Jumitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ninda
  • Aloitettu Aloitettu
Hei!

Päätin kirjoittaa tänne ravintopuolelle, kun en enää muutakaan keksinyt. Jospa tilanteen kunnollinen selittäminen auttaisi ja pääsisin itsekin taas paremmin "kartalle".

Minulla on siis tarkoitus pudottaa painoa semmoinen pari kiloa.
Sain 5 päivän loman aikana 3 kg nestettä (?) kroppaani, eivätkä ne ole nyt (lomasta 2 vko) lähteneet mihinkään. Ennen lomaa olin laihduttanut maltillisesti 0,5 kiloa (1400 kcal/vrk). Nyt olen sitten runsaan liikuntamäärän takia syönyt 1500 kcal/vrk, eikä paino ainakaan ole alaspäni lähtenyt. Olen edelleen 3 kiloa korkeammalla..

Peruskulutukseni on 1650 kcal.
Mistään suuresta pudotuksesta ei ole kyse, vaan aloituspainosta piti pudottaa 2 kg. Nyt pudotusta onkin 3 kg, mutta uskotaan, ettei tuo 3 kg ole rasvaa.
Eniten ongelmia oli painonpudotuksessa rasvansaannissa, kun helpommin söin hiilareita. Pähkinöitä tulee helposti popsittua vähän liikaakin. :jahas: Proteiinia olen syönyt (ja syön) 2-2,5 g/painokilo.
Hiilareita olen syönyt vaihtelevasti 130-170 grammaa päivässä.

Mitäköhän tässä kannattaisi puuhailla?
Olen jo jotain neuvoja saanut, kuten hiilareiden vähentämisen.
Laskeskelen ruokia, joten jotain konkreettisia lukuja kaipaisin.
- Paljonko hiilareita voi syödä, jos aikoo saada nesteet liikkeelle?
- Eroa punttipäivinä hiilarisaannissa?
- Kalorisyklitys avuksi?

Liikun 6 krt viikossa PPP-vauhdilla (syke aika alhaalla), 1 krt tehojumpassa ja 2-3 krt viikossa salilla.

Mieltä vähän raastaa jumitus, kun ei saa mitään aikaiseksi painonpudotuksen (rasvakarkoituksen ;)) kanssa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt olen sitten runsaan liikuntamäärän takia syönyt 1500 kcal/vrk

Tuo pisti lähinnä silmään. Syö enemmän liikunnallisina päivinä ja normaalin vähän silloin kun et liiku

Miksi nesteet pitäisi saada välttämättä just heti pois? Vaa'an lukema ei kelpaa? :wtf:
Jos paino olisi rasvaa, ymmärtäisin paremmin laihdutuksen. Nesteitä ei kerry yhtäkkiä hirveät makkarat, vaan pari kiloa suuntaan jos toiseenkin.

Itsellä lähtee usein nesteet veke kun dokaa kunnolla :D

:offtopic:

Mulla nimenomaan tulee nestettä jos dokaa. Lähtee ehkä illalla, palaa takaisin aamulla.

Mutta Nindahan taitaa olla ihan raitis? Ei silti, tätä nyt muutenkaan suosittelisi kenellekään...

:offtopic:

Mulla nimenomaan tulee nestettä jos dokaa. Lähtee ehkä illalla, palaa takaisin aamulla.

Mutta Nindahan taitaa olla ihan raitis? Ei silti, tätä nyt muutenkaan suosittelisi kenellekään...
:offtopic: jatkuu...
Mulla on taas päinvastoin. Olen ihan rutikuiva ja nesteetön korppu aamuisin juomalätrinkien jälkeen. Ja siis mistään ryyppyrallista ei ole kyse, vaan jopa pullo valkoviiniä saa aikaan sen, että aamulla olen ihan nesteetön. Minne lie nesteet häviävät ja sitoutuvat, sillä yöllä en tällöin koskaan edes herää vessaan.

:offtopic: Mistä muuten toi alkoholin kuivattava vaikutus johtuu?

Se mokomaha viinapiruhan blokkaa antidiureettisen hormoonin, joka jollain kosmisella syyseuraussuhteella säätelee virtsaneritystä. Eli ei ADH:ta ----> kusi valuu niin maan pirukseen ja kroppa kuivahtaa.

Mutta sitten sen mahtikuivauksen jälkeen tuo kroppa sitten saattaakin jonkun aikaa taas pantata sitä viimeistäkin nestepisaraa ja tilanne voikin pyörähtää hetkeksi aivan ympäri (nimimerkillä 8kg krapulapöhö)....

Suosittelen sinulle Ninda paria kovempi sykkeistä aerobista treeniä, eli vaikka vauhtikestävyyssykealueella pari juoksulenkkiä. Korvaat vaikka kaksi matasykeharjoitusta näihin. Treenaatko salilla aerobisilla laitteilla?

Heips ja kiitos vastauksista!

Vaa'an lukema lähinnä ihmetyttää, vaikka en haluaisikaan olla vaa'an orja. Jäin vain ihmettelemään, miksi ihmeessä ei neste lähde mihinkään. Lisäksi luin VHH-dieeteistä, niin siksi aloin pohtia hiilarimääriä.

En dokaa eli mie oon raitis. ;)
Siispä en ajatellut juomalla heittää nesteitä veke. :D

Teen kuntosalilla 10 min crossarilla alussa ja lopussa.
Tuon 2. aerobinen on rankka - teen täysillä.

Menee pahasti offtopiciks ja lupaan paasata viimeisen kerran sun threadissa, mutta: Miten sut sais tajuaan et syöt jo terveyteskin kannalta aivan liian vähän?! :wall: ~1500kcal miinus noi RUNSAAT liikunnat. Toihan on aivan ittensä kidutusta :(

Ja pakko vie vähän "mainostaa" noita vippejä, kun sanoin tos sun toises ketjus vahinkos et ne maksaa 10e/kk niin tarkotin 10e/VUOSI ettet sitä pelästyny. Jos rekkaisit ittes nii näkisit mm. että todella harvalla punttimimmillä täälläkään on se täysin pyykkilautavatsa (ei pahalla siis jos joku nyt aatteli sen niin...)

Miten sut sais tajuaan et syöt jo terveyteskin kannalta aivan liian vähän?! :wall: ~1500kcal miinus noi RUNSAAT liikunnat. Toihan on aivan ittensä kidutusta :(

Aamen. Ei ole ole olemassakaan -ainakaan mulle ja itsekin diettaan- mitään "peruskaloreita" joiden mukaan syödään joka Jumalan päivä (anteeks, rienausta) vaan aiiiiina siitä omasta sen hetkisestä kulutuksesta lasketaan miinusta tietyn verran. Eli esim. minun kulutukseni on tänään 2292 kcal. Siitä miinustan 500 ja tulos on 1792kcal. Sen verran sitten syön. Huomenna kulutus onkin jo sitten jotain muuta ja homma lasketaan uusiksi. Ainoa mikä on vakio on miinuksen määrä eli 500.

Jos joka päivä -liikkui miten paljon tahansa- syö aina sen saman määrän ei lopputulos voi olla kovin loistelias. Eli kalorit liikkuu siinä missä syöjäkin.

Ja todellakin, se kisakunto ei ole pysyvä tila.

Eli esim. minun kulutukseni on tänään 2292 kcal. Siitä miinustan 500 ja tulos on 1792kcal. Sen verran sitten syön.
Heh, onpas tarkkaa. Ootko varma, että kulutus on juuri tuo? Mitä jos kävelet vahingossa kaksi askelta suunniteltua enemmän? :lol2:

:love:

Heh, onpas tarkkaa. Ootko varma, että kulutus on juuri tuo? Mitä jos kävelet vahingossa kaksi askelta suunniteltua enemmän? :lol2:

:love:

Ja tuon viestin pointti oli?
Kerropas näin aloittelijoille että mikä tuossa mätti? Kalorilaskuri antaa sen lukeman minkä antaa, pitäisikö mielestäsi antaa reilusti homman lipsua liikaa miinuksella ja sitten nillittää täällä että miksi oi miksi ei läski lähde tai vetää ylimääräistä ja taas laulaa samaa virttä? Vai tuntuuko liian tarkka luku jotenkin hämäävältä? Olisiko mieli parempi jos laittaisin että "syön totanoinniin jotain sinne 1800 kaloreihin tai sitte 1400 tai emmää tiiä..."

Nyt joku järki tai sitten ihan kunnon perustelut, kiitos.

No, ei siinä vajetta ainakaan paljoa tule - siis ei ainakaan 1000 kcal tms.

Mayflower:
Jeps, tiedän.
Siksi jo suunnittelinkin huomista VHH-päivää - tänään olen syönyt hiilareita ihan normisti.

Nyt joku järki tai sitten ihan kunnon perustelut, kiitos.

Eiköhän Auroran viesti ollut vain ihan hyväntahtoista ironiaa viitaten noihin yksittäisiin kaloreihin ja siihen tosiasiaan, että kenenkään kulutusta tuskiin voidaan tarkalleen määritellä edes päivä- saatikka viikkotasolla. Ei siis mitään henk.koht. naljailua (ainakaan minun nähdäkseni). Sinuna ottaisin ihan iisisti. :piis:

Eiköhän Auroran viesti ollut vain ihan hyväntahtoista ironiaa viitaten noihin yksittäisiin kaloreihin ja siihen tosiasiaan, että kenenkään kulutusta tuskiin voidaan tarkalleen määritellä edes päivä- saatikka viikkotasolla. Ei siis mitään henk.koht. naljailua (ainakaan minun nähdäkseni). Sinuna ottaisin ihan iisisti. :piis:
Juuri näin. Ihan hyvää hyvyttäni minä kommentoin, kun pisti vain silmään nuo eksaktit kalorimäärät. Suuntaa-antaviahan nämä kaikki kulutuslaskurit ja jopa sykemittarien laskurit ovat, joten siksi kiinnitin huomiota tuohon tarkkaan suunnitelmaan. Missään nimessä en halunnut sua Shiba loukata tai huvikseni vain ilveillä. :piis:

Ja vaikka pystyisikin arvioimaan oman kulutuksensa kaikkinensa melko likelle sitä todellista arvoa, onko se loppujen lopuksi kovinkaan mielekästä jos ei olla kisadieetillä tai reilusti ylipainoisia? Jos tiedät kulutuksesi suht tarkkaan ja vähennät siitä vaikkapa -500 kaloria joka päivä, jolloin laskennallisesti viikkotasolla pitäisi laihtua (KILOMÄÄRISSÄ SIIS, ei välttämättä kropan muodon suhteen! huom tämä) puoli kiloa.

Homma ja keho ei kuitenkaan toimi niin. Kroppa ei ole mikään kone, johon voi syöttää lukemia ja miinustella ja kappas, nyt taas humpsahti puoli kiloa kun olen viikossa syönyt näin ja näin paljon tai vähän. Keho on kokonaisuus, se muodostuu fyysisistä ja henkisistä ominaisuuksista. Eli se läski ei lähe pelkästään hulluna liikkumalla ja kaloreita vahtaamalla. Myös mielen ja järjen pitää olla hommassa mukana, niin että laihtuminen ylipäätään on enää järkevää ja mielekästä ja toisekseen tarpeellista. Ja jos se todellakin omasta mielestä on tarpeellista, pitää muistaa että takapakkeja tulee. Kroppa ei tee niin kuin sille huudetaan vaan niin kuin sitä kohdellaan. Muistetaanhan tämä :)

Onko netissä muuten hyvää kokonaista artikkelia kalorisyklityksestä tai sen jaosta?
Kuinka suuria niiden muutosten pitäisi olla?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom