Juoksemalla kesäkuntoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Johannes
  • Aloitettu Aloitettu
Juoksemalla kesäkuntoon?

Mitä olette mieltä juoksusta rasvanpolttajana?

Itse olen huomannut, että se polttaa rasvat vyötäröltä parhaiten mutta pitkät lenkit vievät myös lihat käsistä. Mikä on maksimiaika juoksulenkille, kun haluan säilyttää lihasmassan? Sykekin on kai paras pitää melko matalalla rasvanpolttoa ajatellen.

Entä miten kannattaa tankata ennen ja jälkeen lenkin? Onko protsku-hiilaridrinkki hyvä palautusjuoma tähänkin tarkoitukseen?

Muuten harjoitteluni sisältää salin 3-4 kertaa viikossa ja kävelyä iltaisin. Pituutta on 175 ja painoa 76, joten lihasmassasta ei ole paljon varaa hävittää...

Kilokaloreita menee päivässä n. 3300, suhteessa protsku 20%, hiilarit 54% ja rasvat (suurin osa öljyistä) 26%. Mitä sanotte suhteesta? Ajattelin alkaa vähentämään hiilareita vähitellen kesää kohden ja myöhemmin myös rasvoja.

ei mun mielestä kevyt lenkki kuluta lihasta, kunhan lenkin kesto ei o yli tuntia ja syke ois hyvä olla aika alhanen jos haluaa maximaalisen rasvanpolton...ei mun mielestä kuluta lihasta kunhan ei joka päivä lenkkeile, pari kertaa viikos

tästähän voi olla niin monta mielipidettä kuin juoksijaakin ja eijuoksijaa:)

Johannes, ei ne sun lihat jää sinne lenkkipolulle.an mennä vaa.

:)-r

Tossa on ainakin yks threadi aiheesta josta toiv. on apua:

löytyy faqista

Rauhallisesti juoksentelu lisää jalkavoimia,
kehittää nopeutta siinä kuin sprinttailukin
(tavallisella tallaajalla) ja laihduttaa takuuvarmasti.
Suosittelen.

Pumpulle vielä rankempia lajeja ovat hiihto
ja sauvarullaluistelu. Niitä sitten jos haluaa
tosiaan kiduttaa konetta. Siis vielä kerran:
Sauvarullaluistelu ei ole kevyt laji!

Massankerääjät tietysti vihaavat juoksemista
ja se on ihan ymmärrettävää sinänsä. Itse en
kuulu noihin vaan lenkkeilen ahkerasti.

lenkki

Hiihto on kanssa nyt ihan varteenotettava, tosin etelämmässä suomessa nuo ladut tuskin mitään luistelumahdollisuuksia tarjoaa enää :D
Ja juoksu on varmasti todella hyvä, jos vetelee jollain 130 sykkeellä. Se tosin on sellanen syke että lähinnä vituttaa kun vauhti ei huimaa päätä, sama ku kävelis minun mielestä. Tosin jos vetelee aamulenkkien loppupuoliskoa kotia kohti sykkeellä 170+ niin voi tehdä jo pahaa rantalihaksille. :whip:

Kasvattaakos tuo hölkkä jaloissa lihaksia?? Mulla ainaskin hölkätessä tuntuu se juoksu tehokkaammalta pohkeissa ku esim. salilla pohjeliikkeen pumppaus?¿

Mulla hölkästä tulee "etupohkeet" pirun kipeäksi, siis tuosta jalan etupuolelta. En tiedä miks.

penikat kipeytyy mullakin pitemmän matkan juoksemisesta.. syys siihen on kai vääränlaiset kengät / juoksutyyli.

Mullakin oli ennen penikat jatkuvana kiusana, mutta helpottivat oitis, kun satsasin kunnon kenkiin. Jos vähänkään enemmän juoksentelee, niin suosittelen kyllä käyttämään hiukan aikaa ja rahaa kenkien valkkaamiseen.

En myöskään minä usko, että lihat lenkkipolulle valuu. Rasvat kylläkin :)

Re: Re: Juoksemalla kesäkuntoon?

Originally posted by Ämmbee
PYÖRÄILY ON KINGI.

Joo, mä 'löysin' ton fillaroiniin kans pari vuotta sitten. Ja nimenomaan maastopyöräilyn! Tonne asfaltille mua ei saa sotkemaan kovin helpolla. Eikä myöskään mitään downhilliä vaan ihan xc-meininkiä. On oikeesti ihan helvetin kivaa, kun vielä ostaa kohtuullisen fillarin millä painella pitkin mettiä. Tietty on siinä vielä sekin että pitää sitä mettää olla suht lähellä tai sitten auto millä kuljettaa itsensä ja pyörän metsän luo. Mut jos jollain vaan on mahdollisuudet paikkojen puolesta niin suosittelen ehdottomasti vaikka lainaamaan jokun kaverin pyörää aluksi ja kokeilemaan!

97 kg miehelle juokseminen on t u s k a a.

Joo sitä se on jo vähän alle 90 kg:n massalla. Ei kyllä tuu mieleenkään lähtee juoksemaan.

Kasvattaakos tuo hölkkä jaloissa lihaksia??
Ei todellakaan kasvata. Muutenhan Paco Bautistan reidet ois tikut Holménin reisiin verrattuna.

Jos penikat kipeytyy juostessa, kannattaa venytellä niitä, pohkeita ja akillesjänteitä. Mulla ainakin autto. Helpottaa muuten kyykkämistäkin.:thumbs:

Re: Re: Re: Juoksemalla kesäkuntoon?

Originally posted by Antijape
Joo, mä 'löysin' ton fillaroiniin kans pari vuotta sitten. Ja nimenomaan maastopyöräilyn! Tonne asfaltille mua ei saa sotkemaan kovin helpolla. Eikä myöskään mitään downhilliä vaan ihan xc-meininkiä. On oikeesti ihan helvetin kivaa, kun vielä ostaa kohtuullisen fillarin millä painella pitkin mettiä. Tietty on siinä vielä sekin että pitää sitä mettää olla suht lähellä tai sitten auto millä kuljettaa itsensä ja pyörän metsän luo. Mut jos jollain vaan on mahdollisuudet paikkojen puolesta niin suosittelen ehdottomasti vaikka lainaamaan jokun kaverin pyörää aluksi ja kokeilemaan!

Minkälaisessa maastossa päästelet? Mulla rupesi silmät myös samantien kiilumaan, joskus on tullut pyörällä kurvailtua ja tosiaan siinä saa helposti pari kolmekin tuntia vierähtämään ja sekin takuulla polttaa rasvaa. :) Täälläpäin on lähinnä soratietä jota ei kukaan jaksa sotkea, mutta myös metsäteitä ja hiekkamonttuja löytyy. Mukavinta on vielä jos koira juoksee vierellä mutta se ei oikein fillarin kanssa käy päinsä yleensä. :)

Originally posted by esko
Joo sitä se on jo vähän alle 90 kg:n massalla. Ei kyllä tuu mieleenkään lähtee juoksemaan.

offtopikia mutta
Oon huomannut saman. Ennen juoksentelin kun kiimanen jänis ja vieläpä nautin siitä, mutta nyt on viime elokuun jälkeen painoa tullut semmoset 15 kiloa lisää, siis 91 paino nyt. Ennen en kärsinyt mistään juoksuvaivoista mutta nyt kyllä alkaa huomaamaan että ei enää olekkaan kevyt kun pikku enkeli. Juoksun epämiellyttävyyttä lisää vielä sekin että tisseihin ja vatsaan on kertynyt tollaset kivat läskit jotka hölskyy juostella :D ...on helvetin tyhmä olo.

Ton johdosta oon alkanut tekemään aamulenkkejä kävellen. Toivottavasti voimat pysyvät.

Originally posted by gnut
offtopikia mutta
Oon huomannut saman. Ennen juoksentelin kun kiimanen jänis ja vieläpä nautin siitä, mutta nyt on viime elokuun jälkeen painoa tullut semmoset 15 kiloa lisää, siis 91 paino nyt. Ennen en kärsinyt mistään juoksuvaivoista mutta nyt kyllä alkaa huomaamaan että ei enää olekkaan kevyt kun pikku enkeli. Juoksun epämiellyttävyyttä lisää vielä sekin että tisseihin ja vatsaan on kertynyt tollaset kivat läskit jotka hölskyy juostella :D ...on helvetin tyhmä olo.

Ton johdosta oon alkanut tekemään aamulenkkejä kävellen. Toivottavasti voimat pysyvät.
20-30 minuutin lenkki 3-4kertaa vkossa riittää mainiosti. Bcaa aminohappoja tai pelkkää heraproteiiniä vois ottaa tunti ennen lenkkiä, jos pelkää lihaskatoa. Sauvakävely ja rullaluistelu on todella hyviä rasvanpolttajia ja tuntuu paljon mukavammalta ku juoksu.

Originally posted by irakinmiäs
Vaihdoin juuri hiihdon juoksuun kun hiihtokelit loppui. 97 kg miehelle juokseminen on t u s k a a. :whip:

Veikkaan että myös hiihto on tuskaa. Ainakin mulle se on aivan helvetillistä touhua. Kerran oon tänä talvena hiihtäny koulun kanssa ja siihen ne hiihot sitten jää. Tietty hiihdossa tekniikka ja välineet myös ratkaisee mutta silti se on aivan älytöntä touhua...

Paras ei-sali pohjetreeni on kyllä jalkapallo.

Back
Ylös Bottom