Jalkatreenin jako kahteen osaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja verkku
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Eli miten kannattas jakaa jalkatreeni kahteen osaan? Käyn 5krt viikossa punttiksella, mutta tuo 4 kertaa viikossa on kehittymisen ja palautumisen kannalta ilmeisesti parempi? eli ajattelin tehdä yläkropan näin:

1. rinta+olkapää+ojentaja
2. selkä+hauis
3. jalat
4. jalat

tapahtuuko tällä treenillä kehitystä ja onko liikaa jos treenaan esim. selän kanssa viittä eri liikettä kerralla? vai pitäisikö vähentää määrää?

Eli miten kannattas jakaa jalkatreeni kahteen osaan? Käyn 5krt viikossa punttiksella, mutta tuo 4 kertaa viikossa on kehittymisen ja palautumisen kannalta ilmeisesti parempi? eli ajattelin tehdä yläkropan näin:

1. rinta+olkapää+ojentaja
2. selkä+hauis
3. jalat
4. jalat

tapahtuuko tällä treenillä kehitystä ja onko liikaa jos treenaan esim. selän kanssa viittä eri liikettä kerralla? vai pitäisikö vähentää määrää?

Et ajatellut Vatsaa treenata ollenkaan?
Ja miten ajattelit nuo jalat jakaa? Ja lähes aina tapahtuu treenatessa kehitystä. 4 kertaa ei mitenkään erityisesti ole palautumista auttava. Voit ihan hyvin treenata viitenä päivänä. Esim jaat yläkropan kahdelle päivälle ja jalat kahdelle ja yksi päivä on keskivartaloa...

Unohdin sanoa, että treenaan vatsat fiiliksen mukaan noin 2 kertaa viikossa esim. yhden kerran jalkojen ja yhden kerran yläkropan kanssa ja tuo 4 sopisi mulle muutenkin paremmin, kun harrastan erästä toista lajia (ei fyysisesti kovin rankkaa) ja mietinkin juuri, että miten nuo jalat kannattaisi jakaa...

Jos käyt salilla neljä kertaa viikossa ja haluat kaksi jalkatreeniä, niin toisen treenin voisit pohjata kyykkyliikkeisiin ja toisen jalkaprässiin. Näin saat molempiin treeneihin raskaat perusliikkeet jaloille. Tai sitten toisessa treenissä pelkät etureidet ja toisessa takareidet+pohkeet. Ja tästä takareisitreenistä tulee myös kova, koska pääliikkeksi voidaan ottaa "romanian deadlift" tai sjmv.

Sen verta aiheen vierestä, että toi toinen yläkropan treeni IMO tuntuu aika kovalta. Ainakin jos treenataan monijakoisen mentaliteetilla "lihas kerran viikkoon kunnolla". Siinä on nyt samassa treenissä kuitenkin 3 suhteellisen vahvaa lihasta, että rasitusta pitää treenistä sitten löytyä. Toi nykyinen 5 salikertaa viikossa mahdollistais sen, että isot lihasryhmät saatais jaettua omille päivilleen ja yläkropankin pystyis treenaamaan kovaa.

esim.

1. Rinta/olkapäät
2. Kädet
3. Selkä
4. Etureidet
5. Takareidet/pohkeet/vatsat

Mulla on käytössä sikahyvä 5-jakoinen:
1. Selkä, takaolkapäät
2. Etureidet, vatsat
3. Rinta, olkapäät
4. Takareidet, pohkeet
5. Hauis, ojentajat, vatsat

Toimii mulla ku häkä!

Jos 4 kertaa salilla nii alkuviikosta vaikka työntävät ja loppu viikosta vetävät

Rinta,Olkapäät,Ojentajat
Etureidet,Vatsat
Selkä,Hauis
Takareidet,Pohkeet,Vatsat

Jos 4 kertaa salilla nii alkuviikosta vaikka työntävät ja loppu viikosta vetävät

Rinta,Olkapäät,Ojentajat
Etureidet,Vatsat
Selkä,Hauis
Takareidet,Pohkeet,Vatsat

Joo toi kuulostaa aika hyvältä, mutta mites sitten jos vertais näitä, nii mites kannttas koittaa samalla tyylillä kaksjakosena?

^ Jos kaksjakosena meinaat kokeilla niin työntävät/vetävät jaolla kannattaa lähtee kokeilemaan. Teen itekki jalat kahtena eri päivänä nelijakosella ja mulla jako on tällanen:
1. Selkä,takareidet,pohkeet
2.Rinta, olkapäät,vatsat
3.Etureidet, pohkeet
4.Kädet, vatsat

Mulla on käytössä sikahyvä 5-jakoinen:
1. Selkä, takaolkapäät
2. Etureidet, vatsat
3. Rinta, olkapäät
4. Takareidet, pohkeet
5. Hauis, ojentajat, vatsat

Toimii mulla ku häkä!

Vähän tän tyyppisellä treenailin itsekin aikoinaan. Toimii kyllä hyvin kun pääsee treenaan 2 on ja 1 off tahdilla. Eli n. viikon kierrolla.

Itse olen viimeajat treenaillut tällasella jaolla.

1. Rinta, vatsa
2. selkä (ylhäältäpäin tulevat vedot), takaolkapäät (kevyesti)
3. Etureidet, pohkeet, vatsa
4. Ojentaja, olkapää (etu/sivu)
5. Takareidet, selkä (edestä tulevat vedot), takaolkapäät

Tällä olen saanut selkätreenit menemään paremmin perille kuin koskaan ja poltto selässä treenien jälkeen on hirveä. Hauiksia en treenaa erikseen kuin harvoin kun selkätreeneissä saavat mielestäni riittävästi rasitusta. Ja jalkatreenitkin jaksaa paremmin tehdä kun ne on jaettu kahteen päivään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voithan tehdä 2-jakoisen tapaan kahdesti kokonaan jalat viikossa. Itse teen näin:
1. Takakyykky, prässi + ojennus/koukistus
2. Mave, etukyykky + prässi pitkät sarjat + koukistus.

esim.

1. Rinta/olkapäät
2. Kädet
3. Selkä
4. Etureidet
5. Takareidet/pohkeet/vatsat

Pakko oikaista omaa viestiään, ettei kukaan vahingossa kopioi. Tää oli siis vain esimerkkijako lihaksien suhteen. Treenit ei kuitenkaan tossa järjestyksessä menis. Toihan olis suorastaan paska :)

Ite treenaan tällä hetkellä jaolla:

1. Rinta, etureidet, takaolkapäät
2. Selkä, takareidet, pohkeet
3. Olkapäät, kädet

Neljä kertaa viikossa tyyliin ma,ke,to, lauantaina kierto alusta la,ma,ti ja torstaina taas alusta.

Hyvin on tuntunu toimivan ku lihasryhmät niin eripuolilta kehoa samassa treenissä ettei jaksamisen kanssa ainakaan ole ongelmia. Selkä&takareisi sopii siinä mielessä yhteen, että on helppo tehä supersettejä esim. kulmasoutu&sjmv-kombolla :) Ainoastaan kolmospäivänä olkapäät on niin helvetin hyvässä pumpissa ettei dippien, tms. raskaiden ojentajien teko onnistu ihan heti perään eli ensin siis ojentaja, sitten olkapää ja vikana hauis...

1. Selkä,takareidet,pohkeet
2.Rinta, olkapäät,vatsat
3.Etureidet, pohkeet
4.Kädet, vatsat
10.jpg
jeromssummer_flickr_photos_848.gif

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom