Kyllähän sitä mahdollisuus on jatkaa ja tosiaan noihin maakuntayliopistoihin on helpompi päästä. AMK:t vaihtelevat koulusta ja opiiaineesta riippuen, eli saattaa olla vaikea tai sitten jopa ammattikoulua helpompi. Jos on motivaatiota, niin harva noista perinteisemmistä teknisistä (energia, kone, kemia, ympäristö) ainakaan vaativuuteen kaatuu. Itse olen käynyt lukion 91-94 ja amiksen 94-96. teknillisessä yliopistossa aloitin 2009 kemian opiskelut ja omalla kohdallani se on ollut pääosin samaa tasoa, kuin lukio ja amis aikoinaan. Koska amis keskittyi vain kemiaan, oli se jopa peruskemioiden osalta syvempi ja vaativampi, kuin yliopiston kurssit. AMK:n käyneenä joudut matikoita käymään kandivaiheesta ja ne on monille kompastuskivi, vaikka ne pääosin lukion laajan kertausta ovatkin(ainakin sen mitä itse opiskelin 90-luvulla). Eli jos on motivaatiota, sekä fysiikka ja matikka suht hallussa ja haluaa käyttää aikaa muuhunkin, kuin opiskelijarientoihin, niin ei se koulutus kovin paljon vaadi, kun on jo lukion ja AMK:n pohjalta perusteet. Tentithän on sitten sitä vanhojen tenttien ulkoon opettelua.
Työllistymisestä en ole niin varma, mutta kyllähän noille koneteekkareille on kysyntää vaikka niitä ulkomailta tuleekin. Toinen vaihtoehto on tosiaan sen tutan käyminen, niin on sitten sitä talouspuolen osaamistakin.
Keskiarvot vaihtelee vuosittain. Sisäänpääsy on jaettu kiintiöihin, suoraan todistuksella valittavat, todistus + pääsykoe ja pelkkä pääsykoe. 2009 pääsin itse sisään pelkän pääsykokeen perusteella, kun osasin kirjoittaa lähinnä nimeni. Ja sitten pari muuta pääsi vielä heikommilla pisteillä.
AMK:n koneinssin papereilla kannattaa kokeilla pyrkiä paperiteollisuuteen kunnossapidon esimieheksi tai vuoromestariksi. Ne paikat tuntvat olevan vain AMK:laisille ja DI:nä ei niihin kelpuuteta. Hakuja noihin kuitenkin on ollut suht usein viimeaikoina.