Jalat vs muu kroppa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fgoeir
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pikaluistelijat toimi yhtenä esimerkkinä keskustelun siinä vaiheessa.
Sanoit, että joidenkin on helppoa kasvattaa jalkojen lihasmassaa ja otit esimerkiksi ammattiurheilijat, jotka päivittäisen treenin lisäksi hoitavat lihashuollon ja ravintopuolen erittäin huolellisesti. Mikäs olisi esimerkki siitä, kun oikein joudutaan tekemään työtä lihasmassan eteen ja ei olekaan niin helppoa?

Nimenomaan harjoitusrasitus ei olekaan pahasta.
Meinaatko, että sydän tietää, milloin on kyse harjoituksesta ja milloin jostain muusta? Mitä se on?

Topiciin liittyen mielestäni näillä tiedoilla kannattaisi tosiaan aloittajan miettiä, mahtaako ne jalat oikeasti olla edellä? Se, että juostessa hankaa ei tarkoita mitään. Juostessa nyt vain hankaa reidet toisiinsa, ellei ole joku alipainoinen, leveälantioinen nainen, joka ei astu normaalisti keskelle sivusuunnassa. Jos maastaveto on noin vähän penkkiä edellä, niin joko tekniikka on hakusessa tai jalat ei ole edellä.

Mun jalat hankaa kävellessä toisiinsa ja oon ihan vitun siima. Siis oikeesti. Ei oo montaa treenivuotta takana ja puolet niistä oli rhp-touhua ja uhosin että treenaan jalkoja vasta sitten kun hauis on paksumpi kuin reisi. Eikä voimakaan ole mikään tulosmittari jos koossa laahaa, ja toki myös päinvastoin. Summa summarum en usko, että natuna liian isoja jalkoja perus punttipete onnistuu hommaamaan. Ketju lukkoon ja kaikki kyykkäämään, eiks je? :D

Pidetään jalkojen voimatasoa nyt ainakin yllä ja keskitytään yläkropan voiman kehittämiseen. Elopainoa pitäisi pudottaa jonkin verran ja treeniin tulee vahvasti mukaan erilaisia kehonhallintaa kehittäviä treenejä. Oma kiinnostus tällä hetkellä painottuu tähän. ei muuta kun hyvää uutta vuotta ja hyviä treenejä!

Jos kyykkää sarjoja 120kg painoilla niin "tolkuton massa jaloissa" tuskin toteutuu. Muutenkin ihmetyttää miten jokaisen tavote on se +45cm käsivarsi, mutta reidet kun on 65cm niin niitten reeniä pitää varoa ettei hierrä reidet vastakkain.

Tuohan on jo maksimi ja ylikin sellaiselle jolla on hyvä verenkierto jaloisssa vielä eläkeläisenäkin.

Paskat se voima (kyykkymaksimi) on aina suoraan verrattavissa jalkojen kokoon. Useimmatkin täällä perustavat tietonsa siihen, miten asiat ovat oman kehonsa kanssa. Muuttujia on niin perkeleesti sen lihaksen koon lisäksi, minkä takia ei voi suoraan kertoa lihaksen kokoa sarjapainojen perusteella. On kuitenkin mahdollista, jopa todennäköistä, että aloittajalla ne jalat eivät välttämättä ole törkeen isot. Siinäkin asiassa olen samaa mieltä, että ei ne jalat noin vain kasva niin tolkuttoman isoiksi muuhun kehoon verrattuna eli ei niitä pitäisi pelätä treenata. Oli geenit sitten kuinka hyvät, eivät ne jalat kasva loputtomiin. Eiköhän tuokin "epätasapaino" korjaudu ajan myötä.

Mitä siihen taas tulee, että lihasmassa rasittaa sydäntä, on melko turhaa heittää siitä mitään. Aivan kuin sitä lihasta saisi ilman kunnon kasvamista - on se sydän varmasti vähemmässä rasituksessa lihaksikkaammalla ja liikkuvalla henkilöllä kuin perusihmisellä.. Lihasharjoittelun hyödyt siis varmasti ovat suuremmat kuin sen tuomat haitat sydämelle. Voihan myös sitä anabolian aiheuttamaa mahdollista ikävuosia vähentävää vaikutusta harmitella, mutta kuka haluaa elää koko elämänsä heikkona eunukkina vain parin vuoden takia?

Sanmigille vielä se, että varmaan tarkoitettiin näsäviisastelun olevan turhaa, koska kuka tahansa ymmärtää tuon "puolen metrin hauiksen" vaikka siitä puuttuukin Sanmigille tärkeät ja oikeat anatomiset sekä geometriset termit.

Siinäkin asiassa olen samaa mieltä, että ei ne jalat noin vain kasva niin tolkuttoman isoiksi muuhun kehoon verrattuna eli ei niitä pitäisi pelätä treenata. Oli geenit sitten kuinka hyvät, eivät ne jalat kasva loputtomiin. Eiköhän tuokin "epätasapaino" korjaudu ajan myötä.

Oon alottajan kans samoil linjoil, et jalat (reidet) on itelki "vaan yhtäkkiä" kasvanu melkosiks. Ei tietenkää vahingos. Ohan täs monta vuotta treenattu. Mut yks päivä sitä vaan hokas, et eisssssss, aivan hillittömät koivet :D Ihme bullshittiä jotku tääl heitelly, et "ei voi koskaan olla jalat liian isot" ym. Ehkä se on eri semmosel jolla jalat lagaa suhtees muuhun kroppaan, mut kaikki on yksilöitä. Mulla reidet dominoi. Tuntuu, et kaikki ylimääräset lihat menee aina jalkoihin. Ja muut tulokset junnaa etanan vauhtia eteenpäin tai pyörii paikollaan, mut jalat kehittyis varmaan lähes loputtomasti - paitsi, et viime aikoina on alkanu tuntua jo nivelissä, joten oon pidentäny sarjapituuksia mieluummin ku lisänny rautaa. Ehkä itel tohon jalkadominointiin vaikuttaa se, et oon koko ikäni pyöräilly. En oo koskaan omistanu autoa :thumbs: Ja en kyl menis vannomaan, et kaikkia epätasapainoja pystyy enää jälkeenpäin korjaan. Esim. ite näyttäisin tasapainoisemmalle, jos mun reidet olis pari senttiä kapeemmat ja selkä vielä 5-10cm leveempi (tai lantio yhtä pal kapeempi), mutta ku kaikkia lihoja on jo hinkattu 6 vuotta joka suunnasta, niin jo 1 sentin lisäys johonki (paitsi reisiin) on maailmanluokan ihme! Ois hyvä, jos sais 2kg kummastaki reidestä siirrettyä hauiksiin :D

Oon alottajan kans samoil linjoil, et jalat (reidet) on itelki "vaan yhtäkkiä" kasvanu melkosiks. Ei tietenkää vahingos. Ohan täs monta vuotta treenattu. Mut yks päivä sitä vaan hokas, et eisssssss, aivan hillittömät koivet :D Ihme bullshittiä jotku tääl heitelly, et "ei voi koskaan olla jalat liian isot" ym. Ehkä se on eri semmosel jolla jalat lagaa suhtees muuhun kroppaan, mut kaikki on yksilöitä. Mulla reidet dominoi. Tuntuu, et kaikki ylimääräset lihat menee aina jalkoihin. Ja muut tulokset junnaa etanan vauhtia eteenpäin tai pyörii paikollaan, mut jalat kehittyis varmaan lähes loputtomasti - paitsi, et viime aikoina on alkanu tuntua jo nivelissä, joten oon pidentäny sarjapituuksia mieluummin ku lisänny rautaa. Ehkä itel tohon jalkadominointiin vaikuttaa se, et oon koko ikäni pyöräilly. En oo koskaan omistanu autoa :thumbs: Ja en kyl menis vannomaan, et kaikkia epätasapainoja pystyy enää jälkeenpäin korjaan. Esim. ite näyttäisin tasapainoisemmalle, jos mun reidet olis pari senttiä kapeemmat ja selkä vielä 5-10cm leveempi (tai lantio yhtä pal kapeempi), mutta ku kaikkia lihoja on jo hinkattu 6 vuotta joka suunnasta, niin jo 1 sentin lisäys johonki (paitsi reisiin) on maailmanluokan ihme! Ois hyvä, jos sais 2kg kummastaki reidestä siirrettyä hauiksiin :D

Mulla kanssa vähän samanlaista ongelmaa. Pelasin junnuna jalkapalloa liki 10 vuotta, joten jalat varmaan luonnostaankin pystyvät ottamaan enemmän hittiä vastaan. Toinen ongelma on, että suhteellisen paljon läskiä tykkää tarttua alavartaloon. Aloitin saleilun tossa loppukesästä, ja so far ainoa kunnon kommentti on ollut, että "jalat sulla ainakin ovat kasvaneet tosi paljon". Ja onhan ne, mulla on kolmet farkut jo jääneet pieniksi. Ei ne nyt tietenkään isot ole, mutta aika epätasapainossa muuhun vartaloon nähden. Toivottavasti nyt dietin aikana palajastuu, että sopusuhtasia jalkoja on peittänyt vain iso kasa rasvaa.

Mikäs olisi esimerkki siitä, kun oikein joudutaan tekemään työtä lihasmassan eteen ja ei olekaan niin helppoa?
Vastaisin nainen yleisen lihasmassan hankinnan hankaluuden kannalta, mutta yllättäen heillä onkin yleensä suhteellisen helppoa hankkia jalkoihin suhteessa enemmän massaa. En näe mitään syytä miksi näin ei voi olla joillain miehilläkin.

Meinaatko, että sydän tietää, milloin on kyse harjoituksesta ja milloin jostain muusta? Mitä se on?
Kun ei tartuta yksittäiseen sanaan, niin saatetaan huomata että sydämellä on olemassa lepotila ja aktiivisempia tiloja. Joku lääkäri voi tulla tähän kertomaan sydämen tilavuudesta, lepotilan rasituksesta ynm asioista. Kertoisi varmaan, että esim kova syke ei stressiperäisenä ole verenkiertoelimistön tilaa parantava samalla tavalla kuin harjoituksesta johtuva kovempi työ. Enkä lähde lihasten osuutta verenkierrossa tähän selvittelemään, koska se ei johda mihinkään.

Mitä siihen taas tulee, että lihasmassa rasittaa sydäntä, on melko turhaa heittää siitä mitään. Aivan kuin sitä lihasta saisi ilman kunnon kasvamista

Välillä tuntuu, että kirjoittajat eivät oikeasti tunne isokokoisia miehiä, eikä täten ole koskaan joutunut ihmettelemään, miten he eivät jaksa tehdä mitään ja alkavat puuskuttamaan yllättävän pienestäkin aktiviteetista.
Kukaan ei ole myöskään teilannut tai väittänyt, että lihasharjoittelusta olisi haittaa. Kyse oli edelleen siitä ääripäästä ja on turhaa alkaa vääntämään argumentteja aivan sivuraiteille ja yleistämään siten, että kirjoittaja väittäisi sitä universaaliksi totuudeksi, johon muut kirjoittajat pääsevät kertomaan omia mutu-näkemyksiään.

Sanmigille vielä se, että varmaan tarkoitettiin näsäviisastelun olevan turhaa, koska kuka tahansa ymmärtää tuon "puolen metrin hauiksen" vaikka siitä puuttuukin Sanmigille tärkeät ja oikeat anatomiset sekä geometriset termit.

Niin, ja tästä päästänkin palaamaan siihen vaiheeseen keskustelua, jossa kysyttiin että "mitä tekee yleensäkään millään lihasmassalla". Olisitko halunnut että kommentoin jokaiseen vitsillä heitettyyn väitteeseen asiallisesti? Minä aivan luulin, että kysymykset tästä puolen metrin hauiksesta sopivat tähän joukkoon aivan selvästi, eikä minun tarvitse odottaa vastausta, tai mitään kommenttia asiaan joka on samalla tasolla lauottu, kuin alkuperäiset.

Oon alottajan kans samoil linjoil, et jalat (reidet) on itelki "vaan yhtäkkiä" kasvanu melkosiks. Ei tietenkää vahingos. Ohan täs monta vuotta treenattu. Mut yks päivä sitä vaan hokas, et eisssssss, aivan hillittömät koivet :D Ihme bullshittiä jotku tääl heitelly, et "ei voi koskaan olla jalat liian isot" ym. Ehkä se on eri semmosel jolla jalat lagaa suhtees muuhun kroppaan, mut kaikki on yksilöitä.

Jep, kaikki on yksilöitä. Mulla jalat on jäänyt pahasti jälkeen muusta kropasta. Oon tehny ohjelmia 5-jakosesta yksjakoseen, enkä koskaan ole jättänyt jalkoja vähemmälle treenille. Nyt puol vuotta menny kaksjakosella, jossa pääliikkeet on kyykky ja mave, siltikään jalkoihin ei tunnu tarttuvan lihasta eikä läskiä. Varmaan joku hormoonivihe mun elimistössä. Mieluummin ottasin isot jalat ja pienemmän yläkropan. Tikkujalat on tosi rumat :(

Jep, kaikki on yksilöitä. Mulla jalat on jäänyt pahasti jälkeen muusta kropasta. Oon tehny ohjelmia 5-jakosesta yksjakoseen, enkä koskaan ole jättänyt jalkoja vähemmälle treenille. Nyt puol vuotta menny kaksjakosella, jossa pääliikkeet on kyykky ja mave, siltikään jalkoihin ei tunnu tarttuvan lihasta eikä läskiä. Varmaan joku hormoonivihe mun elimistössä. Mieluummin ottasin isot jalat ja pienemmän yläkropan. Tikkujalat on tosi rumat :(

En tiä millasia settejä oot vetäny, mut kannattaa kokeilla semmosta, et ekal viikol tekee 6:n toiston sarjoja ja tokal viikol 12:sta (tai 5 ja 10). Ja vaihtelee noita sit vuoroviikoin (tämä toki ihan yleisenä treeniohjeenakin). Ja et joka jalkatreenis on sekä rutistava, että venyttävä liike.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En tiä millasia settejä oot vetäny, mut kannattaa kokeilla semmosta, et ekal viikol tekee 6:n toiston sarjoja ja tokal viikol 12:sta (tai 5 ja 10). Ja vaihtelee noita sit vuoroviikoin (tämä toki ihan yleisenä treeniohjeenakin). Ja et joka jalkatreenis on sekä rutistava, että venyttävä liike.
Ja toinen yleispätevä neuvo on myös tehdä samalla intensiteetillä kuin muitakin lihaksia. Rinnalle ja hauiksille tehdään kyllä pakkoja, pudotuksia ym ja ne kasvaa mutta harvoin näkee kenenkään tekevän reisiä loppuun asti koska se sattuu merkittävästi enemmän kuin (lähestulkoon) mikään muu mitä salilla voi tehdä. Ja jos tehdään, niin se liike on sattumalta reiden ojennus/koukistus. Hackit, kyykyt ja prässit kun opettelee tekemään loppuun niin varmasti kasvaa jokaisella jalat. Toinen mua auttanut seikka on volyymin nosto pikkuhiljaa, ja kehityksen hakeminen sitä kautta eikä vain levyjä lisäten.

Olisko vinkkejä miten saisin lisää kokoa reisiin? Tällä hetkellä teen 2-jakoista ohjelmaa, joissa jalat on jaettuna kahteen eri päivään.

A. Etureisipainotteinen
5x5 syvä kyykky
4x10 sjmv
3x10 hack-kyykky

B. Takareisipainotteinen
5x5 mave/mave korokkeelta (vaihtelen parin kk välein)
4x5 etukyykky
3x10 prässi leveällä

Reidet ovat jämähtäneet reiluun 60 senttiin, ja kyykkytulos on heikompi penkki. Lisää vaan ruokaa ja kärsivällisyyttä vai jotain muuta? :)

Niin miten treenaat tuon jalkatreenin lisäksi, montako kertaa viikossa? Ohjelman jakoisuus? Muu urheilu?

Reidet ovat jämähtäneet reiluun 60 senttiin, ja kyykkytulos on heikompi penkki. Lisää vaan ruokaa ja kärsivällisyyttä vai jotain muuta? :)

Oot ihan varmasti saliuras alkutaipaleella skipannut jalat ja keskittynyt vaan penkkiin, ja siten penkki on kehittynyt edelle. Mutta niinkun sanoit, lisää ruokaa niin hyvä tulee.

Kyykyt jäi väliin vuosi sitten useammaksi kuukaudeksi loukkaantumisen takia, mutta nykyään kyykkytulos vaihtelee hyvin paljon. Jokunen aika sitten meni sarjoja 105 kg:lla ja nyt olen joutunut yhtäkkiä keventämään 90 kiloon. :) Nivusvamma on hävinnyt kokonaan. Ruokaa tulee syötyä about 3500kcal, mutta ei taida olla ilmeisesti riittävä sillä paino on pysynyt kauan aikaa samassa (185/86).

Ohjelmasta sen verran, että 4 treeniä viikossa: yläkroppa, alakroppa, välipäivä, yläkroppa, alakroppa ja 2 välipäivää. Aerobista en ole kesän jälkeen treenannut koulumatkoja lukuunottamatta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom