Jalkaliikkeet jotka ei rasita selkää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vulgrim
  • Aloitettu Aloitettu
Tällainen thread löytyy jo polville, mutta en löytänyt vastaavaa selälle.

Kävin magneettikuvauksessa ja selästä löytyi rangan rasitemurtuma sun muuta jännää, joka tulee rajaamaan meikäläisen jalkatreeniä. Mun pitää heittää basic kyykky ja todennäkösesti MaVe vittuun mun ohjelmasta.

With that being said, saisikos tänne koottua jalkaliikkeitä niin etu-, kuin takareisillekin, jotka rasittavat mahdollisimman vähän selkää? Painotus vapailla painoilla (käsipainot, levytangot yms.) tehtäviin liikkeisiin kuitenkin laitteita unohtamatta.

Kiitos :)

Tuskin tuossa kauheasti sitten jää vaihtoehtoja jos myös etukyykky ja hack on pannassa. Prässit ottaa alaselkään myös melkosesti. Tulee mieleen askelkyykyt variaatioineen ja pistoolikyykky jotka ei selkää juuri rasita, ojennukset toki myös. Takareisiä jos ei voi vetoliikkeillä treenata niin ghr ja perus koukistukset.

Eipä tuu mieleen kun askelkyykyt kässäreillä & bulgarialainen kyykky, jotka ei selkää rasita. Jossei tunnu menevän perille niin etukäteis väsytyksenä paukuttelisin reiden ojennusta ja koukistusta pitkillä sarjoilla ennen noita. Myös goblet kyykkyä ja kahvakuulilla kyykkäilyä voi testata jossei tuota ongelmia

:offtopic: No mut mites toi muijan kontti tossa tokassa videossa?! Ei haitannu ainakaan allekirjoittanutta tiukat salihousut yhtään niinkuin osaa porukasta eräästä ketjusta päätellen ;)

Isot pisteet kyllä tuolle GHR:lle. Ainakin puolapuissa tehtynä, niin että jalat puolapuiden välissä ja polvet lattiassa ihan loistava liike takareisille. Ja tais olla joku hulkin esittelemä liike FAST:n taivastaavan sivuilta takareisille: Eli smith:ssä makaan maahan ja tanko sellaiselle korkeudelle, että käsillä kiinniottaessa ei osu selkä maahan. Jalat eteen koukkuun jalka pohjat maahan. Ja siiitä vedetään takareisillä lantio ylhäällä kroppa suorana itseä eteenpäin. Eli siis pyritään koukistaan polvea. Tärkeä on pitää se lantio ylhäällä, niin maksimi toistomäärät menee noin 8-12 pintaan. Hullu liike, kun löytää tekniikan.

Etureisille yhdenjalankyykky on loistava liike. Askelkyykky käsipainoilla on myös aika kova, jos selkää ei saa rasittaa. Tosin onhan siinä rangalle painoa pystysuoraan käsipainojen verran.

Itsellä samaa ongelmaa, eli selkä ei tykkää jalkaliikkeistä. Meidän salilla on kuitenkin alla oleva hack-vempele, jolla pystyy tekemään isoillakin painoilla.

hack2.jpg

hack_squat_machine.jpg

Näitähän alkaa kerääntyä mukavasti. Kiitoksia vastauksista! Uutena tuli tuo hip belt squat. Pitää kattella tommonen remmi jostain itselleen. Tai jospa löytyis jopa salilta valmiiksi.

Homma menee mun selän kanssa niin, että kaikki liikkeet mitkä ei satu, voin tehdä, mutta kaikki mikä sattuu, pitäisi jättää pois. Eli harvinaisen helppoa ja loogista seurata. Aloin tossa pari viikkoa sitten tekemään romanialaista maastavetoa. Se ei meikäläisellä mihinkään satu ja sain erittäin hyvän tuntuman takareisiin sillä. Takareisien kanssa tuskin siis tulee olemaan yhtä laajamittaista ongelmaa.

Nuo etureiskat tuppaakin tulemaan tielle sitten vähän enempi. Elikäs, onko bulgarialainen kyykky enemmän taka-, vai etureisiin ottava liike?

Edit: LH, munkin salilla on hack-kyykkylaite, joskin hieman traditionaalisemman näköinen (ei mitään pitokahvaa edessä). Pitänee koitella sitä enempi.

Mitenköhän muuten yhden jalan prässi. Sen tiedän kokemuksesta, että kahdella jalalla ottaa alaselkään itsellä ikävästi. Pitänee ens kerralla koittaa yhdellä jalalla.

Pallokyykky, eli jumppapallolla tukea seinää vasten, ja painot käteen tai levypaino syliin. Hyvä liike etureisien viimeistelyyn. Löytyy "ball squat" yms hakusanoilla.

Haa, lisää mahtavia ideoita. Kiitoksia! :dance:

Tää saa varmaan vihaa tää ehdotus, mut mun oma lemppari, en tosin selän takia tee, vaan koska kotona ei ole välineitä kyykkyyn, mutta haluan kovan rasitteen jalal, eli step up.

Enkä nyt tarkoita että kaivaa sen 30cm korkeen jakkaran ja nousee siihen eri jaloilla vuorotellen.. Vaan et tökkää sellasen normaalin tuolin korkusen härpäkkeen leuanveto tangon alle, sitten ottaa tukee siit leuanveto tangosta, siitä voi avustaa tai olla avustamatta, mutta se on välttämätön, että voi tehdä tän hyvin. Sitten menee aivan niin alas ku liikkuvuus sallii, muttei koske missään vaihees toisella jalal maata (auta), ja siis yks jalka kerrallaan tietenkin koko sarja. Ja ideana on siis todellakin keskittyä, että koko aika jännitys pysyy sillä treenattavalla jalalla, eikä auta tangosta käsillä vetämällä, jossei tarvitse sitä..

Vaikkapa reppuun voi heittää lisäpainoa jos tarvii jne. Vähän siis kuin yhden jalan kyykky taitaa olla, mutta tää on siinä mielessä kivempi, että ei oo mitään tasapainoilua kun tukee vähän tangosta. Mulla ainakin saa hyvän rasituksen treenattaval jalal.

Ja tässä ei vissiin pitäs tulla sitä selkä rasitust ihan ylenpalttisesti.

Mitenköhän muuten yhden jalan prässi. Sen tiedän kokemuksesta, että kahdella jalalla ottaa alaselkään itsellä ikävästi. Pitänee ens kerralla koittaa yhdellä jalalla.

Mulla ainakin yhden jalan prässi on semmonen liike, että voi ottaa ihan pohjista eikä selkä irtoo nojasta ollenkaan. Sanoisin, että ei rasita selkää lähellekään samalla lailla, kuin kahden jalan prässi.

Mä teen muuten yhden jalan prässiä aina salil, ku ei muuten voi turvallisesti feilaa tuol meidän salil ku siin on se lukitus salpa vaan yhdessä kohtaa ja se on siinä keskellä sitä liikerataa, en haluis kuolla prässin alle, ni aina yks jalka kerrallaa :D^^ vähän offtopic kyl..

Prässissä saa alaselältä rasitusta pois nostamalla selkänojaa pystympään. Kaikissa prässeissä ei toki ole tätä mahdollisuutta.

Mulla ainakin yhden jalan prässi on semmonen liike, että voi ottaa ihan pohjista eikä selkä irtoo nojasta ollenkaan. Sanoisin, että ei rasita selkää lähellekään samalla lailla, kuin kahden jalan prässi.

Täältä pisteet yhden jalan prässille! Ite alaselkävaivaisena tehnyt paljon yhden jalan prässiä sekä etureisi- että takareisipainotteisesti. Jalkojen asentoa ja selkänojan kulmaa vaihtamalla saa aika hyvin muutettua painotusta etu- ja takareiden välillä. Etureisille siis selkänoja loivempaan kulmaan ja jalat alemmas levyä vasten, takareiskoille päinvastoin. Pystyy tekemään raskaillakin painoilla kun selkä tosiaan pysyy alustassa paljon paremmin kuin kahden jalan prässissä. Näyttääpä olevan myös alaselkävammaisten HodgeTwinsien jalkatreenissä mukana. :)

Mä en kyllä tajua kun jengi täällä väittää ettei askelkyykyt ota yhtään selkään... Itse jos otan siinä vähänkin liian isot painot niin alaselkä huutaa jonkun 20metrin kävelyn jälkeen kyllä armoa melko kovasti.

Mä en kyllä tajua kun jengi täällä väittää ettei askelkyykyt ota yhtään selkään... Itse jos otan siinä vähänkin liian isot painot niin alaselkä huutaa jonkun 20metrin kävelyn jälkeen kyllä armoa melko kovasti.

Askelkyykkyä voi tehdä myös käsipainoilla. :wtf:
Outo juttu jos niilläkin saa selän kipiäksi.

Back
Ylös Bottom