CBB Juho Murtonen

Juhoille kysymys: Jos naturaalitreenaaja ottaa dieetillä perusteellisemman deloadin 5 off, 2 on kevyttä treeniä 50 % sarjapainoilla ja 1 off eli yhteensä 6 lepoa ja kaksi 50 % painoilla tapahtuvaa kevyttä treeniä, kannattaako nostaa kalorit noin +-0 lihasmassan säästämiseksi? Vai mahdollisesti jotain muuta? Toinen vaihtoehto on 4 treeniä 50 % painoilla, mutta todennäköisesti kallistun noiden totaalilepojen puoleen tälläkin kertaa.

Muutenkin olisi hienoa, jos tekisitte asiapitoisen videon keventelystä ja kevyiden viikkojen toteuttamisesta.

Juhoille kysymys: Jos naturaalitreenaaja ottaa dieetillä perusteellisemman deloadin 5 off, 2 on kevyttä treeniä 50 % sarjapainoilla ja 1 off eli yhteensä 6 lepoa ja kaksi 50 % painoilla tapahtuvaa kevyttä treeniä, kannattaako nostaa kalorit noin +-0 lihasmassan säästämiseksi? Vai mahdollisesti jotain muuta? Toinen vaihtoehto on 4 treeniä 50 % painoilla, mutta todennäköisesti kallistun noiden totaalilepojen puoleen tälläkin kertaa.

Muutenkin olisi hienoa, jos tekisitte asiapitoisen videon keventelystä ja kevyiden viikkojen toteuttamisesta.

Mä en ole Juho ja mies itse voi fiksumpana korjailla vastausta jos mielipide eriää omastani. Dieetillä (varsinkin pitkällä/ kisadieetillä) on ihan hyvä pitää ns. "dieettitaukoja" eli käytännössä viikon tauko dieettaamisesta jolloin mentäisiin ylläpitokaloreilla. Mä en kuitenkaan ajoittaisi sitä samaan aikaan kevennyksen kanssa vaan esim. mesosyklin viimeiselle kovalle treeniviikolle juuri ennen kevennystä. Kevennyksen tullessa sitten palaa takaisin miinuskaloreille ja sama homma uusiksi. Noilla dieettitauoilla saadaan varsinkin pidemmällä dieettirupeamalla säilytettyä paremmin lihasmassaa ja ennen kaikkea mielenterveys säilyy dieetillä, me kun ei kaikki ihan robotteja olla.
Ei se sun lihasmassa siinä viikon kevennyksen aikana kyllä mihinkään lähde yhtään sen nopeampaa kuin normi treeniviikoilla. Tai jos lähtee niin sitten on kyllä todella huonosti toteutettu ja suunniteltu kevennys.

Ihan ensiksi ISO kiitos loistavista sekä hyvin informatiivisista youtube-videoista. Niistä on ollut paljon hyötyä ja toivottavasti tulee lisää myös jatkossa! Onko muuten nyt syksyn NFE:stä tulossa videoreportaasia/videomateriaalia kuten kevään Fitness Classicista? Olisi mielenkiintoista katseltavaa.

Mikään noista ei ole oikea tai väärä vastaus, kaikilla on puolensa. Tuo pitäisi lähteä miettimään jo alkujaan ihan dieetin rakennetta suunniteltaessa. Ei ole missään nimessä välttämätöntä nostaa kaloreita kevyelle viikolle, kyllä ne lihat siellä säilyy... Oikeastaan paremmin silloin kun maltetaan pitää nuo kevennykset.

Noille "diet break" - viikoille on myöskin paikkansa ja itse näen ne erittäin hyödyllisinä moniltakin osin. Mutta näillä tiedoilla en uskalla tarkempia ohjeita antaa.

Ja tosiaan @allu711 toikin jo hyvin esiin ehkä ne parhaimmat paikat sijoittaa nuo dieetti tauot.

Video keventelystä on hyvä idea, pari videota liippa aika läheltä, mutta laitan korvan taakse ehdottomasti :)

Ihan ensiksi ISO kiitos loistavista sekä hyvin informatiivisista youtube-videoista. Niistä on ollut paljon hyötyä ja toivottavasti tulee lisää myös jatkossa! Onko muuten nyt syksyn NFE:stä tulossa videoreportaasia/videomateriaalia kuten kevään Fitness Classicista? Olisi mielenkiintoista katseltavaa.

Videoita tulossa lähiaikoina ja ISO KIITOS palautteesta!

NFE:stä en uskalla luvata vielä mitään videota, kun menee tuo viikonloppu hyvin pitkälti valmennus hommissa. Toki sitä suuremmalla syyllä se olisi ehkä syytä kuvata, mutta katsotaan jos saan (ruoka)palkattua kuvaajan matkaan :D

Juholle olisi tällainen kysymys: Mikä on mielestäsi paras tapa seurata kehittymistä? Seuraatko ennen kaikkea sarjapainoja, vai vedätkö rasvat tasaisin väliajoin alas ja vertailet sitten objektiivisesti muutoksia peilikuvassa silloin kun rasvapros. on täsmälleen sama?

Kehityksen arvioiminen kun menee omasta mielestäni varsinkin natulla helposti melko mutuiluksi siinä kohtaa, kun treenivuosia on jo reilummin takana (ja varsinkin kun omalle peilikuvalle tulee helposti sokeaksi) niin mietin että oletko itse löytänyt/kehittänyt joitakin muitakin kehityksen seuraamisen mittareita.

Olis mielenkiintoista kuulla Utin ja Miken mielipide tähän kalliiseen mehuun? Hyvää markkinointia lisäravinnefirmoilta, kun salilla joka toinen litkii jotain intrajuomaa. Tunnen oloni niin huijatuksi, onneksi professorit sivistävät meitä tyhmiä! <3

Hyvää pohdintaa Juhoilta!

Oli puhe tuossa videolla että jos esim pari tuntia ennen treeniä ollaan nautittu proteiinia niin aminohappoja on tällöin vielä kehossa treenin ajalle käytettävänä. Entäpä jos edellisestä ateriasta on vaikka viisi tuntia? Itse kun olen hereillä aamu viidestä ilta kymmeneen niin neljällä ruokailulla nuo ruokailuvälit tuppaa olemaan kohtalaisen pitkiä. En myöskään haluaisi lisätään ateriaa päivään, mikäli siihen ei järkevää syytä ole. Tällä hetkellä tulee siis syötyä noin 40g proteiinia jokaisella neljällä aterialla. Vai olisiko jopa järkevämpää ottaa jokaiselta aterialta vajaa ~7g proteiinia pois jolloin saataisiin pari tuntia ennen treeniä vaikka heradrinksu vedettyä jossa olisi vajaa 30g protskua ja silti makrot pysyisi samassa? Tämä siis sillä ajatusmallilla että aminojuomia ei käytettäisi treenissä, vain hiilaria.

Saattaa olla pilkun viilaamista mutta kivoja pohdiskeluja ja keskustelun aiheita!

Ei hajuakaan mitä tässä ketjussa on käsitelty tarkemmin, mutta nkoz; jos ruokailuvälit on noin pitkiä niin miksi ihmeessä et vain lisäisi sitä amino/proteiinijuomaa lähemmäs treeniä, mun on vaikeaa tai mahdotonta kuvitella tavoitetta mikä tuosta lisäyksestä menisi pilalle... etenkin jos tilanne on se että treenataan ja valvotaan 17h joka päivä :O vai miksi ihmeessä on niin tärkeää syödä juuri 160g proteiinia päivässä..?

Jäbät kaivaa sen mitä haluaa, eli kevyen treenaamisen puolesta puhuvat tutkimukset, sekä sitten aminohappoja vastaan olevat tutkimukset. Ei BCAA ole lisäravinnefirmojen keksimä juttu, se on edelleen tutkittu ketju aminohappoja.

Ällöttävän mustavaloista ajattelua proffilta, oletetaan että kaikki on samoja yksilöitä, samoilla rajoitteilla, samoilla avuilla, samoilla palautumiskapasiteeteilla ja SAMOILLA TREENIRASITUKSILLA. Mä ymmärrän, että kevyen treenin puolesta puhuvat eivät koe tarvitsevansa intrajuomaa, mutta se ei tarkoita sitä, että se olisi höydytön kaikille. BCAA on kolmea aminohappoa, proteiinia, missä vaiheessa proteiini muuttui tarpeettomaksi? Missä vaiheessa proteiinin imeytymisen nopeudella ei enää ollutkaanm merkitystä?

Ja sitten se pakollinen, mä en pakota ketään juomaan mitään, että näsäviisaat voi vaihtaa ketjua. Kallis on kuitenkin niin suhteellinen käsite. Senkö takia BCAA pitäisi skippaa, että se on kallista? Kelle kallista? Mehussa ei ole aminohappoja, vaan sokeria ja makuaineita. BCAA on ihan helvetin eri asia kuin mehu.

Multa on mennyt pahasti ohi idea "Lisää lihasta", koska videosarja näyttäis olevan agendaltaan "Millä ei saa lihasta".

Viimeksi muokattu:
Ei hajuakaan mitä tässä ketjussa on käsitelty tarkemmin

Ei suinkaan kyse ole siitä että "on pakko syödä 160g prot/pv" vaan makrot nyt sijoittuu tässä kohtaa noin. Dieetillä siis olen enkä nyt yhtäkkiä tässä kohtaa prokkista aijo makrojakaumaa muuttaa niin siksi pohdiskelin tuota.

Oletan, että tuo esim. 3h väli lasketaan siitä, kun aterian viimeinenkin murunen on saatu alas. Jos tällä tavalla lasketaan, niin 6 ateriaa kolmeen tuntiin (+puol h syömiseen ja kahvitteluun) vie aika monta tuntia päivästä :D

Itse tulee vapaapäivinä syötyä esim. klo 10, klo 13, klo 16.., jolloin ateriat on kyllä 3h välein, mutta kahvitteluun ja syömiseen menee se vähintään puoli tuntia, jolloin todellinen ateriaväli on "vain" 2,5h tai vähemmän.

Jäbät kaivaa sen mitä haluaa, eli kevyen treenaamisen puolesta puhuvat tutkimukset, sekä sitten aminohappoja vastaan olevat tutkimukset. Ei BCAA ole lisäravinnefirmojen keksimä juttu, se on edelleen tutkittu ketju aminohappoja.

Ällöttävän mustavaloista ajattelua proffilta, oletetaan että kaikki on samoja yksilöitä, samoilla rajoitteilla, samoilla avuilla, samoilla palautumiskapasiteeteilla ja SAMOILLA TREENIRASITUKSILLA. Mä ymmärrän, että kevyen treenin puolesta puhuvat eivät koe tarvitsevansa intrajuomaa, mutta se ei tarkoita sitä, että se olisi höydytön kaikille. BCAA on kolmea aminohappoa, proteiinia, missä vaiheessa proteiini muuttui tarpeettomaksi? Missä vaiheessa proteiinin imeytymisen nopeudella ei enää ollutkaanm merkitystä?

Ja sitten se pakollinen, mä en pakota ketään juomaan mitään, että näsäviisaat voi vaihtaa ketjua. Kallis on kuitenkin niin suhteellinen käsite. Senkö takia BCAA pitäisi skippaa, että se on kallista? Kelle kallista? Mehussa ei ole aminohappoja, vaan sokeria ja makuaineita. BCAA on ihan helvetin eri asia kuin mehu.

Multa on mennyt pahasti ohi idea "Lisää lihasta", koska videosarja näyttäis olevan agendaltaan "Millä ei saa lihasta".

No professorit perustaa tiedon tutkimuksiin, nuo höpö höpö tietäjät milos ja meadows eivät. ;)

Nyt ihan vilpitön kysymys, koska kiinnostaa: Voisiko Juhot puhua ensisijaisesti natun näkökulmasta? Vai toimiiko nää litkut kaikille samalla lailla?

Back
Ylös Bottom