Judo - Heitot, lukot ja kovat totuudet

Meta title: 🔥 JUDO – VOIMAA, TATAMIA JA HILJAISTA AGGRESSIOTA 🔥

Meta description: Judo kiteytettynä kovaan treeniin, räjähtäviin heittoihin ja tekniseen dominointiin – tatamin todellinen kuningaslaji.

reino sanoi:
Mä olen kans niin aloittelija, että uchimata tarkoittaa käytännössä: "vielä enemmän kiertoa". :D Sukeltamiseen ei vanha taivu.

Mutta nuoriso pystyy uskomattomiin suorituksiin heitossa kuin heitossa, hetkeäkään epäröimättä omat niskansa kahdella kierteellä taittaen. Varsinkin jos on riittävän kannustava valmentaja.

No onko sinulla tietoa, että harai-goshia tehdessä on Torin niskaan vammoja tullu? Minä olen vaan kuullu noista uchi-mata sukelluksista. Harai-goshi on mielestäni niin erilainen heitto, että siinä ei tollasta Torin niskaan kohdistuvaa vauriota pääse syntymään.

Kyllähän haraigoshinkin saa tehtyä sukeltamalla. Kyseisessä tavassa onkin sellainen pointti, että tehdään se heitto tavallaan kuperkeikkana loppuosaltaan. Ja silloinhan ei voi heittää vastaheitolla. Ongelma tulee siinä, jos kontakti ei ole hyvä (yleistä) ja kaveri blokkaa lonkalla, niin mennään niskoilleen.. Kun tuota mietit niin ihan samalla tavalla se haraigoshikin voidaan tehdä, vaikka se kauluskäsi vääntyykin omtuisesti. Se vaan tehdään hieman sivuittain (osotogarin suuntaan..).

Zimpanssi sanoi:
Kyllähän haraigoshinkin saa tehtyä sukeltamalla. Kyseisessä tavassa onkin sellainen pointti, että tehdään se heitto tavallaan kuperkeikkana loppuosaltaan. Ja silloinhan ei voi heittää vastaheitolla. Ongelma tulee siinä, jos kontakti ei ole hyvä (yleistä) ja kaveri blokkaa lonkalla, niin mennään niskoilleen.. Kun tuota mietit niin ihan samalla tavalla se haraigoshikin voidaan tehdä, vaikka se kauluskäsi vääntyykin omtuisesti. Se vaan tehdään hieman sivuittain (osotogarin suuntaan..).

Joo Zimpanssi, kun tunnut tietävän noin hyvin näistä asioista nii tuli vaa mieleen että kauan oot harrastellu? (Ei ole vittuilua).

raka sanoi:
Joo Zimpanssi, kun tunnut tietävän noin hyvin näistä asioista nii tuli vaa mieleen että kauan oot harrastellu? (Ei ole vittuilua).

Aloitin joskus ihan tenavana vuonna -86. Eli jotain 19 vuotta? Hiljaisemmin nykyään. Nuorena totisemmin.

raka sanoi:
Ei kantsi alkaa Zimpulle. Zimpulla on mm junnujen sm-kultaa plakkarissa.

Älkää nyt ihmeessä sekoittako makikomia ja tuota kiellettyä tekniikkaa! Kyse on kuten Zimpanssi tuossa totesi, useimmiten huonosta otteesta tai huonosta kontaktista. Ukemin heittäminen makikomi-tekniikassa voimakkaasti kiertäen on aivan eri asia kuin hypätä pää edellä tatamiin suoraan eteenpäin kädet takana ja painopiste edessä.

Blokkaustilanteessa uke laskeutuu alaspäin jolloin painopiste siirtyy niin alas ettei torin heitto enään onnistu, varsinkaan kontaktin ollessa huono. Tällöin helposti torin heikko ote pääsee irti ja ilmassa ollaan, menossa kohti mattoa pää edellä vailla tukipistettä.

Vastaava tapahtuu myös uken reväistessä molemmat kätensä vapaaksi ja irroittaessa torin otteen.

Ja totta, sääntö on tosiaan ollut voimassa jo 90-luvulla. Siihen ei vain puututtu aina eikä kaikilla alueilla (itä). Itse en tuolloin muista yhtään tapausta kilpailuista joissa kävin - ehkä tekniikkaa ei sitten niissä edes yritetty (epätodennäköistä).

joo kyllä antaa melkosta pölläkkääainaki tossa ekassa.. tuo toinen ei josta syystä toiminu.. :(

Koka!!1!

Ropotti is back, laadukkaan videotarjonnan kera!

Kogalla aika hyvin toteutuu se ajatus, että ippon = vastustajan murskaaminen. ;) Terävä äijä kertakaikkiaan.

Olisikohan tuomari antanut tuosta Toriille ipponin vaikka käsi ei olisikaan suoristunut? Ja mikähän mahtaa olla tekniikan nimi, ikään kuin heittona? Moroashiseoinagemakikomi?

Back
Ylös Bottom