Jalkaterä TÄYSIN halvaantunut herätessä (yhteen suuntaan)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Humid
  • Aloitettu Aloitettu
Sankari palaa lääkäristä

Unohtu laittaa töpseli seinään, siks se jalka ei toiminu! :jahas:

No niin...

Nervus peroneus communis aka "Saturday night palsy" --> pinne pohjeluun pään tasolla. :kippis1:

Paraneminen ihan ajan kanssa, ei hoitoa, ei lääkitystä.
Kestää yleensä kuukauden tai pari.
"Jalkaterä riippuu, kukonaskel, potilas ei kykene kävelemään kantapäällä."

Esiintyminen: Marjastajat (minä siis :D) ja alkoholistit.

Eli hermo ottanut osumaa. Jalkaterä ei nouse eikä varpaat. Suurimmat ongelmat tulee siitä, ku tähän lötköön jalkaterään kompuroi. Juuttuu varpaat kiinni lattiaan/mattoihin/kynnyksiin. Ja näinhän tässä o kyllä käyny kokoajan. Muutenki toi oma martial arts-ninja-askel on sen verran matala, että ei herttine. Niin epäluonnollista nostaa polvea ylös ennen ku ottaa askelta - vai mikskä jalan römäytykseks tätä nyt kutsuukaa. :wall:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei mitenkään tähän kyseiseen asiaan liittyen, mut pakko heittää oma kommentti.
Suuri idolini kitarasankari Dave Mustaine nimittäin taanoin oli kans nukkunu vähän väärässä asennossa ja sillä oli kädestä menny jotain hermoja aika pahasti. Lääkärit oli sanonu, ettei se enää koskaan soita kitaraa, mut onneks olivat väärässä.

Bronx1984 sanoi:
Enpä olisi uskonut, että nukkuminen voi olla näin invalidisoivaa, onni ettei kyseessä ollut oikea käsi. :lol2:

Pikkunulikasta asti itsepuolustus- ja kamppailulajeja

Saldo: Mustelmia, naarmuja, venähdyksiä, pieniä revähdyksiä - ei mitään mikä ei muutamassa päivässä paranisi.

Omaan sänkyyn, miellyttävään asentoon sammuminen

Saldo: Jalkaterän halvaantuminen.

Maailmassa on vikaa! :hyper:

Löre sanoi:
Pah! Mitään lekuria.

Kannattaa vain jatkaa juomista. :thumbs:
Mummo sanoi aina, että sillä se lähtee millä on tullutkin, jos joku paikka oli juntturassa.
Käy kökkäsemässä 1:llä jalalla mäuräkoira lähikaupasta.

:lol2: :kippis1:

Humid sanoi:
Paraneminen ihan ajan kanssa, ei hoitoa, ei lääkitystä.
Kestää yleensä kuukauden tai pari.

Esiintyminen: Marjastajat (minä siis :D) ja alkoholistit.
Eli hermo ottanut osumaa. Jalkaterä ei nouse eikä varpaat. Suurimmat ongelmat tulee siitä, ku tähän lötköön jalkaterään kompuroi. Juuttuu varpaat kiinni lattiaan/mattoihin/kynnyksiin. Ja näinhän tässä o kyllä käyny kokoajan.

Hyvä, että ei sen pahemmasta ollu kyse. Voit arvioida, että jos hermo on ottanut kunnolla itteensä siinä polven korkeudella, niin se uusiutuu siitä alaspäin millin päivässä, eli aikaa kuluu hetki.

TK:sta, tai missä kävitkään, voit käydä kysymässä josko saisit lainaksi peroneus-tuen tai jos joku opettais tukevan sidoksen tekemisen siihen jalkaan, ettei olis koko ajan menemässä nokilleen.

Ja muista yrittää liikutella kinttua aina.. Fysioterapeuteilta saa kans apua jumppaan.

Mainittakoon nyt aihetta sivuten vielä, että itselläni on aikanaan ollut kasvohalvaus rajoittuneena vasemmalle puoliskolle. TK:ssa lääkäri meinasi laskea allensa tajutessaan vaivan ja passitti jatkotutkimuksiin. Muutama kuukaus nauru oli hieman ykspuolista jne jne. Kuulemma pakkaskelit ja viima ilman pipoa Suomenlinnan lautan ulkotiloissa teki korvasta lähteville hermoradoille hallaa... Loppu hyvin, kaikki hyvin. :)

Edit. Käyttäkää tuulisilla talvikeleillä pipoa.

Joskus kun on nukkunut yöllä siten, että käsi on ollu tyynyn alla ja pää on levänny tyynyn päällä, niin herätessä käsi on kyynärpäästä alaspäin täysin toimintakyvytön, edes sormia ei pysty liikuttaan. Hetki menee, veri alkaa palaamaan käteen, sitä alkaa kihelmöimään ja sitten sitä pystyy taas liikuttamaan.

On muuten friikki fiilis, sitä kyllä pomppaa vähintään istumaan kun huomaa tuon tapahtuneen :D

Kopriainen sanoi:
Ei mitenkään tähän kyseiseen asiaan liittyen, mut pakko heittää oma kommentti.
Suuri idolini kitarasankari Dave Mustaine nimittäin taanoin oli kans nukkunu vähän väärässä asennossa ja sillä oli kädestä menny jotain hermoja aika pahasti. Lääkärit oli sanonu, ettei se enää koskaan soita kitaraa, mut onneks olivat väärässä.

Kiitos tuosta, nyt ei sitten enää uskalla nukkuakaan.

Uncle Sam sanoi:
Joskus kun on nukkunut yöllä siten, että käsi on ollu tyynyn alla ja pää on levänny tyynyn päällä, niin herätessä käsi on kyynärpäästä alaspäin täysin toimintakyvytön, edes sormia ei pysty liikuttaan. Hetki menee, veri alkaa palaamaan käteen, sitä alkaa kihelmöimään ja sitten sitä pystyy taas liikuttamaan.

On muuten friikki fiilis, sitä kyllä pomppaa vähintään istumaan kun huomaa tuon tapahtuneen :D

Nimenomaan.
On ihan hirveetä, kun kestää, ennekun tajuaa edes, mistä oikein on kyse! :D

Bronx1984 sanoi:
Enpä olisi uskonut, että nukkuminen voi olla näin invalidisoivaa, onni ettei kyseessä ollut oikea käsi.

Joo, kyllähän tuollaista säikähtää. Mä olen kanssa herännyt pari kertaa siihen että toinen käsi on mennyt täysin tunnottomaksi ja se retkottaa täysin hervottomana olkapäästä lähtien. Olo on aika epätodellinen kun odottelee siinä sitten verenkierron palautumista. Onneksi ei ole tullut mitään hermopinteen kaltaisia juttuja. Täytyy jatkossakin yrittää nukkua sellaisessa asennossa että raajat ei joudu puristukseen sängyn reunaa vasten.

Mulla käy tosi usein noin, että herää siihen kun toinen käsi on tunnoton. Oon tosin jo niin tottunut tohon, että ei pahemmin hätkäytä, vaan saatan nukahtaa melkein heti uudelleen.
Muistan kun joskus oli molemmat kädet kanttuvei, olin nukkunut molemmat käden pään takana tyynyn alla tms. :D

Kerran oli hiukan vittumaisempi tilanne kun muistaakseni keskisormi ei meinannut alkaa toimimaan ollenkaan, vaikka tunto oli muuten jo koko käteen palannut.

Aika pirullisia nää puutumiset kyllä on, mitenkähän sitä oppis nukkumaan siten ettei aina makais oman kätensä päällä.

Eipä oo pitkään aikaan käyny, mutta viime yönä heräsin siihen että toinen käsi oli täysin toimintakyvytön ja toinenkin vähän puutunut. Valvoin siinä sitten puolisen tuntia, ja sain lopulta tunnot takasin.. :rolleyes:

mulle kävi tossa pari kuukautta sitten sillai, että olin jotenkin onnistunu pistämään molemmat kädet sinne tyynyn alle ja sitten kun heräsin yöllä niin kumpikaan käsi ei liikkunu mihinkään...töynsin päälläni tyynyn pois käsieni päältä ja sen jälkeen työnsin päälläni käteni parempaan asentoon...oli aika vammane olo vähä aikaa.. :arvi:

Näin päivää myöhemmin alkaa oikean jalan pohkeen ulkosyrjää särkemään. Kävely tapahtuu nimittäin nyt kahdella tavalla tällä kärsineellä jalalla:

1) Joko päkiällä varpaillaan (pohje)
2) Tai koko polvi ylös ja jalan "romautus" maahan (pohje+reisi)

Toistoja tulee. :p

Viime yönä pannutin kertaalleen kun piti yödösään juosta. :)

Työterveyslääkärillä kävin Mehiläisessä. 14 päivää sairaslomaa, "jos paranis nopeasti". "Tuu uusiks, jos vielä vaivaa."

Humid sanoi:
Työterveyslääkärillä kävin Mehiläisessä. 14 päivää sairaslomaa, "jos paranis nopeasti". "Tuu uusiks, jos vielä vaivaa."

Tota pitää siinä tapauksessa itsekin kokeilla ku vituttaa tää töissä oleminen tällä hetkellä oikein big time :curs: Eli lauantaina :kippis1: ja sit pari viikkoa lepäilyä :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom