nyt tosin oli muistaakseni aika tukit.
itse en ole miestä livenä nähnyt mutta olen aina tiennyt että hänen täytyy olla aikamoinen rääpäle kun painoa on kuitenkin aika vähän(niinkuin yleensä tiukkana on). hyvä kroppa ja lihasta sillä kuitenkin on.

Back
Ylös Bottom