Jogurtti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ymi
  • Aloitettu Aloitettu

ymi

Vaimo käski minua vähentämään jogurtin syömistä, koska se on kuulemma aivan liian sokeripitoista. Miten tämä on, onko vaimo oikeassa ja mun pitäisi jättää tuo lempiherkku vähemmälle? Kieltämättä sitä tulee syötyä melkoisia määriä rahkaan, mysliin, kaurahiutaleisiin ym. sekoitettuna. Hyvää kun on.. :kuola:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä siinä on sokeria ja paljon.
Jos jogurtista pitää niin kannatta kokeilla maustamatonta versiota ja itse sekottaa vaikka marjoja sekaan.

Onhan siinä sokeria enemmän kuin tarpeeksi. Itse puolisen vuotta sitten bulkin aikana vetelin päivässä 4 litraa maustettua jugurttia, mutta onneksi joku fiksumpi täältä avasi silmäni. Nykyään menee jugurtin sijaan kombo, johon tulee maitorahkaa, maitoa ja pakastemansikoita tehosekoittimella sotkettuna. Koostumus ja maku ovat melko samanlaisia, mutta ravintoarvot rahkahässäkällä ovat huomattavasti paremmat. Kulkee eväänäkin töissä hyvin mukana shakereissa.

-edit.
Muistutetaan vielä mainiosta nettisivusta www.ktl.fi/fineli
Jos on epäselvää ruokien koostumuksesta, niin tuolta löytyy mukavan kattavasti.

Vielä vuosi sitten olin minäkin henkeen ja vereen jogurtin suurkuluttaja. Mutta nykyisin on täältä saamien oppien mukaan jogurtit vaihtuneet rahkakomboon. Rahkaa voi maustaa vaikkapa Valion sokerittomilla mehukeitoilla tai Funlightin mehuilla. Tulee muuten vielä parempaa kun jogurtista ja sokeria ei ole yhtään. Kannattaa kokeilla.

Tiivitaavi sanoi:
Miten olisi Valion rasvaton Jugurtti. Ainoastaan 40 Kcal/100g.

Ymi, vaimosi oli oikeasssa, tavallisissa jugurteissa tosiaan on sokeria aika paljon. Valion rasvattomissa ei ole lainkaan sokeria. Jugurttia voi siis hyvin syödä jos siitä tykkää. Esimerkiksi Ingmanin rasvattomat jugurtit sisältävät energiaa muistaakseni 70 kcal/100 g eli melkein tuplasti.

Jogurtti kannattaa tehdä itse seuraavalla tavalla:

1. Hommataan tarpeeksi iso kattila, 5 - 10 litraa
2. Kuumennetaan haluttu määrä maitoa (rasvaton/kevyt/täys/luomu tms.) kiehumispisteeseen. (Meillä tehdään 5 litraa kerran viikossa.)
3. Koetetaan olla polttamatta maitoa kattilanpohjaan - jos näin käy, älä rapsuta ettei palanut maku siirry jogurtti.
4. Annetaan maidon jäähtyä 40-48 asteiseksi, katsotaan esim. lihalämpömittarilla
5. Otetaan putipuhdas muoviämpäri tai muu riittävän iso astia. Laitetaan pohjalle hapatteeksi mielellään Bulgarian jogurttia (tai omaa edelliskerran jogurttia jos sitä jo on). Hapate saisi olla huoneenlämpöistä. Noin 1 dl per litra maitoa riittää.
6. Kaadetaan sopivan lämpöinen maito em. astiaan. Ei missään tapauksessa vatvota seosta vaan tehdään kapustalla "kahdeksikko", se riittää.
7. Laitetaan kansi päälle ja peitellään keitos esimerkiksi suureen pakastepussiin eli yritetään pitää lämpimänä mahdollisimman pitkään.
8. Annetaan olla vähintään noin 14-16 tuntia huoneenlämmössä.
9. Valmis jogurtti vatkataan sileäksi.

Lopputuloksena on siis litratolkulla maustamatonta ja sokeritonta jogurttia ja parhaassa tapauksessa lähes rasvatonta. Tämä resepti on peräisin maineikkaasta oululaisesta ravintolasta.

Maidosta on moneksi, joko teillä on kotijuuston ja uunijuuston valmistusohjeet?

Sanna K

Mitäs väliä sillä sokerilla on jos painonnousu ei ole ongelma. Mulle melkein välttämättömyys että saan tarpeeksi kaloreita. Mä taidan olla vähän erilainen tän turboaineenvaihduntani kanssa. Kaupassa katson aina tuotteet joissa on ENITEN energiaa ja ostan niitä.

Maustamattomaankin jogurttiin tottuu ja se menee ilman lisukkeitakin. Tottumuskysymys, kun tottuu vähän happamampaan, niin normaalit jogurtit maistuu sokerilitkulle. Verensokerin heittelehtiminen ei ole hyvästä, vaikkei diettaisikaan.

Bulkkaajalle paras jogurtti on puolukka-vanilja muistaakseni 130 g hiilaria n.900 kcal. Viemäriin piti moinen kaataa, niin makeaa oli. Joskus söin massakaudella kermaviilejä iltaisin, ne on kunnon kaloripommeja. Niihinkin tulee himo.

Wendy sanoi:
Ymi, vaimosi oli oikeasssa, tavallisissa jugurteissa tosiaan on sokeria aika paljon. Valion rasvattomissa ei ole lainkaan sokeria. Jugurttia voi siis hyvin syödä jos siitä tykkää. Esimerkiksi Ingmanin rasvattomat jugurtit sisältävät energiaa muistaakseni 70 kcal/100 g eli melkein tuplasti.

Rasvattomassa ei ole lisättyä sokeria, sen sijaan maitosokeria niissäkin on usein aika p**keleesti.

treenaisko sanoi:
Maustamattomaankin jogurttiin tottuu ja se menee ilman lisukkeitakin.

Here here! Näin on, se on törkeen hyvää kun siihen makuun pääsee sisälle. Lidlissä on yks edullinen ja hyvänmakuinen maustamaton jogurtti.

Onko mitään tietoa kuinka paljon esim. Danonen 2dl:n jogurteissa on hiilareista sokeria ja kuinka paljon laktoosia? Vaniljassa on hiilaria muistaakseni järkyttävät 17,8g/100g, mutta mikä osa tästä on sokeria? Laktoosi ei kai aiheuta samanlaista insuliinipiikkiä kuin valkoinen sokeri, vai miten on?

Pantani sanoi:
Onko mitään tietoa kuinka paljon esim. Danonen 2dl:n jogurteissa on hiilareista sokeria ja kuinka paljon laktoosia? Vaniljassa on hiilaria muistaakseni järkyttävät 17,8g/100g, mutta mikä osa tästä on sokeria? Laktoosi ei kai aiheuta samanlaista insuliinipiikkiä kuin valkoinen sokeri, vai miten on?

Vaimo käyttää näitä Danonen Vitalinea jogurtteja, ravintoarvot on seuraava par sata grammaa:

energia 38 kcal
Proteiini 3,5 grammaa
hiilari 5,8 grammaa
rasvaa 0,06 grammaa

Vitamiineja en jaksa kirjottaa.

Eli ihan kohtuuhyvät ravintoarvot on just näissä Danonen Vitalinea jogurteissa, ne muut danonen jugut on sitä samaa sokerishaissea mitä muutkin maustetut, ja nää on vielä todella hyvän makusiakin.

Onko tuo sokeripalamäärä per jogurttipurkki laskettu seuraavasti:
sokeripalan paino: 3,2g
3,2g*7=22,4g/100g jogurttia?
Valion maustetussa perusjogurtissa näyttäisi olevan 12,4g proteiinia/100g. Ei minusta kuitenkaan niin paljoa, että siitä pitäisi mitään haloota nostaa.

Onko tuo sokeripalamäärä per jogurttipurkki laskettu seuraavasti:
sokeripalan paino: 3,2g
3,2g*7=22,4g/100g jogurttia?
Valion maustetussa perusjogurtissa näyttäisi olevan 12,4g proteiinia/100g. Ei minusta kuitenkaan niin paljoa, että siitä pitäisi mitään haloota nostaa.
Ei muuten taatusti ole noin paljon proteiinia jogurtissa.

sori, hiilihydraattia.

Ja vielä lisäksi, Saattohoito, painaako yhden jogurttipurkin jogurtti 100g? Vai sittenkin ehkä 200g?;)

Vaimo käski minua vähentämään jogurtin syömistä, koska se on kuulemma aivan liian sokeripitoista. Miten tämä on, onko vaimo oikeassa ja mun pitäisi jättää tuo lempiherkku vähemmälle? Kieltämättä sitä tulee syötyä melkoisia määriä rahkaan, mysliin, kaurahiutaleisiin ym. sekoitettuna. Hyvää kun on.. :kuola:

Jos sinulla on ongelmia ylipainon kanssa tai koitat muuten laihduttaa, niin ehkä sitten löytyy parempia tuotteita kuin ne kaikkein makeimmat jogurtit.
Mutta jos et ole dietillä, niin en näe miksi sillä pitäisi olla minkään valtakunnan merkitystä, vaikka sokeria jogurtissasi olisikin. Hyvä luonnontuotehan se sokeri on, eikä itsessään mitenkään epäterveellinen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom