CBB Juho Murtonen

Tässä tullaan taas tähän tutkimusten ongelmaan, me ollaan yksilöitä, joten silloin on aika turhaa tutkimuksia suoraan seuraa ilman omakohtaista testaamista.

Tottakai sehän on selvä ja samaa pätee melkein asiassa kuin asiassa.
Syy miksi tuosta kuitenkin taas mainitsin on, että sillä vain on iso vaikutus, kun ensinnäkin proteiinisynteesi on nonstoppina kohollaan ja toisekseen palautuminen (niin hermoston kuin lihaksien) myöskin tehokkaampaa.

Ja mainitaan vielä, ettei joku tulkitse väärin niin, missään nimessä tarkoitus ei ole yrittää vähätellä kenenkään treenaamista tai mitään muutakaan mitä tähän touhuun sisältyy.
Mulle se on käytännössä se ja sama miten kukakin haluaa treenata ja toteuttaa näitä juttuja. Parempi sekin kuin sohvalla rötvääminen.

Ja loppujen lopuksihan tärkeintä kuitenkin se, että treenaa sillä tavalla mikä itselleen tuottaa eniten iloa. Tuskin kukaan jaksais kauaakaan treenata sellaisella systeemillä, joka aiheuttaa ainoastaan turhautumista ja suunnatonta vitutusta.

Tässä tullaan taas tähän tutkimusten ongelmaan, me ollaan yksilöitä, joten silloin on aika turhaa tutkimuksia suoraan seuraa ilman omakohtaista testaamista.

Silti kaikki se, mitkä sinä olet kokenut hyväksi itselläsi, tulisi toimia myös muillakin. Tää on sun ongelma. Kaikki mikä toimii sulla, ei välttämättä toimi muilla. Olemmehan yksilöitä kaikki. ;)

Silti kaikki se, mitkä sinä olet kokenut hyväksi itselläsi, tulisi toimia myös muillakin. Tää on sun ongelma. Kaikki mikä toimii sulla, ei välttämättä toimi muilla. Olemmehan yksilöitä kaikki. ;)
Millä sä nyt ton noin luit? Kerro ihmeessä. Mä sanoin jo, että ei trollata.

Siis tottakai jos treenaaja palautuu tosi kovasta treenistä korkealla frekvenssillä niin silloin on parempi tehdä kovaa kun löysästi. Kuten useimmilla lääkkeiden käyttäjillä asia varmasti on. Mutta jos otetaan (natu)treenaaja joka hakkaa lihaksen loppuun kaksi tai kolme kertaa viikossa eikä palaudu niin kumpi on parempi. Jatkaa lihaksen totaalituhoamista ja vähentää frekvenssi esim kerran viikkoon vai pitää frekvenssi korkeampana ja tehdä yksittäinen harjoitus kevyemmin? Itse uskon jälkimmäiseen.

Täytyy myöntää että olen itse aina tähdännyt vain voimaharjoitteluun ja miettinyt asiaa siltä kantilta joten voihan lihaksen kasvatuksessa päteä vähän eri lait.

Yksi lihaskasvun mekanismeista on mikrovauriot ja mä perustan treenin itse niihin, eli niitä on saatava ja treenin on oltava tarpeeksi kovaa että niitä saadaan aikaan. Sitten siitä palaudutaan ja tehdään uudestaan.
Mä en koskaan, edes voimailussa uskonut kevyisiin "palauttaviin" treeneihin, vaan aktuelliin lepoon. En todellakaan natuna veivaisi vajaita treenejä useita jos vaihtoehtona on kerralla kunnolla. Se lihas palautuu hitaammin joka tapauksessa jos meet tekemään uudestaan liian nopeaan. Joten eiköhän siinä olla plus miinus nolla tilanteessa palautumisen kannalta. Kevyessä treenissä vain ei saatu aikaan tarpeeksi vaurioita.

Täytyy myöntää että olen itse aina tähdännyt vain voimaharjoitteluun ja miettinyt asiaa siltä kantilta joten voihan lihaksen kasvatuksessa päteä vähän eri lait.

Ei. Naturaalilla proteiinisynteesi pysyy koholla harjoittelun jälkeen korkeintaan 48 tuntia, jonka jälkeen se palautuu baselineen eli toisin sanoen lihas lakkaa kasvamasta.
Ja tämä riippumatta siitä kuinka kovaa ne jalat treenataan loppuun. Näin ollen jos olet tottunut treenaamaan jalat vain kerran viikkoon eli joka 7 päivä siinä tulee käytännössä 5 hukkapäivää, jolloin solutasolla ei tapahdu yhtään mitään. Domssit voi toki olla aivan helvetinmoiset, mutta se ei tarkoita, että siellä kasvua tapahtuisi.
Lisäksi jos oletetaan, että henkilö tekee vaikka viikkoa kohden 12 sarjaa jalkoja yhdessä harjoituksessa, niin jo tuon voluumin pilkkominen vaikkapa 3 eri harjoitukseen on todettu lisäävän lihaskasvua enemmän kuin että tekisit kaikki 12 sarjaa yhdellä kertarysäytyksellä. Tästä oli muistaakseni ihan tutkimusdataakin. Korjatkaa jos olen väärässä.

Ei. Naturaalilla proteiinisynteesi pysyy koholla harjoittelun jälkeen korkeintaan 48 tuntia, jonka jälkeen se palautuu baselineen eli toisin sanoen lihas lakkaa kasvamasta.
Ja tämä riippumatta siitä kuinka kovaa ne jalat treenataan loppuun. Näin ollen jos olet tottunut treenaamaan jalat vain kerran viikkoon eli joka 7 päivä siinä tulee käytännössä 5 hukkapäivää, jolloin solutasolla ei tapahdu yhtään mitään. Domssit voi toki olla aivan helvetinmoiset, mutta se ei tarkoita, että siellä kasvua tapahtuisi.
Lisäksi jos oletetaan, että henkilö tekee vaikka viikkoa kohden 12 sarjaa jalkoja yhdessä harjoituksessa, niin jo tuon voluumin pilkkominen vaikkapa 3 eri harjoitukseen on todettu lisäävän lihaskasvua enemmän kuin että tekisit kaikki 12 sarjaa yhdellä kertarysäytyksellä. Tästä oli muistaakseni ihan tutkimusdataakin. Korjatkaa jos olen väärässä.
Eikö tästä juuri tullut päinvastaista dataa juuri? Voimaharjoittelussa kyllä noin (norjalainen tutkimus), mutta lihaksen kasvatuksessa se 1-2x oli parempi kuin joku 3-4x (?). Perehtyneemmät voi tarkentaa vielä ja linkkailla tutkimukset, minä en jaksa.

Eikö tästä juuri tullut päinvastaista dataa juuri? Voimaharjoittelussa kyllä noin (norjalainen tutkimus), mutta lihaksen kasvatuksessa se 1-2x oli parempi kuin joku 3-4x (?). Perehtyneemmät voi tarkentaa vielä ja linkkailla tutkimukset, minä en jaksa.

Hmm en ole vielä tuollaiseen törmännyt, joten en valitettavasti osaa sanoa o_O

Riippuu kontekstista. En haluais tästä koko ajan mainita, mutta puhutaanko nyt taas kehonrakentajasta vai CBB ukosta?
Ja kuten aiemmin jo mainitsinkin tässä on jälleen hyvä miettiä, että mikä on riittävästi stimulaatiota ja mikä on pelkkää "overkilliä" (what is the minimum effective dosage). Edelleenkin sitä proteiinisynteesiä ei voi loputtomasti stimuloida yhden treenikerran aikana.

Mä nyt voin olla tässä yksi esimerkki jos Mike ei esimerkiksi käy(koska lääkkeet). Joka treeni mulla on "täystuhoa" ja silti kroppa läpi 2-4krt/viikossa. Olen maininnut tästäkin aikaisemmin mutta sen lihaksen ei omien kokemusten perusteella tarvitse olla täysin palautunut edellisestä treenistä ennen kuin sitä treenataan uudestaan. Jaloille olen parhaimmillaan vetänyt 8 treeniä 13 päivän sisään ja eihän ne tietenkään ole olleet palautuneet noissa väleissä. Tuollaisella "älyttömällä" frekvenssillä ja "täystuholla" sain kuitenkin niihin huomattavasti kehitystä pidemmällä aikavälillä.

Olen maininnut tästäkin aikaisemmin mutta sen lihaksen ei omien kokemusten perusteella tarvitse olla täysin palautunut edellisestä treenistä ennen kuin sitä treenataan uudestaan.

Ei tarvitsekaan, enkä mä tainnut niin väittääkään?
Se, että lihakset ovat vielä kipeät siinä vaiheessa, kun mennään treenaamaan uudestaan, ei tarkoita, etteikö lihas itsessään olisi palautunut.

Viimeksi muokattu:
Ymmärtääkseni domssit siis tapahtuu siinä lihasta ympäröivässä kalvossa ei niinkään siinä lihaskudoksen "proteiinimassassa" vai miksikä sitä nyt kutsutaan :)

Ei tarvitsekaan, enkä mä tainnut niin väittääkään?
Se, että lihakset ovat vielä kipeät siinä vaiheessa, kun mennään treenaamaan uudestaan ei tarkoita, etteikö ne olisi "palautuneet".
Huoh....:woot: Miten sulla voi mennä jälleen kerran pointti näin täysin ohi...unohteletko sä samantien kommentin kirjoittamisen jälkeen mistä olet keskustellut?

Rautalangasta: Sä itse lainasit Miken tätä kommenttia:
Ja toi harhaluulo, että enemmän ei olis parempi, on vain sanahelinää. Moniko on koittanut sitä ja onko se jotenkin todistettu jokaisen kohdalla validiksi väitteeksi? Ei ole. Mä olen saanut mun olkapäät kasvamaan vain aja ainoastaan sillä tavalla, että teen niitä valtavia määriä kuukaudessa, noin 3-4 kertaa viikossa kokoajan. Mä olen kaiken koittanut niille ja tässä vaiheessa joku sanoisi, että tee niitä harvemmin, olen koittanut joo. Ainoa miten ne alkoi vastaamaan, oli mieletön paukuttaminen ja joka kerta täysiä.
Johon vastasit näin:
Hyvä osoitus siitä, että korkeampi frekvenssi toimii loistavista myös niille, joilla koneistostossa on vähän extrabuustiakin.
Ja kuten taisin jossain vaiheessa täällä huudella tiheämpi frekvenssi on suurimmalle osalle natutreenaajista parempi systeemi, johtuen siitä, että proteiinisynteesi on koholla vain rajoitetun ajan.
Mike vastaa:
Mutta sitten sanotaan, että korkeassa frekvenssissä pitää treenaa vajaasti. Ei, mitäs jos vedetään 100 lasissa korkeaa frekvenssiä. Kaikki mitä tehdään, tehdään aina täysiä. Sitten huilataan kun sitä keho tarttee. Turha jarruttelu on hölmöö.
Johon SINÄ:
Riippuu kontekstista. En haluais tästä koko ajan mainita, mutta puhutaanko nyt taas kehonrakentajasta vai CBB ukosta?

Vielä kertauksena: minä olen CBB ukko jota käytin tässä esimerkkinä. Minun vastaus liittyi täysin tähän keskusteluun. Mä jopa lainasin sun omaa tekstiä mutta silti et tajunnut.. Sillä ei ole väliä onko sitä "ekstrabuustia koneessa" vai onko natikka. Kuten Mikekin miljoona kertaa toistanut: otetaan lepoa kun kroppa sitä vaatii.

Joojoo, mutta jos oletetaan että jalat pitäisi pystyä treenaamaan vaikka joka toinen päivä ja samalla jollain keinoin yrittää saada jotain progressiotakin aikaiseksi, niin vääjämättä siinä alkaa jossain kohdin palautuminen tulemaan kyseenalaiseksi.
Ja ei ole väliä? No on sillä minun mielestä aika paljon väliä, jos treenaa joka kerta niin helvetin kovaa että palautuminen kestää 2 viikkoa. Se, että sulla sattuu oleen keskivertoa parempi palautumiskyky, ei tarkoita, että kaikkien kannattaisi sun tyylillä treenata.

Oikeesti. Kyllä natukin voi reenata kropan läpi kovaa useasti viikossa ja palautua. Ite vedän 8 päivään kolmijakosella kahdesti kropan läpi. Kaikki reenit niin kovaa kun vaan sinä päivänä irtoo ja isoissa liikkeis progressiota. Voima tasot kasvaneet myös viimesen puoli vuotta tasaisesti koko ajan. Olkapäiden olen todennu Miken reenejä kopioimalla tarvitsevan oikeasti kovaa runtua jos mielii kehittyä. Paljon volyymia lateraalisiin ja eri päivänä paljon punnerrusta. Sit ku on sellanen olo ni ollaan muutama päivä pois salilta ja homma jatkuu taas kovaa. Mikä ongelma?

Toi mun Schoenfeld-kommentti oli kolmas kerta kun mainitsen täällä n. viikon sisällä. Silti tuntuu menevän ohi. Toki jos nimi ei sano mitään niin ei sitten mitään.

Eli once again: yli 2x per lihasryhmä viikossa ei ole optimaalista maailman johtavan asiantuntijan mukaan, joka koostaa näkemyksensä ikäänkuin meta-analyysina kaikista asiaa koskevista tutkimuksista. Eli kyllä se vähintään sen kohtalaisen "tuhon" tuntuu sinne vaativan.

Viimeksi muokattu:
Eli once again: yli 2x per lihasryhmä viikossa ei ole optimaalista maailman johtavan asiantuntijan mukaan, joka koostaa näkemyksensä tavallaan meta-analyysina kaikista asiaa koskevista tutkimuksista.

Tämä keskustelu on kehonrakennuspainotteista, mutta jos ajatellaan esim. painonnostajien treeniä, tulee heille useampana kertana viikossa kovaa rasitusta jaloille eri muodossa. Tietysti painonnostotreenissä sarjat ovat yleensä lyhyitä ja räjähtäviä, mutta uskoisin kokonaisrasituksen olevan aika kova. Failureen asti painonnostajien on turha vetää, mutta se onkin toinen juttu.

Back
Ylös Bottom