Jouluherkut?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja werski
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Olen suht. uusi käyttäjä joten pahoittelen jos tästä aiheesta löytyy jo hyvä ketju. En hakutoiminnolla ainakaan osannut sellaista löytää...

Elikkäs mitkä on punttimimmien parhaat bodyruokavinkit joulun ajaksi? Herkutteletteko ihan sokerilla ja rasvalla vai pidättekö jonkinlaista kuria myös joulun ajan?

Olen kyllä kuullut sanonnan ettei ole niin väliä mitä syö joulun ja uudenvuoden välillä, jos pitää tiukkaa linjaa uudenvuoden ja joulun välillä :lol2:

Mutta... kun tykkään kamalasti monista jouluherkuista niin tällaistakin kyselen. Itse olen ihastunut valion sokerittomaan glögiin, jota kuluu aika tavalla näin joulua odotellessa.

Kinkkuakin olen muutaman siivun jo syönyt, eikä se taida niin kamalan pahaksi olla linjoille kun enimmän näkyvän rasvan kuorii pois. On sitä kamalampiakin juttuja...

Onks muilla erityisiä jouluherkkuja ja mitkä niistä kävis linjojaan vahtivalle jo joulua odotellessa?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Meilla uppoo jouluna merenelavia ja kalkkunaa jotka molemmat on ihan hyvaa bodyruokaa(kin). Laatikoita meilla ei koskaan oo ollutkaan kun kukaan niita ei syo. Lisukkeena ehka kasviksia tai/ja rosollia. Naposteltava pahkinoita ja rusinoita jotka naposteltavista ei oo pahimmasta paasta jos ei niita kauheesti syo. Hyva puoli ulkomailla asumisessa on se et eipa tuu karkeja syotya kun ei oo hyvia tarjolla. Erikoisuutena jouluna on karibialaiset joulupastelsit ja niissa on maissitaikinassa lihaa...ja se taikinakin on tosi ohut kuori vaan ja ne pasteijat keitetaan eli eo tuu paistorasvaakaan. Et se on ainut 'paha'.

Alkoholia meilla ei juoda muutenkaan lainkaan joten tuskin joulunakaan sitte. Riisipuuro tehdaan yleensa veteen tai riisimaitoon kun mies ei muullasta maitoo juo. Ja makeutuksena kanelia, ei sokeria. Meilla ei muuten ees oo kotona sokeria...en tiia miksi. Ei vaan kukaan kai kayta sita. Suht sama suolan kanssa...sain suolaa talon oston yhteydessa vuonna 2002 ja se taitaa olla paakkuna paketissa se sama suola viela. :rolleyes: Meilla ruokiin makua antaa pippurit ja chili...

Kinkkua meilla ei oo kun ei toi hubby syo sikaakaan. Torttuja oon tehny joskus mut tuskin tana vuonna niitakaan ku on muuta ruokaa jo tosi paljon. Pakastin taynna taskurapuja, hummereita ja jokirapuja. Osterit ostetaan vasta aattona kun ne syodaan elavina. Kalkkunaa sit joulupaivana joka itseasiassa on taalla se joulu. Paljon ei jaa aikaa jouluun ku ollaan molemmat toissa osan aikaa...meilla on harrastuksena kauppa joka on auki 24seven 365 paivaa vuodessa. Eli myydaan viinaa muille mut ite ei juoda... Outoja kai! Eli tod nak jouluna syodaan terveellisemminkin kun muuten ku ei oo kokouksia tms menoja pilaamassa ruokasuunnitelmia ja saa ite rauhassa miettia mita lautaselleen halajaa.

Sokeriton glögi ja kinkku nyt ei varmaan oo joulun herkuista ne pahimmat! Eli nehän on ihan bodyruokaa! Itse diggailen myös molempia, empä ole vielä päässyt maistelemaan.
Jättää vaikka joulutortut ja suklaat vähemmälle, jos haluaa jotain rajottaa. Todellakin totta tuo mitä sanoit, että varmasti on suurempi merkitys sillä mitä syö koko vuoden aikana ei yhden viikon aikana.

Itse ainakin olen tullut siihen päätelmään, että onhan noita jouluja tässä mennyt mässätessä jo aika monta ja kyllä se 360 päivää siinä välissä ratkasee täysin. Onhan se toki niinkin, että jos syö terveellisesti yleensä niin kyllä se joulunajan syöminenkin on suhteellisen normaalia. Saahan sitä jouluruokaa syödä, mutta sen toisen ähkyyn vievän lautasellisen voi jättää väliin.

Itsellä ei oo mitään ongelmia kieltäytyä joulutortuista (ällöjä rasvakasoja :eek: ), mutta suklaa onkin sitten ihan eri asia. Se jokajouluinen 500 grammanen geisha-rasia...tarkoitan siis kolme geisharasiaa..menee kyllä joka joulu ja voin kertoa että linjat on kohdillaan siitä huolimatta. Että kyllä jouluna saa syödä ja kaiken sen jälkeen tuntuu taas kivalta palata terveellisempään rutiiniinkin. Ja mulla oli kyllä ajatus joulun pyhien aikaan kyllä salillakin käydä...sanokoot sukulaiset mitä vaan :rock: .

Itseasiassa ne varsinaiset jouluruoathan on melkeinpä bodysafkaa - kinkkua/kalkkunaa, laatikoita, rosollia... Ennemmin ne aterioiden välillä vedetyt konvehtirasiat, tortut, pähkinät, piparit yms. ne joulukilot tuo ;)

Itse ajattelin jouluherkuksi tehdä jonkinmoisen luumurahkahyydykkeen, kerman sijasta enemmän rahkaa, tuota voi syödä jo ihan hyvällä omatunnolla. Ja tarviikin muistaa käydä vielä tilaamassa se savukalkkuna :kuola:

Itse pidän kyllä jouluisin hieman rennompaa meininkiä ruokailujen suhteen, mutta huom: vain hieman! Vaikka unohdankin 24.12 kalorien laskemisen, en silti vedä ranttaliksi. Syön ruokia, joita en muuten syö, kuten riisipuuroa ja perunalaatikkoa (en muulloin syö perunaa). Makeisia ja leivonnaisia en muutenkaan syö, joten en joulunakaan. Ruuan kanssa menee mahdollisesti lasi viiniä.
Kalorit ei siis todellakaan mene jouluna pahasti yli, maksimissaan sen 500 kun tulee napattua pähkinä sillon ja manteli tällön ;) Jouluna korvaan normaali bodysafkani jouluruuilla, joskin meillä tarjotaan kotona myös kalkkunaa ja kalaa, eli kokonaan ei bodysafka kuitenkaan jää pois :)

Edit: Piparin tai pari saatan syödä, glögin kera :) Siinä ne pahimmat.

Että kyllä jouluna saa syödä ja kaiken sen jälkeen tuntuu taas kivalta palata terveellisempään rutiiniinkin. Ja mulla oli kyllä ajatus joulun pyhien aikaan kyllä salillakin käydä...sanokoot sukulaiset mitä vaan :rock: .

Näinhän se on. Itsellä jouluna on kaiketi aikaa enempi panostaa treeniin kun arkena, jaksaa syödäkin paremmin. Kolme vuotta sitten aattona massu auki leikkauspöydällä (keisarinleikkaus) juttelin aiheesta hoitsujen kanssa; nukutushoitaja oli menossa salille ja muut piti sitä pimeänä, pakkohan siihen oli änkeä keskusteluun että niin minäkin ensijouluna. Oli niistä vissiin hauskaa kun tokkurainen potilas piristyi kun vaan tuli puhe jouluruuasta.

Useampaan kertaan ollaan todettu, että sukulointijouluina paino tippuu. Vähäisempi liikunta saa sen kaiken ruuan ällöttämään ja kokonaiskalorit jää alle normaalin, kai?. Perusjouluruokahan on aika terveellistä, leivonnaisista itselle vaan pipari kelpaa (anoppi tekee jouluna täytekakun???), suklaata ja marmeladikuulia menee perheessä pari laatikollista kumpaakin, aikuisille joku rommikaakao, pähkinöitä ja hedelmiä kaikille. Mutta olettaen iso aika valveillaolosta ollaan pihalla niin tarviihan sitä syödä että jaksaa.

Jos se herkuttelu ajottuu jouluun eikä ala heti syksyllä kun joulusuklaat tulee kauppoihin niin vaikea sillä on pysyvää laardia kerryttää - ainakaan jos normaalikulutuskin on suhteellisen korkea.

Mie ootan sitä joulukinkkua aika innolla.Pomo ostanu sen joka joulu :)Muuten en hirveesti kyl innostu noista muista jouluruuista mut tuleehan sitä kaikkea sit maisteltua.En oo vieläkää tehny ensimmäisiä joulutorttuja,no jos pellilisen paistais jossain vaihees.

Mä aion kyllä nauttia täysin vatsoin koko jouluaatosta. Mutta vaan siitä aatosta. Yhden suklaarasian aion omia ihan vaan itselleni ja syödä jokaikisen namupalan hyvällä omallatunnolla.:)

Tuskinpa meikäläisen linjat yhdestä päivästä mihinkään pyöristyy. Tai ainakaan pysyvästi. Ja salille meen pyhinäkin kunhan vaan tajuavat pitää sen auki.

Mä vietän joulun kotonakotona, ja äidin kanssa kokkaillaan. Kumpikaan meistä ei syö punaista lihaa (paitsi minä, jos se on hirveä :kuola: ) mutta me sopotetaan monenlaista ihan kokeilemisen ilosta. Kalaa tehdään, monenlaisia salaatteja ja kasvisruokia, me kun yleensä kesäisin ite viljellään monenmoista mitä sitte joulunaki on kaivaa pakastimista.... Omilla yrteillä maustettuna (oma porkkana monella tapaa rakuunalla höystettynä, nam!!)

Jokajouluisia on uunilohi, jonka kaverina uunissa on parsakaalta ja sieniä, pienet ruusukaalet keitettyinä ja omalla reseptillä tehdyt laatikot, joissa on täysjyvää ja kunnon porkkanaraastetta jne. Mahtavan meheviä. Äiti tekee eräänlaisen waldorfinsalaatin jäävuorisalaatista, pähkinöistä ja varsiselleristä sekä vihreistä viinimarjoista :)

Minun hauskemmista kokeiluista voisin sanoa vaikka tuhdisti kanelilla maustetut vihreät linssit, joista itse pidin kovasti. Muut oli vaan ennakkoluuloisia :D

En ole niin makean perään, siks kai minä olen se, joka jouluna eniten verottaakin tätä safkapuolta. Näitä meidän herkkuja vetelen ihan antaumuksella. :kuola: ...onneks ei ole enää kauaa.

Ja kyllä, jouluna meillä on perinne käydä salilla oikeen kunnolla niin paljon ku sielu sietää, siihen jopa yllytetään. Juhlan kunniaks tein treenini viime jouluna kynttilänvalossa kuitenkin :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
images
images

:hyper: :kuola:
Siinä meikäläisen jouluherkut, muuta ei tarvita.
No joo, pari
images
kiellonpäälle.

Mun yks ehdoton jouluherkku on raaka piparitaikina. Kaupasta en sitä yleensä sorru ostamaan, mutta kun meen vanhempien luo joulun viettoon niin melkein ensimmäiseksi käyn hakemassa pakastimesta äitin mulle säästämän taikinanpalan :D

Muuten syön normaaleja jouluruokia, kinkkua, kaloja ja laatikoita. Niinkuin täällä on todettukin, nehän ei mitään pahoja olekaan. Suklaata tulee myös syötyä, jos sitä pukki lahjaksi kantaa.

Hamtaro on herkkusuu jouluna, myönnettäköön se jo heti alkuun :D Syön surutta aattona, ja aaton jälkeiset pari pyhää, aivan kaikkea mitä mieli tekee! Tuota jo mainittua perusjouluruokaa syön PALJON, mutta rahkat ja raejuustot pidän siinä sivussa mukana. Ja kyllä, natustan hyvin mielin suklaat, muut karkit, piparit, tortut, riisipuurot ja manteli&rusinat. :hyper: En ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmiset kohkaa "joulukiloista"... Jos on ongelmia painon kanssa, ei se joulusta johdu... Minä ainakin nautin täysillä joulusta, perheen kanssa vietetystä ajasta, rauhasta ja erityisesti ruosta. Tapanin päivän jälkeen sitten alkaa kuitenkin "perussetin" syöminen ja herkut jää. Salille suuntaan jo joulupäivänä, eikä joulusta nauttiminen tarkota liikunnasta luopumista. Miksi siis tehdä niin ihanasta asiasta kuin joulu niin kamalan vaikeaa ja stressata kiloista ja kaloreita. Mie ainakaan en ymmärrä :rolleyes:

Jouluna syön todellakin kaikkea mitä mieli tekee: riisipuuroa luumukastikkeella, suklaata, karjalanpiirakoita, kinkkua, rosollia, laatikoita, erilaisia kaloja, mätiä jne.. Joulu on vain kerran vuodessa! Ja pari päivää joulun jälkeenkin saatan syödä vähän vapaammin kuin yleensä, mutta siihen saa jäädä ja spinningtunnit joulun jälkeen pitää huolen siitä, ettei ylimääräistä kerry :joulu6: .

Zone-sarja -42%
Täällä on myös yksi jouluherkuttelija, joka syö surutta aattona ja pari seuraavaa joulupäivää :rolleyes: Tosin en syö lihaa, joten kinkut ja sen sellaiset jää väliin, mutta laatikoita, rosollia ja kalaa eri muodoissaan sitten sitäkin enemmän. Imelletty perunalaatikko on mun ehdoton ykkönen ja rosolli... Niistä ei luulisi kilotkaan kertyvän, enkä kuitenkaan vedä täysin överiksi. Torttuja ja pipareita syön aika vähän, mutta ne konvehdit... :kuola: Olen myös ehdottamasti sitä mieltä, että jouluna saa antaa itselleen luvan herkutella ja nautiskella jouluruuista kaikkinen lisukkeineen. Ja voihan sitä aina välillä pyrähtää pikku lenkille talviseen säähän ja haukkaamaan happea. Itselläni on tapana pitää joulunpyhät taukoa salilla käymisestä ja käyttää aika ulkoiluun. Ei siinä parissa päivässä mitään kummoista ehdi nahan alle kuitenkaan kertyä ja aina vaan mukavampi palata säännöllisen treenailuun ja tiukemman ruokavalion pariin muutaman "pyhäpäivän" jälkeen.

Mun yks ehdoton jouluherkku on raaka piparitaikina.

Piparkakkutaikina on parasta! :hyper:

Mä en oo mikään maailman suurin jouluruokien ystävä (siis kinkun, laatikoiden yms.). Suklaata, pipareita ja muita herkkuja sitten tulee joka vuosi vedettyä kaksin käsin, mikä on siinä mielessä outoa, että en muuten ole lainkaan makean perään. Yleensä herkuttelen suolaisella ja rasvaisella, esimerkiksi oliivit on taivaasta!

Nyt on toiveissa että pahimman pöhön sais pidettyä pois kun päivät tulee tänä vuonna vietettyä rinteessä, mikäli sää vaan sallii.

Jouluna kelpaa mikä tahansa (kasvisruoka...). En koskaan ole laskenut kaloreita, kun ei ole ollut tarvetta. Pari kiloa lisää painoa ei haittaisi yhtään. Joulutortut, riisipuuro, piparit ja glögi on ihanii!!!

No jouluna en totisesti laske kaloreita mitä muuten teen melkeinpä joka ikinen päivä ! Meinaan herkutella jouluruuilla ilolla ja antaumuksella, mutta yritän olla menemättä liioittelun puolelle.

Suunnitelmissa silti, että syön vain aattona "ilman rajoja".

.. Tosin ollaan ystävän kanssa päätetty hiihtää aattona 15 km lenkki joten so not kuhan kulkee :D

Joulu on herkuttelua varten. Jouluruuat on mun suurinta herkkua ja silloin kun sitä joulukalkkunaa ja perunalaatikkoa saan, niin myös vedän koko vuoden edestä! Jouluna en jaksa niuhottaa vaan syön kyllä tasan mitä mieli tekee. Kyllä se turvonnut olo siitä aina on kaikonnut kun on arkeen palattu.

Latest posts

Back
Ylös Bottom