Jalkaliikkeet jotka ei rasita polvia?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itellä on tällä hetkellä oikeassa polvessa jotain häikkää niin on pitänyt käyttää liikkeitä mitkä rasittaa vähemmän polvia.

Kyykyistä box-kyykky hyvin taakse istuttuna rasittaa vähiten polvia. Pointtina juuri tuo, että polvi ei missään nimessä mene säären etupuolelle missään vaiheessa. Kyllä se silti jonkin verran polviin ottaa.

Maastaveto käy koko jalkoihin ja rasittaa sitä vähemmän polvia mitä suorempana jalat on lähdössä. Toisaalta myös etureisien osuus vähenee mitä suorempana jalat on lähdössä.

Julle ja suorin jaloin veto on tietysti helvetin hyviä takaosaston liikkeitä mitkä ei pahemmin rasita polvia.

Etureisiä ei oikein hyvin pysty treenaamaan rasittamatta polvia. Pitää sillä välin keskittyä enemmän takareisiin. Mikä on ihan hyvä, koska suurimmalla osalla takareidet on suhteessa liian heikot etureisiin verrattuna.

Mulla toimii jaloille yhden jalan prässi (itselle sopivalla prässillä) ja suorinjaloin maastavedot. Polvet on niin paskat, että kyykkyä ei pysty tekemään yli 150 kilolla. Se paino ei taas tunnu reisissä. Hyvin olen silti saanut reisiä kehitettyä. Parhaita lihasryhmiäni.

Polvet olen hajottanut jo kauan ennen punttiuraani. Valitettavasti...

Itelläki ruvennu polvet kettuileen. Arvelin aluks että ois väärä jalkakulma kyykyssä (kyykkään leveellä) mutta en oo kulmaa muuttelemalla saanu mitään apua ja tuntuu nykyään rasittuvan kapeellakin asennolla sekä prässissä. Polvissa ei varsinaisesti tunnu mitään pistävää kipua mutta ne tuntuu vaan rasittuneilta.

Voisko johtua jostain nivelten väsymisestä? Sillon tällön pitäny viikon taukoja mutta aattelin nyt pitää pari viikkoo jalkatreeneistä taukoo ja tehä vaan jotai SJMV ja vastaavia jotka ei polvia rasita niin paljo.
Ihmisilläki pitäis olla semmoset rasvanipat vaa nivelissä että sais painaa lisää rasvaa, nakertaa tämmönen perkele :rolleyes:

Kokeilin tänään tuota maastavetoo suorilla jaloilla ja aika hyvin jysähti takareisille! Julleekin kokilin mutta niin pienillä painoilla että se tuntu enemmänkin kuivaharjottelulta. Mut kiitti vinkeistä!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuntuis vähä siltä että varsinkin sjmv on hankala tehdä niin että selkä pysyis suorana. Vissiin painojahan tuossa ei lasketa maahan asti. Mitä vähemmän painoja tiputtaa, sen helpompihan tuota selkää on pitää ryhdissä.

Julle on helpompi kun töllää naamaansa koko ajan peilistä.

Tuntuis vähä siltä että varsinkin sjmv on hankala tehdä niin että selkä pysyis suorana. Vissiin painojahan tuossa ei lasketa maahan asti. Mitä vähemmän painoja tiputtaa, sen helpompihan tuota selkää on pitää ryhdissä.

Takareidet sanelee tasan tarkkaan alakuolokohdan. Jos tekniikka on kunnossa, niin selkeä venytys tuntuu, itellä ei tanko juuri polvien alapuolella laske. SJMV:n tosin pystyy tekemään monella tavalla päin honkia, joten sitä venytystä ei välttämättä tunne. Perseen taaksetyöntäminen siinä on ykkösjuttu ja selän rasituksen kannalta tanko pitäisi saada liikkumaan ihan kropassa kiinni.

SJMV:ssa näkee kyllä monenlaista tekniikkaa ja onhan se (niin kuin monet muutkin liikkeet) omista välityksistä kiinni. Mulla sattui pari vuotta sitten läheltä piti tilanne kyseisessä liikkeessä. Selkä meni tosi pahasti kipeäksi, mutta onneksi selvisin kuitenkin säikähdyksellä.

Juttelin sitten aiheesta veljeni kanssa, joka on fysioterapeutti ja urheiluhieroja. Veli sanoi, että tässä liikkeessä ei kannata tankoa laskea kuin siihen asti, että ranteet ovat polvien kohdalla. Jos vie tangon alemmas, siirtyy rasitus kuulemma liikaa lihaksilta tukirangalle. Olen sen jälkeen tehnyt sjmv:n juurikin noin ja voimaa on tullut reisiin, eikä loukkaantumisiakaan ole tullut. Käytännössä otan eka toiston lattiasta mave tyyliin ja sitten yläasennossa vaihdan sjmv:ksi.

Sjmv on kyllä taas sellainen liike, että pitää olla hyvät lämmittelyt alla ennen kovia sarjoja.

Edittiä: Siis tuossa liikeradassa taidan olla aika pitkälle samoilla urilla kuin Gill.

puntti-jone: -Kyllä se on ihan liikkuvuuksista ja mittasuhteista kiinni, kuinka pitkällä liikeradalla pystyy sjmv:ta tekeen. Toisilla jää tanko polvien yläpuolelle ja toinen seisoo poksilla ja tekee joka toiston lattiasta ja silti molemmilla tuntuu takareisissä kunnon venytys ja ruoto pysyy oikeassa asennossa, eli molemmat tekevät ihan oikein, vaikka sivusta katsojan silmin näyttäisi jo eriliikkeiltä.

"tässä liikkeessä ei kannata tankoa laskea kuin siihen asti, että ranteet ovat polvien kohdalla. Jos vie tangon alemmas, siirtyy rasitus kuulemma liikaa lihaksilta tukirangalle."

edit. ja tuohon polvien rasitukseen... Ensin pitäisi tietää mikä siellä polvissa on vikana, jotta pystyisi tietään mitä kannattaa välttää ja mitä suosia. Lähtökohtaisesti kuiten kyykyt ja vaikkapa erillaiset porrasnousut on niitä luonnollisimpia liikkeitä polville verrattuna erilaisiin liikettä muokkaaviin laitteisiin (hack, smith ym.). Tieten liikeradat kuntoon (sis. liikkuvuudet, hallinta ym.) ja varsinkin alkuun oikeasti maltilliset painot, niin hyvä tulee ja polvet kiittää.

^ Jep tiedän kyllä, että omasta kropasta kiinni. Niin kuin veistini alussa sanoinkin. Tärkeintähän on se ettei loukkaannu ja että liike menee niille lihaksille, joille se on tarkoitettu. Jokainen tekee tyylillään.

Mulla on muuten yksi aika lyhyt kaveri, joka tekee joka toiston sjmv:ssa lattiaan asti, eikä sillä mene selkä edes ihan lattiansuuntaiseksi siinä. Jos minä teen lattiaan asti, menee mulla selkä jo alaviistoon. Pituuseroa on meillä kuitenkin vain jotain 17cm.

Mun tarttee päästää tanko kyllä selkeesti alle polven ennenku reisissä tuntuu. Ilmeisesti tämä on samaa perua kuin se että saan kämmenpohjat maata vasten suorilla jaloilla.

sjmv:ssä vaan tahtoo tuohon ristiselkään/alaselkään tulla sellasta "painon" tuntua. Ihan kun joku painais nyrkeillä selkää vasten koko ajan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom