Ensimmäinen viestini oli suora vastaus sinulle viestiisi jonka laitoit minulle. Noi 4 pointtia nyt nostin tuosta toisesta esiin kun niitä samoja aiheita jo käsiteltiin. Tämä on siis keskustelua samasta aiheesta minun puoleltani. Lisäksi moitit toista sanojen suuhun laittamisesta, se hyppäsi silmään kun itse teit samaa ja vedät ihan hatusta oletuksiasi muutenkin. Minä en edes provosoitunut sun typeristä heitoista lontooseen muutosta ja muista säälittävyyksistä. Oikeesti, onko tuollaiden skeidan heittäminen sun tapasi jutella kaikesta?
Jos on noin valmis kritisoimaan muita ensikädeltä tietämättä asioista yhtään mitään niin pitää olla nahkaa myös ottaa kritiikkiä vastaan. Sinulla sitä ei tunnu olevan vaan heität provoisoivaa läppääs.
Mainitaan nyt vielä, minä en ole haukkunut kotimaisen potkupallon faneja. Sanoinhan jo ensimmäisessä viestissäni sen. Hyvä vain että harrastustoiminnat sun muut pysyy pyörimässä noiden sarjajoukkueiden lisäksi.
Mielenkiinnolla jään minäkin odottamaan 10v päähän. Itse nimittäin uskon että edelleen ollaan kaukana siitä että kotimainen futis kiinnostaisi suuria massoja. Sen mitä minä olen jalkapalloa vuosien saatossa seurannu livenä niin onhan se toki muuttunut parempaan suuntaan suomessakin, mutta myös muualla. Rako on jonkin verran pienentyny muihin sarjoihin muttei läheskään tarpeeksi. Ja näkeehän sen jo nyt että niitä tulevaisuuden lupauksia menee ulkomaille kokeilemaan enemmän kuin aiemmin. Mutta ei tää kotimainen sarja silti tule nousemaan sen kummemmaksi.
Toivon että olen väärässä, mutta kyllä siitä ollaan jo viimeinen vuosikymmen puhuttu kuinka se taso pian nousee..
Kannattaisi varmaa edelleen kehittää sitä luetunymmärtämistä eikä pistää nokkaansa väliin kommentteihin jotka ei olleet sinulle tarkoitettuja.
Tämä kaikki kulminoituu tasan siihen, että nähdää toi kannattaminen aikalailla erilailla. Toisille se on tv:stä pelin kattomista ja toisille se on koko elämä ja ihan tuolla ulkona.
Kotimainen taso nousee koko ajan, täytyy olla sokea jos ei sitä näe. Ja tiedoksi, että ykkönen tekee tänä vuonna ennätyksen katsojamäärissä ja menee kohta Mestiksen ohi. Eli se siitä jääkiekkovaltakunnasta.
Vieläkin vaan mietityttää monta barca tai espanjan maajoukkuefania mahtaa sieltä jalkapallokulttuurin mekasta Lontoosta löytyvän ? Aivan mitähän se jalkapallokulttuuri sitten onkaan.
Kyllä itsekkin tulee aina käytyä katsomassa ulkomaista futista kun matkailen, tottakai. Pointti on siinä ettei kotimaista futista saisi ikinä unohtaa. Potkupalloksi nimittelijät taitavat kärsiä jostain henkisestä ongelmasta kun eivät itse ole yltäneet edes sille potkupallotasolle. No ehkä ens elämässä sitten. Tai sit pitää vaa toivoa et syntyy Lontooseen, voi mennä katos valmiiseen pöytään. Ei tarvii ite nähä vaivaa seuran tai kulttuurin eteen.
Katos vaikka toi jalkapallomaa dokkari niin ymmärrät mitä tarkoitan kannattamisella.
- - - Updated - - -
Mukava, että tuet ja olet omalta osaltasi ajamassa suomalaisen jalkapallon asiaa. Miksei jokainen voi seurata jalkapalloa siten kuin itsestä parhaimmalta tuntuu? Itsekin olen kotoisin paikkakunnalta, jossa paikallinen edustusjoukkue on pelannut pääsääntöisesti joko 3. tai 4. divisioonaa. Kyllä ne jalkapalloilulliset "kicksit" on itsensä viihdyttämiseksi jo pienestä pitäen täytynyt hakea muualta. Itse olen hakenut ne Valioliigasta. Tuo on vaan joka kerta hauska lukea, että jos seuraa jotain ulkomaalaista menestyvää seuraa (esim. Barcelona), niin olet "gloryhunter". Ihan kuin tässä olisi joku kerettiläinen, jos tykkää vain katsoa mielummin Euroopan huippujoukkueiden pelejä kuin kotimaista pääsarja-/paikallisfutista. Toiset tykkää äideistä ja toiset tyttäristä... Tosin itse en jaksa pahemmin kitistä suomalaisesta futiksesta, koska eipä sitä tule liiemmin seurattuakaan. Kitisen mielummin niistä peleistä joita itse katson.
Mutta mitä tuohon suomalaiseen jalkapalloiluun tulee, niin futiksessa pitäisi tehdä pääsarjatason osalta kokonaisvaltaisesti rakenteellisia muutoksia, jotta sarjasta tulisi kansainvälisisesti hieman tasokkaampi. Muiden skandinaaviliigojen benchmarkkaus olisi välttämätöntä. Yksi vaihtoehto voisi olla panostaminen pariin kolmeen isoon seuraan, jotta nämä pääsisivät tasaisin väliajoin Euroopan kentille ja näin toisivat osaltaan näkyvyyttä Suomifutikselle ja myös rahaa rakentaa fasiliteetteja, jotka sitten edesauttaisivat myös juniorityötä. Tuo nyt oli vain yksi esimerkki, eriäviä mielipiteitä varmasti on ja vaihtoehtoisia ratkaisuja on enemmänkin.
Mun pointti menee vähän ohi sulta.
Kyllä mä katon Barcan pelejä, ei siinä vikaa ole. Eikä siinäkään mitää vikaa ole, jos ei kotimainen futis kiinnosta. Vikaa tulee siinä vaiheessa kun alkaa sitten kitisemään kotimaisen futiksen tasosta tai nimittämään itseään suureksi futiksen ystäväksi.
Suomen futiskulttuuri on nii ohutta vielä, että porukka tykkää mennä valmiiseen pöytään muualle ihastelemaan. Mutta onneksi asiat ovat muuttumaan päin. Sen tietää jokainen joka niitä matseja livenä on käynyt katsomassa.
Tänä päivänä taso ja raha kulkevat aikalailla käsikädessä...