m.s.s. sanoi:
1. Ja mihinkähän se välitön uhka katoaa ilman vastahyökkäystä?
2. Tämä kuulostaa kovasti jonkun väkivallattomaan itsepuolustukseen uskovan kirjoittelulta, joka hakee lajistaan henkistä kasvua ja valaistustaTai miksi edes vaivaudun..?
3. Uskot vilpittömästi asiaasi,
1. Ei mihinkään, jollei torjunta ole tarpeeksi hieno ällistyttääkseen hyökkääjän. Siksi sanoinkin että torjunta + sopiva tekniikka toimii itsepuolustuksena, mutta se ei ole tappelua.
2. Uskon toki väkivallattomaan itsepuolustukseen, mutten pidä väkivaltaistakaan sen huonompana, mikäli se on tarpeen. Ei minulla ole mitään tappelua vastaan. Sanonpa vaan että tappelu on tappelua ja itsepuolustus itsepuolustusta. Enkä tosiaan tiedä miksi vaivaudut, kun et tarpeeksi näemmä vaivaudu
3. Tottakai, miksi muuten sanoisin mitä sanon. En pidä flametusta kovinkaan mielekkäänä, ja jos pitäisin, varmaan parempiakin kohderyhmiä löytyy
benu sanoi:
1. Jos joku kävisin minuun käsiksi ilman mitään itse antamaani syytä (muuta ku siis ruma naama) ja minä saan mahdollisuuden vähän antaa takasin, ni en epäröisi hetkeäkään.
2. Ni en mä olekkaan niin kova jätkä että pärjäisin kahdelle tai useamalle jätkälle kumminskaan
3. Eikö ole parempi juosta niin helvetin lujaa ku vaan pystyy
1. Aina silloin tällöin täytyy kurinpidollisiin toimiin ryhtyä, joten mitäpä tuota häpeilemään
2. Yleensäkään en tajua miksi joka lajia pitää arvostella keksimällä tilanne johon ei hyvää ratkaisua ole ollenkaan. Eihän mikään laji ole tehty jokatilanteeseen ratkaisuksi. Kommentit tyyliin "koita nyt jotain karate potkua kun koko enäjän mafia tähtää ysimillisillä..." on mielestäni todella typeriä. Aina ei vain voi voittaa.
3. Tottakai. Se on parhaita puolustautumis tapoja
reino sanoi:
Eiköhän se hyökkääjän voiman hyväksikäyttö tule judossa ihan yhtä selvästi esille kuin aikidossa tai taijissakin. Hyökkäyslajina judo on aika huono.
Judossa hyökkääjän voimaa käytetään hyväksi oman hyökkäyksen tehostamiseksi. Judoon ei edes kuulu toimiminen itsepuolustustilanteessa, vaan nimenomaan taistelussa, jossa molemmat on hyökkääjiä. Judo on nimenomaan hyökkäyslaji. Urheilua ei tehdä puolustatumiseen perustuvalla lajilla, sillä ottelu on tylsä jos kukaan ei hyökkää