Jalkoihin massaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja O_D_E
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oon pari vuotta punttaillut ja tuntuu että jalat vaan pysyy rimpuloina. Ylävartaloon massa kyllä tarttuu. Kyykkyä ja mavea oon tehnyt. Miten usein ja minkälaisia ohjelmia pitäisi tehdä? Oon tehnyt kerran viikkoon vuoron perään kyykkyä ja mavea. Lisäksi prässiä.:confused:

Kokeile lisätä vaikka reiden koukistaja ja ojentaja + pohkeet.
Millasia sarjoja teet kyykkyä/prässiä?

Yleensä tämmösellä ohjelmalla oon tehny

kyykky/mave
4x3
1x10

perään prässi
prässi

3x15

Tuntuu että tuokin tarvitsisi viikon palautumisen.

MAVE on selkäliike, ei kasvata jalkoja. Kyykky ja prässit kasvattaa jalkoja, lisäksi kandee punppailla takareisiä jossain hilavitkuttimissa. Siirrä mave selkäpäivälle ja tee se jokatoinen vko selän kanssa. jalat treenaa joka viikko.

No joo

- Mä olen kyllä aina tehny mavea jalkaliikkeenä. Kyllähän se selässäkin hyvin tuntuu mutta eniten tulee takareidet ja perse kipeeksi... Näin siis mulla.

Odelle - Syö! Harrastatko jotain muuta? Jos juokset ja/tai liikut paljon, se voi häiritä jalkojen lihas kasvua.

No pyöräilen aika paljon. Mutta en usko että se siihen vaikuttaa.
n.5km/päivä
Syön lisäravinteina maltoa, proteiinia, glutamiinia ja kreatiinia. Ja 3 lämmintä ruokaa päivässä.

Luulen että se ohjelmassa mättää kuitenkin.

Originally posted by O_D_E
Semmonen juttu kyllä on että en venyttele juuri lainkaan.
että vaikuttaako se paljonkin.

Ei se siihen kasvuun vaikuta. Mutta suosittelisin kyllä
venytteleen.. Ittekkin venyttelen suht. vähän mut kyl
jalkatreenin jälkeen on pakko. :)
Muutaman tunnin päästä treenistä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by O_D_E
Oon pari vuotta punttaillut ja tuntuu että jalat vaan pysyy rimpuloina. Ylävartaloon massa kyllä tarttuu. Kyykkyä ja mavea oon tehnyt. Miten usein ja minkälaisia ohjelmia pitäisi tehdä? Oon tehnyt kerran viikkoon vuoron perään kyykkyä ja mavea. Lisäksi prässiä.:confused:

Jos massaa haluat (voimamiehet kyykky/mavepäivineen erikseen):

tee ero suorin jaloin mavelle ja tavalliselle mavelle.
Jos tavallista teet, tee se selkäpäivänä äläkä kovaa joka viikko.
Suorin jaloin maastavetoa voit tehdä takareisille jalkapäivänä.
Lisäksi nuo toistomäärät kyykyssä on aika alhaiset.

Esimerkki hyvästä perusrungosta jolla massaa tulee.

Kyykky 2 x 8-15
Hack 2 x 10-15
Reisiojennus 2 x 10-15
Reisikoukistus maaten 2 x 8-15
Suorin jaloin maastaveto 2 x 10-15
Ja varmasti tähän vähän pohkeita päälle?

Toistomääriä kannattaa vaihdella noissa rajoissa ja toki välillä niiden ulkopuolellekin jos tarvetta on. Joka tapauksessa alle 6 toiston sarjat on siihen massanhankintaan jo hieman epäedullisia.
Liikkeitä ja niiden järjestystä kannattaa myös vaihdella: esim kyykyn tilalle prässi, sitten reisiojennus ja viimeisenä hack - tai välillä aloittaen reisiojennuksella. Takareisille sama juttu - koukistus istuen korvaa hyvin maaten tehtävän ja sjmv:n voi ottaa välillä ensimmäisenä jne jne jne.

Edit: niin ja treenijaostasi riippuen jalkatreeni kerran 6-10 päivässä (kerran kierron aikana) jos treenaat kovaa.

Kyllä suositten sinua venyttelemään. Jos sun jalkalihakset on jumissa tai muuten tosi kireet niin kyllä se heikentää lihaskasvua.

mikä on muuten venyttelyn vaikutus lihaskasvuun... oon kuullut juttuja puolesta ja vähän vastaankin. Itse venyttelen aina mutta helevetin huonosti.:eek:

Originally posted by irakinmiäs
mikä on muuten venyttelyn vaikutus lihaskasvuun... oon kuullut juttuja puolesta ja vähän vastaankin. Itse venyttelen aina mutta helevetin huonosti.:eek:

Luepas uusimmasta BK:sta juttu venyttelystä... Siinä oli aika hyvin kerrottu venyttelyn vaikutuksesta lihaskasvuun.

- Mä olen kyllä aina tehny mavea jalkaliikkeenä. Kyllähän se selässäkin hyvin tuntuu mutta eniten tulee takareidet ja perse kipeeksi... Näin siis mulla.

Sama täällä. Oon tehny tälläisellä ohjelmalla:

Kyykky
Hack-kyykky
Takareisilaite
Mave
Pohkeet

Toimii.....

sarjamääristä..

Edellä mainitut ohjeet ovat huomionarvoisia, mutta kannattaa silti kokeilla eri treeni-tyylejä ja valita sieltä parhaiten itsellä toimiva. Itse uskon ja itselläni toimii loistavasti tuommoinen ns. sovellettu MegaDuty-tyyppinen harjoittelu, joissa sarjamäärät ovat pieniä(noin 2 äärimmäisen kovaa sarjaa/liike, liikkeitä jaloille 2-3/lihasryhmä, toistot 8-12), mutta sitäkin kovemmalla intensiteetillä.. mutta tämäkään ei kaikilla toimi, vaan esim. monilla kavereillani toimiikin runsaat sarjamäärät (tyyliin 4-5/liike) ja tekevät siltikin kovalla intensiteetillä! Mutta heillä vastaavasti ei sitten liikkeitä/lihasryhmä olekaan niin paljoa..Toistomäärät on hyvä pitää 6-15 toistoa per sarja, mistä Sam225 kertoikin tarkemmin..

Pointti olikin, että kokeile erilaisia tyylejä vaikka jakamalla jalat eripäiville(etureisi/takareisi) tai tekemällä ne samana päivänä, ja vaihtelemalla sarjamääriä ja liikkeitä, löytyy varmasti treeni-tyyli ja liikkeet joilla saapi tuota massaa koipiin lisää!

Kuten aikaisemmin mainittu, muista kunnon lihashuolto; venyttelyn merkitystä vähätellään monesti ja hierontakaan kunnon urheiluhierojalla pitää lihakset auki ja tukoksia ei pääse muodostumaan ja kehitystä ei voi estää..

Hyvät ystävänpäivät jatkot kaikille:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom