BB Johannes Loima

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Snake
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä tulee tuomarointiin, niin se voi muuttua mielettömästi. Anna Virmajoki Euroopan kisassa tais olla melkein viimeinen ja viikkoa myöhemmin voittaa Suomessa. Toki eri lineup, mutta oli siellä samojakin tyttöjä. Ei se tuomaroinnin paskuutta ole, vaan tuomareiden subjektiivista arvostelua.
Jos en väärin muista niin Ovaskainen voitti suomessa Overallin ja viikonpäästä oli jossain pm skabassa lähes viimeinen.

Ja se oli siitä älyttömästä luulosta, että Mikolla olis synaa olkapäissä.
Joo, näin taisi olla. Eikös tämän vuoden alle 90kg sarjassa ollut yhdellä ukolla selkeesti ylimääräistä tavaraa olkapäissä. En muista kilpailijan nimeä mutta oli ihan sikakovassa kunnossa ja pilasi öljyillä koko homman. Pudotettiin kauas kärjestä.

Pakkiksella monella ei ole riittävän pitkää historianpohjaa ja laajaa ajatusta kehorakennuksen tuomaroinnista, sekä kisojen kehityksestä. SKL:n tuomarointi ei ollut mitenkään "perseestä" - en nyt tässä ota kantaa että mitkä olis pitäneet olla tarkat järjestykset kisojen kussakin sarjassa, koska hajontaa oli paljon, etenkin ysikympissä. Koska mulla ei myöskään ole kovin paljoa kuvamateriaalia käytettävissäni tuolta Lontoosta (SKL:n kisat seurasin paikan päältä), niin tämä analyysi mene osittain oletuksilla (Jerry tosin näytti olleen Lontoossa Suomen kisoja kireämmässä kunnossa).

Osa täällä kommentoineista tajusikin jo, että kisasijoitukset eivät mene pelkästään tuomarilinjan mukaan, vaan sen mukaan millainen lineup kisoissa on. Kulttuuritalolla Jerry oli sarjansa isoin kisaaja, ainoa jolla ammattilaistason lihasmassa. Sen lisäksi oli sarjansa kireimpiä kisaajia, tosin ei aivan niin kuivankireä, mitä parhammillaan ollut . Toisaalta Jerryn fysiikka on vähän rosoinen (hyvällä tavalla) eikä ehkä ns "klassinen fysiikka". Vatsa myös hivenen pömpötti Kultsalla etenkin siirtymisissä. Silti aivan älyttämän kova kisaaja. Muut kisaajat olivat siellä ysikypissä enempi tai vähempi "classic physique-kokoisia". En osaa sanoa tarkkaan, mutta saattoi tuo vaikuttaa siltä että Suomessa tavallaan Jerry joutui ikään kuin "väärään sarjaan".

Lontoossa sen sijaan muutkin kärkimiehet oli kehonrakennusmassoissa, ja kivilihaa oli paljon. Johannes taas oli siihen sarjaan 10-15kg liian pieni + kun kunto ei ollut riittävän kireä , siksi tukkaan tuli rajusti. Klassisen fysiikan kisoissa Johannes varmasti himpan kireämpänä menestyisi hyvin kovissakin karkeloissa. Kehonrakennuksessa kisatessaan hänen taas pitäisi siirtyä sarjaa tai paria ylemmäs, ja saavuttaa silti timmin kireä kunto. Hiukan tuosta Loiman omasta kisa-analyysistä paistoi kokemattomuus juurkin siinä, että ei nähty sitä tosiasiaa että sarja oli vain väärä, ja kunto ei ollut riittävän kova. Huono Johannes ei missään tapauksessa ole.

P.S. SKL:n pitäsi ehdottomasti järjestää Classic Physique-sarja, koska siihen sopivia kehonraentajia suomessa on nyt paljon. Samoin pitäisi ottaa käyttöön myös -100kg sarja, jotta ysikympistä muutama isompi putkahtaisi siihen kisaamaan. Luulen, että kisaajanmäärät eivät ainakaan vähene, joten sajoja saisi olla pari lisää!

Classic fysiikan tuomisesta itse olen keskustellut liiton edustajan kanssa ja se olisi kova juttu, mutta vähän heikosti sitten kuitenkin toimisi. Esim ammattilaisista Bumsteadin ja Winklaarin ero on järkyttävä kun taas Suomessa aika moni bodari mahtuisi pikkuisella kiristämisellä classicciin. Se sarja söisi väistämättä kehonrakennuksesta kisaajia ja saisi aikaan myös ilmiön, jossa vajaakuntoisia olisi enemmän sitten bodauksessa. Se pitäisi sitten lukita ja pitää aivan eri aikaan ne kisat, esim keväällä. Eli silloin ei annettaisi mahdollisuutta edes kisata bodauksessa jos paino lorahtaa yli.

Classic fysiikan tuomisesta itse olen keskustellut liiton edustajan kanssa ja se olisi kova juttu, mutta vähän heikosti sitten kuitenkin toimisi. Esim ammattilaisista Bumsteadin ja Winklaarin ero on järkyttävä kun taas Suomessa aika moni bodari mahtuisi pikkuisella kiristämisellä classicciin. Se sarja söisi väistämättä kehonrakennuksesta kisaajia ja saisi aikaan myös ilmiön, jossa vajaakuntoisia olisi enemmän sitten bodauksessa. Se pitäisi sitten lukita ja pitää aivan eri aikaan ne kisat, esim keväällä. Eli silloin ei annettaisi mahdollisuutta edes kisata bodauksessa jos paino lorahtaa yli.
Itse olen eri mieltä. Tuolla oli nyt 25-30 jamppaa ysikympissä lavalla, joista karkeasti vajaan puolet voisi mennä heti CP:hen kisaamaan (huom rajat voi olla pikkusen tiukemmat mitä ammattilaiskisoissa NPC:ssä). Miksei tosiaan voisi kisata molemmissa, jos kisat järkättäisiin parin viikon viiveellä tai CP vaikka keväällä. Nyt esim Loima, ja etenkin Nimi sekä vaikka Kaivolaisen Juuso näytti enempi sellaiselta 80-luvun tyylikkäältä veistokselta, mutta rehdisti sitä lihasta ei vain mun makuun ole kunnon kehonrakennuslavoille. Ainakaan vielä. Voisi sitten joko vetää kireäksi ja pysytellä CP:ssä, jos taas pattia tulee paljon lisää, niin yleiseen sarjaan vain (jossa voisi olla 100kg:n sarja ihan hyvin mikäli muutama kisaaja tulee lisää). Tuo em kolmikko on niin komiaa fysiikkaa, että kuola vain valuu:kuola:, eikä välttis tartte sit lähteä sitä 5-10kg lisämassaa hakemaan, toki senkin saa ottaa :)

Bumstead esim on voittanu pro korttinsa Canadian Nationalseista, kun voitti raskaasarjan. Suomessa en todellakaan nää Classic Physiqueta järkevänä tuua SM kisoihin, koska se mahdollisesti laskisi molempien sarjojen tasoa. Mutta tämä on vaan mun näkemys asiasta.

Olen sanonut tämän pari kertaa aikaisemminkin, mutta en tule koskaan kilpailemaan Classic physiquessa.

Minun pituudella CP painoraja amatööripuolella on 85kg. Tänä vuonna siihen olisi toki saanut vedätettyä, mutta entäs sitten vuoden, kahden, kolmen päästä?

Mulla on tavoitteena kehittää lihasmassa jatkuvasti sen 3-5 kiloa vuoteen. Siitä voi sitten laskea kauanko olisi järkevää kisata CP:ssä. Muutenkaa se ei sarjana kiinnosta meikäläistä pätkääkään.

Sitä porukka ei näytä ymmärtävän, että tässä on matka vasta ihan alussa kehonrakennuksen suhteen. Sitä lihaa tulee vielä. Kärsivällisyyttä.

PS. Mitä tulee tuohon amateur olympiaan, se oli multa täydellinen epäonnistuminen. En ollu lähelläkään omaa tasoani. Paino lavalla oli -3 kg sm kisoista ja todella kasassa. Lisäksi esiintyminen meni omaan parhaaseen tasoon nähden heikosti.
Tästä sitä on hyvä parantaa :) Stay positive!

Pakkiksella monella ei ole riittävän pitkää historianpohjaa ja laajaa ajatusta kehorakennuksen tuomaroinnista, sekä kisojen kehityksestä. SKL:n tuomarointi ei ollut mitenkään "perseestä" - en nyt tässä ota kantaa että mitkä olis pitäneet olla tarkat järjestykset kisojen kussakin sarjassa, koska hajontaa oli paljon, etenkin ysikympissä. Koska mulla ei myöskään ole kovin paljoa kuvamateriaalia käytettävissäni tuolta Lontoosta (SKL:n kisat seurasin paikan päältä), niin tämä analyysi mene osittain oletuksilla (Jerry tosin näytti olleen Lontoossa Suomen kisoja kireämmässä kunnossa).

Osa täällä kommentoineista tajusikin jo, että kisasijoitukset eivät mene pelkästään tuomarilinjan mukaan, vaan sen mukaan millainen lineup kisoissa on. Kulttuuritalolla Jerry oli sarjansa isoin kisaaja, ainoa jolla ammattilaistason lihasmassa. Sen lisäksi oli sarjansa kireimpiä kisaajia, tosin ei aivan niin kuivankireä, mitä parhammillaan ollut . Toisaalta Jerryn fysiikka on vähän rosoinen (hyvällä tavalla) eikä ehkä ns "klassinen fysiikka". Vatsa myös hivenen pömpötti Kultsalla etenkin siirtymisissä. Silti aivan älyttämän kova kisaaja. Muut kisaajat olivat siellä ysikypissä enempi tai vähempi "classic physique-kokoisia". En osaa sanoa tarkkaan, mutta saattoi tuo vaikuttaa siltä että Suomessa tavallaan Jerry joutui ikään kuin "väärään sarjaan".

Lontoossa sen sijaan muutkin kärkimiehet oli kehonrakennusmassoissa, ja kivilihaa oli paljon. Johannes taas oli siihen sarjaan 10-15kg liian pieni + kun kunto ei ollut riittävän kireä , siksi tukkaan tuli rajusti. Klassisen fysiikan kisoissa Johannes varmasti himpan kireämpänä menestyisi hyvin kovissakin karkeloissa. Kehonrakennuksessa kisatessaan hänen taas pitäisi siirtyä sarjaa tai paria ylemmäs, ja saavuttaa silti timmin kireä kunto. Hiukan tuosta Loiman omasta kisa-analyysistä paistoi kokemattomuus juurkin siinä, että ei nähty sitä tosiasiaa että sarja oli vain väärä, ja kunto ei ollut riittävän kova. Huono Johannes ei missään tapauksessa ole.

P.S. SKL:n pitäsi ehdottomasti järjestää Classic Physique-sarja, koska siihen sopivia kehonraentajia suomessa on nyt paljon. Samoin pitäisi ottaa käyttöön myös -100kg sarja, jotta ysikympistä muutama isompi putkahtaisi siihen kisaamaan. Luulen, että kisaajanmäärät eivät ainakaan vähene, joten sajoja saisi olla pari lisää!
Eikö Kemppaisen Ollilla ala olla jo pro tason massat?

Itseasiassa, nyt kun kävin lukemassa CP sääntöjä tarkemmin:

"Up to & incl. 175 cm
Max Weight [kg] = (Height [cm] -100) + 8kg"

Jos oikein ymmärrän mun pituudella (173cm) painoraja on 81kg.

Loima pronssia -90 kg Tanskan Pro Qualifieris

B3ED9720-D2B9-4048-87F9-C0D0B9244F68.webp

Shut the fuck up !

IMG-20191019-WA0056.jpg

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Back
Ylös Bottom