CBB Juho Murtonen

Mullakaan ei ole palkkaria ollut käytössä vuosiin, koska lataan 30g eaa / treeni vitargon kanssa.

Tämä. Silloin aikanaan kun nämä sammakot lyttäs intra aminot niin puhuin tästä. JOS ei juo palautus juomaa tai JOS ei pysty syömään optimaalista ruokaa heti treenin jälkeen niin aika jeesus saa olla jos väittää ettei aminoista ole treenin aikana apua...

Ja koska aminot lasketaan makroihin ja täten kiinteästä ruoasta pois, on se loppupeleissä halpaa proteiinia.

Mutta edelleen, ei hinnalla ole väliä jos keskustelun aihe on että onko jostain hyötyä vai ei. Jos hinnalla ei ole väliä, niin ajatusleikki tyyliin "jos kraanasta tulisi EAAta, joisinko sitä" voisi toimia. Alitajuisesti sitä arvoa kuitenkin ihminen tuppaa peilaamaan sen hinnan kautta.

Vaikea sanoa toki kuinka paljon lihasmassaa tuon ansiosta olen saanut mutta domsien vähentyminen ja palautuminen treeneistä on aina ollut parempaa näiden kanssa.

Juurikin tämä. Jos hiilari+EAAsta saa vaikkakin vain 1% hyödyn treeniä kohden, niin omasta mielestäni tämä on aika paljon vuositasolla ajateltuna.

Porukka jauhaa intran tai aminojen tärkeydestä treenin aikana ja monikaan ei tunnu tajuavan miksi edes sitä käytetään, nopeuttaakseen palautumista eikö? No miksi sitä nopeuttaa edes jos reenaa vaikkapa vain kerran lihan hajalle viikossa? Jos viikossa ei palaudu nii taitaa olla perusasiat perseellään. Ja jos lihasta halutaan moukaroida oikein kunnolla monesti viikkoon ja tehää tuplareenejä on varmaan yks hailee onko intrat ja aminot mukana jos ei oikeat "palauttavat" ole tukemassa sellasta lihaksen ja etenkin hermoston kidutusta ja palautumista.

Viimeksi muokattu:
Eikös videossa ollut siis kyse vain siitä, että noi samat BCAA:t, EAA:t ja mitä noita nyt onkaan, löytyy vaikkapa siitä halvimmasta herasta mitä netistä vaan löytää?
Ja siis siinä mielessä hölmöä maksaa siitä pienestä BCAA purkista monta kymppiä, kun samalla rahalla saat muutaman kilon heraa.
Miksi siis juoda sitä kallista BCAA/EAA juomaa treenin aikana, jos saman hyödyn saa pelkällä herallakin?

Porukka jauhaa intran tai aminojen tärkeydestä treenin aikana ja monikaan ei tunnu tajuavan miksi edes sitä käytetään, nopeuttaakseen palautumista eikö? No miksi sitä nopeuttaa edes jos reenaa vaikkapa vain kerran lihan hajalle viikossa? Jos viikossa ei palaudu nii taitaa olla perusasiat perseellään. Ja jos lihasta halutaan moukaroida oikein kunnolla monesti viikkoon ja tehää tuplareenejä on varmaan yks hailee onko intrat ja aminot mukana jos ei oikeat "palauttavat" ole tukemassa sellasta lihaksen ja etenkin hermoston kidutusta ja palautumista.

Just näin. Ja eikös aika moni kehonrakentaja treenaa vaan kerran viikossa lihasryhmän, koska oikeat "palauttavat" apuna proteiinisynteesissä. Joka tossa videolla taisi olla se pointti. Proteiinisynteesi.

Me emme ole missään vaiheessa lytänneet intrajuomaa? Puhuimme aminohappojen tarpeellisuudesta HARJOITUKSEN AIKANA. Siihen ei tällä hetkellä löydy kovinkaan fiksua perustelua, varsinkaan jos päivittäinen ruokailu on muuten kunnossa. Intrahiilarin hyödyt sen sijaan ovat hyvinkin perusteltuja, niinkuin lisäravinne videoilla näytimme.

Yksi pillimehu maksaa 20-25 senttiä... Kyllä nuo aminohappolitkut on siihen nähden "kalliita". Emme halua lytätä aminohappoja, meidän puolesta niitä voikin hyödyntää täsmäkäytössä, niinkuin itsekin varmennettavieni kanssa teen.

Me käsittelemme asioita aina yleisellä tasolla, koska se on ainoa taso millä näitä videoita on mahdollista tehdä. Emme voi ottaa jokaista yksilöä huomioon, se ei vain onnistu! Jos tekisimme videot vain omaan "mutuun" perustuen, olisimme samassa veneessä kaikkien bodareiden kanssa. Ne mielipiteet perustuvat yleensä vain yhden ihmisen kokemukseen, uskomukseen tai kuulopuheisiin.

Tuo "tutkimuksia puolesta ja vastaan" on hyvin huono argumentti, oikeastaan se ei ole edes argumentti. Me pyrimme kertomaan aina yleisen konsensuksen aiheesta. Eli yksittäisellä tutkimuksella ei ole oikeasti merkitystä kaiken muun tutkimusmassan joukossa. Yleinen suunta määrittyy mihin useita tutkimuksia vertaillessa päädytään. Tämä ei tarkoita sitä, että se on totuus joka ikisen yksilön kohdalla!

Eli itsekin hyödynnän jossain määrin aminohappoja (EAA) valmennettavillani, MUTTA väitän että suurin tämän lukijoista ei hyödy niistä. Niinkuin videolla perustelimme.

Meitä ei myöskään edelleenkään haittaa jos joku ei "usko" meitä, ei meitä kannatakkaan uskoa. Te teette itse päätöksenne, me pyrimme vain kertomaan sen mitä tiede kertoo asiasta tällä hetkellä.

Yritämme siis auttaa ja kaiken lisäksi vielä perustella väitteemme, mikä on toki melko ihmeellistä tässä skenessä. Jos tämä saa aikaan jonkunnäköisen vastareaktion, kannattaa miettiä omaa asennetta uskomaansa asiaa kohtaan. Kiihkoutunut asenne omaa uskomusta kohtaa estää vain kehittymisen.

SE ASIA MIHIN USKOT ENITEN, TULISI KYSEENALAISTAA KAIKISTA VAHVIMMIN.

Joo toi voi olla se kääntämätön kivi viä esim. Big Ramylla.. Tekee omat reeninsä ja sit menee Kuwaitin raksatyömaalle naulaileen ja kantaan lautoja, tietty sen verran ettei ota failureen asti sitäkään.

Naura vuan, mut kyllä mä silti oon ihan vakuuttunut siitä että staattisia pitoja sisältävät liikkeet voi tuottaa positiivista ja erilaista treeniärsykettä, ehkä :)

Veikkaan, että ennen oli miehillä kovemmat testosteroni tasot ja isommat pallit. Nykyisin muovit ja kemikaalit vaikuttaneet hormooni tuotantoon negatiivisesti.
Niillä joilla on nykyään kaikkein kovimmat hormonitasot, on kaikista pienimmät pallit. Mutta pystyvät palautumaan vaikka mistä failuretreenistä ja kehittymään SUPERMASSIIVISIKSI. Niin kauan kuin lääkkeiden käyttö jatkuu.;)

Eikös videossa ollut siis kyse vain siitä, että noi samat BCAA:t, EAA:t ja mitä noita nyt onkaan, löytyy vaikkapa siitä halvimmasta herasta mitä netistä vaan löytää?
Ja siis siinä mielessä hölmöä maksaa siitä pienestä BCAA purkista monta kymppiä, kun samalla rahalla saat muutaman kilon heraa.
Miksi siis juoda sitä kallista BCAA/EAA juomaa treenin aikana, jos saman hyödyn saa pelkällä herallakin?
Se halpis-hera ei imeydy treenin aikana samalla lailla, kuin aminohapot, mikä on sen koko intrajuoman pointti. Nopeasti imeytyvää proteiinia (eaa) sekä hiilihydraattia.

Just oli myproteinilla alennuksessa kilon eaa säkki 25€... Ei tuo nyt aivan järkyttävän kallista ole. Kohtuu hyvällä 20g annoksella tuo taitaa tehä 0,5€/treeni. Jos treenaa 4 reeniä viikossa niin hurjat 8€/kk menee tähän "kalliiseen Mehuun". 10g annoksella 4€/kk (0,25€/treeni).... Melko halpaa saa protsku olla, että tuosta pääsee halvemmaksi. Siltikään en usko, että saa samaa hyötyä, kun sitä halvinta protskua tuskin voi reenin aikana hyvällä menestyksellä juoda.

Tuohon eaa kaveriksi, kun lisää hh niin pysytään alle euron per treeni (vaikka käyttäis kalleimpia hiilareita). Isommalla rahalla jengi pelaa hedelmäpeliä esson baarissa tai ostaa kalliita isolaatteja/hydrolysaatteja palkkariin. Tai pirinäpärinä tehonlisääjiä.

Eaa + hiilari Intrassa ftw. Ite huomannu selvää etua palautumisessa, enkä ole jättämässä pois. Palkkarista en tosin enää kunnon intrajuoman jälkeen ole huomannut hyötyä. Siinä tulee se säästö :)

Ja täysin naturaalina mennään.

Tämä keskustelu on sikäli mielenkiintoista käydä , kun toiset kertoo intran (aminot+hh) hyödyistä esim hormonitoiminnan sekä nopeasti imeytyvän proteiinin (eaa) kautta. Puhutaan insuliinistä, kortisolista yms

...ja toisaalta toiset ei ymmärrä/tiedä bcaa:n ja eaa:n eroa.

Tämä kommentti ei varsinaisesti ole juhoille, vaan yleisestä pohdintaa. Hyvää matskua teette

Viimeksi muokattu:
Me emme ole missään vaiheessa lytänneet intrajuomaa? Puhuimme aminohappojen tarpeellisuudesta HARJOITUKSEN AIKANA

Auttaisko Juho(t) mua ymmärtämään vielä tuota 10g/h proteiini imeytymistä. Koskiko se syötyä ruokaa, heraa ja aminoitakin?
Olenko ollut markkinointimiesten höynäytettävänä hyrdolosoitunein heroineni. Suurien daltonisien di- ja tri peptideineni kanssa? Puhumattakaan leusiini peptideistä...miten 3g leusiinia saadaan aikaiseksi, jos 30g heraa makaa mahassa 3h?

Ite olen tykännyt vetästä "intran" (sisältö vaihtelee myös ylläolevia mixissä) kävellessäni pukkariin eli noin 10min ennen treenin aloittamista ja ajatellut sen imeytyvän näin kivasti ..jossei nyt treenin aikaiseksi ravinnoksi, niin ainakin palkkariksi. Tähän toki syynä se, että en voi syödä kiinteää ruokaa moneen tuntii ennen harjoittelua, koska se jää vellomaan sinne mahaan.

Onko tämä protokolla nyt syy miksi olen kynäniska?

Itse kiteyttäisin tämän viimeisimmän videon tärkeimmän sanoman näin: Se (natu)porukka, joka vetää treenin aikana intrahiilari+EAA-kombolla ja sanoo huomanneensa selvän eron treenitehoissa ja palautumisessa saisi todellisuudessa samat ja itse asiassa paremmat hyödyt pelkällä hiilarilla. Paremmat sen takia, että treenin aikana ei tällöin jarruteta proteiinin hajotusta, joka taas on tärkeää seuraavan voimakkaan proteiinisynteesipiikin aikaansaamisessa. Natutreenajan tulisi pitää riittävät tauot proteiinin nauttimisessa päivän aikana, jotta saavutetaan potentiaalinen maksimiproteiinisynteesi.

Siitä mitkä treenin aikaisen EAA:n hyödyt sitten ovat niillä, jotka lääkkeillä pitävät anabolian yllä ja proteiinisynteesin (helvetin) korkealla tasolla, ei varmaankaan löydy tutkimuksia. Asiaahan voisi tietysti hieman spekuloida... Onko sillä nopeasti imeytyvällä EAA:lla tässäkään tapauksessa mitään merkitystä, jos päivän ja erityisesti harjoituksen jälkeinen proteiinin saanti on turvattu?

Esim mulla tulee päivän proteiineista 20% treenin aikaisesta EAA:sta. Kun proteiinit on 200g päivässä, niin silloin mä pidän huolen, että ne kaikki tulee hyvistä lähteistä ja ovat hyvin imeytyviä. Ja kun kalorit on muutenkin alhaalla, niin mä olen katsonut erittäin hyväksi ideaksi käyttää se 20% proteiinista suoraan imeytyvinä aminoina juuri siellä, missä lihasta pyritään rasittamaan. Mulle se on loogista täsmäravintoa.

Ihan yhtälailla kun oletetaan, että kropassa on aminoita treenin aikana päivän muusta ravinnosta, voidaan olettaa että siellä on myös hiilihydraattia, miksi siis ottaa mitään juuri treenin aikana? No siksi, että silloin hillareilla on isompi merkitys ja niin katson olevan myös aminoilla.

Ihan yhtälailla kun oletetaan, että kropassa on aminoita treenin aikana päivän muusta ravinnosta, voidaan olettaa että siellä on myös hiilihydraattia, miksi siis ottaa mitään juuri treenin aikana? No siksi, että silloin hillareilla on isompi merkitys ja niin katson olevan myös aminoilla.
Hiilarilla varmasti onkin suurin merkitys treenin aikana sen ollessa ensisijainen energianlähde tuoden lisätehoja treeniin, ja näyttäisi lisäksi saavan aikaan myös riittävän antikatabolisen vaikutuksen insuliinivasteen kautta. Mutta lihaksen kasvun kannaltahan oleellisinta on aika treenin jälkeen, jolloin tarvitaan aminohappoja. Eli aminoiden tärkein rooli on levon aikana ja niitä saa muistakin proteiinilähteistä. Eli tarvitaanko sitä aminoiden täsmätykitystä sitten loppujen lopuksi kenenkään kohdalla?

Hiilarilla varmasti onkin suurin merkitys treenin aikana sen ollessa ensisijainen energianlähde tuoden lisätehoja treeniin, ja näyttäisi lisäksi saavan aikaan myös riittävän antikatabolisen vaikutuksen insuliinivasteen kautta. Mutta lihaksen kasvun kannaltahan oleellisinta on aika treenin jälkeen, jolloin tarvitaan aminohappoja. Eli aminoiden tärkein rooli on levon aikana ja niitä saa muistakin proteiinilähteistä. Eli tarvitaanko sitä aminoiden täsmätykitystä sitten loppujen lopuksi kenenkään kohdalla?

En kommentoi tätä muilta osin, mutta jos perustat ajatuksen voimakkaasta palautumisen aloittamisesta proteiinin piikkaukseen treenin jälkeen niinkuin sanoit tätä edeltävässä viestissä, niin eikö juuri esim. nopeasti imeytyvät aminot juoman muodossa olisi siihen piikkaukseen oletettavasti hyvä apu? :/ ...itse ajattelisin tuon niin, että sitä synteesiä voi varmasti tehostaa jo sillä, että päivän ruokailuvälit ovat riittävän pitkiä (edit: oho, olitkin itse todennut saman asian, oukei).

Välillä kyllä näissä tuntuu kuin olisi kiihkouskovaisia mukana väittelyssä. Joku kertoo miten asia menee tutkimusten mukaan yleisellä tasolla niin ekana paikalla on porukkaa kertomassa miten asiat toimii hänellä, hänen omien uskomusten, logiikan ja katsomuksen mukaan. Akateemisen tiedon merkitys ehkä tunnustetaan, mutta jostain syystä omat kokemukset pitää tuoda voimakkaasti esiin ikään kuin ne olisi tasa-arvoisia tuon tutkimusdatan kanssa :D.

Hyviä videoita ja hyvä asenne juhoilla. Lisää vaan näitä tulemaan!

Keskustelu on poikkoilu vähän sinne tänne, mutta itse otan kantaa jokaiseen :D Oma ajatukseni on tämä, Syö ennen reeniä, jaksaa reenin loppuu ilman ylimääräisiä litkuja(jos ei reeni kestä yli 1,5h) Palkkarin kaa puolesta en liputa, koska jos juon palkkarin se vie ainakin minulta ruokahalua joksikin aikaa, mikä taas tarkoittaa sitä, että ruoka ei maistu reenin jälkeen. Failure keskusteluun sen verran, että aikanaan kun Suomalaiset pärjäsivät urheilussa esim yleisurheillussa, niin silloin reenattiin kevyemmin mitä nykypäivänä (Ainakin näin entisajan urheilijat väittävät, että nykyään reenataan liian kovaa ja liian paljon)

Olen pistänyt merkille, että suurinosa näistä akateemisista paremmin tietäjistä ovat lihaksettomia tissiposkia. Tietoo löytyy kaikesta ja treenit ovat hiottuja 1a 3bc laivanupotus-matematiikkaa, mutta tulokset 38cm paksu olkavarsi pumpissa.

Ymmärrän että koitetaan löytää helppoja ja kivuttomia tapoja treenata, ja päälle lyödään hienoja termejä sekä kevennettyjä viikkoja, mutta missä ne tulokset ovat?

Tuolla on lukemattomia tyyppejä jotka treenaavat vähemmän hiotuilla tekniikoilla sen enempää kelaamatta missä kohtaa juuri tuona hetkenä käsivarsi kohtasi Pohjantähden. He myös kehittyvät vuosi vuodelta.

Back
Ylös Bottom