Jenkeissä asustelevat pakkislaiset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bourne
  • Aloitettu Aloitettu
Reilu viikko aikaa lähtöön. Nyt sen alkaa vihdoin tajuamaan että lähtö on lähellä. Haikea fiilis lähti kyllä heti aamusta kun harjasi autoa lumesta räntäsateessa.

Asunnossa jäljellä muutama huonekalu ja tietokone. Sänkykin lähti tänään. Onneksi on edes patja missä nukkua. Aikalailla alkaa muutkin muuttoon liittyvät asiat olemaan hoidettuna. Kiitokset vinkeistä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
USA:ssa nyt menossa yhdeksas vuosi talla reissulla. Oon asunut Floridassa ja SoCal:ssa kahdessa kaupingissa. Green Card ollut vuodesta -97.

Hyva maa, paljon mahdollisuuksia ja erilaisuutta. Jokaisessa paikassa on omat hyvat ja huonot puolensa, mutta ollaan viihdytty taalla hyvin. Tahan maahan ja kulttuuriin paasee koko ajan enemman ja enemma sisaan ja vielkain tuntuu, etta joja paiva oppii uutta maasta ja kulttuurista ja yhtakkia huomaa miten asiat liittyvat toisiinsa ja mista jotkut "erikoisuudet" johtuvat.
 
Vajaa kaksi viikkoa on takana. Auntoon olen päässyt kotiutumaan. Sossukorttikin tuli viikossa, vaikka oli luvattu toimitusaika oli kaksi viikkoa. Social Security Officen edessä jonottaminen oli kyllä kokemus, työpaikkaa lähinnä oleva konttori kun oli ns. low income kaupunginosassa :D.

Eniten ehkä pannuun ottaa autolla ajelu. Mihinkään ei pääse ellei omista autoa. Jalkakäytäviä/pyöräteitä ei ole asuinalueiden ulkopuolella. Sisään ja ulos asuinalueelta pitää mennä autolla. Aamulla ja iltapäivällä alle 15 mailin työmatkaan kuluu aikaa noin 35-50min.

Salille en ole vielä ehtiny, mutta luultavasti vielä tämän viikon aikana pitää käväistä katsomassa onko salikulttuuri samanlaista kuin Pumping Ironissa.
 
Tuli käytyä tänään tuolla pahamaineisessa viisumihaastattelussa. Kuumotti ihan kympillä, kun kaikki koulu- ja työtodistukset unohtuivat reissusta ja kuitenkin koko perheelle oli tarkoitus hoitaa yhdellä kerralla.
Työnantajan suositukset osoittautuivat kuitenkin riittävän vallan mainiosti osoittamaan oma ammatillinen pätevyys. Eikä muutenkaan ollut ihan niin byrokraattista ja epäluuloista touhua kuin olin pelännyt, vaan ihan leppoisaa
smalltalkia tietoja koneelle kirjatessa.
Sitten vaan hiljalleen tavaroita pakkaamaan ja miettimään miten ihmeessä selviäisi järjissään 10 tunnin lennosta neljän pienen lapsen kanssa :D
 
Paljos kyseinen koulu maksaa ja miten hyvin mahtaa liikennelentäjän lupakirjan kääntäminen euroversioksi onnistua? Iteki miettiny ulkomaille lähtöä kun SIO:n ovet ei auennu :)


Koulu maksaa yli 70k €, mutta conversioneita ei tarvitse tehä, koska käyn eurooppalaista koulua. Tässä kohtaa taskussa on jenkkien yksityislentäjän lupakirja, tammikuun alussa on tarkoitus EASA:n vastaava saada. Saan siis jenkki- ja eurooppalaiset lupakirjat. Tällä hetkellä opiskelen ATPL Groundschoolia, joka kestää puolisen vuotta. Jos kiinnostaa, voin laittaa privalla linkin blogiini, missä kerron vähän enemmän tuosta koko prosessista. :)
 
Meinaatko jäädä sinne lentelemään vai tulla takaisin? Entä miltä näyttää alan työllisyystilanne?
 
Meinaatko jäädä sinne lentelemään vai tulla takaisin? Entä miltä näyttää alan työllisyystilanne?

Menen sinne mistä töitä saa, oon henkisesti valmistautunut tulemaan takas Suomeen tekemään jotain muuta ennen kuin saa oman alan hommia alkaa paiskimaan. Sen verran ajoissa oon alan keksiny että ei sinänsä ole niin kiire tuolla kannalla. Suomesta lentäjän hommia en suurella todennäköisyydellä tule saamaan, esim. Finnair ottaa miltei kaikki lentäjänsä rajalta tai IV:lta.

Työllisyystilanne tällä alalla voi vaihdella nopeastikin, mutta muutaman vuoden sisällä on eläköitymässä suurempia määriä lentäjiä kuin tavallisina vuosina, sekä paljon uusia lentokonetilauksia tulee valmistumaan monelle eri lentoyhtiölle. Ala on kuitenkin ensimmäisiä jotka kärsivät talouden notkahduksista, joten ennusteita tämän tarkemmin on vaikea tehdä.
 
Onko kellekään Jenkeissä pidempään, esim. kuukauden, asuneelle pakkislaiselle käynyt siten, että suomen kieli on alkanut unohtua? Esim. Suomitytöt New Yorkissa TV -sarjasta tuttu Alexandra Alexishan oli tilannut baarissa kokiksen englanniksi "Can I have a diet coke, please", koska ei omien sanojensa mukaan muistanut, kuinka se tilataan suomeksi.
 
Menen sinne mistä töitä saa, oon henkisesti valmistautunut tulemaan takas Suomeen tekemään jotain muuta ennen kuin saa oman alan hommia alkaa paiskimaan. Sen verran ajoissa oon alan keksiny että ei sinänsä ole niin kiire tuolla kannalla. Suomesta lentäjän hommia en suurella todennäköisyydellä tule saamaan, esim. Finnair ottaa miltei kaikki lentäjänsä rajalta tai IV:lta.

Työllisyystilanne tällä alalla voi vaihdella nopeastikin, mutta muutaman vuoden sisällä on eläköitymässä suurempia määriä lentäjiä kuin tavallisina vuosina, sekä paljon uusia lentokonetilauksia tulee valmistumaan monelle eri lentoyhtiölle. Ala on kuitenkin ensimmäisiä jotka kärsivät talouden notkahduksista, joten ennusteita tämän tarkemmin on vaikea tehdä.


Tässä vähän "vanhemman tieteenharjoittajan" neuvoja:

Onnea ensimäiseksi siitä, että uskalsit ottaa riskin ja lähteä alalle! Itse valmistuin 2010 suomesta ja vaikka alan töitä ei vielä ole niin en kadu hetkeäkään. Jos jälkikäteen jotain olisin tehnyt toisin niin olisin kanssa lähtenyt jenkkeihin opiskelemaan. Siellä saa varasti niin paljon enemmän koekmusta vilkkaasta liikenteestä ja muutekin maisemat on hieman eri kuin perus Malmi-Tampere-Turku akselia.

Valmistaudu henkisesti siihen, että HETI valmistumisen jälkeen aloitat opehommat (jenkeissä koska suomessa on opeistakin yitarjonta) jolla alat keräämään tiimaa. Toinen vaihtoehto on sitten investoida Pay2Fly-ohjelmiin jossa "ostat" 737/320 tms. tyypit ja sen 500h perämieskokemusta (kustannus n. 30-50 000). Et siis saa palkka ko. ajalta vaan maksat itse tyypit ja vielä vähän yhtiölle siitä että saat lentokokemusta. Näin saat sitä kriittistä tiimaa jolla ääset markkinoille. 200+h pikku cessnalla päristelleet menee lähes tulkoon aina rekryissä mappi Ö:hän koska kokeneitä lentäjiä on tällä hetkellä vielä tarpeeksi markkinoilla.

Monella lentoyhtiöllä myös lentokokemusvaatimus tulee puhtaasti koneiden vakuutusehdoista jotka määrittelee, että ohjaamossa pitää olla min 500/1000/1500h lenokokemusta. Vakuutusmaksut nousevat exponentiaalisesti mitä kokemattomampia perämiehiä saa koneella lentää ja ymmärrettävistä syistä kustannuksia halutaan karsia kaikkialta mistä mahdollista.

Finskille ei tarvtse unelmoida pääsevänsä 10vuoteen/ikinä ellei ole valmistunut SIO:sta. Siellä on jonossa useampia satoja SIO:laisia jotka menevät keulille eikä ulkopuolisten rekryjä varmaan vähään aikaan järjestetä. FlyBetä ja Norwegiania yms. mutia low cost yhtiöitä toki kannattaa lähestyä ja aina voi tärpätä. Pidä myös hyvät välit opeihin ja muihin lentokoulun henkilöihin sillä yleensä heillä on kontakteja yhtiöihin mitkä voi auttaa yllättävissäkin tilanteissa.

Ellei sinulla jo ole nin ota välittömästi Medicalin Loss of Licence -vakuutus opiskeuajaksi. Ikinä ei voi tietää mitä sattuu ja kustannus on vain muutamia satasia vuodessa. Tätä kannattaa kysyä suomesta Colemont vakuutusmekareilta joilta saa ko. vakuutuksen ainakin suomessa järjestettäviin koulutuksiin.

Ei muuta kuin pehmeitä laskuja ja laita privaa jos tulee mitä tahansa kysyttävää!
 
Onko kellekään Jenkeissä pidempään, esim. kuukauden, asuneelle pakkislaiselle käynyt siten, että suomen kieli on alkanut unohtua? Esim. Suomitytöt New Yorkissa TV -sarjasta tuttu Alexandra Alexishan oli tilannut baarissa kokiksen englanniksi "Can I have a diet coke, please", koska ei omien sanojensa mukaan muistanut, kuinka se tilataan suomeksi.

Oon pienestä pitäen huvin vuoksi kaupassa puhunut pääasiassa vaan englantia, tietysti vaan kun oon yksin tai englantia puhuvan kaverin kanssa. Oon huomannu että saan parempaa palvelua kun luullaan etten oo suomalainen. Ite kieli ei oo kuitenkaan vielä tässä kohtaa (3kk in the USA) unohtunut, mutta sosiaalisen median takia käytänkin suomea jatkuvasti. Totta kai on sanoja jotka unohtuu, mutta mulla toi ongelma on kaksikielisenä ollut aina. Hauskin on se kun ihmiset ottaa mun kielellisen lukihäiriön ylimielisyytenä tai brassailuna ulkokielisillä sanoilla. Pahin on kun ite tiiät mitä tarkoitat, mutta et saa sanaa ulos millään kielellä.

Tässä vähän "vanhemman tieteenharjoittajan" neuvoja:

Onnea ensimäiseksi siitä, että uskalsit ottaa riskin ja lähteä alalle! Itse valmistuin 2010 suomesta ja vaikka alan töitä ei vielä ole niin en kadu hetkeäkään. Jos jälkikäteen jotain olisin tehnyt toisin niin olisin kanssa lähtenyt jenkkeihin opiskelemaan. Siellä saa varasti niin paljon enemmän koekmusta vilkkaasta liikenteestä ja muutekin maisemat on hieman eri kuin perus Malmi-Tampere-Turku akselia.

Valmistaudu henkisesti siihen, että HETI valmistumisen jälkeen aloitat opehommat (jenkeissä koska suomessa on opeistakin yitarjonta) jolla alat keräämään tiimaa. Toinen vaihtoehto on sitten investoida Pay2Fly-ohjelmiin jossa "ostat" 737/320 tms. tyypit ja sen 500h perämieskokemusta (kustannus n. 30-50 000). Et siis saa palkka ko. ajalta vaan maksat itse tyypit ja vielä vähän yhtiölle siitä että saat lentokokemusta. Näin saat sitä kriittistä tiimaa jolla ääset markkinoille. 200+h pikku cessnalla päristelleet menee lähes tulkoon aina rekryissä mappi Ö:hän koska kokeneitä lentäjiä on tällä hetkellä vielä tarpeeksi markkinoilla.

Finskille ei tarvtse unelmoida pääsevänsä 10vuoteen/ikinä ellei ole valmistunut SIO:sta. Siellä on jonossa useampia satoja SIO:laisia jotka menevät keulille eikä ulkopuolisten rekryjä varmaan vähään aikaan järjestetä. FlyBetä ja Norwegiania yms. mutia low cost yhtiöitä toki kannattaa lähestyä ja aina voi tärpätä. Pidä myös hyvät välit opeihin ja muihin lentokoulun henkilöihin sillä yleensä heillä on kontakteja yhtiöihin mitkä voi auttaa yllättävissäkin tilanteissa.

Ellei sinulla jo ole nin ota välittömästi Medicalin Loss of Licence -vakuutus opiskeuajaksi. Ikinä ei voi tietää mitä sattuu ja kustannus on vain muutamia satasia vuodessa. Tätä kannattaa kysyä suomesta Colemont vakuutusmekareilta joilta saa ko. vakuutuksen ainakin suomessa järjestettäviin koulutuksiin.

Ei muuta kuin pehmeitä laskuja ja laita privaa jos tulee mitä tahansa kysyttävää!

Kiitos paljon neuvoista! Tosiaan oon Airline Pilot Programme - Internshipillä, eli suunnitelma alunperinkin on ollut jäädä tiimaa kerryttämään vähintään vuodeksi lennonopettajana. Tyyppikoulutuksia varten pitää kyllä muutama vuosi säästää, mutta työnteko ei ole mikään uusi homma.

SIO:sta valmistuneilta kavereilta oon kyllä kuullut ettei niidenkään jonotusnumero Finnairille koskaan tule vastaan. Henkilökohtaisista syistä Suomesta lähteminen oli tässä kohtaa välttämätöntä, enkä totuuden mukaan olisi yhtän talvea enempää pystynyt kärvistelemään, vilukissa kun olen. Olen aina ollut ja tulen aina olemaan Florida girl, vaikka täällä asuminen ei opiskeluaikaa pidemmäksi hyvin suurella todennäköisyydellä tule kestämään. Mitään suurta hinkua ei Suomessa asumiseen ole koskaan ollutkaan.
 
Onko kellekään Jenkeissä pidempään, esim. kuukauden, asuneelle pakkislaiselle käynyt siten, että suomen kieli on alkanut unohtua? Esim. Suomitytöt New Yorkissa TV -sarjasta tuttu Alexandra Alexishan oli tilannut baarissa kokiksen englanniksi "Can I have a diet coke, please", koska ei omien sanojensa mukaan muistanut, kuinka se tilataan suomeksi.

Typeraa brassailua. Kuukaudessa ei unohda mitaan. Itsella on alkanut n. 10 vuoden jalkeen unohtua jotkut sanat joita ei ole tullut kaytettya useaan vuoteen - nyt olen ollut poissa suomesta 14 vuotta. Joskus tulee myos tehtya sanasta sanaan kaannoksia joiden hassuuden tajuaa jalkikateen. Parin vuoden jalkeen tulee ajateltua enemman englanniksi mutta ei se Suomen kieli mihinkaan katoa. Joskus tulee ajateltua edelleen suomeksi, riippuu vahan mita tulee ajateltua.

Pari muuta hauskaa havaintoa: lasken edelleen ajatuksissani suomeksi. Ja kun sattuu jotain tosi vittumaista spontaanisti, tulee kiroiltua suomeksi.
 
Onko kellekään Jenkeissä pidempään, esim. kuukauden, asuneelle pakkislaiselle käynyt siten, että suomen kieli on alkanut unohtua? Esim. Suomitytöt New Yorkissa TV -sarjasta tuttu Alexandra Alexishan oli tilannut baarissa kokiksen englanniksi "Can I have a diet coke, please", koska ei omien sanojensa mukaan muistanut, kuinka se tilataan suomeksi.

Oon kyseisen henkilön kanssa jutellu henkilökohtaisesti ja ei ollu kyllä ongelmia Suomen kielen kanssa.. Voihan se kieli "unohtua" aina sopivassa tilanteessa jos haluaa antaa jonkinlaisen kuvan itsestään.
 
Meinasin kayda tsekkaamassa tuon Alcatrazin ja punapuut Californiassa ensi kuussa. Onko Manuxilla vinkkeja, mika olisi paras punapuu puisto tuohon tarkoitukseen tuolla San Franciscon alueella? Tarkoitus olisi ajella autolla route101 ylos pohjoiseen Oregonin suuntaan. Tulla sitten ehka samaa reittia takaisin San Franciscoon. Ajelin kesalla Losista San Franciscoon ja olihan nuo maisemat tuolla 101 aivan helkkarin upeat
 
Kyllä toi jenkkien maantieto rajoittuu melkosen paljon oman maan sisälle :D kaikki haluaa käydä Euroopassa, mutta ei kukaan tiedä mitään sieltä.

En asu Jenkeissä, mutta siellä 2 kertaa käyneenä (2 x Losi, 1 x Vegas) tuo on kyllä niin totta. Ensimmäinen asia mitä multa suurin piirtein kysyttiin on, että voiko meillä, Suomessa siis törmätä jääkarhuihin ja pingviineihin ovesta ulos astuessa :D Hieman pisti kanssa hymyilyttää miten paljon Jenkit valittaa heidän polttoaineen hinnasta.. Ai juma ne melkeinpä ajelee ilmatteeks verrattuna Suomen hintoihin.
 
Meinasin kayda tsekkaamassa tuon Alcatrazin ja punapuut Californiassa ensi kuussa. Onko Manuxilla vinkkeja, mika olisi paras punapuu puisto tuohon tarkoitukseen tuolla San Franciscon alueella? Tarkoitus olisi ajella autolla route101 ylos pohjoiseen Oregonin suuntaan. Tulla sitten ehka samaa reittia takaisin San Franciscoon. Ajelin kesalla Losista San Franciscoon ja olihan nuo maisemat tuolla 101 aivan helkkarin upeat

Yleensä jengi käy katsomassa punapuita täällä: Muir Woods National Monument (U.S. National Park Service) Star warsin endor kuun otokset on jossain tuolla muir woodsin pöpelikössä kuvattu. Talviaikaan on vesisadetta ja siitä seuraten osa kävelyreiteistä voi olla suljettuja/mudan vallassa. Jos meinaa tallailla reittejä, niin kannattaa tsekata puiston sivuilta tilanne ennen metsään menemistä.

Big basin on hyvä, mutta vaikean kulkyhteyden päässä + joutuu käveleen ihan reilusti puiden perässä. Viimeksi kun kävin tuolla niin oli joku kopittanut mutkatiella uuden karhean 911 gt3 porschen lunastuskuntoon.
Welcome to Big Basin Redwoods State Park, Big.Basin.org
http://www.bigbasin.org/trailsredwoodloop1.html

Tosin onhan noita muitakin paikkoja puiden näkemiseen, kun lähtee san franciscosta pohjoiseen päin.
 
Mitä elämäninen maksaa Jenkeissä? Siis verrattuna Suomeen, tietenkin vaihtelua on Jenkkilän sisällä varmaan hitosti ja en tarkoita Nykiä tai jotain muuta sika kallista paikkaa.
 
Kaikkihan siellä on halvempaa, paitsi koulutus ja terveydenhoito jotka sitten maksaakin ihan tarpeeksi. Purchasing power parityssä on 10% ero, liekö tuo sitten paras mittari? Palkkataso taas riippuu ammatista. Asumiskuluissa on sitten helvetisti heittoa, mutta taitaa olla yleisesti ottaen halpaa rannikon suurkaupunkeja lukuunottamatta.
 
Mitä elämäninen maksaa Jenkeissä? Siis verrattuna Suomeen, tietenkin vaihtelua on Jenkkilän sisällä varmaan hitosti ja en tarkoita Nykiä tai jotain muuta sika kallista paikkaa.

Esimerkkihintoja San Franciscon lahistolta euroiksi muutettuna, sisaltaen mahdolliset verot ja tipit.
  • Kaksion vuokra: 1070/kk
  • Bensa: 0.68/l
  • Punttisali: 184/vuosi
  • Naudan 10% jauheliha: 5.38/kg
  • Maustettu perushera: 17.56/kg
  • Maito: 0.64/l
  • Nuuska (General, pussi): 4.08/kiekko
  • Sairausvakuutus (oma osuus, firma maksaa loput): 472.59/vuosi
  • Pussikalja (hyva peruskalja, ei Bud light tms.): 8.82/case(12 pulloa)
  • Tuoppi baarissa: 4.41
  • Parturi: 8.82
  • Farkut (Levi's 527): 19.98
 
Toi asunto tuntui suhtkoht kalliilta. Jostain muistan lukeneeni asuntojen hinnoista että Nevadassa oli pahin asuntokriisi ja sitten se siirtyi Floridaan ja jossain vaiheessa lähesä 20% Floridan asunnoista oli ulosmitattuna tai jotain. Onko "raamattuvyöhyke" alueet kaikista halvimpia yleensä ottaen?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom