Jojo / yo-yo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tauros
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jojo on vähän niinkuin pandemia, että se tulee muutaman vuoden välein muotiin. Sitä mä en ikinä ymmärtänyt, minkä takia opettajat vihasi jojoja.

Haha, totta. Ala-asteella joku pro kävi esittämässä jojo-temppuja. Seuraavana päivänä saatana jokaisella oli jojo kädessä. Sitten kaikki jojot bannittiin lopulta. :D Veikkaisin, että R-Kioskilta saattaisi löytyä jojoja tänäkin päivänä - tai sitten ei...

Mä muistan, et jossain vaiheessa noita Cokis-, Sprite- ja Fanta-jojoja hankittiin sillä lailla, että Sprite tms.-pullon kaulan pikkuetiketin takaa sai jonkun numeron. Sitten piti soittaa johonkin puhelinnumeroon, jonne piti antaa se numero, ja sieltä sitten joko lykästi tai ei. Sieltä taisi saada myös niitä haluttuja kultaisia Cokis-jojoja. Mulla oli kaks, mut mun serkkupojalla ei ollu yhtään, ja vähäkö se oli kateellinen! :D

Vuosihan oli jotain 1991-1992, kait. Mummolassa oltiin koulun jälkeen hoidossa, sieltä soiteltiin siihen numeroon. Ja sen etiketin numeron sai urkittua pullon ulkopuoleltakin ottamatta etikettiä irti, me käytiin kaupassa kallistelemassa limpparipulloja ja utsimassa niitä numeroita! :)

Vuosihan oli jotain 1991-1992, kait. Mummolassa oltiin koulun jälkeen hoidossa, sieltä soiteltiin siihen numeroon. Ja sen etiketin numeron sai urkittua pullon ulkopuoleltakin ottamatta etikettiä irti, me käytiin kaupassa kallistelemassa limpparipulloja ja utsimassa niitä numeroita! :)

Tuli tosta pullojen kallistelusta mieleen sprite pullot joissa korkin sisäpuolella luki että tuliko voitto. Tuon pystyi pulloa kallistelemalla näkemään, kun, ei voittoa oli muistaakseni kahdella rivillä ja voitto oli yhdellä rivillä (tai joku tälläinen että helposti näki). Voitolla sai uuden pullon spritea. Näitä poikien kanssa haettiin kaupoista urakalla kierettiin kaikki kylän kaupat ja ostettiin voittopullot ja ärrältä hakeen uudet spritet. :D Tämä taisi olla vuonna 1999 tai 1998.

edit. Mitkähän helkatin avaruusteknologialaakerit noilla on noissa vehkeissä noilla proilla? Vuosia sitten jo asiaa ihmettelin, mutten sitten ottanut asiakseni tutkia asiaa.

Kuulalaakeri on ihan arkipäivää moderneissa jojoissa. Ne itseasiassa ovat ehkä suurin syy sille, että jojo on viimeisen vuosikymmenen aikana kehittynyt enemmän kuin koko aikaisemman historiansa aikana. Aloittelijakin hyötyy runsaasti pidemmistä pyörimisajoista.

YoTechin jojot kannattaa kiertää kaukaa. Niillä ei tule kuin suru puseroon. Sen sijaan kannattaa harkita vaikkapa YoyoJamin Lyn Furya tai YoyoFactoryn Velocityä. Molemmissa on mahdollista säätää sitä kuinka herkästi jojo palaa takaisin käteen. Yleensä aloitteleva tykkää siitä että jojon saa takaisin käteen nykäisemällä, mutta vähääkään edistyneelle bind-tekniikkaa vaativa jojo on paljon mukavampi käyttää. Kummassakin mainitsemistani jojoista voi nopeasti vaihtaa ääripäästä toiseen ja jojo tavallaan sitten kehittyy harrastajan tarpeiden mukaan. Ja tietysti narua on hyvä olla riittämiin.

Janne Laakso
SJY

Mulla oli kanssa pienenä ProYo, violetin/läpinäkyvän värisenä. Osasin ehkä kaks temppua, kun ysärin alkupäässä syntyneenä sitä ikää ei sillon ollu ihan hirveesti :D

Mikä on bind-tekniikka?

Oma pieni heräteostos sai näköjään aikaan kunnon keskustelua täällä :D Huomenna pitäis olla uusi jojo sitten postissa + jotain naruja ja muuta tilpehööriä.

Jos joskus koittaisin noita alotusvideon trikkejä niin veikkaan että pari ekaa kertaa toi jojo tulis vitun lujaa päähän ja loppujenlopuks kuristuisin tohon naruun.

Mulla on kotona legendaarinen fanta-jojo. Joskus kakarana osallistuin jojo-kisoihin jossain kaupassa ja tulin toiseksi, voitin ihan vitusti kokista ja semmosen kultaisen jojon jota ei joka jannulla ollut. Piru kun sitä ei löydy mistään enää... :(

Pitää ottaa jojo joka paikkaan messiin, tota luppoaikaa on kuvauksissa yleensä kun venaa jotain, niin silloin jojo heilumaan.

Haluun kyl oikeesti nähdä joskus tulevaisuudessa susta jonkun lehden haastattelun missä ne alottaa "letkeä jojo mies kuvaaja mike siren". Ja sitten tietenkin kuva missä venaat yksin valot valmiina asetettuna ja leikit jojolla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom