Tätäkään en ihan purematta niele.. Miksi niitä ruokalajeja tarvii sitten muka yliahtaa sinne joulupöytään? Miksei voi vaihdella vaikka vuosittain hieman? Luulisi olevan tylsää kun aina tietää tarkasti mitä on luvassa. Ihan käsittämätön oli meininki ex-mieheni perheessä, jossa valehtelematta oli vähintään viittätoista eri artikkelia AINA ja joka vuosi tarjolla! Varmasti kaikki Suomen eri alueiden perinneruuat. Ja anopin oli vielä kaiken kukkuraksi pakko valmistaa KAIKKI itse. Ei vaan kertakaikkiaan kykene näkemään tuossa järjenhiventäkään! Meillä kotona on ollut tapana valmistaa jouluksi muutamaa valittua herkkua, josta kaikki tykkäävät. Ja vaihdella niitäkin vuosittain. Ja välillä jopa ehkä keksiä joku ihan uusi ja 'eksoottinen' herkku. Aion jatkaa samaa perinnettä itsekin.
Viestistäsi käy kyllä selkeästi ilmi, että itse voit hyvillä mielin olla vaikka kedolla jouluna, silti ei mielestäni tarvitse hyökätä toisten juhlatraditioita vastaan. Joulupöytä = juhlapöytä. Pula-aika taitaa tulla ennemmin teidän joulupöydästänne mieleen kuin "normaali-ihmisten" herkkuja notkuvista joulupöydistä.
Kaikissa perheissä ei ole edes mahdollista juhlistaa joulua muutaman ruokalajin voimin. Esimerkki: Äitini oli kalalle ja munalle allerginen, eikä voinut syödä lihaa nivelreuman takia. Jäljelle jäävät laatikot, leipä, juustot ja rosolli. Äidin allergiasta johtuen isäkään ei saanut himoitsemaansa silliä kuin jouluna, sitä paitsi hän oli muutenkin tottunut syömään sitä joka joulu (melkoisen monta kymmentä vuotta siis.) Pikkusiskoni oli varsinkin lapsena huono syömään yhtään mitään, puhumattakaan niistä laatikoista (joiden ravintoarvon voi muuten tarkistaa finelin sivuilta..). Siskoni söi siis puolikkaan siivun kinkkua, hieman rosollia ja muutaman herneen (ne saattoi oikeasti laskea sormin
). Kylmäsavuporo on niin törkeen kallista, ettei sitä raaski ostaa kun jouluna, jolloin siitä pääsee nauttimaan suurempi porukka. (3 sukupolvea, vähintään.)
Äitini valmisti aina kaikki laatikot itse (minä olen jatkanut perinnettä), ja sen kyllä huomasi mausta. Esim. kaupan porkkanalaatikko on puisevaa kakkaa. Toki jos ei pidä porkkanalaatikosta ylipäätään, ei eroa voi huomata, saati arvostaa. En minäkään mene sanomaan isukille hänen nauttiessaan aterian päälle konjakkia, että miksei se juo viskiä, kun se kerta on halvempaakin. Tajuan olevani jäävi arvostelemaan kun ei kerta väkevät itselleni maistu.
Joidenkin joulupöytään kuuluu muuten karjalanpaisti ja maksalaatikkokin. Ihmettelen vaan en kommentoi. Meidän pöytään ne eivät edes mahtuisi, vaikka iso onkin.
Joulussa PARASTA on se, kun saa hyvää ruokaa, ja odotan kuola suupielistä valtoimenaan valuen juuri niitä ruokia joita TIEDÄN saavani, ja joita HALUAN saada. Minä syön siis niitä KAIKKIA
Jotkut sitten syö vaikka pelkkää luumurahkaa. Ilman sokeria.