CBB Juho Murtonen

Kannattaako aamutreenaajan kokeilla intrahiilareita?
Kannattaa, mutta sitä sokeria ei kannata ottaa ennen treeniä liian aikaisin. Verensokerit nousee hiilarilla ja ne pidetään yllä treenin ajan. Jos taas menet vetämään banaanin ennen treeniä aamulla ja kiskot sitten tunnin treenin, niin puolessa tunnissa voi tulla jo väsynyt olo verensokerin laskusta.

Itellä on sellainen "huono tapa" juoda 2-3 aminohappojuomaa päivässä. Maustetut bcaa-jauheet sisältää niin pirusti makeutusaineita, eli negatiivisiin vaikutuksiin vois lisätä mahdollinen damage hampaille etenkin jos juo paljon noita.

Viime aikoina on myös tullut esiin sellainen hypoteesi, että kun nautitaan runsaasti bcaa:ta niin muiden aminohappojen imeytyminen heikentyy. Etenkin kun bcaa kilpailee tryptofaanin kanssa, niin mahdollisia sivuvaikutuksia voi olla serotoniinin ja tyrosiinin väheneminen aivoissa. + paljon muita negatiivisia vaikutuksia, hormoonaalisesti ja aivotoimintatasolla. Dave Palumbo muistaakseni puhui tästä jokunen kuukausi sitten kanavallaan. Ajatuksia tästä?

Kannattaa, mutta sitä sokeria ei kannata ottaa ennen treeniä liian aikaisin. Verensokerit nousee hiilarilla ja ne pidetään yllä treenin ajan. Jos taas menet vetämään banaanin ennen treeniä aamulla ja kiskot sitten tunnin treenin, niin puolessa tunnissa voi tulla jo väsynyt olo verensokerin laskusta.
Vois kokeilla sekä että. En ole ikinä huomannut väsähtämistä aamutreeneissä. Aamuisin energiatasot kovimmillaan, minkä vuoksi suosin aamutreenejä. Hiilareita tarvitsee joka tapauksessa ja intrahiilarit on halpaa ravintoa.

Viime aikoina on myös tullut esiin sellainen hypoteesi, että kun nautitaan runsaasti bcaa:ta niin muiden aminohappojen imeytyminen heikentyy.
Tota noin, samaa kolmea aminohappoa on joka proteiinituotteessa melkein. Joten ihan höpöä tommoinen, että lihansyöjäksi syntynyt ihminen saisi lihaa syömällä serotoniinit laskemaan. Tutkimuksia luetaan kuten teoreetikot lukee kuin piru raamattua, eikä koskaan ajatella käytäntöä. Sama pätee treenijutuissa, joissa monasti kritisoinkin professorien juttuja kuten tässäkin. Luetaan, luetaan ja luetaan, mutta koskaan ei koeta.

Vois kokeilla sekä että. En ole ikinä huomannut väsähtämistä aamutreeneissä. Aamuisin energiatasot kovimmillaan, minkä vuoksi suosin aamutreenejä. Hiilareita tarvitsee joka tapauksessa ja intrahiilarit on halpaa ravintoa.
Siis niin kauan kuin verensokerit pysyy tasaisena, ei pitäisi mitään merkittävää ilmetä. Sulla on kuitenkin energiaa varastossa edellisen päivän syömisistä ja tuon intrahiilarin merkitys on isompi kun ollaan dieetillä.

Tota noin, samaa kolmea aminohappoa on joka proteiinituotteessa melkein. Joten ihan höpöä tommoinen, että lihansyöjäksi syntynyt ihminen saisi lihaa syömällä serotoniinit laskemaan. Tutkimuksia luetaan kuten teoreetikot lukee kuin piru raamattua, eikä koskaan ajatella käytäntöä. Sama pätee treenijutuissa, joissa monasti kritisoinkin professorien juttuja kuten tässäkin. Luetaan, luetaan ja luetaan, mutta koskaan ei koeta.
Tarkoitin siis nimenomaan pelkän bcaa:n nauttimista. Normaaleissa proteiinituotteissa on kaikki muut aminohapot mukana, niin ko. tuotteista ei pitäisi tulla mitään ongelmia.

Mä joudun käytännössä aina pari viikkoa tekee siten, että suoraan sängystä noustua pieni annos heraa ja maapähkinävoita. Siita autoon ja salille ja sitten siellä intrana hiilareita. Ainakin mulla ihan toimiva systeemi ollut tuo ottaa se prot ja vähän rasvaa ja sitten treenissä hiilaria. 12h työpäivät ei oikeen mahdollista, että siinä kauheen mukavasti ehtisi sylmään ja sulattelemaan ruokia ennen salia tai sitten jäisi unet hirmusen vähiksi, kun ne muutenkin tahtoo jäädä jo.

Tarkoitin siis nimenomaan pelkän bcaa:n nauttimista. Normaaleissa proteiinituotteissa on kaikki muut aminohapot mukana, niin ko. tuotteista ei pitäisi tulla mitään ongelmia.
Miten se nyt eroaa mistään? Se BCAA on anyways siellä joka proteiininlähteessä. Miten se yksistään heikentäisi proteiinin imeytymistä, jos ei muuten heikennä? Ja jos se heikentäisi, niin se tarkoittaisi sitä, että voit vetää 10kg lihaa ja kunhan vain vedät BCAA:t naamariin, niin pihvi ei imeydy ja tulee ulos samanlaisena.

Ja noissa tutkimukissa yleensä liikutaan tasolla, että kyykky nostaa kasvuhormonitasoja, joo nostaa sen verran, jolla ei ole mitään merkitystä, mutta nostaa kuitenkin. Se mitä bcaa mahdollisesti droppais elimistön omaa serotiinintuotantoa kehon korjaamatta sitä, on TODELLISUUDESSA niin mikroskooppisen mitätön, ettei sillä ole mitään merkitystä, mutta saapahan teoreetikot tehdä juttuja.

Näitä tutkimuksia löytyy vaikka kuinka, esim maito, se tekee vaikka mitä pahaa jos aletaan oikein pilkkua nussimaan, mutta käytäntö onkin sitten ihan eri asia. Näitä kun mietitään treenin sijan, niin se pullonkaula on siellä ihan muualla.

Ja se pullonkaula onkin monasti niissä isoissa asioissa, mutta mietitään sitten päät puhki teoriatasolla jotain mitätöntä vaikutusta unohtaen kokonaan ne isot merkittävät asiat.

Miten se nyt eroaa mistään? Se BCAA on anyways siellä joka proteiininlähteessä. Miten se yksistään heikentäisi proteiinin imeytymistä, jos ei muuten heikennä? Ja jos se heikentäisi, niin se tarkoittaisi sitä, että voit vetää 10kg lihaa ja kunhan vain vedät BCAA:t naamariin, niin pihvi ei imeydy ja tulee ulos samanlaisena.
Teorian mukaan (ymmärtääkseni) aminohapot ruoasta ovat optimaalisessa suhteessa. Kun BCAA määrä nousee paljon luonnollista aminohappokoostumusta korkeammalle, niin aminohapot alkavat kilpailemaan imeytymisestä. Keho käyttää siis bcaa mieluummin muiden tärkeiden aminohappojen sijaan. Ja tällä pitäisi olla vaikutus siis vasta silloin kun sitä BCAAta juodaan yhden annoksen sijaan useita päivän mittaan. Googlesta nopeasti katsottuna löytyy 1 rottakoe jossa tämä todetaan. En ole mikään tiedemies ja en muutenkaan ole mikään paras tutkimustulosten tulkitsija, tämä teoria kuitenkin kuulostaa omaan korvaan ihan mahdolliselta ja halusin Juhojen mielipiteen asiasta =) Niinkuin aiemmin sanoin, kyllä mä ite kuitenkin juon bcaa:ta useita kertoja päivässä.
Mä en itse väittänyt tässä mitään, kysyin vaan mielipiteen teoriasta jonka olen kuullut. :D

Teorian mukaan (ymmärtääkseni) aminohapot ruoasta ovat optimaalisessa suhteessa. Kun BCAA määrä nousee paljon luonnollista aminohappokoostumusta korkeammalle, niin aminohapot alkavat kilpailemaan imeytymisestä. Keho käyttää siis bcaa mieluummin muiden tärkeiden aminohappojen sijaan. Ja tällä pitäisi olla vaikutus siis vasta silloin kun sitä BCAAta juodaan yhden annoksen sijaan useita päivän mittaan. Googlesta nopeasti katsottuna löytyy 1 rottakoe jossa tämä todetaan. En ole mikään tiedemies ja en muutenkaan ole mikään paras tutkimustulosten tulkitsija, tämä teoria kuitenkin kuulostaa omaan korvaan ihan mahdolliselta ja halusin Juhojen mielipiteen asiasta =) Niinkuin aiemmin sanoin, kyllä mä ite kuitenkin juon bcaa:ta useita kertoja päivässä.
Mä en itse väittänyt tässä mitään, kysyin vaan mielipiteen teoriasta jonka olen kuullut. :D
1 rottakoe, teeppä testi ja etsi BCAA:n positiiviset kokeet.

1 rottakoe, teeppä testi ja etsi BCAA:n positiiviset kokeet.
Mä en nyt ymmärrä, esitin kysymyksen videon tekijöille ja hyppäsit yhtäkkiä haukkumaan "teoreetikkoja" :D Jokainen sun aiempi argumentti ei liittynyt mun kysymykseen. Tosin en ollut itse tarpeeksi tarkka alkuperäisessä kysymyksessä. Muovataas nyt taas vähän lisää: Alkuperäisessä kysymyksessä MAHDOLLISIA haittoja bcaan LIIALLISESTA käytöstä.
Ääripäät ovat pahasta, pelkkää teoriaa on turhaa katsoa, samoin pelkkää käytäntöä. Eiköhän se ole ihan selvä juttu ;)
Ja mitä tulee tohon yhteen rottakokeeseen niin vilkasin nopeasti ekan hakutuloksen mun hakusanoilla. En ole miettinyt tätä asiaa juurikaan aiemmin, nyt tuli videon aikana mieleen.

Mainitsitte että sitrulliinimalaattia otettiin 6g mutta itse löysin tutkimuksia joissa sitä otettiin 8g. Esim:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/20386132/

Pitää olla tarkkana mitä sanoo. Jos 6g ei toimikaan vaan vasta 8g ;) (Mikäli siis Juho muisti väärin)

Eikös olisi ollut hyvä mainita myös kreatiinin ja beta-alaniinin synergisoivasta vaikutuksesta?
Tutkimusryhmänä ei tosin ollut salilla kävijät mutta muuten pätevä tutkimus:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/17136944/

Samoin tämän artikkelin taulukko (Harrison et al. 2003):
https://www.bodybuilding.com/fun/beta_alanine_benefits.htm

Myös googlettelulla löytää hieman lisätietoa tuosta synergiasta. Mutta lieneekö tosiaan tutkimusnäyttö vielä pientä?

Meille tuli jo tuosta videosta tunti raakaa materiaalia, joten oli ihan tietoinen valinta jättää jauhamatta muun muassa noiden synergiasta. Aineet kuitenkin ovat yksinäänkin toimivia, kuten tuossa tuli todettua ja se oli videon pointti. Olisihan kofeiinin kohdallakin voinut puhua jostain kofeiinin ja tauriinin yhdistelmästä (http://suppversity.blogspot.fi/2016/12/meta-analysis-could-energy-drinks-be.html)

Ja sitruliinimalaattia on käytetty vaihtelevasti eri tutkimuksissa, mutta tuollaisella 6000-8000mg annostuksella tai esimerkiksi halutessaan 0,08g/kg on saatu ergogeenisiä vaikutuksia toisin kuin alhaisilla 1-3g annostuksilla, joita löytyy pre- ja intraworkout tuotteista. Esimerkiksi Layne Nortonin näihin Carbon tuotteisiin on otettu juuri tuo 6g sitruliinimalaattia/annos sen takia, että se on osoitettu positiivisia vaikutuksia antavaksi. Tietty voithan sä ihan varmuudeksi ottaa sen 8g hyötyjen varmistamiseksi, ettei vain kehitys jää siitä kiinni ;)

1. Bailey SJ, Blackwell JR, Lord T, Vanhatalo A, Winyard PG, Jones AM. l-Citrulline supplementation improves O2 uptake kinetics and high-intensity exercise performance in humans. J Appl Physiol (1985). 2015 Aug 15;119(4):385-95
  2. https://examine.com/supplements/citrulline/

Teiltä jäi tosta hmb kohdasta pois maininta siitä että näissä Wilsonin uudemmissa tutkimuksissa on käytetty vapaamuotoista hmb:tä, kun vanhoissa esim Nissenin 1996 tutkimuksissa on käytetty kalsium hmb:tä. Noi jauheena myytävät halvemmat hmb jauheet on kaikki nimenomaan hmb-ca:ta, kun taas hmb-fa on huomattavasti kalliimpaa.

recent research has used an HMB free acid (HMB separated from calcium) which peaks in as little as 30 minutes and results in a 100% greater total increases in plasma HMB than the HMB-calcium bound supplement (1). Theoretically, HMB free acid (trademarked BetaTOR) may result in improved anabolic effects relative to the calcium salt.

Kun hera ei sovi ellei halua viettää iltaa vessassa, niin onko mitään eroa jos ottaa A) 10g EAA+30 Osmolite ja erikseen 10g EAA treenin jälkeen tai B) koko paska kerralla treenin aikana?

Toisena kyssärinä, onko lisäravinteiden keskinäisiä vaikutuksia tutkittu? Jos esim. sekoitetaan kreatiini, hiilari, EAA, hmb ja sitrulliinimalaatti hidastaako tämä sekoitus vaikkapa intrahiilarien imeytymistä?

Teiltä jäi tosta hmb kohdasta pois maininta siitä että näissä Wilsonin uudemmissa tutkimuksissa on käytetty vapaamuotoista hmb:tä, kun vanhoissa esim Nissenin 1996 tutkimuksissa on käytetty kalsium hmb:tä. Noi jauheena myytävät halvemmat hmb jauheet on kaikki nimenomaan hmb-ca:ta, kun taas hmb-fa on huomattavasti kalliimpaa.

Itseasiassa tästäkin mainitsin, mutta sekin näköjään jäänyt Murtosen leikkauspöydälle :D Mutta tosiaan Wilsonin tutkimuksessa käytettiin tuota FA muotoa ja vanhemmissa tutkimuksissa taas hmb+ca komboa. Tuossa kalsium-kombossa on vain se ero, että imeytyminen on huonompaa, mutta kuten poistetussa materiaalissakin olisin sanonut, niin se on sen verran halvempaa, että voi vaan lyödä tupla tai tripla-annoksenkin (vaikka 6 gemmiä). Tällöin huonompi imeytyminen on kompensoitu tuolla määrällä ja tulee silti halvemmaksi yleensä halvemmaksi. Vanhemmissa tutkimuksissa tämänkään takia ei olla saatu HMB:stä hyviä tuloksia, kun sitä on käytetty liian pieniä määriä huonosti imeytyvämpää muotoa vrt. Wilsonin tutkimus.

Joo mun leikkauspöydälle jää välillä aika paljon tavaraa, varsinkin kun Proffa rupeaa puhumaan molekyylibiologiasta...

Nämä olis muuten 2h pitkiä videoita kaikki :D

Joo mun leikkauspöydälle jää välillä aika paljon tavaraa, varsinkin kun Proffa rupeaa puhumaan molekyylibiologiasta...

Nämä olis muuten 2h pitkiä videoita kaikki :D

Olisi mielenkiintoista kuunnella joskus joku maratonpätkä, joskin voisi ehkä monelta jäädä kuuntelematta kokonaan. :D

Olisi mielenkiintoista kuunnella joskus joku maratonpätkä, joskin voisi ehkä monelta jäädä kuuntelematta kokonaan. :D

Joskus vähän ehdottelin, että voitaisiin tehdä joku leikkaamaton podcast-jutustelu aiheesta X ja etenkin ohi aiheen (Mark Bell's Powercast tyylillä esimerkiksi), mutta tuohon pitäisi hommata kalustua, jotain softaa ja ehkä juttukumppaneitakin, joten toteutus on ainakin toistaiseksi jäänyt vain ajatuksen tasolle.

Back
Ylös Bottom