Jouluherkut?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja werski
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tähän on ihan pakko kysyä kun meillä päin on aina syöty karjalanpaistia jouluna,se kuuluu vaan,ni onko sitten muualla tapana tehdä jotain vastaavaa lämmintä lihaversiota kun kinkku on kumminkin kylmää.QUOTE]

Kyllä täällä länsirannikolla syödään jouluna paistia. Oon kysyny äidin paistista joskus, että onko se karjalanpaistia, ja hän sanoi, että kyllä periaatteessa, mutta hän tekee sen vähärasvasempana. Naudanlihasta siis on meidän paisti. Isoäidin paisti taisi olla sitten sitä oikeeta karjalanpaistia. Eikä ole muuten Karjalassa sukujuuria, eli jännä juttu.

Tohon muuhun keskusteluun vielä sen verran, että kyllä mä luulen, että niitä jouluruokia syödään ja valmistetaan ihan sen vuoksi, että niistä tykätään. Täälläkin on ihmisillä kuola valunu jo muutaman viikon. :D

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyllä mä aioin ainakin nautiskella jouluruuista ja herkuista ihan ähkyyn asti, jos siltä tuntuu... Itse en niitä jouluherkkuja syö muutakuin kyseisenä ajankohtana, joten eiköhän se ole mulle salittu, jos muuten vuodessa katson tarkkaan miten syön. Kasvissyöjänä tosin kinkut yms. jää väliin, mutta on ne laatikot vaan niin ihania (ja vielä äidin tekemät). Kaupasta on tehnyt mieli pariin otteeseen niitä ostaa, mutta olen ajatellut kuitenkin, että odotan sitä joulun tunnelmaa ja perheen kanssa yhteistä oloa.

Voe hyvänen aika, oliskin pysynyt jouluherkut jouluherkkuina mutta tyylini on ollut joulukuun herkut :jahas: . Olen majaillut nyt äitini luona muutamia päiviä ja täällä on aivan käsittämättömät määrät suklaata, käsintehtyjä suklaakarkkeja, sokerisia hedelmäkarkkeja, juustoja jne.. Hän on just ollut matkalla, ja on tehnyt pienet tuliaisöverit :lol2: . Yök, miten sitä ei osaa koskaan lopettaa ajoissa, vaan pussi pitää syödä vähintään puolilleen :rolleyes:

Tänään ensimmäistä kertaa söin piirakoita ja munavoita, pari torttua ja piparia, aikaisempina vuosina olen mässytellyt niitä jo marraskuun lopulta lähtien joten olen melkein ylpeä itsestäni, että vasta viikko ennen jouluaattoa niitä nyt maistelin :D . Ja oikeastaan tuntui (tämäkin tunne on mulle aivan uutta :eek: ), että tän vuoden tortut ja piparit olikin siinä, ei oikein maistu enää tuo liiallinen rasva, pipareista en ole kyllä koskaan välittänyt, paitsi tietty taikinasta :kuola: .

Äitini valmisti aina kaikki laatikot itse (minä olen jatkanut perinnettä), ja sen kyllä huomasi mausta. Esim. kaupan porkkanalaatikko on puisevaa kakkaa. Toki jos ei pidä porkkanalaatikosta ylipäätään, ei eroa voi huomata, saati arvostaa.

Laitatko Uwish kermaa siihen? En tykkää kaupan laatikoista enkä kovin usein muutenkaan - anoppi tekee hyvää, ei ole kermaa mutta paljon porkkanaa ja sitten siirappia antamassa mehevyyttä. Se ekstra porkkana jäi kuviohin kun kerran vahingossa oli liika vähän riisipuuroa keitettynä ja iso laatikko menikin yhdellä aterialla. Semmonen monen muun suosima 'riisilaatikko' ehkä kermalla tahmennettuna jää kyllä syömättä (paitsi jos on sillon kova nälkä). Kerma on selvästi tarkoitettu syötäväksi kermavaahtona eikä kuumennettavaksi ruuassa:hyper:

Laitatko Uwish kermaa siihen? En tykkää kaupan laatikoista enkä kovin usein muutenkaan - anoppi tekee hyvää, ei ole kermaa mutta paljon porkkanaa ja sitten siirappia antamassa mehevyyttä. Se ekstra porkkana jäi kuviohin kun kerran vahingossa oli liika vähän riisipuuroa keitettynä ja iso laatikko menikin yhdellä aterialla. Semmonen monen muun suosima 'riisilaatikko' ehkä kermalla tahmennettuna jää kyllä syömättä (paitsi jos on sillon kova nälkä). Kerma on selvästi tarkoitettu syötäväksi kermavaahtona eikä kuumennettavaksi ruuassa:hyper:

Just näin!:thumbs: Meillä tais kans käydä muinoin samanlainen vahinko, josta tuli tapa. Ei kermaa porkkanalaatikkoon, eikä liikaa riisiä, mutta munaa kyllä. Äiti kyllä valmisti muutenkin laatikot niin, ettei niihin tullu kauheesti ylimääräsiä kaloreita. Paitsi että kyllä siihen lanttulaatikkoon tulee vähän kermaa..:rolleyes:

AAAAH, jouluruokaa :kuola: !!! Laatikot, kinkku, kalkkuna, rosolli, vasikkahyytelö ja lohi... riisipuuro kanelilla ja sokurilla...suklaat...:kuola: :kuola: :kuola: ! Ruokaa massuun hyvällä omatunnolla niin paljon kuin tekee mieli. Meillä on ollut tapana maistella jouluna myös erilaisia eksoottisia hedelmiä ja tänä vuonna on myös juustopöytä. Ei kai ees loppujen lopuksi kovin epäterveellistä ole, kun kuitenkin tykkään eniten ihan normaalista ruuasta ja suklaatia sitten vaan päälle.. tosin määrä on sensuroitu :evil: .

Muutenkin koko joulukuu on nyt mennyt vähän herkuttelun puolelle, mut tammikuussa sitten takasin ruotuun :whip: .

Valmentaja antoi luvan syödä jouluna normiruokavaliosta poiketen. Saa vetää porkkanalaatikkoa (nam!) ja kinkkua oikein urakalla! Muut jouluruuat (riisipuuroa lukuunottamatta) ei hyväile makunystyröitä.

Liekkö jotenkin kieroutunutta, mutta tekisi mieli paahtopaistia jouluna... oma paisti kun muut syö kinkkua. Liha pitää syödä lämpimänä!

Porkkanalaatikkoa! Siihen kun heittää purkin raejuustoa sekaan, ni on herkkua jota tulee toisinaan syötyä kesälläkin:D Kyllä sitä sikaakin syö parina päivänä kunnes se alkaa maistumaan jotenkin kuolleelta. Joululimppu ja itse taikinasta lähtien tehdyt piparit olivat mahtavia kun vehnästä vielä pystyi syömään. Nyt olen ottanut tavaksi tehdä itse porkkana-, sekä jauhelihaperunalaatikon, kenties lihapullia myös ja sekoittaa luumumarmeladia rahkaan, ei kermoja tarvita.

Konvehdit saavat puolestani jäädä niille jotka pitävät, pähkinät ja rusinat kyllä kelpaavat, manteleista puhumattakaan ja vaaleaa Valio glögiä menee kyllä himpunverran liikaa, mutta plussallahan tässä on tarkoitus olla ja jouluun kuuluu pitkät lenkit lumisessa metsässä sekä mahdollisuuksien mukaan jäällä.

Eli soveltaen jouluherkkuja.:)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Porkkanalaatikkoa! Siihen kun heittää purkin raejuustoa sekaan, ni on herkkua jota tulee toisinaan syötyä kesälläkin:D
...

Niin on! :haart: Meikäläinen syö jouluna vaan porkkana- ja perunalaatikkoa ja riisipuuroa kun ei nää perinteiset jouluruoat muuten oikein kasvissyöjää palkitse :) Niin ja tummaa joululimppua voisin syödä varmaankin kilotolkulla :kuola:

Meillä syödään muina päivinä "normaalisti", mutta jouluruoat on pöydässä aaton ja joulupäivän. Ja jos jotain on vielä sen jälkeen jäljellä, niitä voi viljellä leivän päällä jne. Eli kahden päivän ajan vedän kaikkea ja paljon!! Ainoa jouluruoka, joka tähän tyttöön ei uppoa on silli.
Ihanaa saada lihaa ja kalaa...kinkkua, poronpaistia, savulohta, kylmäsavuporoa.. unohtamatta tietenkään laatikoita ja riisipuuroa!:kuola:

Ruokavalion kannalta pahinta on mulle joulussa aina konvehdit, joita äiti on yleensä raahannut kaupasta laatikkotolkulla. Vielä toistaiseksi en ole tänä jouluna nähnyt ainoatakaan rasiaa. Ehkä maltillisemmin tänä vuonna, hyvä niin!

Mitä sitten jos syö itsensä ähkyyn, uusi vuosi on sitä varten, että silloin voi aloittaa taas uuden elämän. Joulu on kerran vuodessa, silloin pitää nauttia paitsi seurasta ja vapaapäivistä, myös ruoasta!

Imellettyä perunalaatikkoa on saatava ja graavattua kalaa. Oikeastaan muut jouluruuat ei niin kiinnostais. Niitä tulee vaan syötyä siinä sivussa ;). Kohta parikymmentä vuotta on ollut tapana käydä aattona joko omien tai miehen vanhempien luona ja joulupäivänä sitten toisen vanhemmilla. Tapanina ollaan kotosalla ja saadaan syödä, mitä halutaan. En ole tästä järjestelystä erityisen innoissani, mutta ei kait sitä voi muuttaakaan jotakuta loukkaamatta. Eipä tarvitse itse laittaa joulua oikein ollenkaan.

Kohta parikymmentä vuotta on ollut tapana käydä aattona joko omien tai miehen vanhempien luona ja joulupäivänä sitten toisen vanhemmilla. Tapanina ollaan kotosalla ja saadaan syödä, mitä halutaan. En ole tästä järjestelystä erityisen innoissani, mutta ei kait sitä voi muuttaakaan jotakuta loukkaamatta. Eipä tarvitse itse laittaa joulua oikein ollenkaan.

:offtopic: Toisaalta, jos systeemiä haluat muuttaa niin pikemmin parempi, vanhukset vanhenee ja kannat jyrkkenee. Eiköhän ne eläkeläisetkin voi joskus kotonaan lähteä (meillä vielä ovat siinä kunnossa, että jaksavat matkustaa ja liikkua) ja nauttia nuoremman polven laittamasta joulusta ja huomata että molemmista löytyy hyvää vaikka yhteistä ei aina paljon löytyisikään. Hyvin ahdistava ajatus, että muutaman vuoden päästä saisi jouluksi ajaa lapsuudenkotiinsa ja vääntää sinne kaiken niinkun ovat tottuneet mutta eivät enää itse jaksa (liikaa koristeita, alatoopia ja lipeäkalaa :urjo: ).

laitoin just eilen illalla maltaat ja ruisjauhot portteriin seisoo noin vuorokaudeks. Tänään illalla on sit joululimpunteko edessa :)

Karjalanpaistista vielä, meilläkin on tuo ihan pakollinen joulupöydässä (isä karjalasta kotoisin). Paisti tietenkin tehdään vanhan kaavan mukaan puolet nautaa, puolet sikaa/hirveä ja puoli kiloa voita.. onneksi äiti alkanut vuosien varrelle soveltamaan kevyempää veriota tuosta.
Vaikkei sitä uskois ja joka vuosi toteaakin ettei enään halua laatiokoita syödä niin vaikea se on jostain tietystä laatikosta luopua, meilläkin iso perhe ja yhdelle kelpaa yksi ja toinselle toinen. Kaikkee pitää olla :)
Lisäksi meillä on tapana syödä karjalanpiirakoita, mätiä ja lohta alkupaloiksi. Niitä tuleekin sitten nautittua niin paljon ettei vähän aikaan teekkään mieli..

Mä taidan olla vähän outo kun en oo koskaan välittäny jouluruuista. Ainoo mitä voin syödä on kinkku/kalkkuna, keitetyt perunat ja valmiseines maksalaatikko, jossa ei ole paljon maksaa. Maksalaatikko ei taida ees olla mikään varsinainen jouluruoka, vai löytyykö sitä muitten joulupöydästä?

Pipareista ja joulutorttuista tykkään, mutta jos otan yhden niin sitten on syötävä kaikki (vanha syömishäiriön alku muistuttaa itsestään). Nuorempana vedettiin veljen kanssa kilpaa torttuja ja kyllähän niitä tais melkein kymmenen mennä illassa! Ja sitten.. :urjo:

Kun nyt oon ollu kaupassa töissä niin on saanut ihmetellä sitä miten ihmiset hamstraa ruokaa todella valtavia määriä. Tää alkaa jo hyvissä ajoin ennen joulua ja tahti sen kun kiihtyy näin viimeisinä päivinä.
Vielä neljäkymmentäkin vuotta sitten se oli ymmärrettävää, että jouluna mässättiin, kun muuten piti kituutella. Mutta nyt ihmisiä kuolee maailmassa saman verran ylensyötiinsä kuin köyhissä maissa nälkään! :(

Zone-sarja -42%
Meillä syödään kinkkua, lisukkeena mulle porkkanalaatikkoa (kaupan! En syö kotitekoisia...) ja iskälle lanttulaatikkoa, perunoita ja lipeäkalaa. Jälkkäriksi torttuja ja lisää kinkkua. :D Ei tule ähky eikä paha mieli!

Karjalanpaistista: meillä syödään sitä jouluna mummolassa, ja ainakin meidän karjalainen mummo laittaa siihen possua, nautaa ja joskus munuaisia. Mummo tosin laittaa siihen myös sipulia ja porkkanoita, jotka ei sinne kuulema oikeasti kuulu.

ei oikein joulusapuska innosta. Ajattelin jopa, et jos menisi nepalilaiseen syömään 24. päivä. Treeni- ja ruokarytmi pysyy samana joulunajan. Sunnuntaina lepään, muuten mikään ei muutu sen kummemmin.

Perunalaatikkoa on saatava, Saarioinen kelpaa oikein hyvin. Sen kanssa (ja ilman sitä) kalaa eri muodoissa. Silakkaa ja lohta, miksipä ei siikaakin. Muutama siivu kinkkua, vaikken siitä niin perusta (suolalihaa, yök). Suklaata: Aladdin-rasia on ihan must, mielellään kokonaan ihan yksin syötynä. Siinä tärkeimmät. Pipareita olen toki leiponut jo ennen joulua - mausteita tuplamäärä ja aitoa voita!

Ja sitten tietysti syödään vähän sitä kaikkea muutakin mitä tarjolla on. Pähkinää ja kuivahedelmiä, maustekakkua ja vihreitä kuulia... joulutortut jätän väliin kun en niistä välitä.

Tietysti olen varannut jääkaappiin raejuustoa ja salaattia (laiskuuttani sellaista valmista ananas-porkanamössöä) ja rahkaa - joulun kunniaksi tosin Valion sitruunarahkaa :kuola:

Kuitenkin: tämä on vain muutaman päivän herkutteluputki, joten antaa palaa!

Latest posts

Back
Ylös Bottom