Jos joku voisi....

Swordfish

Banned
Olen 14-vuotias poika, kohta 15v.
Oon lihonu tässä paljon ja läski peittää rintalihakset ja vatsalihakset sekä käsissäkin on ylimäärästä fättiä.
Oon lukenu nytten noita dieettaus juttuja ja oon valmis dieetin avulla saamaan entisen kehon takaisin.
Paino vaihtelee 75-78 väliltä aika paljon
Pituus; 176.5cm
Fättiä löytyy monta kiloa ja veikkaisin rasva prossaani joku 18+.. -_-

Elikkäs jos joku pystyis mulle jonkinnäkösen ruokavalion rakentaa mistä laihtuisin vaikka sen -0,5kg viikossa, tosin mitä enemmi sen parempi. Eli kun te ammattilaiset tiedätte näistä niin jos voisitte postata jonkulaisen ruokavalion niinku aamupala, välipala jne, niin olisin todella kiitollinen.

Nykyinen ruokavalio on ihan perseillään varmaankin, en kattele/laske kaloreita mitä syön ikinää.
Aamupala: kahvia, leipää + jotain mikä vaa maistuu, aamuisin ei suunilleen ikinä maistu kiinteä safka.
Koulu: Pääruokaa ja salaattia + näkkäri ja vesilasi.
Välipala: Yleensä kahvia + jotain mitä nyt sattuu olemaan kaapissa.
Lounas: Sitä mitä on eli kotiruokaa.
Iltapala: Ja taas sitä mitä sattuu olemaan.. :s

Ja oon huomannu et mul on aika useesti nälkä koko aja ja tiiän et se johtuu siitä, että vedän noita nopeita hiilareita paljon, jos sais jätettyy nuo vehnä tuotteet pois jotenki. :S Sit illalla yleensä syön aika paljo, mikä varmast kans lihottaa kun ei oo aamulla sitten nälkä. :(

Eli olen siis lukenut noita stickyjä, mutta oisin ylikiitollinen jos joku voisi kokemuksen perusteella pistää jonkulaisen hyväksi todetun ruokavalion tähän niin voisin sitä käyttää, että pääsen näistä extra kiloista eroon. Tarkoituksena on ekaks päästä fäteist eroo ja sitten alkaa kasvattaa taas lihaksia takasi :D Ikävä entistä kehoa :(

Niin ja tietenkin siinä sivussa myös aerobista harrastan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kun olet ton ikänen niin älä oikeesti ala laihduttamaan. Seuraavilla asioilla saat kyllä hyvän vartalon, mutta muista että se ei tapahdu viikossa.
-Syö terveellisesti ja USEIN. Koskaan ei pitäisi antaa nälän tulla. Silloin olet pitänyt liian suuren tauon syömisten välillä. Ja älä ihmeessä yritä kaikkea herkkua jne. pois jättää. Vähenää pikkaisen kerrallaan.
-Liiku tarpeeksi, etenkin juoksua ja tuollaista sinun iässäsi. Harrastatko sen 2-3kertaa ainakin viikossa aerobista...? Kannatan myös sitä että teet ohessa jotain perus lihaskunto treeniä oman kropan painolla.

Vähän huolettaa nuo "Sitä mitä sattuu oleen"... Onko ne omenaa, leippää, jugurttia, banaania jne. Vai sitten leivoksia, keksiä, muuta vastaavaa epäterveellistä.
Valitit myös tuota ettei aamuisin maistu kiinteä... Aikas outoa, tuo aamupalasi nyt yleensäkkin vaikuttaa aika pieneltä. Oletko harkinnut muuten kahvin juonnin vähentämistä, lopettamista, miksi oikeastaan edes juot sitä?
Paino ei sinulla muuten ole suuri... Itse olen puolitoista vuotta sinua vanhempi ja paino siinä 65kg ja 175cm. Tulee varmaan nousemaan vielä, kuten kuuluukin. Usko sitä peiliä, älä puntaria.

Mutta osaatko paremmin eritellä paljonko liikut viikossa. Ja nuo syömisesi näyttävät olevan aika vähän. Jos annoskokosi ovat samaa luokkaa kuin omani niin syön tuplasti tai enemmän tuon määrän.
Eli paras vinkki jos nyt painoa tahdot pudottaa niin kalorit kulutuksen mukaan ja sitten laihdut sillä liikunnalla.
2178kcal kulutuksesi... Siis ilman liikuntaa ja kun vielä kasvat muutenkin niin huoletta voit vetää tuon 2300 kcal ainakin...

Vaikee auttaa ruokapuolen suhteen ku melkeen kaikki ateriat on "mitä sattuu olemaan". Myöskään proteiinia en löytänyt tosta ruokalistasta suurennuslasillakaan, eli sitä lisää. Noi sun mitat ei todellakaan oo vielä niin ylipainosen mittoja että niillä kannattais laihduttaa, vaan se läski vaikutelma johtuu todennäköisesti lihaksen puutteesta. Ala käymään vaikka salilla (ohjelmia löytyy täältä aloittelijoiden osiosta, esim. aina takuuvarma StartingStrenght). Ruokaohjelma vois näyttää about tältä:

AAMUPALA:
2 palaa ruisleipää + päälliset oman maun mukaan
250 g raejuustoa / maitorahkaa
pari kananmunaa
pari lasia maitoa

LOUNAS:
kouluruokaan se on kai tyytyminen. juo edes maitoa veden sijaan niin saat edes jonkun verran protskua

VÄLIPALA:
hedelmä, 250g rahkaa

PÄIVÄLLINEN:
kotiruoka sisältäen lihaa/kanaa/kalaa sekä hitaita hiilareita (täysjyväriisi/-pasta)

ILTAPALA:
1 pala ruisleipää
250g rahkaa/raejuustoa
kananmunia

Syö joka aterialla ittes kylläseks. Se että tuntee nälkää ei tarkota sitä että läskit palaa eli aina jos hiukoo niin vaikka joku protskupitoinen välipala vaan naamariin. Olet kuitenkin vielä kasvuiässä. Varsinkin treenipäivinä on tärkeetä että syöt reilusti. Sanomattakin varmaan selvää että kaikki sokerit (limu, karkit jne.) ja muut paskat pois ruokavaliosta, jos niitä on siellä ennen ollut. Kyllä se keho siitä alkaa taas muotoa saamaan :thumbs:

Siis tarkotan mitä sattuu:lla, että esim keksiä, pullaa, makkaraa kaikkea paskaa mitä ei kuuluisi syödä! mutku meen aina ja otan ja sit senjälkee alkaa kaduttaa et miks söin. -.-
proteiineistä en tiedä paljo syön päivässä, mut varmaa joku 80-100g ehkä(?) ja kyllä mulla sitä läskiä on, kunnon fättiä mahan päällä ja käsissä on läskiä aika paljon ja myös reisissä on ylimääräistä.

Siis tarkotan mitä sattuu:lla, että esim keksiä, pullaa, makkaraa kaikkea paskaa mitä ei kuuluisi syödä! mutku meen aina ja otan ja sit senjälkee alkaa kaduttaa et miks söin. -.-
proteiineistä en tiedä paljo syön päivässä, mut varmaa joku 80-100g ehkä(?) ja kyllä mulla sitä läskiä on, kunnon fättiä mahan päällä ja käsissä on läskiä aika paljon ja myös reisissä on ylimääräistä.

Oon varmaan sun mielestä täti-ikäinen, mutta vastataanpa nyt kuitenkin. :) Täytät kohta vasta 15 vuotta, eli olet vielä kasvuiässä. Et ole ylipainoinen. Painosi mitä luultavimmin tasaantuu itsestään ajan kuluessa, jos nyt alat panostaa ns. kunnon ruoan syömiseen ja jätät epäterveelliset herkut vähemmälle. Harva lihoo mättämällä terveellistä sapuskaa: sullakin kompastuskivenä ovat ilmeisesti nuo epäterveelliset herkut. Muutama keksi päivittäin on vielä ihan ok, kokonainen paketillinen ei, sillä se paitsi tuo mahdollisia lisäkiloja, vie tilaa ravinteikkaammalta ruoalta. Mitään äärimmäisiä juttuja ei kannata kokeilla: ei tiukkoja dieettejä, kalorien laskemista, jonkin ruoka-aineen täydellistä kieltämistä. Niillä saa helposti niin nuori kuin vähän vanhempikin vain mielensä ja kroppansa sekaisin.

Mielestäni sun kannattaisi kuunnella kehoasi ja syödä kunnollinen aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Kehon kuuntelulla tarkoitan sitä, että syöt niin, ettei jää nälkä, muttei tule turhan täysikään olo. Hiilareita ei kannata pelätä, mutta valkoinen vilja kannattaa vaihtaa täysjyväiseen ja valkoinen riisi tummaan. Lämpimillä aterioilla et voi mennä kovin pahasti vikaan, jos syöt lautasmallin mukaan, eli kasaa lautaselle 1/4 perunaa/tummaa pastaa tai riisiä, 1/4 lihaa/kalaa/kanaa/proteiinipitoista kasvisruokaa ja noin puolet kasviksia. Salaattiin kannattaa lorauttaa öljyä. Aterian kyytipojaksi sitten lasi tai pari maitoa tai piimää ja tarvittaessa tummaa leipää margariinilla. Koska oot kasvavassa iässä, joudut varmaan syömään melkoisen kukkurallisia lautasia.

Aamupalaksi vaikkapa puuroa ja marjoja, leipää levitteen, leikkeleen ja/tai juuston kera; väli- ja iltapaloiksi marjoja/hedelmiä tms. JA maitorahkaa/raejuustoa/kourallinen pähkinöitä/muuta proteiinipitoista JA tarvittaessa taasen leipää kera levitteen ja leikkeleen ja/tai juuston.

Treenatessa kannattaa ennen kaikkea hakeutua sellaisen lajin pariin, joka tuottaa iloa. Kroppa muovautuu sit siinä samalla. Anna itsellesi aikaa, se palkitaan kyllä.

Kiitos paljon vastauksestas.
Mun pitää vielä saaha tää unirytmi paremmaks, käydä aikasemmi nukkumaan. Yleensä en aamuisin kerkee syödä mitään kun herään joskus 7:25 - 7:30 ja 7:40 pitää lähtee kouluun päin.

Oon kyl aatellu et ku mul ei tuo kiintee ruoka maita aamul nii paljoo ni jos ostais tollasen tehosekottimen ja pistäis sinne jotai kaurahiutaleita, marjoja, maitorahkaa, vettä ja hieman heraproteiiniä.

Kiitos paljon vastauksestas.
Mun pitää vielä saaha tää unirytmi paremmaks, käydä aikasemmi nukkumaan. Yleensä en aamuisin kerkee syödä mitään kun herään joskus 7:25 - 7:30 ja 7:40 pitää lähtee kouluun päin.

Oon kyl aatellu et ku mul ei tuo kiintee ruoka maita aamul nii paljoo ni jos ostais tollasen tehosekottimen ja pistäis sinne jotai kaurahiutaleita, marjoja, maitorahkaa, vettä ja hieman heraproteiiniä.

Laitat kellon puoli tuntia aiksaisemmin soimaan ja nouset ylös, ei ole mitään rakettitiedettä. Alat pikkuhiljaa totuttelemaan aamupalaan, niin se alkaa maistua.

Laitat kellon puoli tuntia aiksaisemmin soimaan ja nouset ylös, ei ole mitään rakettitiedettä. Alat pikkuhiljaa totuttelemaan aamupalaan, niin se alkaa maistua.
Itselläni oli aikoinaan herätys 02.00 yöllä enkä muka millään kerennyt aamupalaa syödä. Opettelin sitten kuitenkin ja latasin illalla kaurahiutaleet kuppiin, niin yöllä töihin lähtiissä ei tarvinut kuin lasillinen maitoa heittää kuppiin ja puuro mikroon.SIllä välin kamppeet niskaan ja hyvin kerkesi syödä. Aamupalaan kun totuttelee niin ainakin minulla nykyään mahdoton olla ilman

Jos ei kiintee ruoka maita ni turha vaikka sitä ruisleipää on mutustella monta minuuttia, pistä esimerkiksi 250g maitorahka+ banaani tai 2 ja vähän maitoa tehosekottimeen, sekoita ja juo, siitä tulee aika hyvin täyteen. Heraproteiini ei ole aivan välttämätön ellei sitä ole varastossa tyhjänpanttina.

Ja koska olet tuossa iässä niin ei kyllä kannata alkaa laihduttamaan niinkuin joku ylempänä sanoi. Syöt vain terveellistä ruokaa sen sopivan määrän, vähän kattelet montako kaloria on ruuassa jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom