Jalat vain joka toinen viikko?

Voisikohan sellanen systeemi toimia, että tekisi jalat vain joka toinen viikko / kierto. Kun ne ei tunnu palautuvan millään viikossa. Olen jo kauan ihmetelly miksi jalkatreenit menee niin usein perseelleen ja nyt jaloille tuli "vahingossa" 2 viikkoa taukoa ja treeni menikin tosi hyvin ja painojakin sai laittaa aika hyvin lisää.

Treenaan suunnilleen joka toinen päivä ja mulla on nyt tällänen jako käytössä :

1. rinta,hauis, 2. jalat, 3. olkapäät, ojentaja, 4. selkä

Ajattelin pudottaa tosta vaan ton jalkatreenin pois joka toisessa kierrossa ja joka toisessa kierrossa teen ne apinan raivolla.

Mitä mieltä? Onko kellään kokemuksia?

Minusta ihan hyvä idea. Olen itse toiminut samalla tavalla jo jonkin aikaa ja revähdykset ym. vaivat, jotka ennen vaivasivat alituiseen ovat hävinneet. Jalat eivät ole muutoksen jälkeen ainakaan pienentyneet, eivätkä tulokset tippuneet.Tämä pätee tietysti vain silloin jos niitä treenataan kanssa tosissaan. Laiskuus tai kyykyn pelkääminen ei saa olla syynä jalkatreenien vähentämiselle.

Olen tehnyt nyt jalat siten että kovempi treeni tulee joka toinen vko kun vapaat sattuu töistä siten että pääsen vapaapäivänä treenaamaan jalat. Toisella vkolla jolloin joudun treenaamaan jalat työpäivän jälkeen kun olen ollut jo 8h jalkojen päällä. Olen tehnyt tällä viikolla vaan jotain 50% kyykkyjä pari sarjaa. Sillä jos olen koko kaksi vkoa ilman että teen jaloille mitään niin kovassa treenissä ne kipeytyvät pirusti. Sitten sen olen huomannut että jalkojen ylhäällä pito auttaa ainakin työssä tulleeseen rasitukseen hyvin.

yajo sanoi:
Voisikohan sellanen systeemi toimia, että tekisi jalat vain joka toinen viikko / kierto. Kun ne ei tunnu palautuvan millään viikossa. Olen jo kauan ihmetelly miksi jalkatreenit menee niin usein perseelleen ja nyt jaloille tuli "vahingossa" 2 viikkoa taukoa ja treeni menikin tosi hyvin ja painojakin sai laittaa aika hyvin lisää.

Treenaan suunnilleen joka toinen päivä ja mulla on nyt tällänen jako käytössä :

1. rinta,hauis, 2. jalat, 3. olkapäät, ojentaja, 4. selkä

Ajattelin pudottaa tosta vaan ton jalkatreenin pois joka toisessa kierrossa ja joka toisessa kierrossa teen ne apinan raivolla.

Mitä mieltä? Onko kellään kokemuksia?

kokeileppa joskus huviksesi tehdä jalat 2-3 kertaa viikossa vähän kevyemmin parin kuukauden ajan ja sitten siirryt taas kerran viikkoon kunnon rääkkiin, mulla ainakin tuon jälkeen jalat ovat palautuneet huomattavasti paremmin.

Mulla on muuten aika paljon auttanut jalkojen palautumiseen kuntopyörällä ajo,
nykyään tulee ajettu 2-3kertaa viikossa.
Nimimerkillä. ennen oli jalat 2-3päivää niin kipeät ettei meinannut Wc pytylle pystyä istumaan ja nykyään 1päivän kipeät.

Taikka koitappas jakaa ne jalat kahdelle päivälle, teet toisella kerralla etureidet ja pohkeet ja toisella takareidet ja pohkeet. Kierto on tällä tavalla väkisinkin 8-9 päivää ja näin jää palautumiseenkin enenmmän aikaa...

Kokeilunarvoista voisi myös olla että tekee joka toisella viikolla pelkät takareidet ja pohkeet. Napalmi kai treenaa tähän tyyliin..

Taikka koitappas jakaa ne jalat kahdelle päivälle, teet toisella kerralla etureidet ja pohkeet ja toisella takareidet ja pohkeet.
Tein tollee pari kuukautta, mutta en tykänny.

Kokeilunarvoista voisi myös olla että tekee joka toisella viikolla pelkät takareidet ja pohkeet. Napalmi kai treenaa tähän tyyliin..
Mä luin jostaa, että Napalmi treenaa jalat 2 kertaa kuukaudessa :rolleyes:

yajo sanoi:
Mä luin jostaa, että Napalmi treenaa jalat 2 kertaa kuukaudessa :rolleyes:

Jos puhumme samasta artikkelista niin silloin Napalmilla oli käytössä hd systeemi jossa on helvetillinen intensiteetti,hermostolla meneekin varmasti se pari viikkoa toipua siitä rääkistä.

Jos tuottaa tulosta, niin mikäs siinä. Jotenkin musta tuntuu, että petät itteäs jos uskottelet tollasen riittävän jaloille(?)

Suosittelisin että otat nykyiseen ohjelmaan mukaan palauttavaa liikuntaa, jos tuntuu ettei muuten palaudu. 1-3krt viikossa.

Esim:
-kävely / jolkottelu
-pyöräily
-tankojumppa

Jalat kerran viikossa vaikka sattuu. Ei tarvitse repiä hapoille joka kerta sillä näin varmistetaan psyykkinen pelkotila jalkatreeneihin. Tämä lihasryhmä onkin monelle se mikä mielellään jätetään tekemättä. Helpolla etsitään myös lukemattomia hyviä syitä tehdä tämä treeni pari kertaa kuukaudessa. Reisilihakset ovat lihaksia siinä kuin rintalihaksetkin...jättäisitkö rintatreenin pariin kertaan kuukaudessa?

Tietenkin olemme yksilöitä, joilla voi treenit toimia eri tavalla. Ajatukseni tässä ovat yleistäviä. Rohkeasti kerta viikossa vaan:) Ei sen hyvältä kuulukkaan tuntua.

Edit: Tarpeeksi pitkä lämmittely ennen treenejä ja treenin jälkeen helpottavat palautumista. Kuntofillari on hyvä väline tässä. Kuten myös kevyt venyttely sarjojen välillä ja lopuksi.

Mulla toimi pirun hyvin, että tein joka toinen kierto selkäpäivänä sumovedon (käy enempi takareisille) samassa kierrossa tein etureidet ja pohkeet jalkapäivänä.

Joka toinen kierto tein takareidet ja pohkeet kunnolla ja selkäpäivänä maastaveto korokkeelta jolloin ei tarvitse käyttää niin isoja painoja ja sai tuntuman silti hyvin selkään.

Takareisiviikolla tein lopuksi ainoastaan yhden pumppisarjan jalanojennuksia ja vastaavasti etureisiviikolla yhden sarjan pumppisarjan koukistuksia.

Kiertoväli oli muistaakseni n.8 päivää

Jalat 2 x viikossa niinkuin muutkin lihasryhmät. Jos tuntuu, ettei palaudu niin treenaa kevyemmin, kunnes kunto on noussut.

Kannattaa melkein ennemmin lisätä treenejä jaloille kuin vähentää. Olen keskittynyt tämän vuoden puolella enemmänkin voiman ja nopeuden lisäämiseen, ja kyykkyä on tullut tehtyä 2-3 kertaa viikossa. Välillä kovempaa ja välillä vähemmän kovaa, mutta harjoituskertoja on tullut paljon. Sarjoja ei tietenkään loppuun asti. Sitä ei kestäisi edes :david:. Peruskunto on kyllä kasvanut huimasti: kyykkäily kulkee ja myös juoksu on aivan eri sfääreissä. Kun olet tehnyt kyykkyjä tiheämmällä frekvenssillä, tuntuu kerta viikkoon siltä, että treenejä tulisi todella harvoin.

Teet silloin kun siltä tuntuu, että voi todella tehdä. Palautuminen saattaa kestää joillakin pidempään, joten sen mukaan eletään.

Sama juttu mullakin eli noin joka toinen viikko teen jalat. Vaihtelee 10-14 päivän välillä tauko.
Viikko ei millään riitä.

Aerobisella saataa hyvinkin olla merkitystä jalkojen palautumisessa. Mulla ainakin nyt dietillä tuntuu että jalat on nopeemmin valmiit ottamaan vastaan uuden treenin, vaikka miinuskaloreilla palautuminen onkin varmasti hitaampaa.

Mullakin ois aika kiristellä ja ajattelin ottaa aerobista pari kertaa viikossa kuntopyörällä, niin katotaan jos se auttas palautumaan. Kiitos vastauksista kaikille.

Back
Ylös Bottom