Jauheliha

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tziisus
  • Aloitettu Aloitettu
eli siis vaikka mulla on kalorilaskurissa merkitty jauhelihan paketista ravintoarvot ja paistan sen 400g niin lasken että "juu, söin 400g jauhelihaa" vaikka todellisuudessa söin 285g? Ei mitään väliä?
Juuri näin. Jauheliha-annoksen paino menee alas, mutta ravintoarvot/gramma menee ylös. Ne kompensoi toisensa.

Eli voit merkata kalorilaskuriin kaksi vaihtoehtoa:

a) 400 g paistamatonta jauhelihaa
b) 285 g paistettua jauhelihaa

Jos kalorilaskurin tietokantaan on syötetty oikeat arvot, niin tuloksen ei pitäisi muuttua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Raaka jauheliha

Tykkääkö muut pakkislaiset syödä raakaa jauhelihaa? Olen päässyt raa-an lihan makuun ja siitä on tullut herkkuruoka numero yksi. Yleensä ostan jotain 250-400g tartar jauhelihaa lihatiskiltä ja syön sen kerralla. Maustan lihan Worcestershire kastikkeella ja hyppysellä merisuolaa. Päälle tulee vielä raaka kananmuna.

Syön sitä yleensä näiden lisukkeiden kanssa:
- Stokkan tartarkastiketta, raakaa sipulia
- Marinoitua inkivääriä (niitä lastuja mitä sushin kanssa tarjotaan)

Kiinnostaisikin tietää mitä reseptejä muut käyttävät.

Alkoi kiinnostaa ja googlettelin hetken. Yhdessä reseptissä oli vähän sitruunan kuorta, toisessa vähän konjakkia. Täytyy kyllä kokeilla, kun en ole ikinä tartarpihviä tullut maistaneeksi. Ei ole osunut kohdalle, enkä ole itse innostunut kokkailemaan. Nyt kyllä voisi. Onko sen lihan hyvä olla juuri sitä varten tehtyä tuoretta tartar-lihaa, vai käykö ihan tavallinen paistijauheliha? Vai tuleeko siitä tauti? Ton lihan metsästäminen saattaa olla aikamoinen savotta.

Ei ole Suomessa käytännössä salmonellavaaraa. Ihan samaa lihaa se tartar-jauheliha on. Se on vaan pyritty saamaan mahdollisimman vähärasvaiseksi, jotta olisi raakana hyvää. Rasva härskiintyy helposti ja ei muutenkaan ole raakana kovin herkkua.

Itse kyllä mieluummin raaputtelen veitsellä lihan paistin kyljestä veitsellä kuin ostan valmiiksi jauhettua. Syön hyvän ruisleivän, smetanan, ryväs- tai shalottisipulisilpun ja merisuolan kanssa.

Itse olen ostanut ihan erillistä tartar jauhelihaa lihatiskiltä. Se teurastaja ainakin kertoi, että se liha on parempilaatuista -> ei sidekalvoja tms. vaan jauhettua filettä.

Itse olen vähän harkinnut että kokeilisi joskus syödä raakaa lihaa. Onko tuo sitten nautaa vai sikaa jota syötte?

Tuli tästä asiasta vain kerran mainittua yhdelle kaverille joka opiseklee jotain biologiaa tai vastaavaa. Totesi siihen heti että ei missään nimessä kannata kokeilla sillä todella suurella todennäköisyydellä raassa lihassa on jotain matoja jotka ei ole kropalle hyväksi. Onko muilla mielipiteitä tuosta mato asiasta?

Älä syö raakaa sikaa tai siipikarjaa.Jos haluat syödä raakaa jauhelihaa osta naudanpaistia ja jauhat itse lihamyllyssä kotona.

Itse olen vähän harkinnut että kokeilisi joskus syödä raakaa lihaa. Onko tuo sitten nautaa vai sikaa jota syötte?

Tuli tästä asiasta vain kerran mainittua yhdelle kaverille joka opiseklee jotain biologiaa tai vastaavaa. Totesi siihen heti että ei missään nimessä kannata kokeilla sillä todella suurella todennäköisyydellä raassa lihassa on jotain matoja jotka ei ole kropalle hyväksi. Onko muilla mielipiteitä tuosta mato asiasta?

Madoista en tiedä mutta esim. Siat voi syödä rottia jotka ovat esim syöneet rotanmyrkkyä = kroppa täynnä nitriittiä ja marevaaniarvot vituillaan. (ei faktatietoa, mutta näin äkkiä pääteltynä)

totta :D ja miehekkäämpää se on syyä raakana ku kykkiä essu päällä keittiössä käristämässä

Oon itekin miettiny uskaltaisko maistaa, varmasti on hyvää ja nähtävästi foorumilaiset ainakin selvinnu hengissä :D menee kyllä sit ihan kunnon tartar lihan puolelle ei houkuttele tollanen tavallisen paistijauhelihan syönti..

Oma resepti on:

500g Paistijauhelihaa
Tarjoillaan Stokkan tai citymarketin lihapakkauspaperista. Itse en välttämättäna tykkää maustaa millään, korkeintaan ra'alla munankeltuaisella. Lisukkeina voi toki käyttää venäläistä suolakurkkua, pilkottua sipulia, punajuurta, persiljaa ja tietenkin pippuri ja suola. Raaka jauheliha on oivallinen ja kätevä eväs.

Raa'an lihan turvallisuudesta, niin olen 20v syönyt säännöllisesti raakaa jauhelihaa ja pihvejä leikatessa osa on tullut syötyä raakana leikkuulaudalta. Koskaan ei ole ollut ongelmia, eikä kellään muullakaan lähipiirissä. En välttämättä söisi missä maassa tahansa, mutta Suomessa ja vastaavan elintarvikehygienian maissa. Useimmiten lihatiskillä kysyn onko tuoretta ja että ajattelin syödä raakana. Jos vastaus on että lihaa suositellaan paistettavaksi jätän kelvoton tavara ostamatta.

ÄLKÄÄ OSTAKO VALMIIKSI PAKATTUA. Maistuu usein pahalle, eikä tuoreudesta ole takeita (tai noh, se on takuulla vanhaa)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom