Junnaako tulokset paikallaan, etkö kehity? Ketju ongelmanratkaisuille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gsus
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
lähtökohtaisesti vähentäisin liikkeet 4-5/ treeni ja pelkästään isoja perusliikkeitä hyvällä määräprogressiolla myös. 1- tai 2-jakoinen kehiin. tarpeeksi lepoa. kaikki ei vaan kehity niin hyvin ja nopeesti, sekin on totta. tai joku liike ei millään ja muut sitten hyvinkin. niihin sitten pitäs löytää keinot, mutta ei se ihan hetkessä tapahdu, seisoskeli koutsi vieressä tai matkan päässä.
Jees. Tuota voisi kyllä kokeilla. Vähän vaikea vaan treenata kaikkia pienempiäkin lihaksia noin pienellä liikemäärällä... Paitsi jos koittaa tehdä 1-jakoista ohjelmaa, jossa esim. 3-4 erilaista päivää. Koska onhan lähtökohtaisesti eri lihaksiakin jo yli 6, joten tuolla määrällä liikkeitä ei millään saa esim pohkeita joka treeniin... Eli jos vaikka ottaa leuanvetopäivänä ojentajia ja penkkipäivänä hauista, niin tollainsais pieniäkin lihaksia messiin ja isoissa liikkeissä epäsuoraa... Periaatteessa voisin palka valmentajan, mutta huonotuloiselle 100€ kuussa on vaan perkele liikaa, kun on niin paljon välttämättömiä kuluja :(
@gsus: täältä myös ääni sille, että sulla on liikaa tekemistä noissa. Korvaushoidossa olevana mulle tulee ekana mieleen tuosta, että massaa lisätessä kovista treeneista huolimatta kertyy lähinnä vain läskiä se että ois hormonitoiminta poskellaan. Se vois hyvin olla perua liian treenaamisen väsyttämästä kropasta, fyysinen työ vaikuttaa ihan takuulla.

Muilta osin pakko sanoa, että eihän noi tulokset ole HUONOJA sinällään enkä sano tätä vain siksi, että itsellä tuloskunto on samaa luokkaa :D Olkoonkin, että on monta salilla käyvää kevyempää tyyppiä jotka tekee miten paljon kovempia tuloksia tahansa, on myös MONEN MONTA salilla käyvää tyyppiä jotka eivät saa noita tuloksia kasaan. Pahaa mieltä ei siis kannata tuntea, kaikki on kiinni siitä mihin vertaa.

Edit: puhun siis sinun maksimituloksista eli siitä missä olet ollut ja minkä varmasti pystyt uudelleenkin saavuttamaan.

@Laardi: mikä mavessa on se heikoin kohta / mikä estää sen kehittymisen? Tuntuu, että kädet irtoo kropasta irrotusvaiheessa vai selkä pettää noston myöhemmässä vaiheessa vai jotain muuta?
Voi olla kyllä hormonitoimintakin vituillaan... Sitä ei tosin tiedä, kun mittaamalla. Oireet on kyllä sellaiset, että hyvin mahdollista... En tiedä uskallanko käydä mittaamassa :D

Vähän vaikea vaan treenata kaikkia pienempiäkin lihaksia noin pienellä liikemäärällä...

Vaikka päätavoitteet olisivat enemmän bodaus- kuin voimailuhenkisiä, niin silti kehitys ei, ainakaan hetkeä pidemmällä ajalla mitattuna jos hetkeksikään, kärsi millään lailla siitä, jos vähäksi aikaa jätät eristävät pois ja pistät paukut kiinni puhtaasti voimatasojen parantamiseen perusliikkeissä.

En tiedä uskallanko käydä mittaamassa :D

Ehdottomasti käyt koska eihän se nyt ainakaan haittaa tilanteeseen tee. Jos ois testot ja LH alhaalla ni tietäisit kokeilla jättää rasitus pitkäksi aikaa SELVÄSTI alemmas, ei tartte heti alkaa piikkiä iskemään :D

Itse toivoisin, et joku olis sanonut mulle noin aikanaan niin ois jääny pari huonoa vuotta elämästä pois ja saanu paremmat vuodet tilalle.

ihan ei kaikkia pikkulihoja kannata miettiä. isoihin moninivelliikkeisiin isosti rautaa ja huomaat kyllä kaiken kasvavan. keskityt nyt olennaisempaan, etkä nyansseihin. ite en ton hintanen ole.

Vaikka päätavoitteet olisivat enemmän bodaus- kuin voimailuhenkisiä, niin silti kehitys ei, ainakaan hetkeä pidemmällä ajalla mitattuna jos hetkeksikään, kärsi millään lailla siitä, jos vähäksi aikaa jätät eristävät pois ja pistät paukut kiinni puhtaasti voimatasojen parantamiseen perusliikkeissä.
Näinhän se varmaan on ja tätä lähden seuraavaksi kokeilemaan. Se vaan jotenkin sotkee ajatusmaailmaa, kun seuraa somesta näitä kisaavia urheilijoita ja he treenaavat miten treenaavat. Ei siellä kukaan tee mitään yksijakoista ja osa ei edes tee mitään isoja perusliikkeitä... Kai heillä sitten vaan on paremmat lahjat tähän touhuun palautumisen ja ylipäätänsä lihaksenkasvattimispotentiaalin muodossa...

Ehdottomasti käyt koska eihän se nyt ainakaan haittaa tilanteeseen tee. Jos ois testot ja LH alhaalla ni tietäisit kokeilla jättää rasitus pitkäksi aikaa SELVÄSTI alemmas, ei tartte heti alkaa piikkiä iskemään :D

Itse toivoisin, et joku olis sanonut mulle noin aikanaan niin ois jääny pari huonoa vuotta elämästä pois ja saanu paremmat vuodet tilalle.
Millaisia huonot vuodet oli? Entä mitä nämä paremmat? Treenin osalta vai kokonaisvaltaisesti? En koe, että hirveämmin muu elämä olisi huonolla mallilla. Salille menokin on ihan jeppis ja siihen löytyy kyllä aina energiaa, mutta rauta vaan painaa niin perkeleesti, että ihmetyttää oikein.

ihan ei kaikkia pikkulihoja kannata miettiä. isoihin moninivelliikkeisiin isosti rautaa ja huomaat kyllä kaiken kasvavan. keskityt nyt olennaisempaan, etkä nyansseihin. ite en ton hintanen ole.
Näin teen. Jotenkin vaan usko noihin valmennushommiin mennyt, kun yksi valmentaja ei vastannut koskaan sähköposteihin ja toiselle maksoin 1000€ etukäteen valmennuksesta joka osoittautui aivan hirvittäväksi paskaksi. Laittoi tekemään samoja treenejä, mitä kehonrakentajatkin tekee. Eihän semmosesta naturaalina palaudu millään. Varsinkaan, kun omaa vielä huonon palautumiskapasiteetin. Se niistä "yksilöittäin" tehtävistä treeniohjelmista. Ja muutenkin tuntuu huonolta idealta maksaa yli 50€ kuussa, kun omat lahjat on mitä on, enkä usko valmennuksella saavuttavani mitään maailmaa mullistavia tuloksia...

no kyllähän noissa pitäs olla palautusmahis, varsinki jos diili lopetetaan kesken. mulla on kk-maksu eikä etukäteen tarvi maksella. joka tapauksessa voiman kautta se massa kannattaa tehdä tossa vaiheessa varsinki. kaikki on yksilöitä ja sen mukaan itekin aina hommat teen. suht kovia tuloksia ns. hardgainereidenki kanssa oon saanu aikaan, vaikken mäkään mikään tuloskone ole.

suht kovia tuloksia ns. hardgainereidenki kanssa oon saanu aikaan, vaikken mäkään mikään tuloskone ole.

Olen itse aika selkeä hardgaineri ( siis oikeasti ). En voi puhua muiden kuin itseni puolesta, mutta musta tuntuu että se, mikä lähinnä erottaa kynikset ns. "normi"-treenaajista on että, tulosten eteen joutuu ihan aloittelijanakin tekemään keskimääräistä enemmän duunia, ja ne tulevat hitaammin. Eli kroppa on jotenkin "itsepäisempi", mitä tulee lihasten ja voiman kasvatukseen. Tästä seuraa aika selkeästi se, että jos on alusta saakka jouduttu kaivamaan aika syvältä psyykestä se motivaatio, jotta saadaan esim. kyykyssä sarjapainot johonkin 150kg tuntumaan, niin tosta eteenpäin, kun homma muuttuu oikeasti vaikeaksi ja raskaaksi, kasvuvaraa on ehkä vähemmän, kuin jollain luontaisesi lahjakkaammalla. En siis tarkoita, etteikö pystyisi kehittymään, ainostaan, että se on ehkä keskimääräistä haastavampaa.

Tästä yllämainitusta johtuen kiinnostaisikin tietää, minkälaisia tuloksia on tullut sellaisten hargainerien kanssa, jotka selkeästi eivät olleet enää aloittelijoita? Eli kynikset, jotka olivat jo suhteellisen lähellä omaa geneettistä potentiaalia, tuliko silminnähtävää kehitystä enää? Tämä on itselle ( ja varmaan monelle muulle ) aika kiinnostavaa, koska 10v treenin jälkeen kehitys lihasten kasvun osalta on kuitenkin aika etanamaista. Liikekohtaista voimaa pystyy ehkä kasvattamaan pitkilläkin treenivuosilla suhteessa paremmin.

Näinhän se varmaan on ja tätä lähden seuraavaksi kokeilemaan. Se vaan jotenkin sotkee ajatusmaailmaa, kun seuraa somesta näitä kisaavia urheilijoita ja he treenaavat miten treenaavat. Ei siellä kukaan tee mitään yksijakoista ja osa ei edes tee mitään isoja perusliikkeitä... Kai heillä sitten vaan on paremmat lahjat tähän touhuun palautumisen ja ylipäätänsä lihaksenkasvattimispotentiaalin muodossa...
heillä on jo valmiiksi enemmän voimaa, moni on aloittanut enemmän perusliikkeistä ja yksinkertaisemmista treeneistä. lisäksi, he käyttävät steroideja, joten massan kasvattaminen on helpompaa ja voi keskittyä enemmän lihastasapainoon. kaikki suurimmat kehonrakentajat ovat tehneet enemmän suuria liikkeitä isoilla painoilla. se jo kertoo, että jos tarvitsee lisää lihasmassaa, on tehtävä isompia liikkeitä. lihastasapainoa voi luoda sitten, kun on jo tarpeeksi lihasmassaa.

Millaisia huonot vuodet oli? Entä mitä nämä paremmat? Treenin osalta vai kokonaisvaltaisesti?

Kokonaisvaltaisesti huonompia, siis oman voinnin kannalta. Paineensietokyky heikentyi huimasti, ärtymiskynnys aleni, lievää masennusta, uupumusta ja väsymystä, apatiaa. Dieetillä lähti lihat ja bulkilla tuli läskit, ei se bulkkaus ja dieettaus kyllä auvoista oo korvaushoitomäärilläkään mut sentään hiukan normaalimpi meininki nykyisin. Lihasmassa ja voimat otti hoidon alettua pienen mut mukavan hyppäyksen ylöspäin ja rasvat alaspäin, aloitekyky ja yleinen "elämän jaksaminen" on ihan toiselta planeetalta nykyisin, ihan kuin nuorena, välillä vaan ehti jo ajatella että se on elämän ehtoo alkanut.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
sivariking: kyllä monet on treenannu pitkään, mutta silti ikäänkuin jankuttamalla. eli ei oo oikeesti löydetty sitä omaa parasta tapaa treenata. useimmiten on tehty liian kovaa ja ilman kevennyksiä.

laitetaan yhtenä esimerkkinä yli 10v treenannut heppu, jolle saatiin 2v aikana kyykkyyn nousu 180 --> 245. sitten toisena vaikkapa heppu, jolla penkki oli kehittyny aina hyvin, muistaakseni about 15v aikana 170 asti. veto sitten suhteessa aika huono, 200 paikkeilla. vuodessa sit vedossa nousi muistaakseni 260. muutoksina pukkivedot ja treenien selkee löysennys.

sivariking: kyllä monet on treenannu pitkään, mutta silti ikäänkuin jankuttamalla. eli ei oo oikeesti löydetty sitä omaa parasta tapaa treenata. useimmiten on tehty liian kovaa ja ilman kevennyksiä.

laitetaan yhtenä esimerkkinä yli 10v treenannut heppu, jolle saatiin 2v aikana kyykkyyn nousu 180 --> 245. sitten toisena vaikkapa heppu, jolla penkki oli kehittyny aina hyvin, muistaakseni about 15v aikana 170 asti. veto sitten suhteessa aika huono, 200 paikkeilla. vuodessa sit vedossa nousi muistaakseni 260. muutoksina pukkivedot ja treenien selkee löysennys.

Okei, jälleen oma kokemus tästä aiheesta on se, että mä olen löytänyt vuosien kuluessa aika monta hyvää tapaa treenata. Niitä kaikkia kuitenkin yhdisti se, että jossain vaiheessa kehitys pysähtyi, ja tulokset kääntyivät laskuun. Tietty joku ekat 5-6 treenivuotta kehitystä tulee tasaisen varmasti, kunhan vaan hommassa on jonkinlaista jaksotusta ja progressiivisuutta. Itseasiassa 4 vuotta sitten tuli vastaan piste, joka oli aika käänteentekevä. Kelasin jopa, että kannattaako treeniä enää jatkaa, sillä tuntui, että seinä oli vastassa. Tavallaan olin oikeassa, sillä esim. mavessa 210kgx5 en ole ton pisteen jälkeen enää merkittävästi kehittynyt. Tässä kohtaa juttu muuttuu oudoksi, sillä vaikka esim. toi veto on selkeästi huonompi, kuin ennen ( koska en edes tee ko. liikettä nykyään ), niin aika moni muu liike/ominaisuus on kehittynyt huomattavasti.

Tietty myös se, että esim. alaselkä ei selkeästi enää tykkää jatkuvasta kyykytyksestä tai vetämisestä, on pakottanut muuttamaan lähestymistapaa. Mutta vammoista huolimatta siis, esim. etarissa160kgx1 ( toka ei noussut ) ja dipissä op. 90kg + lisurit 90kgx2, ovat tulleet parin viime kuukauden aikana. En edes tiedä, mikä se mun "potentiaali" olisi, jos hypoteettisesti pystyisi treenaamaan täysin ilman loukkaantumisia ja kulumia. Mutta ilman noita ei olisi tullut kehitystäkään, joten aika paradoksaaliseksi menee..

Tosin alaselästä tiedän kokemuksesta, että jos aloittaisin aivan helvetillisen intensiivisen mobilisaation ja kudoksien "avaamiseen" tähtäävän päivittäisen venyttelyn ja jumppaamisen kehonpainolla, niin jumit helpottaisivat huomattavasti. Luultavasti takakyykyt ja mavetkin alkaisivat sujua. Ongelma? Mä olen liian laiska. Pari vuotta sitten mä oikeasti uskoin, että joko mä teen nämä 5x/päivä jumpat 2kk ajan, tai joudun leikkauspöydälle. Olen myöhemmin lukenut, että välilevynpullistumat paranevat itsekseen just 2kk ajassa, mutta silloin en "onneksi" uskonut siihen.

Pitkä avautuminen, huhuh.. Noista esimerkki-kavereista, niin toi 10v treeniä alla ja kyykky 180kg-245kg parissa vuodessa on aika hullua kehitystä, melkoinen hattutemppu. Toi toinen kaveri taas näyttää mun silmään olleen vielä suht aloittelija mavessa ( verrattuna penkkiin ) jonka johdosta kehiystä tuli nopeasti paljon. Varsinkin kun ottaa huomioon, että natuna 170kg penkistä vaatii "geenejä".

Kiitos vastauksesta!

kyl noi kummatkin oli ison työn kautta kehittyneitä tohon alkupisteeseen ja penkkaaja vaan penkissä selkeen lahjakas. 15v reenillä 200 vedossa ei oo aloittelua, vaan just heikkoa oman treenin analyysiä.

aika iso osa mun uusista asiakkaista treenaa suhteellisesti liian tiukasti. sekä kehitys että terveys on olleet lähes poikkeuksetta parempia ku siihen ollaan puututtu.

sun vedon kehittämiseenkin itellä tulee kaikenlaista mieleen. vaikee sanoa samantien sun tasanteiden syitä tietämättä enempää. toi laiskuus lihashuollon puolella on kyl yks mihin kannattaa hakee muutosta.

kyl noi kummatkin oli ison työn kautta kehittyneitä tohon alkupisteeseen ja penkkaaja vaan penkissä selkeen lahjakas. 15v reenillä 200 vedossa ei oo aloittelua, vaan just heikkoa oman treenin analyysiä.

aika iso osa mun uusista asiakkaista treenaa suhteellisesti liian tiukasti. sekä kehitys että terveys on olleet lähes poikkeuksetta parempia ku siihen ollaan puututtu.

sun vedon kehittämiseenkin itellä tulee kaikenlaista mieleen. vaikee sanoa samantien sun tasanteiden syitä tietämättä enempää. toi laiskuus lihashuollon puolella on kyl yks mihin kannattaa hakee muutosta.

Joo, onhan se totta, että ihmismieli tuppaa rationalisoimaan ja perustelemaan itse "itselleen", miksi vallitseva asiantila on "oikein". Just pitkään kestäneet tasannevaiheet voimatasoissa saavat aikaan sen, että niitä alkaa pitää "normaaleina" ja ikään kuin ajatuskin kehittymisestä sen tasanteen ohi ja yli alkaa tuntua loukkaukselta omaa identiteettiä kohtaan, oli se sitten "hardgaineri", "helposti loukkaantuva" tai "huono penkkaaja" jne. Tietty tämä saattaa olla mielen yksi keino vältellä kovaa duunia, mitä kehittyminen käytännössä yleensä vaatii.

Sinänsä hassua, itsellä on aina olleet päinvastaiset suhteet vedossa ja penkissä, kuin tolla 170kg jampalla ( siis aluksi, ei sen jälkeen, kun se veti 260kg ). Eli vedossa nyybi-gainsseja ei voinut estää, kun taas penkissä mä en koskaan saanut mitään merkittävää kehitystä aikaiseksi, aloittelija-statuksesta huolimatta. Tietty penkissä lähtötaso oli suhteessa paljon heikompi, mikä merkkaa oman kokemuksen mukaan PALJON.

Oman kokemuksen mukaan veto on aloittelija-vaiheen jälkeen kehittynyt aina parhaiten tekemällä paljon takakyykkyä. Tietty alaselkäongelmat saivat aikaan sen, että raskaita vetoja ei ole edes pystynyt tekemään kauhean tiheällä frekvenssillä, missä kohtaa useasti viikossa tehtävät ( 2-3 krt. ) takakyykyt ovat hyvin "paikanneet" noita vetotreenien väliin jääneitä aukkoja. Lisäksi olen 190cm ja mulla on pitkät jalat. Eli käytännössä aina, kun mä takakyykkään, niin mä treenaan alaselkää ja lantiota vähintään yhtä raskaasti, kuin jalkoja. Eli korrelaatio maven ja takakyykyn välillä on mulla täysin suora. Tämä on yksi vakio, mikä on käytännössä pitänyt paikkansa koko treenihistorian ajan.

Sama juttu toisinpäin, aina kun mä olen lopettanut takakyykyn treenaamisen, niin mavessa on ollut turha haaveilla kehityksestä. Etukyykky ei taas ole siirtynyt maveen ollenkaan, mikä ei ole ihme, sillä mun heikkous on selkeästi vedon lähdössä, eli alaselässä ja lonkan ojennuksessa. Low-bar takakyykyssä nivelkulmat ovat hyvin lähellä vedon lähtöasentoa, mikä saattaa selittää ton hyvän korrelaation.

Kiitos vastauksesta!

Oon treenannut "kunnolla" vajaa kolme vuotta. Paino n. 97kg, 181cm.
Maksimeista sen verran, että
Etukyykky 5x100
PP 2x120
Mave 5x140
Hauiskääntö tangolla 10x30
Miten sais tohon hauiskääntöön kiloja lisää, se kun ei ole noussut kolmeen vuoteen ehkä yhtään. Isoja perusliikkeitä vaan lisää, vai jotain taikoja ihan kääntöön liittyen?

jotainhan sä teet väärin, ellei se kehity. lähteekö kääntö tikkusuoralta kädeltä vai selkeellä kyynärkulmalla? kropalla vauhtia? lyhyttä sarjaa se hauiskin tykkää tehdä, joten vaihtelua treeneihin. jos se on siellä treenin lopussa usein, ei se silti aina jaksa. pieni lihashan se. mutta kehittyy silti. hauska kokeilu vois olla, että teet ensin esim. hammer-käännöt, tankokäännöt ja loppuun leuat vastaotteella ja stoppi alhaalla. onko niihin kuitenki tullu kokoa, vaikkei voimaa? en huolestuis mokomasta suht vähäpätösestä liikkeestä, ellet tarvi hauiksia selkeesti johonki urheilulajiin.

hauis on kyllä joillekin tärkeä :D
Hauis on maskuliinisuuden mittari! Ei mut bodaillessa olis hyvä olla tasapainossa. Jto, se ei ole kasvanut pitkään aikaan, ihan hirveästi olen eri toistoalueita ja eri treenejä kokeillut, mutta sen verran pidän hanskoja vähemmän tärkeinä, että viimeiseksi mä oon ne jättänyt. Pyrin tekemään tosi tarkasti lihaksella liikkeen, ja se heikkous tulee just tuolla ala-asennossa, painot ei vaan nouse sieltä. Jos mä kokeilen heittää ne sit ekaks lihasryhmäks ja katson lähteekö se patti kasvamaan :) kiitos vastauksista!

kyllähän se niin on, että harvempi rannalla helikopteria tekee, mutta hauista voi näytellä. varsinki viileellä kelillä.

anna hieman periksi myös siinä suorituksen "puhtaudessa" ainakin osassa liikkeistä. jos joku ei oo toiminu, muuta. eli kattele hieman mitä oot tehny ja ala tekeen toisella tavalla selkeesti. useammin ja enemmän ja jos se oikeesti on niin tärkee, alkuvaiheessa treeniä. se on pieni lihas, mutta mihin se sulla parhaiten vastaa on sit eri asia. näitä on tullu ite ratkottua...huh...yli neljännesvuosisata :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom