Cbb_Jarno
VIP
Aivan samoilla linjoilla mennään joka kohdan kanssa.Itsekkin allekirjoitan omien treenikokemusten perusteella Jarmon tavan treenata. Itsellä treenityyli oli ennen ns "suomalainen voimaryskäys"....aina oli saatava kg tai kaksi "pääliikkeisiin" malmia lisää. Ja mitä paperiin oli kirjoitettu....Tätä tuli harrastettua monta vuotta ja kyllä sillä tyylillä kehitystäkin toki tuli mutta kyllä se kroppa otti myös damagea.
Sitten päätin heittää treenivihkon romukoppaan, ainoastaan ainoa ns progressio on treenijako jota tulee noudatettua heikkouksien priorisointineen. Harvemmin tulee lyötyä ennalta lukkoon mitä minäkin päivälle kohdelihakselle tekee...salille vain ja fiiliksen mukaan alkaa hakkaamaan kohdelihasta. Välillä pelkkiä suoriasarjoja, välillä jättiläsisarjoja välillä näiden yhdistelmiä jne jne..kunhan se lihas on rasitettu totaalisesti. Paljon vapautuneempi tapa ainakin itselle treenata. Tuntuu, että ihmiset pelkää myös treenata lihasta ilman että se olisi täysin palautunu. En muista edes treeniä viime kuukausilta ettei lihasta ole viety failureen ja sama lihas tulee treenattua keskimäärin 3xviikkoon unohtamatta lepoa&ravintoa&kehonhuoltoa.
Jonku mielestä tämä on väärä tapa treenata, mutta kyllä se on ainakin itselle se oikea tapa. Pääasia on että tykkää siitä mitä tekee ja tietää omat rajat mutta osaa myös puskea niiden yli. Kyllä palautumiskapasiteettia pystyy huomattavasti kehitettyä vaikka oliski natikka kuhan keho adaptoituu. Ihminen on sitkeä elukka tarpeen tullen.
Eihän tota nyt tosiaan kovin merkittäväksi panostukseksi voida sanoa jos testejä on vuonna 2016 tehty 78kpl, varsinkaan kun lisenssin haltijoita on reilusti yli 1000. Pelkästään CBBn puolella tiedän monia kisaajia joita ei ole testattu ollenkaan vaikka kisavuosia on useampia (top3 sijoituksilla). Sitten taas on kilpailijoita joita on testattu 3-5 kertaa 10 vuoden uran aikana kun mua taas testattiin pelkästään 8kk periodilla 4 kertaa. Sitten kun otetaan tähän yhtälöön mukaan Sherko niin hän vasta onkin ollut testaajien suosiossa. Jos en ihan väärin muista niin tänä vuonna 4 testiä, 6 testiä 2016, 5 testiä 2015. Ei noissa siis logiikkaa ole tasaisuuden suhteen että ketä testataan ja ketä ei. Mun puolesta saa vaikka rampata joka viikko mun ovella kunhan toisivat joskus pullaa.En tiedä nyt, että olenko mä ymmärtänyt jotain väärin; saa oikaista, jos näin on. Mutta mä olen ymmärtänyt, että SUEK:lla ei ole kauheaa panostusta fitnesslajien testaukseen. Ja toisaalta mä olen ymmärtänyt, että sua testataan taas vähän väliä.
Olenko ymmärtänyt väärin, onko siis nuo sun testit liiton toimeenpanemia testejä?
Niin ja meinasi ihan unohtua. Siis toimeenpanijaa testeille en osaa sanoa, sitä ei SUEK kerro urheilijoille. Ainoa tieto siis mikä mulla on, niin löytyy noista dopingpöytäkirjoista. Kohdassa "valintatapa" mulla on joka kerta lukenut "nimetty".
Tosiaan laajempaa testausta sitä itse toivoisi lajiin.
Penkissä sama juttu eli noin vuoden treenillä 160kg ykkönen, 100kg nousi jo 2-3kkn salihistorian jälkeen.