Jatko-opiskelu maisterivaiheisiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Atwood
  • Aloitettu Aloitettu
Olen valmistumassa konetekniikan koulutusohjelmasta AMK:ssa nyt marraskuussa. Alan hakemaan töitä heti kun saan paperit käteen mutta mietin, että jos en meinaa työllistyä niin pitäisikö lähteä jatkamaan yliopistoon? Minkälaisilla keskiarvoilla pääsee maisterivaiheisiin Konetekniikka/Tuotantotalous opiskelemaan? Oma keskiarvoni on 2,9 (painottamaton). Tästä keskiarvosta kumminkin puuttuu vielä opinnäytetyö (arvosana 4) joka nostaa keskiarvon noin 3. TKK:lle tuskin pääsisin mutta miten esim. Lappeenranta ja muut vähemmän suositut yliopistot? Kuinka kauan tästä menee, että saisin DI:n paperit.

Kiitoksia kaikille vastanneille!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän sitä mahdollisuus on jatkaa ja tosiaan noihin maakuntayliopistoihin on helpompi päästä. AMK:t vaihtelevat koulusta ja opiiaineesta riippuen, eli saattaa olla vaikea tai sitten jopa ammattikoulua helpompi. Jos on motivaatiota, niin harva noista perinteisemmistä teknisistä (energia, kone, kemia, ympäristö) ainakaan vaativuuteen kaatuu. Itse olen käynyt lukion 91-94 ja amiksen 94-96. teknillisessä yliopistossa aloitin 2009 kemian opiskelut ja omalla kohdallani se on ollut pääosin samaa tasoa, kuin lukio ja amis aikoinaan. Koska amis keskittyi vain kemiaan, oli se jopa peruskemioiden osalta syvempi ja vaativampi, kuin yliopiston kurssit. AMK:n käyneenä joudut matikoita käymään kandivaiheesta ja ne on monille kompastuskivi, vaikka ne pääosin lukion laajan kertausta ovatkin(ainakin sen mitä itse opiskelin 90-luvulla). Eli jos on motivaatiota, sekä fysiikka ja matikka suht hallussa ja haluaa käyttää aikaa muuhunkin, kuin opiskelijarientoihin, niin ei se koulutus kovin paljon vaadi, kun on jo lukion ja AMK:n pohjalta perusteet. Tentithän on sitten sitä vanhojen tenttien ulkoon opettelua.

Työllistymisestä en ole niin varma, mutta kyllähän noille koneteekkareille on kysyntää vaikka niitä ulkomailta tuleekin. Toinen vaihtoehto on tosiaan sen tutan käyminen, niin on sitten sitä talouspuolen osaamistakin.

Keskiarvot vaihtelee vuosittain. Sisäänpääsy on jaettu kiintiöihin, suoraan todistuksella valittavat, todistus + pääsykoe ja pelkkä pääsykoe. 2009 pääsin itse sisään pelkän pääsykokeen perusteella, kun osasin kirjoittaa lähinnä nimeni. Ja sitten pari muuta pääsi vielä heikommilla pisteillä.

AMK:n koneinssin papereilla kannattaa kokeilla pyrkiä paperiteollisuuteen kunnossapidon esimieheksi tai vuoromestariksi. Ne paikat tuntvat olevan vain AMK:laisille ja DI:nä ei niihin kelpuuteta. Hakuja noihin kuitenkin on ollut suht usein viimeaikoina.

Toki jatko-opiskelusta on hyötyä, mutta valitettavasti arvosanoilla on aika paljon merkitystä, mihin kouluun nyt sitten hakeekaan jatko-opiskelemaan. Valmistuin itse amk:sta 2011 tuotantotaloudesta, keskiarvo oli aika keskinkertainen myös (jotain vähän yli 3). Pari vuotta olin töissä it-alalla ja hain Tukholmaan KTH:lle (parempi koulu tai väh vastaava kuin TKK/Aalto) ja nyt sitten valmistuin... ja töissä taas. Itselläni oli vaihtoehdot käytännössä Lappeenranta tai ulkomaat, sillä en TKK:lle olisi keskiarvollani päässyt. Joissain maissa ja kouluissa on jopa 1v maisteriohjelmia, mutta en oikein tiedä saako siinä ajassa oikeasti jotain irti. Yleensä menee se vähintään 2v täyspäivästä opiskelua, jos tekee töitä niin useilla venähtää jopa tuplaksi. Kannattaa miettiä mikä on oma aito kiinnostus aiheeseen, missä työtehtävissä haluaa olla jatkossa ja kuinka paljon on valmis panostamaan opiskeluun niin rahallisesti kuin henkisestikin. Ainakin omalla kohdallani työmäärä opintojen eteen kasvoi varmaan 10-kertaiseksi ammattikorkeilusta, mutta toisaalta koska oikeasti kiinnosti niin sain huippuarvosanat ja todella arvokasta tietotaitoa.

Suosittelen alan vaihtoa. Työttömyys insseillä ja DI:illä on kaikkien aikojen huipussa eikä tässä taloustilanteessa helpotusta ole näkyvissä vuosiin, jos koskaan. Jos työllistyä joskus haluat niin suosittelen lääketiedettä, kauppatieteitä tai jotain ihan muuta kuin tekniikkaa. Huono työllisyystilanne polkee lisäksi palkkoja alas vielä pitkään, joten tällä hetkellä sairaanhoitajakin tienaa perusinssiä enemmän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom