Jouluherkut?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja werski
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
onks ruoka siinä joulussa se tärkein asia sitten???? Tiedysti onhan sekin kivaa mutta mä kyllä ajon jättää mässyt jouluna väliin, nauttia herkullisesta ja tervellisesta ruuasta (kinkku, lohi, silakat ja sillit, salaatit ja rosolli etc etc)kohtuudella ja rakkaiten läheisten seurasta... ja kuumasta glögista ja lahjoista... en kaipaa lisäkiloja, ähkyä ja turvotusta!En ymmärrä miks jouluna pitäis tunkea ittensä korvia myöteen täyteen... musta se ei vaan ikinä tuntuu hyvältä. ei edes jouluna.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
onks ruoka siinä joulussa se tärkein asia sitten???? Tiedysti onhan sekin kivaa mutta mä kyllä ajon jättää mässyt jouluna väliin, nauttia herkullisesta ja tervellisesta ruuasta (kinkku, lohi, silakat ja sillit, salaatit ja rosolli etc etc)kohtuudella ja rakkaiten läheisten seurasta... ja kuumasta glögista ja lahjoista... en kaipaa lisäkiloja, ähkyä ja turvotusta!En ymmärrä miks jouluna pitäis tunkea ittensä korvia myöteen täyteen... musta se ei vaan ikinä tuntuu hyvältä. ei edes jouluna.

Asiaa! Siksihän me arkenakin syödään terveellisesti ja kohtuullisesti, että se tuntuu hyvältä - vai? Miksi jouluna sitten ei? Jouluruoissa on se kiva, että on vähän erilaista safkaa välillä, ja kiva laittaa, ja on sitä joulun tunnelmaa. Mä en ainakaan kaipaa mitään ähkyilyä.

Siis mitä, syövätkö pakkisihmiset kohtuullisesti arkena? :D Ei pidä paikkaansa tässä osoitteessa. Löytyy yksi syöttöporsas (jolla tosin hämmästyttävä aineenvaihdunta) ja pullasorsa (minä).

Siis mitä, syövätkö pakkisihmiset kohtuullisesti arkena? :D Ei pidä paikkaansa tässä osoitteessa. Löytyy yksi syöttöporsas (jolla tosin hämmästyttävä aineenvaihdunta) ja pullasorsa (minä).

Siis mitäh?:eek: Syöttöporsas.. juu, heti kun en oo näkemäs ni haukutaan:D Mutta tottahan tuo taitaa olla, ootahan vaan kun joulu tulee! Menee suklaata, riisipuuroa sekahedelmäkeitolla, sokerilla ja kanelilla, kinkkua sinapilla, rosollia kuohukermakastikkeella ja/tai piimäjuustolla (jos fammu on tehny), lanttulaatikkoa, imellettyä perunalaatikkoa, porkkanalaatikkoa, kylmäsavuporoa (isä vaatii ton joulupöytään ehdoitta..), joululimppua (vaikka yleensä en leipää juuri syö) erilaisilla juustoilla, lasimestarin silliä.. punaviiniä.. jälkkäriks vielä vähän suklaata. Jokohan se tuossa oli? Piparit ja tortut ei kiinnosta, eikä niitä mahaan mahtuskaan enää tuollasen mätön jälkeen:D Sit koirulin kanssa sulatuslenkille vatsa vyöryen:rock: Sitten keväällä iskee taas määräaikainen ortoreksia ja rasvat saa kyytiä:whip:

Mä odotan, että viikko menis äkkiä, niin pääsisin kymmenen kilon kinkkua paistamaan. :kuola: Riittää kahdelle hengelle siinä syömistä. :D
Kinkun lisäksi odotan, että pääsen syömään perunalaatikkoa, rosollia, riisipuuroa ja kaikkea muuta ihanaa. :kuola: Ja suklaata. :kuola: :kuola: ;)

Kinkku ja rosolli maistuvat minulle paremmin kuin hyvin, laatikoita sitten maistelen hiukan. Suklaata kuluu jouluna jonkin verran, mutta muita hyvyyksiä välttelen kun eivät oikeasti ole edes niin hyviä. Usein tulee vain tavan vuoksi syötyä kaikenlaista.

... Nami! Rakastan ruokaa ja rakastan sitä myös jouluna. Rakastan myös hyvää oloa joten ähkyyn mättäminen ei siis tule kysymykseenkään. En kuitenkaan mitenkään toppuuttele syömistäni vaan maistelen kaikkea sopivissa määrin ja oikeassa järjestyksessä (ei siis 10 piparia ja kahta suklaakonvehtirasiaa ennen paistia :D ). Resepteissä tietty on omat tarpeet otettu huomioon :)

Joo, mutta eikö mielummin voi ottaa pieniä määriä? Onko ihmisillä joku vinksahtanut asenne syödä ittensä ähkyyn "kunnythänonjoulueikäjoulunasaasyödäniinkunormaalisti"?

Minen syö pieniä määriä arkenakaan:D
En usko, että on jostain "asenteesta" kiinni, jos haluaa vetää napa vinkuen herkkuja. Enemmän asennetta on siinä jos niin ei tee. (Tämä on sitten minun oma henk. koht. näkemys, ja varmasti täällä on moni eri mieltä..) Joulupöytään kuuluu perinteisesti niin montaa eri ruokalajia, ettei tarvitse kuin maistaa kaikkea vähän, niin johan on heti kylläinen ja vähän päällekin. Minä en ole varmaan ikinä syönyt laatikoita ja kinkkua muulloin kuin jouluna, mikä tekee niistä entistäkin enemmän:kuola: :kuola: .. Ei silloin ole mielestäni epänormaalia syödä "liikaa", jos kerta maistuu. Ne jotka syövät paljon, syövät varmaankin vapaaehtoisesti, eikä muiden syöminen ole koskaan itseäni haitannut. Jos jollakin on taipumusta ylensyöntiin (enkä tarkoita bulimiaan asti, vaan sitä joka englannin kielessä on "binching" tai jotain sinne päin..) ja taistelee sitä vastaan joka arkipäivä, tuntien syyllisyyttä syömisistään, niin eiköhän ole helpottavaa edes kerran vuodessa vetää se ähky-yäk-räjähdän-olo, niin muistaa taas joulun jälkeen miten ihanaa on syödä normiannoksia. Sairaan pitkä lause, sori:nolo: Meikä siis ihan hyvällä omallatunnolla syö minkä mahtuu lääkäri-isäni katsoessa vierestä hymyillen, että on tolla meidän tytöllä aina jouluna ruoka maistunut. Ravitsemustietoa on meidän perheessä aina ollut enemmän kuin tarpeeksi, eikä äiti varsinkaan ollut mikään "pullantuoksuinen". Meillä joulu on vapauttava ruoka-/syömisjuhla terveellisyyden rajojen sisällä, ja minulle se on normaalia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
vielä reilu viikko jotta saa kinkkua,ei malttais oottaa. Tääl jo joku mainitsi sen raa'an piparitaikinan,pitäisköhän huomen vaik tehdä pipareita :rolleyes:

..mutta muita hyvyyksiä välttelen kun eivät oikeasti ole edes niin hyviä. Usein tulee vain tavan vuoksi syötyä kaikenlaista.

Nimenomaan. Itse en tykkää kinkusta ja niiden laatikoiden palvominenkin välillä herättää ihmetystä. Eihän ne ole kuin pula-ajan halvoista raaka-aineista, juureksista paremman puutteessa valmistettua mössöä :) Ihan hyvää, syötävää ruokaahan ne toki on mutta ei kai niissä mitään ihmeellistä sentään ole? Samoin suklaasta ja marmeladista en ikinä oo tykänny. Pienenä harmitti kun vuodesta toiseen mummoilta tuli yökkis-konvehtirasiaa lahjaksi, vaikka kuinka niille aina tolkutettiin että tuo ei syö suklaata ja sillä sipuli :)

Joulupöytään kuuluu perinteisesti niin montaa eri ruokalajia, ettei tarvitse kuin maistaa kaikkea vähän, niin johan on heti kylläinen ja vähän päällekin

Tätäkään en ihan purematta niele.. Miksi niitä ruokalajeja tarvii sitten muka yliahtaa sinne joulupöytään? Miksei voi vaihdella vaikka vuosittain hieman? Luulisi olevan tylsää kun aina tietää tarkasti mitä on luvassa. Ihan käsittämätön oli meininki ex-mieheni perheessä, jossa valehtelematta oli vähintään viittätoista eri artikkelia AINA ja joka vuosi tarjolla! Varmasti kaikki Suomen eri alueiden perinneruuat. Ja anopin oli vielä kaiken kukkuraksi pakko valmistaa KAIKKI itse. Ei vaan kertakaikkiaan kykene näkemään tuossa järjenhiventäkään! Meillä kotona on ollut tapana valmistaa jouluksi muutamaa valittua herkkua, josta kaikki tykkäävät. Ja vaihdella niitäkin vuosittain. Ja välillä jopa ehkä keksiä joku ihan uusi ja 'eksoottinen' herkku. Aion jatkaa samaa perinnettä itsekin.

Zone-sarja -42%
............ Miksi niitä ruokalajeja tarvii sitten muka yliahtaa sinne joulupöytään? Miksei voi vaihdella vaikka vuosittain hieman? Luulisi olevan tylsää kun aina tietää tarkasti mitä on luvassa. Ihan käsittämätön oli meininki ex-mieheni perheessä........

Pöyristyttävää röyhkeyttä arvostella toisten jouluperinteitä.

Muutenkin ihmetyttää tarve tulla tänne naukumaan siitä kun ventovieraat ihan juntteina syövät jouluna paljon, ja vielä jotain sellaista, mistä kaikki ihmiset suomen maassa eivät pidä! Kyynel!

Pula- ajan laatikoista haaveillen....:kuola: :D

Joo, mutta eikö mielummin voi ottaa pieniä määriä? Onko ihmisillä joku vinksahtanut asenne syödä ittensä ähkyyn "kunnythänonjoulueikäjoulunasaasyödäniinkunormaalisti"?

Ei ole tarve syödä sen enempää ähkyyn kuin muulloinkaan (ja sitä paitsi mun ruokavalio on mulle normaali ruokavalio, eli ei ole mitään tarvetta syödä "normaalisti"), mutta olen tottunut syömään ihan arkenakin paljon niin eipä tuo joulu suuri poikkeus ole. Ja kun kerran vuodessa kyseisiä ruokia saan niin aion tasan ottaa ilon irti, eikä se ole keltään pois otanko enemmän vai vähemmän. Paitsi ehkä jos syön muidenkin ruuat:D. Asenteesta se ei kyllä ole kiinni. Jos maistuu niin antaa palaa. Ähkyn saa ihminen hommata jos huvittaa, eihän se kiva olotila ole, mutta eipä siihen kuolekaan.

Eiköhän jokainen syö joulunakin juuri sen verran kuin itse parhaaksi näkee;). Herkullista joulua kaikille:)!

Tätäkään en ihan purematta niele.. Miksi niitä ruokalajeja tarvii sitten muka yliahtaa sinne joulupöytään? Miksei voi vaihdella vaikka vuosittain hieman? Luulisi olevan tylsää kun aina tietää tarkasti mitä on luvassa. Ihan käsittämätön oli meininki ex-mieheni perheessä, jossa valehtelematta oli vähintään viittätoista eri artikkelia AINA ja joka vuosi tarjolla! Varmasti kaikki Suomen eri alueiden perinneruuat. Ja anopin oli vielä kaiken kukkuraksi pakko valmistaa KAIKKI itse. Ei vaan kertakaikkiaan kykene näkemään tuossa järjenhiventäkään! Meillä kotona on ollut tapana valmistaa jouluksi muutamaa valittua herkkua, josta kaikki tykkäävät. Ja vaihdella niitäkin vuosittain. Ja välillä jopa ehkä keksiä joku ihan uusi ja 'eksoottinen' herkku. Aion jatkaa samaa perinnettä itsekin.

Viestistäsi käy kyllä selkeästi ilmi, että itse voit hyvillä mielin olla vaikka kedolla jouluna, silti ei mielestäni tarvitse hyökätä toisten juhlatraditioita vastaan. Joulupöytä = juhlapöytä. Pula-aika taitaa tulla ennemmin teidän joulupöydästänne mieleen kuin "normaali-ihmisten" herkkuja notkuvista joulupöydistä.
Kaikissa perheissä ei ole edes mahdollista juhlistaa joulua muutaman ruokalajin voimin. Esimerkki: Äitini oli kalalle ja munalle allerginen, eikä voinut syödä lihaa nivelreuman takia. Jäljelle jäävät laatikot, leipä, juustot ja rosolli. Äidin allergiasta johtuen isäkään ei saanut himoitsemaansa silliä kuin jouluna, sitä paitsi hän oli muutenkin tottunut syömään sitä joka joulu (melkoisen monta kymmentä vuotta siis.) Pikkusiskoni oli varsinkin lapsena huono syömään yhtään mitään, puhumattakaan niistä laatikoista (joiden ravintoarvon voi muuten tarkistaa finelin sivuilta..). Siskoni söi siis puolikkaan siivun kinkkua, hieman rosollia ja muutaman herneen (ne saattoi oikeasti laskea sormin:hyper: ). Kylmäsavuporo on niin törkeen kallista, ettei sitä raaski ostaa kun jouluna, jolloin siitä pääsee nauttimaan suurempi porukka. (3 sukupolvea, vähintään.)
Äitini valmisti aina kaikki laatikot itse (minä olen jatkanut perinnettä), ja sen kyllä huomasi mausta. Esim. kaupan porkkanalaatikko on puisevaa kakkaa. Toki jos ei pidä porkkanalaatikosta ylipäätään, ei eroa voi huomata, saati arvostaa. En minäkään mene sanomaan isukille hänen nauttiessaan aterian päälle konjakkia, että miksei se juo viskiä, kun se kerta on halvempaakin. Tajuan olevani jäävi arvostelemaan kun ei kerta väkevät itselleni maistu.
Joidenkin joulupöytään kuuluu muuten karjalanpaisti ja maksalaatikkokin. Ihmettelen vaan en kommentoi. Meidän pöytään ne eivät edes mahtuisi, vaikka iso onkin.
Joulussa PARASTA on se, kun saa hyvää ruokaa, ja odotan kuola suupielistä valtoimenaan valuen juuri niitä ruokia joita TIEDÄN saavani, ja joita HALUAN saada. Minä syön siis niitä KAIKKIA:rock: Jotkut sitten syö vaikka pelkkää luumurahkaa. Ilman sokeria.

Joidenkin joulupöytään kuuluu muuten karjalanpaisti ja maksalaatikkokin. Ihmettelen vaan en kommentoi. Meidän pöytään ne eivät edes mahtuisi, vaikka iso onkin.
Tähän on ihan pakko kysyä kun meillä päin on aina syöty karjalanpaistia jouluna,se kuuluu vaan,ni onko sitten muualla tapana tehdä jotain vastaavaa lämmintä lihaversiota kun kinkku on kumminkin kylmää.Tää on just sellanen juttu et ei oo tullu mieleenkää et joku ei tekis/söis karjalanpaistia jouluna:) Anoppi tekee maksa,porkkana,peruna,lanttu ja makaronilaatikkoa!!!Mikä on se perinteinen jouluateria?? Nii kait tää karjalanpaisti on tääl itäsuomen suunnalla perinne??

Hei piis, emmä mitään hyökkäilly oo. Ei tarvi heti hyökätä puolustuskannalle. Saahan sitä ihminen täällä maailmassa ihmetellä mitä ihmettelee ja kertoa samalla omat mietteensä ja tapansa, ei ne parempia ole, vain erilaisia. Ja ihan pakko ny sit mainita myös että kyllä, todellakin siellä anopin pöydässä oli myös ne karjalanpaistit ja maksalaatikot.. :D (plus makaronilaatikko ja nakit!!!!!!!)

Tähän on ihan pakko kysyä kun meillä päin on aina syöty karjalanpaistia jouluna,se kuuluu vaan,ni onko sitten muualla tapana tehdä jotain vastaavaa lämmintä lihaversiota kun kinkku on kumminkin kylmää.Tää on just sellanen juttu et ei oo tullu mieleenkää et joku ei tekis/söis karjalanpaistia jouluna:) Anoppi tekee maksa,porkkana,peruna,lanttu ja makaronilaatikkoa!!!Mikä on se perinteinen jouluateria?? Nii kait tää karjalanpaisti on tääl itäsuomen suunnalla perinne??

Taidat olla oikeassa. Nyt kun muistelen niin toinen mummoni siellä idässä laittaapi sitä karjalanpaistia.. Makaronilaatikko on sitten varmaan tuolta Pohjanmaan suunnalta. Nehän tekee sen usein ilman lihaa, ja "tavallisen" makaronilaatikon yhteydessä erikseen sanotaan että lihamakaronilaatikko. Kait jos ihan perinteisistä puhutaan, niin makaroni on aika tuore tulokas suomalaiseen ruokapöytään. Rosolli on ollut Varsinais-Suomessa ihan arkiruokaa, ja sitä on kutsuttu "sallatiksi". Siis sallatti, 2 ällällä:D Lanttu on yksi vanhimmista viljelykasveista Suomessa, perunahan tuli paljon myöhemmin:rolleyes: Silloin muinoin, kun ei ollut vielä sähköhelloja, niin suuri osa juhlaruoista valmistettiin etukäteen, eli kinkut, makkarat ja muut kylminä säilyvät. Kellarit täyteen:rock: Eli en niistä lämpimistä liharuoista niin tarkkaan tiedä.. Joka tapauksessa Suomenkaan kokoisessa maassa ei keittiökulttuuri ole ollut niin yhtenäistä, että olisi joku ainoa oikea perinteinen joulu/juhlakeittiö, onhan meillä murteitakin vaikka muille jakaa! Ennen kuitenkin liha kuin liha on ollut jo juhlaa.. ja kaikki missä on sokeria ja rasvaa - aina kun ei ole ollut maitotuotteiden ylitarjontaa (voi), ja sokerikin kortilla..

Hei piis, emmä mitään hyökkäilly oo. Ei tarvi heti hyökätä puolustuskannalle. Saahan sitä ihminen täällä maailmassa ihmetellä mitä ihmettelee ja kertoa samalla omat mietteensä ja tapansa, ei ne parempia ole, vain erilaisia. Ja ihan pakko ny sit mainita myös että kyllä, todellakin siellä anopin pöydässä oli myös ne karjalanpaistit ja maksalaatikot.. :D (plus makaronilaatikko ja nakit!!!!!!!)

Kiitos pehmeämmästä kannasta;) Itselläni on tiedossa "käsittämätöntä meininkiä" "yliahdetussa ruokapöydässä" "ilman järjenhiventäkään", vieläpä vaivalla "itsevalmistettua" ruokaa ilman "eksotiikkaa" - ennalta-arvattavaa ja "tylsää"(?):D Ja nautin:haart: Mutta anyway, kukin tyylillään ja vatsallaan, ja oikein antoisaa joulua kullekin herkkuineen!:kippis1:

Joo kukin tyylillään:D en edes muistanu miten hyviä jouluruuat on, kun eilen koulussa oli jouluateria vol.1. Parantumattomana herkkupersiinä tietenkin jälkiruoka vei voiton :kuola: Mikähän niissäkin laatikoissa on jujuna, kun ovat niiiiiin hyviä! Ihan perustavaraahan ne ovat...lanttua ja porkkanaa. Riippuukin ehkä siitä Kuinka ne maustetaan :kuola:

Latest posts

Back
Ylös Bottom