Jalat vs muu kroppa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fgoeir
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Siis et miks tälläsii ees mietitää tääl ku sil ei oo mitää välii?

Miksi sitten edes olet täällä foorumeilla, jos asiasta keskuteleminen ei kiinnosta ja muiden mielipiteillä ei ole merkitystä? Ja tosiaan pakkis on ikävä kyllä kehoilu/voimailu foorumi ja ketjun aloittaja itse pyysi mielipiteitä asiasta.

Sinänsä ihan pointtia sukkapossulla. On aika turhaa tuollainen kyykkyjen ja penkkien sarjapainojen vertailu kun ihmiset on erilaisia. Esim. itsellä penkkimaksimi on aika helvetin paljon enemmän kuin kyykkymaksimi, koska olen liikkuvuusongelmien takia vasta nyt päässyt kyykkäämään ja siis kyykännyt etukyykkyä alle 3 kuukautta ja penkkiä taas on veivattu yli 3 vuotta.

Jokaisella on omat tavoitteensa ja mielipiteensä, mutta kyllä maasta ja kyykystä pitäisi reilusti enemmän mennä kuin penkistä jo ihan maalaisjärjelläkin ajatellen kun miettii millä rauta liikkuu niissä. Ehkä olen harhaoppinen myös, vaikea vain käsittää tasapainoa siinä siitä että käsien kautta liikkuisi isompi rauta kuin jaloilla/koko kropalla.

Mun mielestä aloittajan pituus ja paino verrattuna sarjapainoihin kertoo sen, että salilla on käyty jo sen verran ettei ne sukkapossun "kyykäs ilma mitää lisäpainoi" -argumentit lähtöpainoista ei merkkaa mitään. Mun silmään ei näytä mitenkään toivottomalta noi sarjapainot, penkkimaksimi on 120kg ja kyykyssä ~10:n sarjoja samalla painolla ja mavessa sarjoja jopa suuremmalla painolla kuin penkkimaksimi.

Ymmärsin, että aloittaja haluaisi siirtää painoarvoa jaloilta yläkropalle. Mä pitäisin kuitenkin jalat vielä tiukasti mukana ja koittaisin nostella sarjapainoja niissä vieläkin suuremmaksi. Mutta kattele itseäsi peilistä ja vertaile sarjapainoja, näiden summalla vertailet nykytilannettas siihen sun tavoitetilanteesees ja muokkaat treeniä sen mukaan.

Edit. No siellähän heti ekana aloittaja kertoi treenivuodet :face:

Lisäksi, pudottele noi rasvat eka alas, voihan se olla että sulta lähtee reisistä ja perseestä isokin osa rasvana pois eikä ne jalat enää näytäkään niin isoilta(?)

Ole vaan tyytyväinen, jos jokin lihasryhmä on hyvässä kuosissa ja jatka treenejä samaan malliin, koska teet selvästikin sitten asiat oikein silloin. Mitä sitä hyvää vaihtamaan, jos on kerran toiminut jopa odotuksia paremmin.

Tolkuton massa jaloissa rasittaa vain sydäntä ja sisäreidet on aina verillä kun ne hieroutuu yhteen. Ei sillä voimallakaan loppujen lopuksi ole mitään ihmeempää käyttöä ja yksikin loukkaantuminen vie pohjan koko balanssilta. Kun pitää hommat jonkunlaisen järjen rajoissa ja kropan toiminnallisena, niin eiköhän se siitä.

Jos kyykkää sarjoja 120kg painoilla niin "tolkuton massa jaloissa" tuskin toteutuu. Muutenkin ihmetyttää miten jokaisen tavote on se +45cm käsivarsi, mutta reidet kun on 65cm niin niitten reeniä pitää varoa ettei hierrä reidet vastakkain.

Noniin vastauksia on tullut ihan reippaasti, kiitokset niistä.

Tosiaan rasvan kerääntyminen on hyvin tasaisesti jakaantunut kaikkialle kroppaan, eikä esim. pelkästään vatsan seudulle. Hyvin paljon mahdollista dieetin edetessä huomaankin että ei se ongelma ollutkaan lihaksien suuri koko, vaan koipien läskikerros. Mutta sen näkee sitten myöhemmin.

Treenaan kyllä jatkossa jalkoja samassa suhteessa kuin muutakin kroppaa ja katsotaan mikä tilanne puolen vuoden kuluttua.

Tai mitä tekee isolla lihaksikkaalla selällä? Tai kookkailla rintalihaksilla? Tai puolen metrin hauiksilla? Tai mitä ylipäätään tekee millään lihasmassalla kun sekin rasittaa sydäntä? Harva niitä nykytöissä kuitenkaan käyttää juuri mihinkään fyysiseen. Ei se kaupan kassalla istuminen tai rappukäytävässä nujuaminen luutun kanssa juuri leveämpää selkää tarvi. Eikä lihaksikkaita jalkojakaan. Kaikki vitnessihmiset yrittää päivästä toiseen hieroa itteensä lisää lihasta, mutta se onkin enemmän rasite kuin terveysaspekti.

Kukaan ei vahingossa kasvata tolkutonta lihasmassaa. Edes jalkoihin. Läskiä pois jaloista niin rupee ne jalkojen hiertämisetkin vähenemään kummasti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itsellä oli keväällä sama kuvitelma, painot liikkeissä oli samat kuin ketjun aloittajalla -20kg. Kesän diettasin ja yllättäen jaloissa oli rasvaa todella paljon enemmän mitä olin kuvitellut. Kun sain loppukesästä vatsat näkymään ja reisiin muutamia viivoja ja uria, tajusin että olin yllättävän tasapainoinen. Ei välttämättä sama tilanne mutta suosittelen tekemään arviot kehityksestä aina dieetin päätteeksi.

Pituus n. 165cm ja paino keväällä 80kg, kesän lopussa 65kg jos ketään kiinnostaa.

Jos kyykkää sarjoja 120kg painoilla niin "tolkuton massa jaloissa" tuskin toteutuu. Muutenkin ihmetyttää miten jokaisen tavote on se +45cm käsivarsi, mutta reidet kun on 65cm niin niitten reeniä pitää varoa ettei hierrä reidet vastakkain.

Jos ketjussa sanotaan, että jaloissa ei voi olla koskaan liikaa massaa ja joku toinen toteaa, että massaa voi todellakin olla liikaa, se ei tarkoita sitä, että jokainen kommentti koskee aloittajan tilannetta. Jos puhut käsivarresta, tarkoitat varmastikin olkavarren ympärysmittaa. Käsivarsi on täysin eri käsite.
Varmasti suurinta osaa kiinnostaa atleettisempi ulkonäkö, eikä niinkään se minkälaiset suhteet voimissa tai ympärysmitoissa joku on määritellyt ihanteellisiksi.

Tai mitä tekee isolla lihaksikkaalla selällä? Tai kookkailla rintalihaksilla? Tai puolen metrin hauiksilla? Tai mitä ylipäätään tekee millään lihasmassalla kun sekin rasittaa sydäntä? Harva niitä nykytöissä kuitenkaan käyttää juuri mihinkään fyysiseen. Ei se kaupan kassalla istuminen tai rappukäytävässä nujuaminen luutun kanssa juuri leveämpää selkää tarvi. Eikä lihaksikkaita jalkojakaan. Kaikki vitnessihmiset yrittää päivästä toiseen hieroa itteensä lisää lihasta, mutta se onkin enemmän rasite kuin terveysaspekti.

Kukaan ei vahingossa kasvata tolkutonta lihasmassaa. Edes jalkoihin. Läskiä pois jaloista niin rupee ne jalkojen hiertämisetkin vähenemään kummasti.

Olet oikeassa. Liiallinen massa todellakin rasittaa sydäntä. Mikä on tämä puolen metrin hauis? Otetaanko se irralleen olkavarresta mittausta varten?
Jalkoihin on joillain todellakin todella helppo kerätä lihasta. Kannattaa nyt miettiä ihan vaikka joitain pikaluistelijoita.

Jalkoihin on joillain todellakin todella helppo kerätä lihasta. Kannattaa nyt miettiä ihan vaikka joitain pikaluistelijoita.

Eikös ne pikaluistelijat nyt kuitenkin nimenomaan treenaa jalkapainotteisesti? Eli isot jalat pikaluistelijoilla on kovan jalkatreenin tulosta, eikä sen takia että "jalkoihin on joillain todellakin helppo kerätä lihasta".

Toisekseen, taisit missata vitamiinin ironian tosta postista kokonaan. Jos puhutaan, että liiallinen lihasmassa rasittaa sydäntä, niin kuinkahan monella pakkislaisella ihan oikeasti on niin paljon lihaa, että se rasittaisi sydäntä. Vitamiini varmaankin postasi siitä älyttömyydestä, mikä parilla kirjoittajalla on käynyt ilmi, että kannattaa lopettaa jalkojen treeni, ettei niihin tule niin paljoa lihasta, että se rasittaisi sydäntä. Maalaisjärkeä nyt taas.

Ja lopeta toi vitun lapsellinen "mikä on tämä puolen metrin hauis".

Mä kuulun siihen sakkiin kanssa kenellä jalat turpoaa ihan älyttömän helposti verrattuna muuhun kroppaan, viimeisen salivuoden aikana jalat on ollu paljon vähemmällä huomiolla kuin yläroppa (vammojen takia) mutta taitaa olla kumminkin selkeästi lihasryhmä josta näkee treenauksen parhaiten.. Aloittajalle mä suosittelen treeniohjelman muuttamista jos et halua massaa jalkoihin niin ehkei sitten kannata niille jaloille vetää bodi treeniä 12 toiston sarjoilla.. ja kyllä mä oon vahvasti sitä mieltä että 12x120kg syväkyykyssä alkaa olemaan jo ihan kiva rauta ja varmasti silläkin saa ISOT jalat aikaiseksi varsinkin jos ei ole paljon voimatreeniä vääntänyt. Olisi muuten kiva tietää paljonko AP: jaloilla on ympärysmittaa?

Noniin vastauksia on tullut ihan reippaasti, kiitokset niistä.

Tosiaan rasvan kerääntyminen on hyvin tasaisesti jakaantunut kaikkialle kroppaan, eikä esim. pelkästään vatsan seudulle. Hyvin paljon mahdollista dieetin edetessä huomaankin että ei se ongelma ollutkaan lihaksien suuri koko, vaan koipien läskikerros. Mutta sen näkee sitten myöhemmin.

Treenaan kyllä jatkossa jalkoja samassa suhteessa kuin muutakin kroppaa ja katsotaan mikä tilanne puolen vuoden kuluttua.

Mitäs jos kävisit InBodyssa? Saat luulon tilalle tietoa siitä, onko jaloissa missä suhteessa lihasta verrattuna muuhun kroppaan. Oma silmä voi kyllä itsearvioinnissa helposti heittää. Ja jos jalat selvästi edellä, sinuna vaihtaisin treenin yläkroppapainotteisemmaksi nyt, enkä puolen vuoden päästä, aina vaikeampi se ero on myöhemmin korjata.

Eikös ne pikaluistelijat nyt kuitenkin nimenomaan treenaa jalkapainotteisesti? Eli isot jalat pikaluistelijoilla on kovan jalkatreenin tulosta, eikä sen takia että "jalkoihin on joillain todellakin helppo kerätä lihasta".

Toisekseen, taisit missata vitamiinin ironian tosta postista kokonaan. Jos puhutaan, että liiallinen lihasmassa rasittaa sydäntä, niin kuinkahan monella pakkislaisella ihan oikeasti on niin paljon lihaa, että se rasittaisi sydäntä. Vitamiini varmaankin postasi siitä älyttömyydestä, mikä parilla kirjoittajalla on käynyt ilmi, että kannattaa lopettaa jalkojen treeni, ettei niihin tule niin paljoa lihasta, että se rasittaisi sydäntä. Maalaisjärkeä nyt taas.

Ja lopeta toi vitun lapsellinen "mikä on tämä puolen metrin hauis".

Lajiharjoittelu on yksi syy, miksi joillain on helppo kerätä lihasta, geenit on toinen. Kaikki ei ole kehonrakentajia ja kannattaa nyt yksinkertaisesti muistaa, että kaikki ei ole samasta muotista. Myös lihassolujakauma on yksilöillä erilainen, kuten ihmisiä löytyy myös eri rotuisina.

Vai että ihan ironian. Saattaa olla että jutun ironia löytyy aivan muualta, mutta tahattomasti. Jos täällä mainitsee jonkin asian, on heti muutama tyyppi vinkumassa ja tarttumassa muutamaan sanaan, että ei se ole mahdollista, että massa rasittaa sydäntä, tai että koko kehonrakennus olisi jotenkin epäterveellistä. Joillain sitä massaa voi olla, oli se sitten läskiä tai lihasta ja fakta on, että se rasittaa sydäntä. Yksi pointti muiden joukossa, mutta taas muutama saa asian kuulostamaan siltä, että asian julki tuoja väittää jotain täysin hepreaa ja valistaa muita kuinka on itse oikeassa jokaisessa tapauksessa. Onko tosiaan niin, että joku on kehoittanut lopettamaan jalkojen treenaamisen kokonaan, vai oliko sittenkin ironiaa liikenteessä, mutta se olisi mennyt ohi? Järkeä nyt taas sinne, muiden syyttelyn sijaan.

Kehoitat lopettamaan "mikä on tämä puolen metrin hauis?"- jutun lapsellisena, vaikka juuri edellisessä viestissä on lähdetty tuolle mukavalle linjalle, "että mitä tekee yleensäkään millään lihasmassalla"? Mielestäni tuo sopii aivan mainiosti jatkeeksi. Jos ongelma on se, että minä en saisi niin kirjoittaa, niin voisit kokeilla vetää itsesi jojoon.
Eiköhän paskanjauhaminen ilman, että osataan edes käsitteitä riittänyt tämän ketjun osalta.

Lajiharjoittelu on yksi syy, miksi joillain on helppo kerätä lihasta, geenit on toinen. Kaikki ei ole kehonrakentajia ja kannattaa nyt yksinkertaisesti muistaa, että kaikki ei ole samasta muotista. Myös lihassolujakauma on yksilöillä erilainen, kuten ihmisiä löytyy myös eri rotuisina.

Vai että ihan ironian. Saattaa olla että jutun ironia löytyy aivan muualta, mutta tahattomasti. Jos täällä mainitsee jonkin asian, on heti muutama tyyppi vinkumassa ja tarttumassa muutamaan sanaan, että ei se ole mahdollista, että massa rasittaa sydäntä, tai että koko kehonrakennus olisi jotenkin epäterveellistä. Joillain sitä massaa voi olla, oli se sitten läskiä tai lihasta ja fakta on, että se rasittaa sydäntä. Yksi pointti muiden joukossa, mutta taas muutama saa asian kuulostamaan siltä, että asian julki tuoja väittää jotain täysin hepreaa ja valistaa muita kuinka on itse oikeassa jokaisessa tapauksessa. Onko tosiaan niin, että joku on kehoittanut lopettamaan jalkojen treenaamisen kokonaan, vai oliko sittenkin ironiaa liikenteessä, mutta se olisi mennyt ohi? Järkeä nyt taas sinne, muiden syyttelyn sijaan.

Kehoitat lopettamaan "mikä on tämä puolen metrin hauis?"- jutun lapsellisena, vaikka juuri edellisessä viestissä on lähdetty tuolle mukavalle linjalle, "että mitä tekee yleensäkään millään lihasmassalla"? Mielestäni tuo sopii aivan mainiosti jatkeeksi. Jos ongelma on se, että minä en saisi niin kirjoittaa, niin voisit kokeilla vetää itsesi jojoon.
Eiköhän paskanjauhaminen ilman, että osataan edes käsitteitä riittänyt tämän ketjun osalta.

Not sure if genious or... Saatan missata sun pointin aivan täysin, mutta enemmän luulen että me ei oikein puhuta samoista asioista.

Tässä postissa puhut massasta, kun aiemmin oli kyse nimenomaan lihasmassasta. Itse luin vitamiinin postin siten, että miksi käydä salilla rehkimässä (moni tekee sitä mm. terveyssyistä) jos kerta liika lihasmassa on sydämelle (=terveydelle) vaarallista. Varmasti kehonrakentajilla on on sisäelimet kovilla suuren lihasmassan myötä. En silti usko, että aloittajan sarjapainoilla olisi kyse tästä. Ja puhun edelleen lihasmassasta, en läskistä.

Toisekseen tämä lajiharjoittelu, en oikein ymmärrä miksi sitä on edes raahattu tähän keskusteluun. Sanoit aiemmin, että jalkoihin on joillain helppo kerätä lihasta, katsokaa vaikka pikaluistelijoita. Kuulosti mun korvaan siltä, että kaikki joilla geneettisten ominaisuuksien myötä tarttuu helposti lihaa jalkoihin ryhtyy pikaluistelijoiksi. Treenillä ei olisi niinkään osaa eikä arpaa tähän yhtälöön. Näin mä sun postin ymmärsin, korjaa jos olen väärässä.

Jos täällä mainitsee jonkin asian, on heti muutama tyyppi vinkumassa ja tarttumassa muutamaan sanaan, että ei se ole mahdollista, että massa rasittaa sydäntä, tai että koko kehonrakennus olisi jotenkin epäterveellistä. Joillain sitä massaa voi olla, oli se sitten läskiä tai lihasta ja fakta on, että se rasittaa sydäntä.
Niin mitä sitten? Kestävyysjuoksukin rasittaa sydäntä ja juoksijoilla on isommat ja terveemmät sydämet kuin tavallisella pulliaisella. Ei se rasitus ole mikään hyvä-paha-mittari.

Not sure if genious or... Saatan missata sun pointin aivan täysin, mutta enemmän luulen että me ei oikein puhuta samoista asioista.

Tässä postissa puhut massasta, kun aiemmin oli kyse nimenomaan lihasmassasta. Itse luin vitamiinin postin siten, että miksi käydä salilla rehkimässä (moni tekee sitä mm. terveyssyistä) jos kerta liika lihasmassa on sydämelle (=terveydelle) vaarallista. Varmasti kehonrakentajilla on on sisäelimet kovilla suuren lihasmassan myötä. En silti usko, että aloittajan sarjapainoilla olisi kyse tästä. Ja puhun edelleen lihasmassasta, en läskistä.

Toisekseen tämä lajiharjoittelu, en oikein ymmärrä miksi sitä on edes raahattu tähän keskusteluun. Sanoit aiemmin, että jalkoihin on joillain helppo kerätä lihasta, katsokaa vaikka pikaluistelijoita. Kuulosti mun korvaan siltä, että kaikki joilla geneettisten ominaisuuksien myötä tarttuu helposti lihaa jalkoihin ryhtyy pikaluistelijoiksi. Treenillä ei olisi niinkään osaa eikä arpaa tähän yhtälöön. Näin mä sun postin ymmärsin, korjaa jos olen väärässä.

Otin vielä läskit mukaan siitä syystä, että kun puhutaan sydämen rasituksesta ja tuossa tulikin jo aikaisemmin puhetta diettaamisesta, niin onhan se kokonaismassa ratkaisevassa osassa. Tähän asiaan ei varmaankaan kannata enää sotkeä teorioita ja tutkimuksia pitkien ihmisten sydämen työmäärästä verrattuna lyhyisiin, vaikka vähän mieli tekisi. Alunperin kommnentoin ylimääräistä lihasmassaa jaloissa ja sitä, että ei yletön määrä lihasta ole mitenkään terveyttä edistävä asia. Normiharrastajan tätä harvemmin tarvitsee miettiä, varsinkin jos vähäänkään pitää balanssistaan huolta.

Pikaluistelijat toimi yhtenä esimerkkinä keskustelun siinä vaiheessa. Sehän olisi aika hassu väite, että nykyään kun on olemassa laajasti mahdollisuuksia, niin geneettisten ominaisuuksien myötä ajauduttaisiin tiettyihin lajeihin ilman omaa vaikutusta, tai omaa kiinnostusta. Näin voi tietenkin olla osittain jossain päin maailmaa ja tietyillä ominaisuuksilla varustetut yksilöt valikoituvat tiettyihin asioihin. Siinähän mennään hieman ulos aiheesta, eli raajojen pituudet, solujakaumat ynm alkavat vaikuttamaan. Tottakai treenillä on osansa.

Niin mitä sitten? Kestävyysjuoksukin rasittaa sydäntä ja juoksijoilla on isommat ja terveemmät sydämet kuin tavallisella pulliaisella. Ei se rasitus ole mikään hyvä-paha-mittari.

Nimenomaan harjoitusrasitus ei olekaan pahasta.

Mun mielestä sulla on kroppa iha hyvässä suhteessa ku vertaa ala- ja yläkroppaa... Penkki ~40kg huonompi ku hypoteettinen kyykkymaksimi (jonka arvuuttelen vain päästäni, koska omat kyykkypainoni ovat samaa luokkaa). Iha normi suhde noiden välillä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom