Jos NL olisi vallannut Suomen -39 etupiirijaon mukaisesti

Venäjältä löytyy paljon syitä kritiikkiin ja on hyvä että nämä asiat myös tuodaan julki. Olisi myös hyvä pitää mielessä mitä kritisoidaan ja jättää turhanpäiväisen ryssittely ja yleistäminen pois. Se ei tuo mitään lisäarvoa keskusteluun eikä anna kovinkaan sivistynyttä kuvaa kirjoittajasta. Venäjän kansa ei ole syypäänä Venäjän hallituksen harjoittamaan mielivaltaan, vaan on ennemminkin uhri.

Sitten itse asiaan. Vuonna 1938 Neuvostoliitolla oli täysi syy epäillä, että Saksa aikoo laajeta itään, myös NL:n maaperälle. Oli myös hyvin todennäköistä että Saksa tulisi etenemään Suomen kautta. Tämän vuoksi NL halusi turvata Suomea lähimpänä olleen miljoonakaupungin Leningradin edustaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Talvisota#Talvisodan_tausta:
Sotilaallisen jännityksen kasvu Euroopassa johti jo keväällä 1938 Neuvostoliiton ja Suomen välisiin alueneuvotteluihin. Tuolloin Neuvostoliiton Helsingin-lähetystön virkailija Boris Jartsev ehdotti rajamuutoksia Karjalankannaksella. Suomen hallitus ei aluksi edes uskonut Jartsevin protokollan ohittaneen neuvottelutarjouksen vakavuuteen eikä, ymmärrettyään ehdotuksen olevan todellinen, suostunut aluevaihtoihin. Neuvostojohdon tunnustelut alueluovutuksista, lähinnä Suomenlahden saarista, jatkuivat tuloksettomina 4-11. maaliskuuta 1939.

Talvisodan etenemisen ja lopputuloksen kaikki varmasti tietävät. Koska Leningradin edustaa ei saatu turvattua, vuonna 1941 kaupunki piiritettiin ja piiritystä kesti lähes kolme vuotta. Tämän aikana kuoli arvioiden mukaan 600 000-800 000 siviiliä.

Toisen maailmansodan aikana Suomi antoi Saksan käyttää Suomen pohjoisosaa Neuvostoliittoon hyökkäämiseen ja sai Saksalta sotamineraaleja. Tästä huolimatta Suomen virallisen linjan mukaan Suomi ei ollut Saksan liittolainen vaan kävi erillissotaa Neuvostoliiton kanssa. Mielestäni tässä murtuu pohja Suomen julistamalta puoluettomuudelta. Siksi ei varmaan ole järkevää puhua siitä, että Neuvostoliitto ryöväsi Suomelta Karjalan. Sodan päättyessä hävinnyt osapuoli yleensä joutuu luovuttamaan alueitaan, eikä tässä ole mitään uutta.

Olisiko Suomi voinut pelata korttinsa paremmin ja välttää talvisodan? Paha sanoa. Onhan tietenkin mahdollista, että Suomi olisi suostunut alueenvaihdoksiin tai että Suomi olisi sopinut Neuvostoliiton kanssa siitä, että jos Saksa yrittää hyökätä Suomen ja Suomenlahden kautta, niin Suomi olisi voinut antaa NL:n joukkojen tulla auttamaan ja estämään etenemisen. Toisaalta mikä maa nyt haluaisi antaa kahden muun maan käydä sotaa omalla maaperällään...

PS. Koska joku kuitenkin kysyy minun suhdettani Venäjään/Neuvostoliittoon voin kertoa jo tässä vaiheessa, että isäni on venäläinen ja äidin puolelta isovanhempani olivat inkerinsuomalaisia. Heidät karkoitettiin Siperiaan toisen maailmansodan aikana. Ennen sitä he asuivat Keltossa Karjalankannaksella. 50-luvun alussa heidät siirrettiin asumaan Petroskoin lähelle. Heidän passissaan ei koskaan lukenut kansalaisuutta, vaan se kohta oli tyhjä.

Itse olen syntynyt Leningradissa ja asuin siellä kymmenen vuotta. Näihin aikoihin Neuvostoliitto hajosi ja vanhempani päättivät muuttaa Suomeen paluumuuttajastatuksella. Venäjää en suuremmin ihannoi, vaan ennemminkin säälin Venäjän kansaa, kun siellä ahneet ja röyhkeät menestyvät ja rehelliset paiskivat töitä niska limassa, elävät nälkäpalkalla ja juovat itsensä hengiltä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin, eiköhän Venäjän kansaa sääli täälläkin moni, koska eivät vielä historiansa aikana ole rehellistä johtajaa itselleen saaneet. Se tuossa venäläisten mentaliteetissa ihmetyttää, että miksi kaikki venäläisten jäljiltä muuttuu ennemmin tai myöhemmin ~ katastrofialueeksi? Ei edes omasta infrasta osata pitää huolta, vaan annetaan kaiken rapistua. Puhumattakaan sitten toisilta varastetuista alueista.
 
Venäläisten menttaliteetista, ja miksi se on sellainen, kuin on...

Mä olen kuullut tämmöisen teorian. Neuvostoliitossa kun oli voimakas keskushallinto, niin se halusi erittäin tarkasti kontrolloida kaikkea. Kaikista pienistäkin asioista tehtiin Moskovasta käsin typeriä määräyksiä ja lakeja. Paikallistasolla määräyksiä oli kuitenkin lähes mahdotonta valvoa. Tämä johti siihen, että kansalaisten moraali romahti.

By the way...miettikääpä EU:n saunanlämmitys direktiivejä ja vaikka nettipiratismilakeja.

Osaltaan tietenkin itse kommusmi opetti ihmiset huonoille tavoille. Kun työpaikkaa ei käytännössä voinut menettää, tai palkankorotuksia oli turha odottaa, niin myös työmoraali koki romahduksen. Töihin saattoi mennä vaikka kännissä, ja mitään ei tarvinnut tehdä oikeasti, jos ei huvittanut. Ajan saattoi käyttää vaikka paskaa jauhaessa työkaverien kanssa.
 
Niin, eiköhän Venäjän kansaa sääli täälläkin moni, koska eivät vielä historiansa aikana ole rehellistä johtajaa itselleen saaneet.
Se johtuu katos siitä, ettei siitä kansasta löydy yhtäkään rehellistä heppua.

Molotohvin korpit ne pilvistä tippuu, Suomessa ei elä veripunalippu! Silmien vällii, silmien vällii, silmien vällii ryssää juu! Puukolla puhki se Aasian paise, Suomessa ryssä ei kauan haise! Silmien vällii, silmien vällii, silmien vällii ryssää juu! Silmien vällii ryssää, kyllä se siihen tyssää, silmien vällii, silmien vällii, silmien vällii ryssää juu!

Ryssä on ryssä, vaikka voissa paistais, kuten joku jo aikaisemmin treadissa osuvasti ilmaisikin. Mitään positiivista sanottavaa ei itänaapurista minulta löydy, eikä löydy yhdestäkään tuntemastani rajan tällä puolen asuvasta iivanastakaan. Tai no, yksi oli kyllä paras valehtelija mitä olen kuunaan nähnyt taikka kuullut.

Turhaan ne venakkomieliset täälläkään huutaa ja hossuu, Suomessa ei elä vinkkelitossu.
 
Yhden Suomessa asuvan venäläisen tiedän, kun on samassa firmassa töissä. Osaa se yhden asian helvetin hyvin. Nimittäin jonossa kiilaaminen. Oli sitten kyseessä ruokajono, tai pikkujouluissa bussiin jonottaminen. Kaveri seisoo ensin sun takana ja juttelee mukavia. Sitten räpäytät silmiä, ja tyyppi seisoo pari paikkaa edessä. Räpäytät silmiä toisen kerran, niin se on jonon ensimmäisenä.
 
Se johtuu katos siitä, ettei siitä kansasta löydy yhtäkään rehellistä heppua.

Molotohvin korpit ne pilvistä tippuu, Suomessa ei elä veripunalippu! Silmien vällii, silmien vällii, silmien vällii ryssää juu! Puukolla puhki se Aasian paise, Suomessa ryssä ei kauan haise! Silmien vällii, silmien vällii, silmien vällii ryssää juu! Silmien vällii ryssää, kyllä se siihen tyssää, silmien vällii, silmien vällii, silmien vällii ryssää juu!

Ryssä on ryssä, vaikka voissa paistais, kuten joku jo aikaisemmin treadissa osuvasti ilmaisikin. Mitään positiivista sanottavaa ei itänaapurista minulta löydy, eikä löydy yhdestäkään tuntemastani rajan tällä puolen asuvasta iivanastakaan. Tai no, yksi oli kyllä paras valehtelija mitä olen kuunaan nähnyt taikka kuullut.

Turhaan ne venakkomieliset täälläkään huutaa ja hossuu, Suomessa ei elä vinkkelitossu.

Petellä menee vähintään kahvit väärään kurkkuun kun lukee tuon :lol2:
 
Venäjän kansa ei ole syypäänä Venäjän hallituksen harjoittamaan mielivaltaan, vaan on ennemminkin uhri.
Tuosta täysin samaa mieltä. Muun kirjoituksesi osalta sinä olet neuvostoliittolaisen historiankirjoituksen uhri.

Suomen näkökulmasta se homma näyttää erilaiselta. Kuten ehkä ymmärrät.

Ei se ryssä mikään paha sana ole. Ei siitä tarvitse loukkaantua. Jokainen suomalainen keksii todella monta paljon pahempaa sanaa, jos haluaa venäläistä oikein tosissaan loukata.

Eli sun kannattaa suosiolla luopua siitä uhrin roolista. Ole suomalainen, elä Suomessa.
 
Joskus ennenkin olen tämän sanonut, mutta sanottakaoon se vielä: Mitä heikompi Venäjä on sitä parempi Suomelle. Aina kun itänaapuri on saanu vähän voimaa alleen niin se on ollut helvetin vaarallinen meille, näkyyhän roistovaltion luonne hyvin miten se kohtelee esim Viroa. Ei mikään ihme, että Viron armeijan uusi komentaja sanoi Venäjän olevan suurin uhka Virolle.
 
Noin.

Yleensä kun juuri rajanaapuria on helpointa arvostella, siitä kun helpoiten löytyy omakohtaisia kokemuksia.

Pyörrän nämäkin puheeni oitis, kun Islannin tankit vyöryvät yhteisen maarajamme yli.

:anssi:
Mitä helvataa sä juttelet? :eek:
Otatko selvää montako tankkia Islannilla on ja sitten kerrot sen meille...
Samalla reissulla kun olet niin nappaa sotilaiden lukumäärä samalla.
Jos tuo oli jokella heitetty niin hymiö selkeyttäisi, etten luule että lämpimiksesi juttelit.
 
Tuosta täysin samaa mieltä. Muun kirjoituksesi osalta sinä olet neuvostoliittolaisen historiankirjoituksen uhri.

Suomen näkökulmasta se homma näyttää erilaiselta. Kuten ehkä ymmärrät.

Juu toki ymmärrän, että Suomen näkökulmasta homma näyttää erilaiselta. Sitä en ymmärrä millä tavalla olen neuvostoliittolaisen historiankirjoitusten uhri. Voisitko hieman tarkentaa/perustella? Jos kirjoituksessani oli asiavirheitä, niin toki saa oikaista. Historiaa olen opiskellut ainoastaan Suomessa, ehkä minulle ei sitten menny kaikki ihan perille.

Ei se ryssä mikään paha sana ole. Ei siitä tarvitse loukkaantua. Jokainen suomalainen keksii todella monta paljon pahempaa sanaa, jos haluaa venäläistä oikein tosissaan loukata.

Voisitko esimerkin vuoksi mainita pari, itselleni kun ei tule mieleen yhtään? Itse en loukkaannu, jos joku kutsuu minua ryssäksi. Jos henkilöllä ei ole mitään sanottavaa ja on tyydyttävä lapselliseen nimittelyyn, niin eiköhän asian voi jättää omaan arvoonsa.

Eli sun kannattaa suosiolla luopua siitä uhrin roolista. Ole suomalainen, elä Suomessa.

Millä tavalla näet minut uhrin roolissa? Olen Suomen kansalainen jo pitemmän aikaa, suurin osa ystäväpiiristäni koostuu suomalaisista, tyttöystäväni on suomalainen ja itse tunnen olevani suomalainen. Se että isovanhempani joutuivat kärsimään Stalinin vainoja ei kai tee minusta uhria? Sen verran olen ehkä uhri, että minua kiusattiin koulussa venäläisen nimeni takia. Sen takia se ryssittely häiritsee. Lapset ovat julmia, ei sille voi mitään.

Toinen asia mikä häiritsee on se, että luokittelet minut johonkin kategoriaan yhden lyhyehkön tekstin perusteella, etkä vaivaudu edes perustelemaan väitettäsi.
 
Silmien Välliin
(1942, Säveltäjä: Herman Sjöblom, Sanoittaja: Palle (Reino Palmroth) )

Mannerheimi sano: "Nyt sitä lähtään
silmien väliin ryssiä tähtään!"
Silmien välliin, silmien välliin,
silmien välliin ryssää juu.

Silmien välliin ryssää,
kyllä se siihen tyssää,
silmien välliin, silmien välliin,
silmien välliin ryssää juu.

Sen joka "sivistystä" tyrkyttääpi,
äkkiä nikkeli myrkyttääpi.
Silmien välliin, silmien välliin,
silmien välliin ryssää juu.

Silmien välliin nikkelirautaa,
kyllä ne itte kaivaa hautaa.
Silmien välliin, silmien välliin,
silmien välliin ryssää juu.

Turhaan ne politrukit huutaa ja hossuu,
Suomessa ei elä vinkkelitossu.
Silmien välliin, silmien välliin,
silmien välliin ryssää juu.

Tulkoon vaikka Rasputiini,
näin sitä käydään kurkusta kiinni.
Silmien välliin, silmien välliin,
silmien välliin ryssää juu.

Onhan se tommonen ryssän kettu
ennenkin Suomessa korvennettu.
Silmien välliin, silmien välliin,
silmien välliin ryssää juu.

Iivanat täältä ei löydä kottiin,
kaikki ne mätänee Karjalan mottiin.
Silmien välliin, silmien välliin,
silmien välliin ryssää juu.

Siihen se Kuusisen kunnia stoppaa,
hevosen nahkasta se keittää soppaa.
Silmien välliin, silmien välliin,
silmien välliin ryssää juu.

Molotohvin korpit ne pilvistä tippuu.
Suomessa ei elä veripunalippu.
Silmien välliin, silmien välliin,
silmien välliin ryssää juu.

Puukolla puhki se Aasian paise,
Suomessa ryssä ei kauan haise.
Silmien välliin, silmien välliin,
silmien välliin ryssää juu.

Tunteepa olevansa ryssän kyssä
Suomen leijonan syleilyssä.
Silmien välliin, silmien välliin,
silmien välliin ryssää juu.

Hangon se hyyräs ja Viipurin otti,
mutta nyt molemmista tehdään motti
Silmien välliin, silmien välliin,
silmien välliin ryssää juu.

:rolleyes:
 
Juu toki ymmärrän, että Suomen näkökulmasta homma näyttää erilaiselta. Sitä en ymmärrä millä tavalla olen neuvostoliittolaisen historiankirjoitusten uhri. Voisitko hieman tarkentaa/perustella? Jos kirjoituksessani oli asiavirheitä, niin toki saa oikaista. Historiaa olen opiskellut ainoastaan Suomessa, ehkä minulle ei sitten menny kaikki ihan perille.
Jos Suomen kouluissa opetetaan nykyään tuollaista historiaa, niin olen todella huolissani opetuksen tasosta. Historianopettajasi nimi on todennäköisesti alkanut A-kirjaimella (AKV, Alarik?).

Jos nyt jotain koittaisin kommentoida:
Vuonna 1938 Neuvostoliitolla oli täysi syy epäillä, että Saksa aikoo laajeta itään, myös NL:n maaperälle. Oli myös hyvin todennäköistä että Saksa tulisi etenemään Suomen kautta. Tämän vuoksi NL halusi turvata Suomea lähimpänä olleen miljoonakaupungin Leningradin edustaa.
Turvata joo ja legitiimit intressit. NL ehdotti myös Baltian maille erilaisia tukikohta- ja alueluovutusjärjestelyjä. Jotka johtivat saman tien miehitykseen. NL olisi ihan kylmästi vallannut myös Suomen, jos täällä ei olisi pistetty vastaan.
Koska Leningradin edustaa ei saatu turvattua, vuonna 1941 kaupunki piiritettiin ja piiritystä kesti lähes kolme vuotta. Tämän aikana kuoli arvioiden mukaan 600 000-800 000 siviiliä.
Tärkeämpi näkökulma tähän on se, että jos suomalaiset olisivat halunneet, olisimme voineet täydentää Leningradin saartorenkaan täysin tiiviiksi. Se olisi johtanut joko kaupungin valloitukseen tai sitten vielä isompaan siviiliuhrien määrään. Mannerheim ei tätä kuitenkaan halunnut, koska tiesi, että ryssä ei antaisi sitä ikinä anteeksi.
Voisitko esimerkin vuoksi mainita pari, itselleni kun ei tule mieleen yhtään? Itse en loukkaannu, jos joku kutsuu minua ryssäksi.
No niin. Se on hyvä, sillä ryssä on minun mielestäni melko neutraali sana. Neutraalista sanasta voidaan johtaa sitten loukkaavia sanoja lisäämällä siihen määreitä. Esim. savolainen - saatanan savolainen - vitun kusipääsavolainen.
Millä tavalla näet minut uhrin roolissa?
...
Sen verran olen ehkä uhri, että minua kiusattiin koulussa venäläisen nimeni takia. Sen takia se ryssittely häiritsee. Lapset ovat julmia, ei sille voi mitään.
Noin. Siinähän se tulikin. Ja näyttää siltä, että olet ihan hyvin toipunut/toipumassa noista kiusaamisista, joten ilmeisesti et sitten olekaan asettautunut uhrin rooliin. Erittäin hyvä.
Toinen asia mikä häiritsee on se, että luokittelet minut johonkin kategoriaan yhden lyhyehkön tekstin perusteella, etkä vaivaudu edes perustelemaan väitettäsi.
Itse asiassa sinä luokittelit itse itsesi. Huomasitko? ("PS. Koska joku kuitenkin kysyy..."). Tässä tuli nyt vähän näitä perusteluja. Kelpaako.

Svaboda? :kippis1:
 
Venäjältä löytyy paljon syitä kritiikkiin ja on hyvä että nämä asiat myös tuodaan julki. Olisi myös hyvä pitää mielessä mitä kritisoidaan ja jättää turhanpäiväisen ryssittely ja yleistäminen pois. Se ei tuo mitään lisäarvoa keskusteluun eikä anna kovinkaan sivistynyttä kuvaa kirjoittajasta. Venäjän kansa ei ole syypäänä Venäjän hallituksen harjoittamaan mielivaltaan, vaan on ennemminkin uhri.

Sitten itse asiaan. Vuonna 1938 Neuvostoliitolla oli täysi syy epäillä, että Saksa aikoo laajeta itään, myös NL:n maaperälle. Oli myös hyvin todennäköistä että Saksa tulisi etenemään Suomen kautta. Tämän vuoksi NL halusi turvata Suomea lähimpänä olleen miljoonakaupungin Leningradin edustaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Talvisota#Talvisodan_tausta:
Sotilaallisen jännityksen kasvu Euroopassa johti jo keväällä 1938 Neuvostoliiton ja Suomen välisiin alueneuvotteluihin. Tuolloin Neuvostoliiton Helsingin-lähetystön virkailija Boris Jartsev ehdotti rajamuutoksia Karjalankannaksella. Suomen hallitus ei aluksi edes uskonut Jartsevin protokollan ohittaneen neuvottelutarjouksen vakavuuteen eikä, ymmärrettyään ehdotuksen olevan todellinen, suostunut aluevaihtoihin. Neuvostojohdon tunnustelut alueluovutuksista, lähinnä Suomenlahden saarista, jatkuivat tuloksettomina 4-11. maaliskuuta 1939.

Talvisodan etenemisen ja lopputuloksen kaikki varmasti tietävät. Koska Leningradin edustaa ei saatu turvattua, vuonna 1941 kaupunki piiritettiin ja piiritystä kesti lähes kolme vuotta. Tämän aikana kuoli arvioiden mukaan 600 000-800 000 siviiliä.

Toisen maailmansodan aikana Suomi antoi Saksan käyttää Suomen pohjoisosaa Neuvostoliittoon hyökkäämiseen ja sai Saksalta sotamineraaleja. Tästä huolimatta Suomen virallisen linjan mukaan Suomi ei ollut Saksan liittolainen vaan kävi erillissotaa Neuvostoliiton kanssa. Mielestäni tässä murtuu pohja Suomen julistamalta puoluettomuudelta. Siksi ei varmaan ole järkevää puhua siitä, että Neuvostoliitto ryöväsi Suomelta Karjalan. Sodan päättyessä hävinnyt osapuoli yleensä joutuu luovuttamaan alueitaan, eikä tässä ole mitään uutta.

Olisiko Suomi voinut pelata korttinsa paremmin ja välttää talvisodan? Paha sanoa. Onhan tietenkin mahdollista, että Suomi olisi suostunut alueenvaihdoksiin tai että Suomi olisi sopinut Neuvostoliiton kanssa siitä, että jos Saksa yrittää hyökätä Suomen ja Suomenlahden kautta, niin Suomi olisi voinut antaa NL:n joukkojen tulla auttamaan ja estämään etenemisen. Toisaalta mikä maa nyt haluaisi antaa kahden muun maan käydä sotaa omalla maaperällään...

PS. Koska joku kuitenkin kysyy minun suhdettani Venäjään/Neuvostoliittoon voin kertoa jo tässä vaiheessa, että isäni on venäläinen ja äidin puolelta isovanhempani olivat inkerinsuomalaisia. Heidät karkoitettiin Siperiaan toisen maailmansodan aikana. Ennen sitä he asuivat Keltossa Karjalankannaksella. 50-luvun alussa heidät siirrettiin asumaan Petroskoin lähelle. Heidän passissaan ei koskaan lukenut kansalaisuutta, vaan se kohta oli tyhjä.

Itse olen syntynyt Leningradissa ja asuin siellä kymmenen vuotta. Näihin aikoihin Neuvostoliitto hajosi ja vanhempani päättivät muuttaa Suomeen paluumuuttajastatuksella. Venäjää en suuremmin ihannoi, vaan ennemminkin säälin Venäjän kansaa, kun siellä ahneet ja röyhkeät menestyvät ja rehelliset paiskivat töitä niska limassa, elävät nälkäpalkalla ja juovat itsensä hengiltä.

Lyhyesti: toistat 60-lukulaista suomettumisen painottamaa historiankirjoitusta.

Suosittelen että luet Mannerheimin päiväkirjat, joissa Marski kertoo vieneensä suomen tykistön elokuussa -39 niin akuas rajalta, ettei niiden tulenkantama riittänyt rajalle asti. Hän pelkäsi venäläisten provokaatiota, joka sitten tapahtuikin Mainilan laukausten myötä. venäläiset ampuivat tykeillä omia sotilaitaan, väittivät niitä suomalaisten ampumiksi -mahdotonta kuten historia todistaa- ja aloittivat sodan suomea vastaan.

NL on aina halunnut laajeta maantieteellisesti.

Ei kannata selittää talvisotaa Leningradin turvallisuudella.

NL valloitti Puolan, Viron, Latvian, Liettuan; oliko nämäkin valloitukset selitettävissä leningradin turvallisuudella?

tarkoitus oli miehittää myös Suomi; sen jälkeen vuorossa olisivat olleet muut pohjoismaat.

Sama taktiikka on jatkunut sodan jälkeenkin: Tsekkoslovakia, Unkari,Afganistan...

Neuvostoliitto oli saksan kanssa syyllinen toiseen maailmansotaan. He jakoivat keskenään Euroopan sulle-mulle -mentaliteetilla.
 
Neuvostodiktatuuria kritisoitaessa kannattaa muistaa, että me suomalaiset itse veljeilimme toisen diktatuurivaltion, Natsi-Saksan, kanssa, kun omat voimat eivät riittäneet maan puolustukseen.

Joku voi tietysti sanoa, että "ei ollut muuta vaihtoehtoa" (samaa hoki moni natsisyytetty Nurnbergin oikeudenkäynnissä eikä se riittänyt puolustukseksi). Miten olisi käynyt, jos Natsi-Saksa, Suomen liittolainen, olisikin voittanut sodan? On onni, että niin ei käynyt. Suomen historia voisi nimittäin siinä tapauksessa olla aika häpeällistä luettavaa.

No, pääasia kai, että itsenäisyys on säilynyt, tapahtui se sitten natsien avustuksella tai ei.
 
Neuvostodiktatuuria kritisoitaessa kannattaa muistaa, että me suomalaiset itse veljeilimme toisen diktatuurivaltion, Natsi-Saksan, kanssa, kun omat voimat eivät riittäneet maan puolustukseen.

Joku voi tietysti sanoa, että "ei ollut muuta vaihtoehtoa" (samaa hoki moni natsisyytetty Nurnbergin oikeudenkäynnissä eikä se riittänyt puolustukseksi). Miten olisi käynyt, jos Natsi-Saksa, Suomen liittolainen, olisikin voittanut sodan? On onni, että niin ei käynyt. Suomen historia voisi nimittäin siinä tapauksessa olla aika häpeällistä luettavaa.

No, pääasia kai, että itsenäisyys on säilynyt, tapahtui se sitten natsien avustuksella tai ei.

Eikö sen niin mene että sodan voittaja kirjoittaa historian ?

Sen takia saksalaiset ovat saaneet elää jonkinlaisena Euroopan häpeäpilkkuna toisen maailmansodan jälkeen aina tähän päivään asti (he hävisivät..) Jos Saksa olisi voittanut (jonkin ihmeen kautta), se olisi luultavasti suurvaltio tänään ja hallitsisi puoli Eurooppaa. Ja silloin heidän puolellaan oleminen ei olisi millään lailla häpeällistä. Eiväthän britit häpeä olleensa USA:n puolella vaikka USA tappoi n. 200 000 japanilaista kertaheitolla atomipommilla sodan loppuvaiheilla..tietenkin hyvin perustein.

Njoo..hiukan aiheen vierestä.
 
Zarkus, mun mielestä tuo oli täyttä asiaa.

Anttipi, me veljeiltiin sakujen kanssa vasta sitten kun ei muuta mahdollisuutta ollut. Talvisodassa oltiin yksin, muiden maiden avut olivat muutama tuhat vapaaehtoista ja vähän rahaa. Talvisodan jälkeen Stalin kysyi Aatulta lupaa hyökätä kesällä Suomeen, jota ei onneksi saanut. Mun mielestä aika hyvät syyt veljeillä. Kukaan ei ennen sodan loppua tiennyt Hitlerin julmuuksista, ne eivät liity meihin mitenkään.

Edit: Niin ja tosiaan, jos Saksa olisi sodan voittanut, olisi meidänkin historia hieman kunniakkaampaa luettavaa. Nykypäivästä ei sitten tietäisi kukaan.
 
Eiväthän britit häpeä olleensa USA:n puolella vaikka USA tappoi n. 200 000 japanilaista kertaheitolla atomipommilla sodan loppuvaiheilla..tietenkin hyvin perustein.

Njoo..hiukan aiheen vierestä.

:offtopic: Atomipommeilla japsit saatiin antautumaan. Mikäli jenkit olisivat nousseet maihin pääsaarelle, olisi sota pitkittynyt ja uhreja olisi tullut molemmin puolin valtavasti. Japsit eivät nimittäin olleet kovin herkkiä antautumaan ja niitä kuolikin aikamoinen määrä jenkkien edetessä saari saarelta kohti pääsaarta. Niin ja jos jonkun pitäisi hävetä II maailmansotaa, niin se olisi nimenomaan japanilaisten.
 
Back
Ylös Bottom