Jalkaprässissä ongelmia !!

kun teen jalkaprässiä salillani, esim jotain 10x100kg.
niin viimeiset 5toistoa tuntuu, ettei voi pitää jalkoja suorassa, rupee "koskemaan". mistä voisi johtua ? ei jaloista lopu puhti, mutta jos pidän suorassa aina viimoset toistot, polven kohdalla tuntuu ikävää "rusahtelua" ja pakko levittää haaroja hiukan. tämä sama juttu on itse asiassa ollut jo pitkään, eli voisiko johtua luustosta tai jostain ?
vastauksia kiitos :)

ps. en todellakaan ole jäänyt jälkeen kehityksessä, koulun terveydenhoitaja sanoi että olen ikäisiäni kehityksessä n.3vuotta edellä :D :D

no polvessa voi olla toooooosi paljon vikoja, mahdoton tässä melkeen sanoo mikä siinä ois käy jossain urheilulääkärillä tms

en kyllä oikein itse usko tuota..
sillä oma äitini on sairaanhoitaja/terveydenhoitaja ja vaikka mitä, ja sanoi että se voi johtua huonosta jalkakunnosta tai jostain..
no pitää katella jos se alkais vahvistumaan, polvi siis.

ps. kun menen oikein syväkyykkyyn, pelkän tangon kanssa, nousen ylös niin polvista kuuluu epämääräistä. ja vaikka ei olisi tankoakaan, kuuluu silti hiukan.
eli voi johtua siitä, kun painan kummiskin sen verran paljon, ja jalat ei mitäänk super vahvat, niin jalat eivät "kestä" rasitusta... tai ainakin niin itse päättelisin
:(

suosittelen kyllä käymään kuvauttamassa sen polven koska siinä saattaa olla jotain rustottumaa tjn ja se on kivempi hoitaa ennen kun se vaivaa kunnolla

Tarkoitatko suorassa pitämisellä sitä, että polvet osoittaa suoraan eteenpäin? Kyllä jalat voi hyvinkin erillään pitää. Polvien pitää olla vain samassa linjassa jalkaterien kanssa.

Ei se yleensä niin vaarallista ole, jos nivelistä pientä napsumista kuuluu. Huolehdi vain, että nivelet ja lihakset on lämpimänä kun aloittelet treeniä.

Itse en pitäisi niitä ollenkaan suorassa niitä jalkoja. Jätän ne aina vähän koukkuun että jännitys pysyy yllä koko ajan ja näin ollen lihas ei pääse lepäämään. Jostain olisin ollut lukevinani että se suoraksi laitto vaan pistää polven epäkuntoon pidemmän päälle.

Ei kannata pitää jalkoja niin että varpaat osoittaa suoraan eteen vaan vähän ulospäin, polville turvallisempi näin. Broidilla on jotain häikkää polvessa (aikasempi urheiluvamma, ei salilta), ja tämä auttaa huomattavasti. Se että polvet naksuu vähän esim normaalissa kyykyssä (vaikka ilman tankoa) on ihan normaalia, mutta kokeile jos jalkaterien avaaminen muuttaa tota.

joo, kiitos kommenteista :)
ja se "rusahtelu" tulee molemmista polvista..
noh minä nyt kokeilen vähän eri "tyylejä" siinä prässissä.. esim leveämmällä jne..
mutta tarkotan tuolla syväkyykyllä sitä, että perse melkein ottaa lattiaan ja jalat on maassa.. ei ne normaali kyykyssä rusahtele, mitä teen 6x60kg salilla :)
jos nyt joku ymmärsikin :D

Kyllä nivelien naksuminen voi joskus kuulua asiaan, vaikkei nivelissä mitään vikaa olisikaan. Sitten, jos alkaa lisäksi tuttua minkäänlaisia kipuja nivelissä, kannattaa alkaa huolestumaan.

jos olet kasvanut ihan helvetisti, niin voi olla että joku ruumiinosa on ns. jäljessä ja voi olla urheillessa "kasvukipuja". Näin minulle selitettiin lääkärissä kun oli 12-vuotiaana polvessa kipua. Kipu vain meni sitten ohi.

Prässissä ei sitten missään tapauksessa päästetä niitä polvia lukkoasentoon asti, vaan jätetään liike loppuasennossa AINA VÄHÄN VAJAAKSI. On nimittäin lähes varma tapa rikkoa polvensa jos ne päästää aina lukittumaan.

Mulla on polvet pitkälti painon takia siinä kunnossa, että niitä rasittavat liikkeet on jätettävä pois tai todellakin vain ihan muutamaan toistoon. Tosin päinvastoin kuin StuntMan91 tapauksessa mulla ei prässi rasita polvia juuri ollenkaan, mutta kyykkyä on turha edes ajatella.

Mulla on myös se ongelma, että polvet naksuu, mutta vain kyykyssä, ei lainkaan prässissä. Kipua ei kuitenkaan tunnu. Hyvä kuulla, ettei se ole vaarallista. Tosin hieman haittaa harjoittelua, koska en uskalla lisätä painoja kunnolla, kun naksutus tekee varovaiseksi. Varovaisuus on siis turhaa?

Go-Diva sanoi:
Mulla on myös se ongelma, että polvet naksuu, mutta vain kyykyssä, ei lainkaan prässissä. Kipua ei kuitenkaan tunnu. Hyvä kuulla, ettei se ole vaarallista. Tosin hieman haittaa harjoittelua, koska en uskalla lisätä painoja kunnolla, kun naksutus tekee varovaiseksi. Varovaisuus on siis turhaa?

No en sanoisi että varovaisuus missään tapauksessa turhaa on. Painoja toki kannattaa lisäillä, mutta maltillisesti ja polvea "kuunnellen".

Tokihan sitä voi lääkärissä käydä näyttämässä jos enemmän asia vaivaa.

Minulla on taas niin että prässissä ei satu polveen yhtään, mutta kun siirryn kyykkyyän niin JOSKUS koskee vasempaan polveen. Se saattaa johtua siitä että minulla on polvi revähtäny kerran kunnolla, mutta lääkäri sanoi sen paranevan aikanaan :wall: Kannattaisikohan minun jättää kyykky kokonaan pois? Kovan treenin jälkeen aina vasen polvi menee kipeäksi :(

Onko täällä ketään toista polvivammaista joka osaisi neuvoa hieman?

Stuntti luulempa, että vaivasi saattaa helpottaa ihan tuolla Timban simppelillä ohjeella. Itselläni toinen polvi vihoitteli aikoinaan kun tein aina prässissä ojennuksen lukkoasentoon asti. Laita sellaiset painot lastiksi, että pystyt vielä hallitsemaan suorituksen loppuun asti.

Jos polvissa on tuollaista vikaa, mene ihmeessä myös kuvattavaksi. Itselläni leikattiin molemmat polvet 14-18 vuotiaana ja nyt ne on taas paremmat kuin ennen äksidenttejä. Täysillä voi pumpata ilman rätei ja lumpui :)

Onko se leikkaus kuinka pitkä? Meneekö mulla sitten niin etten voi puoleen vuoteen treenata jaloilla mitään? Oon harkinnut että menisi leikkaukseen ja hoitaisi vian pois kokonaan :) Kiitos ToughGrip

ps. en todellakaan ole jäänyt jälkeen kehityksessä, koulun terveydenhoitaja sanoi että olen ikäisiäni kehityksessä n.3vuotta edellä :D :D[/QUOTE]

mitä meinaat kehityksessä kolme vuotta edellä?

Back
Ylös Bottom