Jalkatreeni himassa

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Hieman taustaa. Olen 44 v mies (177/85kg) ja harrastanut jonkinlaista liikuntaa koko ikäni. Saliteeniä on ollut kausittain, lähinnä yleiskunnon näkökulmasta, eli ei erityisen tavoitteellista. Olen nyt treenannut puolisen vuotta 2 krt viikossa ja nyt näkyy peilistä selkeästi, että jalat ovat jääneet kehityksessä jälkeen massan näkökulmasta. Ongelma on, että pääsen salille vain joka toinen viikko ja kotona onnistuu yläkropan treenaaminen jotenkin helpommin, joten jalkateenit on tullut tehtyä vain 2 viikon välein. Osaltaan tähän on vaikuttanut saamattomuus, mutta myös se, että en oikein ole keksinyt hyvää ohjelmaa/liikkeitä omalla painolla ja välineillä, joita täältä löytyy. Kaipaisin siis apua massapanoitteiseen kotona tehtävään jalkatreeniohjelmaan. Voimapuoli on jaloissa (omasta mielestäni) hyvä, kyykkään salilla syväkyykkyä 5 krt 100 kg suhteellisen puhtaasti, mutta massapuoli siis laahaa selkeästi perässä.

Himasta löytyy seuraavat välineet:
- BodyPump tanko 40 kg asti
- Steppilauta
- 10 kg painoliivi
- Käsipainot 2x10kg / 1x20 kg
- Kahvakuula 6 kg
- Voimistelurenkaat (en kyllä ole keksinyt jalkatreenikäyttöä näille)

Vinkit liikkeisiin, sarjoihin, toistoihin sekä ohjelmaehdotukset ovat kaikki tervetulleita, kuten myös kaikki muut aiheeseen liittyvät vinkit.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyllä noilla kässäreillä ja painoliivillä ainakin bulgarian split squat onnistuu, ja on yllättävän raju liike, vaikka painot pysyy pienenä. Kaksi treeniä viikkoon vaikka niitä, ja salilla sitten seuraavalla viikolla taka- tai etukyykkyä. Bulgarialaisessa sitten esim volyymiprogressio ja normikyykyssä taas painoa lisäten.

Jalat on semmoset treenattavat et jossain vaiheessa vaatii enemmän romua ja vähän hulluutta. Tee vaan käytettävissä olevista välineistä mahdollisimman hankalia. Kuminauhat on kans hyvä, helppo ja edullinen väline ja nyt on netti täynnä ideoita kotitreeneihin. Good morning, reidenkoukistuksia ja ojennuksia voi ainakin tehdä. Missään nimessä niillä ei salia korvaa mutta parempi kuin ei mitään. Parin viikon välein sitten tuhoat jalat salilla ihan huolella.

Zone-sarja -42%
Hieman taustaa. Olen 44 v mies (177/85kg) ja harrastanut jonkinlaista liikuntaa koko ikäni. Saliteeniä on ollut kausittain, lähinnä yleiskunnon näkökulmasta, eli ei erityisen tavoitteellista. Olen nyt treenannut puolisen vuotta 2 krt viikossa ja nyt näkyy peilistä selkeästi, että jalat ovat jääneet kehityksessä jälkeen massan näkökulmasta. Ongelma on, että pääsen salille vain joka toinen viikko ja kotona onnistuu yläkropan treenaaminen jotenkin helpommin, joten jalkateenit on tullut tehtyä vain 2 viikon välein. Osaltaan tähän on vaikuttanut saamattomuus, mutta myös se, että en oikein ole keksinyt hyvää ohjelmaa/liikkeitä omalla painolla ja välineillä, joita täältä löytyy. Kaipaisin siis apua massapanoitteiseen kotona tehtävään jalkatreeniohjelmaan. Voimapuoli on jaloissa (omasta mielestäni) hyvä, kyykkään salilla syväkyykkyä 5 krt 100 kg suhteellisen puhtaasti, mutta massapuoli siis laahaa selkeästi perässä.

Himasta löytyy seuraavat välineet:
- BodyPump tanko 40 kg asti
- Steppilauta
- 10 kg painoliivi
- Käsipainot 2x10kg / 1x20 kg
- Kahvakuula 6 kg
- Voimistelurenkaat (en kyllä ole keksinyt jalkatreenikäyttöä näille)

Vinkit liikkeisiin, sarjoihin, toistoihin sekä ohjelmaehdotukset ovat kaikki tervetulleita, kuten myös kaikki muut aiheeseen liittyvät vinkit.

Hanki trap bar kotiin. Kaikkein raskain perusliike. Vie tilaa yllättävän vähän alle 2m2 ja kokoon kasattuna alle puolet siitä. Pehmikettä painojen alle ja vaneri jalkojen alle ja sit vaan kovaa treeniä, yks raskas + yks kevyempi treeni viikossa. Bulgarialaisia lisäksi, niin ei muuta tartte.

Pakko kompata Predatoria. Aivan liian aliarvostettu liike. Korona-ajan alkuaikoina kun oli taukoa salilta niin tuota tuli tehtyä. Sai kyllä pakarat kipeiksi.

Kiitokset vastauksista. Hyviä vinkkejä paljon ja saan näistä kyllä kasattua ihan kelpo ohjelman himaan.

Jatkokysymys hieman off alkuperäisestä aiheesta mutta liippaa kyllä siihenkin.

Tuntuu, että mulla on huomattavasti erilainen palautumiskyky yläkropassa vs. jalat. Maanantaina salilla tehty jalkatreeni tuntuu voimattomuutena vielä perjantainakin, joten tuntuu hankalalta tehdä jaloille 2 treeniä viikossa ainakin tällä hetkellä. Yläkroppa sen sijaan on 2-3 päivän levän jälkeen taas ihan valmis ottamaan treenin vastaan samoilla tehoilla kuin aikaisemminkin.

Onko huono idea tehdä esim. selkätreeni 2 krt / vko mutta jalat vain kerran? Huomiona vielä, että haluaisin tosiaan saada massaa jalkoihin ja hieman yläkropan etumatkaa kiinni (ei tämä epätasapaino vielä erityisen iso ole, mutta sen verran että itse kiinnittää huomiota)

Kiitokset vastauksista. Hyviä vinkkejä paljon ja saan näistä kyllä kasattua ihan kelpo ohjelman himaan.

Tuntuu, että mulla on huomattavasti erilainen palautumiskyky yläkropassa vs. jalat. Maanantaina salilla tehty jalkatreeni tuntuu voimattomuutena vielä perjantainakin, joten tuntuu hankalalta tehdä jaloille 2 treeniä viikossa ainakin tällä hetkellä. Yläkroppa sen sijaan on 2-3 päivän levän jälkeen taas ihan valmis ottamaan treenin vastaan samoilla tehoilla kuin aikaisemminkin.

Onko huono idea tehdä esim. selkätreeni 2 krt / vko mutta jalat vain kerran? Huomiona vielä, että haluaisin tosiaan saada massaa jalkoihin ja hieman yläkropan etumatkaa kiinni (ei tämä epätasapaino vielä erityisen iso ole, mutta sen verran että itse kiinnittää huomiota)

Tottumiskysymys. Alkuun vaan pienempi työmäärä / treenikerta ja viikko viikolta vähän lisää sarjoja. Auttaa myös jos treenit on keskenään riittävän erilaisia. Massaa saat jalkoihin luonnollisesti sitä nopeammin mitä useammin niitä treenaat.

Sehän on vaan hyvä idea antaa levätä jos ei ole palautunut. Koittasin kyllä jotain palauttavaa jumppaa tai ihan kävelyä jos menee viikko palautua, mut ei se mikään uusi ilmiö ole. Tai sitten ruokavalion kanssa kikkailua mutta se on enemmän domssien kanssa yhteydessä. Jos on tosiaan uusi systeemi niin sitten voi olla ihan tottumiskysymys.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jalat ei oo vielä kunnolla palautuneet maanantaista, mutta testailin jumppa/palautumismielessä alla olevaa ohjelma-ajatusta kehonpainolla ja ihan olemattomilla painoilla.

Bulgarian split squat 3x8
Askelkyykky 3x10
Yhden jalan suorin jaloin maastaveto 3x10
Kyykky 3x10 (viimeinenä kun saa max 50 kg painoja, tänään vain 20 kg)
Pohkeet steppilaudalla

Testisin myös tuota Tyren linkkaamaa liikettä. Tuntuisi toimivan hyvin joten laitetaan vaihtoehtoiseksi liikkeeksi. Ainakin tänään takareidet oli ihan riittävän tukossa jo noista aikaisemminta liikkeistä

Mitä mieltä tästä ohjelmasta?

Tuohon palautumiseen vielä, että etureidet ovat tällä viikolla palautuneet hyvin, mutta takareidet/pakarat vielä kipeät maanantaista. Hyvinkin vaikuttaa teidän ehdottamalta tottumuksen puuttelta joten toiveita olisi saada 2 jalkatreeniä viikkoon

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom