Judo - Heitot, lukot ja kovat totuudet

Meta title: 🔥 JUDO – VOIMAA, TATAMIA JA HILJAISTA AGGRESSIOTA 🔥

Meta description: Judo kiteytettynä kovaan treeniin, räjähtäviin heittoihin ja tekniseen dominointiin – tatamin todellinen kuningaslaji.

VKA sanoi:
Joo toki BJJ:ssä voi saada vöitä ilman kilpailemistakin mutta yleisesti ottaen aktiivinen kilpailuihin osallistuminen edistää vyön saamisia ja se on mielestäni hyvä asia.

Edelleenkään BJJ:ssä ei jaella vyönatsoja kilpailuihin osallistumisen perusteella, vaan osaamisen perusteella. :)

VKA sanoi:
Armas hyvä...meinaatko, että BJJ ei ole urheilulaji??
Minä taas väitän, että se on yksi vaativimmista urheilulajeista mitä on.
Käsittääkseni siinä on jopa kisoja ;)
Vyöt myönnetään useimmiten kisamenetyksen perusteella mikä on mielestäni todella hieno ominaisuus tuossa lajissa.
On varmaan sadat kerrat käyty läpi, että itsepuolustustaidon YKSI olennainen osa-alue on mattokamppailu ja BJJ on oiva tapa kerätä sitä pohjaa siihen (pohjaa siksi, että IP matossa on eri asia kuin triangeli.) Mutta kyllä se BJJ on "vain" urheilulaji sekin. Tämä nyt ei taas millään muotoa tarkoita, että BJJ olisi jotenkin heikompi tai vähäpätöisempi kuin joku IP-laji. Aivan samoin kuin vertaisi kiekkoa ja jalkapalloa. BJJ on vain eri asia. Jos joku iP-lajin taitaja joutuu ottamaan BJJ matsin kokenutta BJJ-kaveria vastaan hän varmasti häviää. Jos taas sinun pitäisi neuvoa esim. 50 kiloa painavalle tytölle missä oppia itsepuolustusta niin se paikallinen BJJ-sali ei välttämättä ole paras paikka vaikka ihan hyvä vaihtoehto varmasti onkin.

heh heh, miten arvasin, että tekstini tulkitaan väärin

Ei, en tosiaan yritä sanoa etteikö BJJ olisi urheilulaji. Onhan se ja vielä erittäin tehokas sellainen. Johan tuon todistaa vapaaottelumatsitkin. Ja oikeastaan muuta perustelua ei sitten enää tarvitakaan

Siis se mitä koitin sanoa oli, että kadunmiehen( siis sellaisen hepun jonka know-how kamppailulajeista tulee lähinnä nintendon peluusta ja jenkkipellepainin katselusta telkkarista, joka porukka muuten on moninkertainen verrattuna oikeasti kamppailua ymmärtäviin ) BJJ profiloituu enemmän taistelulajiksi kuin urheilulajiksi. Siis heidän mielipiteissä, ei sinun tai minun. Ei kai se nyt mikään uutinen ole, että monien perusjaskojen mielestä judo on lässy urheilulaji, kun taas BJJ puhdas taistelulaji. Vilkaisu vaikka sherdogin keskusteluihin todistaa asian. Huvittavimpia ovat threadit joissa vängätään onko fedor samboka vai judoka( tajuamatta että Venäjällä nuo ovat pitkälle yksi ja sama asia ). Tuntuu, että sherdogilla on monelle kova paikka myöntää, että Fedor todellakin on ollut huippujudoka, koska urheilulaji ei voi toimia kuningasvapaaottelussa.

Siis:

Kyllä minä pidän molempia lajeja urheilulajeina, judoa ja BJJ:tä, ja tiedän varsinin hyvin lajien erot, mutta väitän, että massat ei läheskään aina ajattele samoin. Tästä siis nuo profiloitumisväitteet.

Toivottavasti selvensi sanomaani :)

onion sanoi:
Edelleenkään BJJ:ssä ei jaella vyönatsoja kilpailuihin osallistumisen perusteella, vaan osaamisen perusteella. :)

Ykä Leino sai aikanaan BJJ:n sinisen vyön vapaaottelukilpailuissa menestymisen johdosta. Tämä nyt tietysti liittyy enimmäkseen BJJ:n alkuaikojen "mainoskamppanjoihin" Suomessa.

Kyllä mullakin on se käsitys, että osaamisen (=mustavöisen mielipiteen) ;) lisäksi myös kisamenestys vaikuttaa vyöarvojen myöntämiseen.

Ei niillä tosin vissiin mitään taulukkoa ole, mistä katsottaisiin että millä mitalilla saa minkäkin vyön (niin kuin vanhaan kunnon aikaan Neuvostoliiton judossa, esim. Leningradin piirinmestaruus = musta vyö, vai miten se Putinilla nyt meni). ;)

Putin sai tosiaan vyönsä Leningradin aluemestaruuskioisojen voitosta eli äijä on oikeasti ollut tekijämiehiä. Mutta eikös se ole Venäjällä ja ex-itäblokin maissa vieläkin meininki? Aluemestaruuskisoissa menestyminen riittää mustaan vyöhön ja siinä se vyökehitys sitten onkin. Sama 1 dan vyöarvo säilyy kautta uran vaikka ottaisit MM-kultaa.

Venäjällä on reilu meininki, siellä arvostetaan vain mitalleja ja meriittejä, ei daneja eikä suuria puheita ;)

Enne ei muistaakseeni ollut vyöarvoina NL:ssä kuin valkea, sininen, ruskea ja musta. Ja ne tulivat kilpailumenestyksen mukaan.

Armas sanoi:
Putin sai tosiaan vyönsä Leningradin aluemestaruuskioisojen voitosta eli äijä on oikeasti ollut tekijämiehiä. ... Sama 1 dan vyöarvo säilyy kautta uran vaikka ottaisit MM-kultaa.

No nyt löyty hyllystä Venäjän Federaation dan-kollegion opus.
5. danin vaatimuksiin näyttäisi kuuluvan parin turhemman saaren myyminen Kuriilien saariryhmästä japanialaisille. ;)

Mutta jotta ei mene taas vyöarvokeskusteluksi, niin laaditaanpas tässä ketjussa olleista aineksista IP-aiheinen judotreeni. Unohdetaan katat, koska kata on tylsää.

Alkulämmittely:
- otteista irrottautumisia
- potku- ja lyöntitekniikkaa
- liikkumisharjoitteita: litsarihippaa, kolme yhtä vastaan "karkuunjuoksemista"
jne.

Saatesanat ja asennekasvatus:
- älä tee näin: esim. älä tee ensimmäiseksi asfaltilla polviseoinagea, vaikka kuinka olisi polviseoinagen paikka
- kilpikonnapuolustusta kannattaa käyttää aina, koska silloin MMA-expertit nauravat itsensä kippuraan ja unohtavat potkia sinua kylkiin

Tehtävärandorit:
- puolen minuutin tehtävärandoreita esim. tuon Zimpanssin kaivaman videopätkän innoittamassa hengessä. Klassiset hyökkäykset (kraivelista kiinni, nakkikioskiheijari ja keravalaispotku). Puolustajan tehtävänä joko heitä-ja-poistu tai mattoon-ja-lopeta.

Lopuksi takki pois ja puoli tuntia lukkopainia niin että kukkakaalikorvat oikenee. Ei lasketa pisteitä eikä mietitä mitkä oli kiellettyjä tekniikoita vaan pyritään lopetuksiin. Kevyet litsarit mukaan jos ei tunnelma muuten nouse.

Jos treenaajia on pariton määrä, niin yksi voi katsoa kellosta aikaa ja lukea samalla muille ääneen otteita teoksesta Verbaalijudo (Reino Publishing 2005), johon on koottu kuuluisien judofilosofien mietelauseita, joita voidaan käyttää ongelmatilanteiden rauhanomaiseen ratkaisemiseen, mm. klassinen "jos et sä kukkopoika nyt heti lopeta sitä potkimista niin mä nussin sua perseeseen."

Siinä IP-nössöilyä judomiehille. ;)

Kuulostaa Reino hienolta.

Perusta laji ... tai hetkinen, toihan vaikuttaa aika paljon Hokutoryu Jujutsulta. Hitto, joku olikin jo keksinyt jutun idean.

Nage sanoi:
Perusta laji ... tai hetkinen, toihan vaikuttaa aika paljon Hokutoryu Jujutsulta. Hitto, joku olikin jo keksinyt jutun idean.

Juu, saattaa vaikuttaa aika samalta kuin HR. Äkkiä katsoen.

Mutta mulla oli tässä ideana ihan vaan se, että ei ruveta perustamaan uutta lajia, vaan hahmotellaan sellaista treeniä, jolla voitaisiin "aktivoida" judokoiden olemassa olevat vahvuudet (mikäli sellaisia on) itsepuolustuskäyttöön.

Lähtökohtana se, että ne judotekniikat on jo joltisessakin kunnossa. Ja että lajin nimi ja pääasiallinen kiinnostuksen kohde jatkossakin on judo.

Eli ihan vaan ärsyke-reaktio -juttuja. Tässä ärsyke on se kun joku lyö sua nenään. Reaktio on sitten mitä vaan mitä itse kultakin judokalta sattuu irtoamaan. Ja jatkuu tilanteen mukaan. Vähän niinku toi Systema-ketjussa keskusteltu flow. :fabien: Kroppa kyllästyy siihen että sitä lyödään nenään ja löytää itselleen luontaisen tavan toimia nenäänlyönnin lopettamiseksi. ;)

HR puolestaan on (äkkiä katsoen) laaja kokoelma ennalta sovittuja hyökkäys-torjunta-karatelyönti-judoheitto-lopetus -kombinaatioita. HR:n vahvuus ja heikkous on juuri siinä, että yritetään opetella vähän kaikesta vähän kaikkea. Mutta en mä tässä hakenut ihan niin tiukkaa "tähän hyökkäykseen tämä torjunta" -systeemiä.

Mutta kehitellään. Muutkin saa toki vapaasti ehdottaa omia juttuja. Vaikkei haluaisikaan uutta lajia perustaa. :D

EDIT: zoidin kysymykseen: minä en ainakaan tiedä yhtään, mutta olisin myös kiinnostunut kuulemaan...

reino sanoi:
HR puolestaan on (äkkiä katsoen) laaja kokoelma ennalta sovittuja hyökkäys-torjunta-karatelyönti-judoheitto-lopetus -kombinaatioita. HR:n vahvuus ja heikkous on juuri siinä, että yritetään opetella vähän kaikesta vähän kaikkea. Mutta en mä tässä hakenut ihan niin tiukkaa "tähän hyökkäykseen tämä torjunta" -systeemiä.
Äkkiä katsoen, aika asiaatuntematon luonnehdinta, mutta mielipiteenä menee.

On se judo miesten laji (naistenkin), siinä voi todistaa paremmuutensa vahingoittamatta ketään. Ja onhan se jopa olympia laji. Kunnioitan kaikkee nyrkkeilyä yms., mutta siinä voi jossain vaihees tulla niin pahoja vammoja päähän, ettei sitä voi harrastaa enää. Judoa voi harrastaa koko ikänsä.

raka sanoi:
On se judo miesten laji (naistenkin), siinä voi todistaa paremmuutensa vahingoittamatta ketään. Ja onhan se jopa olympia laji. Kunnioitan kaikkee nyrkkeilyä yms., mutta siinä voi jossain vaihees tulla niin pahoja vammoja päähän, ettei sitä voi harrastaa enää. Judoa voi harrastaa koko ikänsä.

No empä tiedä. Samalla tavalla ne kilpajudokatkin on rampoja, mutta eri tavalla eli ei niinkään päästään vaan kropastaan. Ja usein kilpauran loputtua, loppuu myös lajin harrastaminen.

Kuntoilijat sitten erikseen, mutta eipä siinä poksaamisessakaan riskejä juuri ole kun vain säkkiä hakkaa ;)

Armas sanoi:
No empä tiedä. Samalla tavalla ne kilpajudokatkin on rampoja, mutta eri tavalla eli ei niinkään päästään vaan kropastaan. Ja usein kilpauran loputtua, loppuu myös lajin harrastaminen.

Valitettavan usein näin käy. Kilpailijalle kynnys harrastelemiseen on korkea. Se on vähän niinku on/off.

Mutta kyllähän judon erittäin hyvä kuntoilulaji(kin) on.

Se on hauska katsella vanhoja kisakoneita, jotka tulevat salille pidemmän tauon jälkeen muistelemaan, että mitenkäs se kuperkeikka taas menikään. Aina t-paita alla, kun se judogi on nii-in inhottavan karhea. ;)

Armas sanoi:

Kuntoilijat sitten erikseen, mutta eipä siinä poksaamisessakaan riskejä juuri ole kun vain säkkiä hakkaa ;)

Mutta siis tarkoitinkin sitä että tatamilla kyllä pystyy vääntämään vaikka on hiukan "rampautunutkin", jos ei pystyssä niin sitten matossa. Kunnon mukaan. Onhan judo esim. laji paralympialaisissa, eikö sekin jo kerro jotain? Mulle ainakin kertoo.

reino sanoi:
Valitettavan usein näin käy. Kilpailijalle kynnys harrastelemiseen on korkea. Se on vähän niinku on/off.

Mutta kyllähän judon erittäin hyvä kuntoilulaji(kin) on.

Se on hauska katsella vanhoja kisakoneita, jotka tulevat salille pidemmän tauon jälkeen muistelemaan, että mitenkäs se kuperkeikka taas menikään. Aina t-paita alla, kun se judogi on nii-in inhottavan karhea. ;)[/Q

En kyllä ymmärrä tota T-paita homman pointtia? Kyllä siellä muutenkin tulee kuuma reenatessa, ja ei vanhat konkarit mitää T-paitoja käytä, ainakaan ne mitä minä oon nähny? Toki varmaan sellanenkin konkari löytyy, joka T-paidan judogin alle laittaa, en minä sitä moiti.

raka sanoi:
En kyllä ymmärrä tota T-paita homman pointtia? Kyllä siellä muutenkin tulee kuuma reenatessa, ja ei vanhat konkarit mitää T-paitoja käytä, ainakaan ne mitä minä oon nähny? Toki varmaan sellanenkin konkari löytyy, joka T-paidan judogin alle laittaa, en minä sitä moiti.
En mikään konkari ole, mutta ainakin itse BJJ-gi:n alla pidän välillä t-paitaa tai rash guardia. Paljon jos käy treenailemassa niin gi on sen verran karhea että iho ärtyy helposti. Vielä jos vähän on olkapäät/iho arkana vaikka auringosta niin sitä ei helpolla pidä yksinään päällä vaikka olis jonkin sortin perverssi. Jos vielä sattuu pesemään usein gi:tä niin se tulee niin julmetun karkeaksi. Itse en enää ole jaksanut pestä :D

He he... t-paitajutun pointti: puvuthan on enemmän ja vähemmän karheita, mutta säännöllisessä treenauksessa iho yleensä tottuu siihen, eikä asiaa edes huomaa, ellei ole sattunut polttamaan olkapäitään tms.

Jos treenitaukoa on kuitenkin tullut muutama vuosi, puku tuntuu kuulemma aivan järjettömän karhealta herkkää hipiää vasten. Komiikka (minun mielestäni) syntyy siitä, kun vanha kone ensin käy vanhasta muistista pistämässä kaikki nurin 100-0 uchikuchilla, joka lähtee yhä sangen terävästi selkärangasta, ja sitten tulee valittelemaan että pakko pitää t-paitaa kun tuo puku hankaa. :D

Nythän on viime vuosina ollut hyviä esimerkkejä siitä, miten näitä vanhoja kilpailijoita on saatu houkuteltua kilpauran jälkeen vielä takaisin judotoimintaan. Ihan päävalmentajaa myöten, joka oli jo kertaalleen laittanut judogin tiukasti koipussiin. Toivottavasti sama meininki jatkuu.

Back
Ylös Bottom