Jenkit taas vauhdissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu

mxm

http://www.nelonen.fi/uutiset/uutinen.asp?cat=2&d=50120

Ei helvetti noita sotahulluja. Rupee olemaan varmaan hermot hieman kireällä Irakissa palvelevilla ja ampuu miten ja minne sattuu. Mitä vittua ne moottoria tulittaa, eikö renkaat ois ollut järkevämpi vaihtoehto, eikö kukaan voinut tiedottaa tuosta operaatiosta. Voi helvetin helvetti!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paha tietää et mitä oikeesti tapahtui mutta jos mä olisin siellä ja jatkuvasti ympärillä itsemurhapommittajien autot räjähtelis, niin aika alhaalla olis rima alkaa ampumaan autoa joka ei pysähdy käskettäessä.
Jenkkejähän sanotaan aika Trigger Happy -porukaksi jotka ampuu kaikkea liikkuvaa. Vietnamissa ne muistaakseni paukutti satojatuhansia? laukauksia per ukko pelkkään viidakkoon. Olisko jollain tarkka tieto kun itse olen jo unohtanu.

Toisaalta kyl tajuan pointin, että tilanne oli varmasti vaarallinen, joku auto tulee kohti eikä pysähdy. Mut noita jenkkien "vahinkolaukauksia" on sattunut turhan paljon, rupee jo pikku hiljaa menemään hermot.

mxm sanoi:
http://www.nelonen.fi/uutiset/uutinen.asp?cat=2&d=50120

Ei helvetti noita sotahulluja. Rupee olemaan varmaan hermot hieman kireällä Irakissa palvelevilla ja ampuu miten ja minne sattuu. Mitä vittua ne moottoria tulittaa, eikö renkaat ois ollut järkevämpi vaihtoehto, eikö kukaan voinut tiedottaa tuosta operaatiosta. Voi helvetin helvetti!
Eiköhän ne vanteilla vedä yhtälailla, ei se auto siitä renkaisiin ampumalla vauhdista pysähdy.

Tuon hyvin vähän yksityiskohtia sisältävän uutisoinnin valossa sotilaat ovat toimineet aivan oikein. Pysähtymiskäskyä noudattamatta jättävä ajoneuvo on hyvällä todennäköisyydellä räjähdelastissa ja sen kuljettaja aikeissa räjäyttää itsensä tarkistuspisteessä. Renkaiden ampuminenkaan ei auta mikäli iskun tekijät ovat ottaneet tämän huomioon ja varautuneet siihen. Ei siis huomautettavaa sotilaiden toiminnasta - koko miehityksen laittomuudesta toki edelleenkin.

Edit: Vanteilla auto pääsee vielä ajamaan jonkin matkaa, mutta iskun suorittajathan ovat voineet vaihtaa renkaat kokonaan vaikkapa umpikumisiin. Niiden kun ei tässä tapauksessa tarvi kestää kauaa tai olla erityisen vakaat ja iskuja vaimentavat.

ironchef sanoi:
Jenkkejähän sanotaan aika Trigger Happy -porukaksi jotka ampuu kaikkea liikkuvaa. Vietnamissa ne muistaakseni paukutti satojatuhansia? laukauksia per ukko pelkkään viidakkoon. Olisko jollain tarkka tieto kun itse olen jo unohtanu.

Intissä sanoivat, että jenkit olisivat ampuneet 16000 laukausta/ kuollut charlie. Sarjaa, sarjaa, laukaus, laukaus.

Juu,siellähän voi olla rynkky vaiks 10v. tytön kädessä ja ampuvat varmasti. Tyhmiä ne kapinalliset ja tässä tapauksessa se toimittaja ja agentti.Mxm vois itse mennä sinne Irakiin ja koittaa ampua vaan "syyllisiä". Näet sitten kestääkö sun hermot siellä,eikä tule yhtään siviiliuhria.

Jep, no mä toivon, että irak voittaa loppujen lopuksi... jos tätä jatkuu vielä 10v päästä, niin tarkoittaa, että bushilla olisi jo 100000 uusintaottelua listalla :lol2: . Niin tyhmä hömppä toi bush, ei halua myöntää tappiotaan vaan lähettää yhä enemmän joukkoja irakiin kuolemaan.

ja toi on mun mielipide, piste. Ai mä oon tyhmä? Ite oot tyhmä, HAH!

Tiedusteluagentti Nicola Calipari kuoli autoon, kun hän heittäytyi juuri kidnappaajilta pelastetun naistoimittajan päälle suojellakseen tätä jenkkien luodeilta. :worship:

kgb sanoi:
Intissä sanoivat, että jenkit olisivat ampuneet 16000 laukausta/ kuollut charlie. Sarjaa, sarjaa, laukaus, laukaus.
:offtopic: Monella suurvalta-armeijalla yksittäisen taistelijan doktriini onkin enemmän "mahdollisimman-paljon-laukauksia-vihollista-päin" kuin Suomen "yksittäisiä-tähdättyjä-laukauksia". Suomella kun ei tuo huoltokapasiteetti yllä ihan samalle tasolle. Esimerkiksi itänaapuri kylvää kuulaa samantyylisen periaatteen mukaisesti vihollisen suuntaan. Tuosta "ne tulittaa ihan hulluna yhtä vihollista kohden" ei siis voi välttämättä vetää mitään johtopäätöksiä tyyliin "ne on surkeita sotilaita" (tuossa valossahan tuota seikkää yritetään usein esittää esimerkiksi Suomenkin armeijassa, omat puutteet yritetään selittää kääntämällä asia ihan toisinpäin).

ironchef sanoi:
Vietnamissa ne muistaakseni paukutti satojatuhansia? laukauksia per ukko pelkkään viidakkoon. Olisko jollain tarkka tieto kun itse olen jo unohtanu.
Tarkkaa tietoa ei ole... mutta sen verran muistan touhuista, että viidakossa niillä oli joku koodisana tyyliin "Hawaiji" tms. mikä huudettiin kun puskassa rasahti. Tämän jälkeen jokainen jannu pisteli kuulaa hiihtämään omaan tähystyssuuntaansa tietyn ajan. Mielenkiintoinen pointti asiaan liittyen oli se, että lippaat oli tehty jostain alumiinista ja kun vanha mureni maahan niin uutta otettiin repusta. Väittävät että Vietnamin puskissa kun kulkee metallinpaljastimen kanssa niin piipit on aika herkässä.

En nyt vanno käsi raamatulla tota juttua faktaksi, mutta näin olen kuullut.

Mixu sanoi:
Tiedusteluagentti Nicola Calipari kuoli autoon, kun hän heittäytyi juuri kidnappaajilta pelastetun naistoimittajan päälle suojellakseen tätä jenkkien luodeilta. :worship:

Checkpointin partiolla oli tiedossa, että em. auto on tulossa panttivangin kanssa läpi. Ilmeisesti V**** tyhmien jenkkien kaaliin se ei mene yhdessä briiffauksessa.
Lähdettä en kerro

Ville1Suuri sanoi:
Mxm vois itse mennä sinne Irakiin ja koittaa ampua vaan "syyllisiä". Näet sitten kestääkö sun hermot siellä,eikä tule yhtään siviiliuhria.

Mun hermot tuskin kestäis siellä, joten jätän menemättä. Eihän se varsinaisesti niiden sotilaiden syytä oo, vaan USA:n kun ne pitää sotilaita hitonmoista yliaikaa palveluksessa. Muistuu ikävästi mieleen nää pari tapausta, jolloin jenkit pommitti hääsaattuetta, koulua ja Punaisen ristin varastoa...

Täällä on helppo tosiaan nojatuolikenraalien sanoa miten pitäisi toimia. Täällä, kun ei tarvitse pelätä milloin lähelle ajava Corolla muuttuu helvetin isoksi kranaatiksi. Ja moni täällä tuntuu varmasti tietävänsä miten toimisi tilanteessa, kun ammutaan kohti. Ja tietysti ampuisi 200 aseistautuneen joukosta aina vain ne pahikset. Vaikka enemmistö ihmisistä paskoo aluksi noissa tilanteissa housuun ja menee piiloon itkemään.

Ja eipä niitä sotilaita varmaan oikeasti hirveästi kiinnosta siellä olla, eli jos jotain pitäisi syyttää, niin maan johtoa, niillä sotilailla, kun ei ole vaihtoehtoa mihin ne lähetetään. Ja älkääkä sanoko, että mitäs liittyivät armeijaan, tuskin moni kuitenkaan sen takia, että pääsisi ampumaan muita, vaan siksi, että se on hyvä reitti parempaan elämmän USA:ssa.

lej sanoi:
... vaan siksi, että se on hyvä reitti parempaan elämmän USA:ssa.
Taitaa olla näille mosareille se ainut reitti. Kun suomessa on tarkat seulat ja valinnat kuka pääsee esim. YK-joukkoihin, niin amerikassa armeijan miehistönä on ne, jotka eivät tosiaan mihinkään muuhun hommaan siellä pääse.

Lähisukulainen on useamman YK-keikan heittäny ja aivan uskomatonta juttua olen kuullut amerikkalaisista rauhanturvaajista. En niitä tässä viitsi kertoilla, kun on aika vaikea itsekään kaikkea uskoa....

MEV sanoi:
Jep, no mä toivon, että irak voittaa loppujen lopuksi... jos tätä jatkuu vielä 10v päästä, niin tarkoittaa, että bushilla olisi jo 100000 uusintaottelua listalla :lol2: . Niin tyhmä hömppä toi bush, ei halua myöntää tappiotaan vaan lähettää yhä enemmän joukkoja irakiin kuolemaan.

ja toi on mun mielipide, piste. Ai mä oon tyhmä? Ite oot tyhmä, HAH!

Irak saattaa koitua Bushille poliittiseksi tappioksi, mutta konventionaalista sotaa ajatellen, Ameriikan yhdysvallat on kyllä jo nyt voittanut tuon sodan.

Jos jenkit jäävät Irakiin, he saavat puljattua öljybisneksiä, ja jos lähtevät, jäljelle jää sisällissota ja Irakista ei ole muille maille kummoista vaaraan vuosikymmeniin. Eri asia oli hyvin aseistetun yksinvaltiaan aikana.

Crusader sanoi:
Irak saattaa koitua Bushille poliittiseksi tappioksi, mutta konventionaalista sotaa ajatellen, Ameriikan yhdysvallat on kyllä jo nyt voittanut tuon sodan.

Jos jenkit jäävät Irakiin, he saavat puljattua öljybisneksiä, ja jos lähtevät, jäljelle jää sisällissota ja Irakista ei ole muille maille kummoista vaaraan vuosikymmeniin. Eri asia oli hyvin aseistetun yksinvaltiaan aikana.

Aika mielenkiintoinen väite. Irak ei kuitenkaan ole ollut hyvin aseistetun yksinvaltiaan maa sitten ensimmäisen persianlahden sodan. Sen jälkeen Irakin armeija oli aika kuralla, kun maa oli pommitettu hajalle, uusia aseita ei saanut mistään ja vanhojakaan ei pystytty korjaamaan. Saddam kuitenkin piti epävakaanmaan kasassa ilman suurempaa naapurimaille aiheutuvaa kaaosta. Toki amerikkalaisille tärkeää öljykauppaa ei voitu käydä pakotteiden takia.

Toisaalta jos jenkit lähtevät maasta niin siitä ruutitynnyristä voi seurata ihan mitä vaan, epävakaus voi levitä Saudi-Arabiaan ja Kuwaitiin, jotka molemmat on merkittäviä öljyntuottajia ja yhdysvaltojen kumppaneita. Yksi vaihtoehto on puhtaan islamilainen valtio tyyliin afganistan, joka voi vielä liittoutua iranin kanssa ja sekään tuskin on amerikkalaisten suunnitelmissa. Samoin jos pohjoisen kurdit päättävät perustaa oman kurdistanin tasavallan, niin siitä ei taas Turkki tykkää, joka on kuitenkin merkittävä Yhdysvaltojen liittolainen erimielisyyksistä huolimatta.

Tällä hetkellä jenkkien on pakko pitää joukkonsa Irakissa, vaikka paineet kotirintamalla taitavat kasvaa koko ajan operaatiota vastaan. Syitä tähän on monia: Öljykauppa, kasvojen menetys jos muutama hassu vapaustaistelija könyttää maailman teknisesti vahvinta armeijaa, alueen tilanne mistä jo ylhäällä kirjoitin.

Konventionaalisen sodan Yhdysvallat on toki voittanut, mutta rauhan voittaminen ja maan vakaaksi saaminen voikin olla vaikeampi pala. Jotenkin veikkaan, että kaikista demokratia puheista huolimatta valtaan nousee jonkinlainen Yhdysvalloille myötämielinen juntta. Ja niin kauan kun halpaa öljyä myydään jenkkeihin, niin ihmisoikeudet ja juntan toiminta ei taaskaan kiinnosta ketään, valitettavasti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom