Jokelan koulussa Tuusulassa ammuttu

Olin päivän sillai töissä, ettei päässy paljon uutisia kuunteleen. Oli aika järkytys kuulla uhriluku 8.

Kynttilä palaa tuossa edessäni.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tätä olikin odottanut.....nyt se siis on tapahtunut suomen ensinmäinen ja toivottavasti ainoa koulumurha.Suomikaan ei enää näköjään ole mikään lintukoto josta sain jo viitteitä myyrmäen pommi jupakan yhteydessä :david:

Valitettavasti ei ollu ensimmäinen(rauma, vuonna 1989) eikä varmaan viimenenkään... joku taliaivo voi ottaa tuosta mallia...

Ihan asiaa puhut. Nietsche esimerkiksi voi saada emotionaalisesti ja henkisesti epävakaan henkilön täysin sekaisin, ja yleensä hiukan oudohkot ihmiset näiden henkilöiden tuotoksia lukevat ja tulkitsevat. Imo filosofia pitäisi olla harrastus, ei oppiaine kouluissa. Mielummin sitten humanismia.

Just niin. Ammutaan vielä filosofian opiskelijat julkisesti ja kielletään ajattelu ihan yleisellä tasolla. Tuo Hitleriä mukaileva tulkintamalli Nietschestä on vain yksi -ja aika väärä- tapa lukea Nietscheä. Mutta ihan kiva että tiedätte asiasta noin paljon. Ehkä voisitte valaista tyhmiä lisää? Oletteko muuten ihan oikeasti koskaan lukeneet N.:n teoksia? Iloinen Tiede tai Näin Puhui Zarathustra, anyone?

Mä en viitsi enää palata aiheeseen, tuo on jo niin naurettavaa sontaa.

Nimim. Neljättä vuotta yliopistossa filosofiaa lukeva :jahas:

HS:n puolella on tekstejä, joissa puhutaan, että Auvisella olisi ollut SSRI-lääkitys, jonka vaikutusta ihmisen aivotoiminnalle ei täysin tunneta. Tiedä sitten.

Kuulostaa ainakin paljon uskottavammaltaa kuin keittiöpsykologia Nietschen vaikutuksesta herkälle mielelle. Joopa joo.

Ampujan äidin kotisivut http://www.mikaelavuorio.fi/
kyseiseltä sivulta löytyy linkki myös isän esittelysivulle.
Melkoisesti on pojan näkemykset poikenneet äitinsä vastaavista.

Tuota hitleriä mukailevaa tulkintamallia lukiossa opetetaan. Harvempi siellä viitsii alkaa sen syvällisemmin lukemaan, ja perustasolla kun ollaan (siis filosofisen ajattelun tasolla) niin tuskin edes kovin laajasti pystyy noita prosessoimaankaan vaikka lukisikin. Oikeat opiskelijat on sitten asia erikseen.

Ihan asiaa puhut. Nietsche esimerkiksi voi saada emotionaalisesti ja henkisesti epävakaan henkilön täysin sekaisin, ja yleensä hiukan oudohkot ihmiset näiden henkilöiden tuotoksia lukevat ja tulkitsevat. Imo filosofia pitäisi olla harrastus, ei oppiaine kouluissa. Mielummin sitten humanismia.

No nyt se sitten alkoi. Alkujärkytyksen jälkeen ryhdytään pohtimaan mitä tulisi kieltää, jotta vastaavilta vältyttäisiin.
Ihan vakavia ehdotuksia joita olen tähänmennessä kuullut tämän asian saralta: ateismin kieltäminen, evoluutio-opetuksen kieltäminen, koulujen limu- ja välipala-automaattien kieltäminen, käsiaseiden kieltäminen, netin yhteisöpalvelujen kieltäminen ja nyt filosofian kieltäminen oppiaineena.
Hienoa. Eiköhän näillä ja parilla muulla kiellolla maailma taas pelastu.

Tuota hitleriä mukailevaa tulkintamallia lukiossa opetetaan. Harvempi siellä viitsii alkaa sen syvällisemmin lukemaan, ja perustasolla kun ollaan (siis filosofisen ajattelun tasolla) niin tuskin edes kovin laajasti pystyy noita prosessoimaankaan vaikka lukisikin. Oikeat opiskelijat on sitten asia erikseen.

Missäs lukiossa niin opetetaan? Tiesin kyllä, että monessa paikassa on filosofianopetus perseellään, mutta huh. Itse olen lukiotasolla käynyt Nietzscheä sekä filosofiassa että et:ssä ja molemmissa oli kyllä hieman pätevämpi opettaja.

Wikipedian mukaan on vielä säilössä:

Nykyään

Rikoslehti Alibin marraskuun 2006 numerossa julkaistiin toimittaja Mika Lahtosen tekemä haastattelu Murasen kanssa, jossa Muranen kertoi muun muassa tulevaisuudensuunnitelmistaan.[8] Muranen istuu nykyään tuomiotaan Laukaan avolaitoksessa. Murasella on tytär.

Muranen on anonut armahdusta presidentiltä, mutta anomus hylättiin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mika_Muranen

Heh ei se Muranen sitten varmaan hirveästi ole baareissa luuhannut. Saako tuolta avolaitoksesta lomaa?

Oikeasti myös tollaset teot jossa tulee sivullisia uhreja ei johda mihinkään vallankumoukseen ja muuhun shittiin. Ihminen hulluna luulee olevansa joku supermies ja teot muka vaikuttaa positiivisesti johonkin kapitalismin kukistamiseen, vai mikä tässä nyt oli poliittinen motiivi. Tollaset teot tuo vaan surua ja jatkossa turvallisuuteen panostetaan paremmin. Yksi masentunut reppana ihminen ei edelläänkään tee mitään mullistavaa historiaan vaikka ampuisi presidentin. Tulee uusi presidentti tilalle ja homma jatkuu samaa rataa, so simple.

Ihmisten pitäisi jatkossa toimia ryhminä ja toivon että individualismin paska unohdetaan vielä joskus länsimaissa. Ihminen on laumaeläin ei mikään hiton yksin toimija.

Just niin. Ammutaan vielä filosofian opiskelijat julkisesti ja kielletään ajattelu ihan yleisellä tasolla. Tuo Hitleriä mukaileva tulkintamalli Nietschestä on vain yksi -ja aika väärä- tapa lukea Nietscheä. Mutta ihan kiva että tiedätte asiasta noin paljon. Ehkä voisitte valaista tyhmiä lisää? Oletteko muuten ihan oikeasti koskaan lukeneet N.:n teoksia? Iloinen Tiede tai Näin Puhui Zarathustra, anyone?

Tuskinpa on tullut puhujan luettua kun ei osaa edes kirjoittaa Nietzscheä oikein. Se että vedotaan jonkun ajatuksiin on aivan yhtä tyhmää kuin se että media koittaa vedota internetin turmelevaan vaikutuksiin. Kuitenkin sen kysymyksen pitäisi olla ehkä, että mikä meni vikaan niin ettei kukaan sosiaalisesta piiristä ymmärtänyt että jokin on oikeasti vialla. Nimimerkillä filosofian opiskelija myös.

Keskitytään nyt mieluummin suremiseen kuin siihen iänikuiseen syyttelyyn. Mikä tragedia osallisille.. Huh.

Edit: viittasin siis shiban quottamaan postiin

joku taliaivo voi ottaa tuosta mallia...

Niimpä. Toivottavasti kukaan kotimasis/toisinajattelija/itseäänseksuaalisestihyväksikäyttäjä ei saa tästä tapauksesta mitään suuria kiksiä, jonka johdosta lähtisi sitten itsekkin paukuttelemaan omaan tai vaikkapa naapurin kouluun tai työpaikkaan.

Nyt on menny aseenkantolupa pikkuisen väärälle henkilölle. Tekstiteeveellä taisi lukea että ko. tapaus olis saanu luvan moiseen aseeseen vain pari viikkoa sitten (19.10 2007 taisi olla oikea päivä). MITÄ VITTUA???? Ilmeisesti odottanut aseen kantolupaa tippa housuissa että pääsee toteuttamaan itseään omenaan (video pari sivua taaksepäin)..........ja kanssatovereihinsa.

En ole paras sanomaan, mutta ei nyt ihan keskivertonormaaleilta vaikuta. Ainakaan tuo mutsi lukemani perusteella. En yhtään ihmettele vaikka kundilla olisi ollut lanttu pimeänä kunnolla, mutta sitä on vaan pitänyt ymmärtää. Rauhaa ja rakkautta. :kukkahattu: Arvuuttelu ja jälkiviisaus ei paljoa anna, mutta kyllä tuossa ikävässä tapahtumassa on kasvatuksellakin joku osuus. Olipas provosoivasti kirjoitettu. Huolestettuvaa jos pitää paikkansa että on popsinut mielialalääkkeitä, ja sitten myönnetään aseenkantolupa.

No nyt se sitten alkoi. Alkujärkytyksen jälkeen ryhdytään pohtimaan mitä tulisi kieltää, jotta vastaavilta vältyttäisiin.
Ihan vakavia ehdotuksia joita olen tähänmennessä kuullut tämän asian saralta: ateismin kieltäminen, evoluutio-opetuksen kieltäminen, koulujen limu- ja välipala-automaattien kieltäminen, käsiaseiden kieltäminen, netin yhteisöpalvelujen kieltäminen ja nyt filosofian kieltäminen oppiaineena.

Kuullostaa ihan islamilta. Mut hei, huoli pois sillä sehän onkin jo hallitusohjelmassa ;)

Mutta vakavasti. Eiköhän vastaavia taragedioita torjuttaisi tehokkaimmin satsaamalla mielenterveyspalveluiden parantamiseen ja pienennettäisiin koulujen luokkakokoja palkkaamalla lisää opettajia jotta opettajat oppisivat tuntemaan oppilaansa paremmin.

Mutta nämä parannukset vaatisivat rahaa - vaikeita poliittisia päätöksiä - joten luultavasti turvaudutaan taas pseudoratkaisuihin eli lisätään rajoituksia ja kieltoja. Eikä mikään muutu.

Äidin suosikkilinkeistä löytyy näköjään Pentti Linkola, luonnonvalinnan puolestapuhujia.

En oikein edes ymmärrä miksi tämä uutinen järkytti niin paljon. Tietysti tuntuu kamalalta uhrien ja omaistensa puolesta. En tiedä järkyttikö silti eniten oma reaktioni uutiseen siitä, että tekijä on hengissä ja kriittisessä tilassa. Jostain syystä ensimmäinen ajatus oli toivomus siitä, että tekijä ei kuole vielä, vaan on toivottavasti jollain tasolla tajuissaan ja kärsii mahdollisimman paljon. Kärsi!

Toivottavasti kaikki samansuuntaisesti ajattelevat nuoret ihmiset oppivat tästä sen, että tuollaisen tekijää pidetään yleisesti mielisairaana, sulkeutuneena reppanana joka hakee ratkaisua koulukiusaamiseen. Pelottaa vaan se vaihtoehto, että tässä nähdään mahdollisuus lähteä rytinällä ja päätyä historiankirjoihin.

En tiedä. En pidä siitä miksi maailma on muuttumassa. Osanottoni uhrien läheisille.

:offtopic:

Eikös se ole Nietzsche (näin puhui pilkunnussija).. Ja olen lukenut lyhennelmät kirjoista "Näin puhui Zarahustra" ja "Ecce Homo", vaikken filosofiaa opiskelekaan. Mullakin pisti silmään, kun luin miten Nietzscheä tulkitaan (jälleen kerran) "Hitleriä mukailevan tutkintamallin" mukaan, kuten sanoit. Nietzschen konsepti "übermensch" tais ilmaantua jossain muodossa myös tän Jokelan ammuskelijan teksteissä, vaikkakin täysin väärin ymmärrettynä.

edit. Tosi hiiiidas, Dharmi ehtikin kommentoida jo tossa vähän ylempänä.

Kylähullut laulaa:
"Rättipäille lisää reittä ja rintaa ja joka tuutista paljasta pintaa,
päästäkää ne reppanat ees kerran hameen alle ettei tarttis sotaa julistaa koko maailmalle."

Kylläpäs sopiikin sanotukset hyvin tähän meidän tämän päivän itsemurhapommittajamarttyyriin.

Missäs lukiossa niin opetetaan? Tiesin kyllä, että monessa paikassa on filosofianopetus perseellään, mutta huh. Itse olen lukiotasolla käynyt Nietzscheä sekä filosofiassa että et:ssä ja molemmissa oli kyllä hieman pätevämpi opettaja.
Voi olla myös opiskelijassa itsessäänkin vikaa. Itse ainakin olen niin suoraviivainen ihminen ja varsinkin noihin aikoihin olin, joten tämä käsitys minulle jäi. Minä siis EN ole filosofian opiskelija enkä koskaan voisi sellaiseen orientoituakaan.

Ne sanovat että maailmanloppu on tulossa, mä sanon että se on ollu jo jonkin aikaa menossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom