Mihin laitat rajan kritiikissä? 50 tuhanteen viestiin? 100 tuhanteen? Rikollisiin väitteisiin? Mihin? Miksi se joka ikinen kerta on niin, että kritiikin kohde ei kestä sitä ja tätä? Oletko koskaan miettinyt. että se voisi olla toisinpäin, se kritiikin jakaja ei kestä kohdettaan?
Jos luit edellisen viestini ajatukselle, niin sanoin myös näin : palautteen voi myös antaa asiallisesti. Sillä tarkoitan nimenomaan sitä ettei mennä asiattomuuksiin, väitetä jotain mikä ei ole totta tai mennä turhaa henkilökohtaisuuksiin. Sekin voi toki olla, että kritiikin jakajat eivät kestä kohdettaan. Mutta väitätkö että kaikki kritiikki on aina turhaa ja kritisointi johtuu vain siittä, että ei kestä kritiikin kohdetta? Minä en usko. Minä myös kirtisoin, mutta otan myös kritiikkiä vastaan. Niin elämässä tai vaikkapa työelämässä. Itse koen että kritiikin kautta kehittyy parhaiten. Ei pelkästään kehumalla kehity. Et sinäkään.
On jotenkin kummallista kuvitella, että aina pitäisi vain saada kehuja ja kaikkien pitäisi taputtaa sinua olalle. Ei se oikeassa elämässäkään mene sillä tavalla ja eikä se mene niin missään muuallakaan keskustelupalstalla. Miksi sen pitäisi edes mennä sillä tavalla? Mitä hyötyä on pitää keskustelupalstaa, jos kaikkien pitäisi olla jokaisesta asiasta samaa mieltä tai ettei asiallista kritiikkiä saa antaa? Edelleenkin : jos haluat julkisuutta, seuraajia ja jonkunlaisen maineen, niin on aika lapsenuskoista ajatella kaikkien pitävän sinusta. Minun mielestäni asioihin pitää aina suhtautua järkevällä kriittisyydellä.
Miksi kriittisyys ja palautteen antaminen sitten tekee jostakin ihmisestä "vihaajan"? Tai joskus kuulee puolustuksena "tämä kirjoittaja on vain kateellinen". Ei varmasti kaikki kritisoijat tai palautteen antajat ole kateellisia toisen elämästä tai menestyksestä. Niillä keskustelupalstoilla missä minä kirjoittelen, niin kritiikkiä annetaan paljon enemmän kuin täällä. Erinlaiset mielipiteet herättää keskustelua ja se on minun mielestäni erittäin hienoa asia. Edelleenkin : voit hyvin tehdä sellaisen keskustelupalstan jossa kaikki on samaa mieltä, sensuroida viestit ja julkaista vain positiiviset viestit. Sinulla on siihen oikeus.
Mitä sanoit minun viestihistoriastani, niin voi hyvin olla että olen kriittisesti vastannut muutamaan ketjuun. Se ei kuitenkaan minusta tee negatiivista ihmistä tai vihaajaa ketään kohtaan. Ja jos en kestäisi esim. sinun kritiikkiä, niin en tällä hetkellä vastaisi sinun viestiisi. Sinulla on täysi oikeus omaan mielipiteesi minusta tai kenestä tahansa. Ei se minulta vie yöunia tai en ala lainaaman jokaista viestiäsi tästä lähtien. Osasta asioista saatan olla sinun kanssa samaa mieltä ja osasta en. Niin se vain menee.
Eli asiallinen kritiikki on minun mielestäni aina tervetullutta. On täysin eriasia keksiä toisesta ihmisestä valheellisia väittämiä kuin kritisoida asiaa minkä toinen ihminen on tehnyt. Ja edelleen : kritiikin voi antaa asiallisesti ja rakentavasti. Mutta tämä minun osaltani tässä. Saat olla vapaasti minun kanssani erimieltä ja se ei minua haittaa. Varmasti moni muukin on minun kanssani erimieltä tästä asiata ja hyvä niin.
Viimeksi muokattu: