Judo - Heitot, lukot ja kovat totuudet

Meta title: 🔥 JUDO – VOIMAA, TATAMIA JA HILJAISTA AGGRESSIOTA 🔥

Meta description: Judo kiteytettynä kovaan treeniin, räjähtäviin heittoihin ja tekniseen dominointiin – tatamin todellinen kuningaslaji.

Jees eli kyselen millasta reeniä judokat täällä vetää salilla, eli osaatteko suositella salille hyviä liikkeitä?
ite 175cm 72kg vihreel vyöl ajattelin että voisin alkaa pitkästä aikaa kilpailemaan alotella joten pitäisi voima puolikin saada kuntoon. :)

Liikkeinä varmaankin koko kroppaa vahvistavat perusliikkeet kuten takakyykky, rive, tempaus, kulmasoutu, pystypunnerrus/pystysoutu yms.
Toisto- ja sarjamäärät riippuu tietenkin siitä mitä haetaan. Esimerkiksi maksimivoimaa tavoitalteassa lyhyet sarjat (1-4 toistoa) ja raskaat painot, räjähtävää voimaa harjoiteltaessa painot 60-70% maksimista ja treenirakenne vaikkapa 4x4.
Kahvakuulakin varmasti toimii erinomaisena oheisharjoitteena judossa.

EDIT: Itse en siis judoa harrasta mutta varmaankin myös siinä toimii nuo edellämainitut kamppailu-urheilijalle soveltuvat punttitreenimetodit :)

Raskaat perusliikeet vaan kehiin. Turhaa mitään eristäviä, jos voima ja nopeus on päätavoitteena. Kyykky,mave,rive,kulmasoutu,pystypunnerrus ja jotain puristusvoima treeniä suosittelen judoa ajatellen. Tosin maastaveto ja kulmasoutu kehittää myös näppivoimia, jos ei remmejä käytä ja turhaa käyttää, kun ei bodymielessä treenaa. Toistot 3-8

Juurikin noita suuria liikkeitä, jotka ottavat koko kroppaan. Jos salilla käy kerran tai pari viikossa, niin tekee 1-jakoisella ohjelmalla. Kesällä voi tietenkin olla niin vähän lajitreeniä tarjolla että ehtii useamminkin käydä, mutta lajiharjoittelu on sitä paljon tärkempää. Muistaa myös venyttelyn ja muun vastaavan kehonhuollon, ettei ole sitten kankea paska ja lennä kuin leppäkeihäs ihan sen takia. Jumi ei ole voimaa tatamilla. :D

Riippuu aika paljon käytettävissä olevista henkilöistä, mutta vihreällä voi opettaa. Muksujudossa keskitytään pääasiassa opettelemaan olemaan judoharjoituksissa lajin vaatimalla tavalla ja rakentamaan perustaa sille, että tulevaisuudessa on fyysiset perusteet kehittyä lajissa jos kiinnostusta riittää. Eli pääasiassa kehonhallintaa, "etiketin" opettelua, ukemeja ja tekniikan alkeita pystyssä ja matossa.

Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että muksujudolla käsitetään montaa eri asiaa eri seuroissa. Esimerkiksi 4-6 vuotiaiden muksujudo on pelkkää jumppaa judogi päällä ja sillä ei ole mitään tekemistä itse lajin kanssa. Toisissa seuroissa ei noin nuorille järjestetä mitään vaan ensimmäiset kurssit ovat n. 7-10 vuotiaille.

Itse pieneltä paikkakunnalta kotoisin olevana vedin muksujudoa jo vihreällä vyöllä (15-16 vuotiaana) tavallaan pakon sanelemista ehdoista kun ei ollut vanhempaa tai korkeampivöistä tarjolla. Kuitenkaan, mielestäni lapsen ei pitäisi ohjata toisia lapsia, vaikka olisi miten kypsä. Mielestäni lajin tason säilyttämiseksi ei kannattaisi mennä ohjaamaan lapsia tai ketään muutakaan ennenkuin on oppinut riittävän hyvän tason lajissa. Tyyliin väh. ruskea vyö tai lähemmäs 10 vuotta kokemusta. Muuten opetetaan tekniikat väärin ja koko kurssi tekee sitten asiat päin vittua :D

Mikään ei ole pahempaa kuin nähdä junnujen jatkoryhmä (esim. kaikilla vihreät vyöt) ja todeta, että kaikki tekee tekniikat päin helvettiä eivätkä tottele mitään ja ovat suurinpiirtein keltavöisten tasolla. Hyvät junnuohjaajat ovat nykyisin todella harvassa. Kilpailijat keskittyvät kilpailemaan ja ohjaajat ovat yleensä sellaisia mitkä eivät ole ikinä kisanneet tai oppineet tekniikoita oikein.

No kun tilanne on semmonen: olen itsekin pieneltä paikkakunnalta ja täällä ei ole mitään kamppailulajeja (enää).
Itselläni on judossa sininen vyö, karatessa vihreä, hanmoodossa punainen eli eri lajeja on harrasteltu iät ja ajat. Nyt en ole mukana missään lajissa, lähinnä punttia. Täällä on tällä hetkellä junnujen keskuudessa kova polte judotreeneihin. Lähikaupungissa on judoseura, mutta sieltä ei tule tänne ketään ja sinne ei ole kukaan valmis reissaamaan. Vaikka omista judotreeneistä on aikaa yli 10 v ja enkä kuulu mihinkään seuraan, niin onko minulla mitään mahdollisuuksia opettaa yhtään mitään? Toki pieni update omiin taitoihin olisi paikallaan...

Minusta voit ihan hyvin opettaa peruskurssia junnuille. Pari neuvoa antaisin kuitenkin.

1. Lapsi jaksaa keskittya max 15min opettavaan asiaan. Minusta tamakin tulisi jakaa 5min patkiin. Eli katsot kylmasti kellosta 5min ja vaihdat vahan harjoiteltavaa asiaa. Esim. 5min harjoiteltavaa teknikkaa paikaltaan uchikomina vuorotellen, 5min liikkeesta ja 5min heitolla. Tai 5min peli1, 5min peli2 ja 5min peli3. Kannattaa hakea Judoliiton sivuilta Judolliset pelit ja leikit opas. Sielta saat esim. hyvia painimaisia treeneja korvaamaan randoria junnuilla.

2. Huomioi jokainen lapsi. Judon peruskursseille laitetaan aina ns ongelmalapsia oppimaan itsekuria tms. Kukaan vaan ei kerro sita judoseuralle, etta meidan lapsella on muuten adhd tms.. Silloin kay niin etta pari lasta haluaa kaiken huomion. Ota heti sellainen periaate, etta kayt kaikki lapset lapi ja katsot jokaisen tekniikan kuntoon. Yhta paljon aikaa jokaiselle. Ongelmalapsille tiukat rajat ja ei mitaan neuvotteluita tai vaittelyita. Jos tulee ongelmia niin kasket pois salilta tai tauolle tatamin reunalle.

3. Judoliitolla on hyvaa matskua ja koulutusta ja niita kannattaa kayda lapi jos aikaa on.

Jep, tämä junnuopetus on suht tuttu juttu Hanmoodo-ajoilta.
Pitäisikö judon opetusasiasta olla kuitenkin yhteydessä esim. Judo-liittoon? Tarvitseeko olla joku seura, että treenin veto onnistuu?

Ihan ensimmäiseksi pitää sanoa, että tässä asiassa parhaat neuvot tulee saamaan Suomen Judoliiton foorumilta, joka löytyy seuraavasta osoitteesta.

http://openforum.judoliitto.fi/

Ja sitten itse kysymykseen. Judoahan voi opettaa vaikka valkovöisenä, vaikka luonnollisesti se vaikuttaa opettamisen tasoon. Mitään virallisia vaatimuksia sen suhteen ei ole olemassa. Judoliitolla on olemassa yhtä sun toista opettamiseen liittyvää koulutusta, joista on paljon hyötyä. Lisäksi suosittelen vahvaa yhteistyötä lähistöllä olevien seurojen kanssa. Esimerkiksi heidän harjoituksissaan voi vierailla säännöllisesti, vaikka ei välttämättä edes viikottain. Myös viikonloppuleirien vetäjiä kannattaa houkutella. Kun suhteet ovat kunnossa, niin ei se rahasta ole kiinni.

Sitten tuohon seurajuttuun. Judon vyöarvoja voi suorittaa ainoastaan kuulumalla johonkin Judoliiton alaiseen seuraan. Lisäksi graduoinnin saa ottaa vastaan vain mustaa vyötä kantava henkilö, jolla on tarvittavat koulutukset käyty. Eli taas sitä naapuriseurojen kanssa tehtävää yhteistyötä. Suosittelen yhteydenottoa Judoliittoon ihan senkin takia, että he osaavat auttaa judotoiminnan käynnistämisessä. Mahdotonta se ei sinulle ole. Omalla kotipaikkakunnallani laitettiin judoseura pystyyn aivan samoista lähtökohdista n. 15-vuotta sitten ja seura on vielä nykyäänkin elossa. Itse en siellä kyllä harjoitellut koskaan, mutta moni tuttu kylläkin.

Jep, elikkä olisin siis kiinnostunut aloittamaan judon, ilman mitään aikasempia kokemuksia mistään itsepuolustus/kamppailulajeista. Asun siis Turussa, ja aattelin kysäistä että olisikos suosituksia hyvistä seuroista tällä alueella? Itse oon nyt ainakin törmänny Turun judoseuraan, Shisei Ry:hyn ja Raision Ryhtiin. Eli vinkkejä kaivataan, mistä paikasta hyviä kokemuksia jne. :)

Ja ihan peruskurssia tms. olen ajatellut... Luultavasti ensi syksynä alkaa vasta seuraavat, mutta kunhan jo kartoittelen vaihtoehtoja että osaa olla sitten oikeaan aikaa hereillä, ja seurata oikeita sivuja...

Itse olin Turusnjudoseurassa 1985-1995 vuosina ja pidin kyllä touhusta. Tuli aika vain vaihtaa vapaaottelun puolelle.
Turunjudoseura on ainakin sellainen varma valinta ei voi mennä paljoa väärään puleen eikä toiseen :D En siis mene väittämään että olisi paras mutta tiedän ettei ole huonoinkaan. En tosin osaa sanoa mikä sitten se "paras" turussa olisi. Sijaintikin tietty varmasti viakuttaa sinulla mihin kannattaa mennä treenaamaan ja treeniajat.

http://www.turunjudoseura.fi/yhteystiedot/sijainti/

Tässä yksi toinen seura jota et ollut itse huomannut vielä ja jonka tiedän turusta joka opettaa myös Judoa mutta ei ole niin keskittynyt siihen kyllä kuin esim. turunjudoseura.
http://www.shaolin.fi/yhteystiedot/

Okei kiitti :) Itsekkin mietin just tota, että Turun judoseuralla kuitenkin pitkät perinteet, ja vaikuttais sellaselta "varmalta" paikalta. Luultavasti harrastajiakin riittää,et tuskin siihen kaatuu kurssien alkaminen. Ainakaan toivottavasti

Raision Ryhdissä ei ole erillistä alkeiskurssin alkamisajankohtaa, vaan sinne voi mennä koska vaan aloittamaan judon harrastamisen.

Terve!
Olen itse ollut mukana Turun judoseuran toiminnassa ja nyt tällä hetkellä vaikutan Shiseissä. Shisei ryssä ei ole varsin erillisiä alkeiskursseja vaan otamme uusia harrastajia matkaan kokoajan. Olemme pieni seura ja olemme sitä mieltä että on kaikin puolin tehokkaampaa että kaikki aikuiset treenaavat yhdessä. Kehitys on uusilla tulokkailla nopeampaa ja perusasioden kertaaminen ei ole pahaksi ylemmillekään vöille.

Harjoituksemme ovat Keskiviikkoisin 19.30 Vetäjänä toimii Asko Virolainen jolla on kilpatausta ja valmennuskokemusta jopa maajoukkuetasolta
Sunnutaisin 19.00 Vapaampi tekniikkatreeni
Tiistainsin 20.00 Otteluharjoittelua (Randori- treeni)

Jos kiinnostaa tervetuloa tatamille Sunnuntaina 19.00 ja paikka on Virusmäentie 65 tatami 3
http://shisei.sporttisaitti.com:worship:

Kaikilla itseään kunnioittavilla kamppailuaiheisilla keskustelupalstoilla on oma judoketjunsa, nyt myös Pakkiksella! Judoaiheisissa nettikeskusteluissa on toki omat riskinsä (kts. Sherdog, Suomi24 yms.) mutta yritetään kuitenkin! Olkoon tämä ketju pyhitetty sekalaiselle keskustelulle lajista ja tietysti asiaan kuuluvalle medialle.

Aloitetaan reilun tunnin päästä alkavalla joukkuekisalla Tukholmasta. Matsit otellaan ulkona Medborgarplatsenilla. Nordic Capital Judo Challenge -nimeä kantavassa tapahtumassa kamppailevat Helsingin, Tukholman ja Oslon nimissä kaikkien ikäluokkien (pl. veteraanit) joukkueet. En ole perehtynyt ko. tapahtuman pistelaskuun tarkemmin mutta kaiken järjen mukaan paremmuusjärjestys ratkotaan yksittäisten otteluvoittojen määrillä. Ennakkoon kisa näyttää ensisijaisesti olevan Tukholman ja Helsingin välinen kamppailu, Helsingin ikäluokkajoukkueet ovat enemmän tai vähemmän koottu painoluokkiensa ykkösistä pitkin maata ja niin on varmasti paras sillä Tukholma toivottaa vieraat tervetulleeksi todella väkevien takkipainijoiden muodossa. Oletan matsien olevan viihdyttäviä ja varmasti nähdään isoja lyöntejä. Etenkin miesten kisa on mielenkiintoinen.

Matsijärjestyksen näkee tarkemmin tapahtuman nettisivuilta, mutta kaupungeittain otetaan ensiksi Helsinki-Oslo, Tukholma-Oslo ja viimeisenä Helsinki-Tukholma.

Alla vielä linkki FS:n juttuun tapahtumasta ja linkki matseihin.

FightSport.fi | Maaottelu vie judokat keskelle Tukholman vilinää

HELSINKI | Nordic capital judo challenge

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Perhana ku missaan! Judoa on yleensä mukava katella. Muutenkin olen miettinyt jos sitä kerta viikkoon bjj ja lukkopainin lisäksi kaivais sen keltasen vyön kaapista ja kävis viskoo parit ipponit :D

Itse yritin seurata, mutta tuo video on kyllä luokattoman huono. Kuvattu kaukaa, ei ole ääniä eikä mistään selviä mikä ottelu on menossa. Pisteitäkään ei näkynyt kunnolla. Ei näin.

Petyin itsekin tuon streamin laatuun, paremmin kuvattuja kilpailuja pistetaulugrafiikoilla ja selostuksella on jopa kyläkisoilla. Ei tuota kyllä jaksa seurata. Highlightia odotellessa...

Noniin tätä ketjua kaivattiinkin jo :) Onko jossain päin suomea newaza kilpailuja? olen koittanut säännöllisen epäsäännöllisesti tähyillä, mutta en ole nähnyt vuosiin. Kiinnostaisi osallistua. "Oikeisiin kisoihin" ei ole enää uskallusta.

Back
Ylös Bottom