Jalat hetkellisesti pois pelistä -> Yläkropan treenin optimointi

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli SS alkoi lupaavasti ja kerkesin kaksi viikkoa ennemmin paskomaan polven urheillessa. Nyt oon vetänyt pelkästään yläkropalle reeniä ja aloin miettimään miten saisin optimoitua parhaiten.

Eli viitsisikö joku vatkasta mulle 1/2-jakoisen ohjelman nimenomaan yläkropalle? (tuskin alan pelkästää oikeeta jalkaa treenaamaan :rolleyes:)
Leuanveto kaipaisi kanssa kehitystä, joten vaihdanko suosiolla ylätaljaan, vai jatkanko negatiivisten leukojen tekemistä? Ojentajat kanssa hieman jäljessä, mutta dippiä ei oikeen pysty tuolla salilla tekemään.

Tähän asti olen vedellyt G6 ilman kyykkyä

eli olet treenannut ennenkin pelkkää yläkroppaa :D

Eli SS alkoi lupaavasti ja kerkesin kaksi viikkoa ennemmin paskomaan polven urheillessa.

Tai sitten ei vaan kyykky hotsita? Ei vaan, mutta mitä polvelle sitten kävi?

Nyt oon vetänyt pelkästään yläkropalle reeniä ja aloin miettimään miten saisin optimoitua parhaiten.

No ei se sitä mitenkään muuta. Meinaatko lisätä treeniä kun nyt sopivasti ei enää tarvii nähdä vaivaa jalkojen kanssa? Miten oisi vaikka

1.Penkki
2.Kulmasoutu
3.Pystypunnerrus
4.Leuanveto/ylätalja
5.Viparit taakse
6. Hammerkääntö

Liikkeissä 1-4 vaikkapa 3x4-8 ja liikkeissä 5-6 2x8-15..suunnilleen

"Jalkojen reenaaminen on homoa." :D

Nomuttajoo, siis kuinka pahasti sä sen jalan oot paskonu? Kepit? Onko se vaan semmonen "vähän särkee, en uskalla tehä mitään" juttu vai oikeestiko se on paskana? Koska monien liikkeiden tekeminen voi olla omalla tavalla haastavaa jos kepeillä liikut.

"Leuanveto kaipaisi kanssa kehitystä, joten vaihdanko suosiolla ylätaljaan" Siis sanot että ne kaipaa kehitystä, joten olet valmis jättämään ne pois? Ehkä munki vissiin pitäis jättää salilla käymininen pois, koko kroppa meinaan tarvis kehitystä. Suosittelen joko tekemään muutamia toistoja leukoja tai jatkat niitä negatiivisia. Ojentajille on muitakin hyviä liikkeitä kuin dipit. Kapea penkki, ranskalainen punnerrus esimerkiksi. :)

Tää kaikki oli mun omaa mielipidettä, jos joku näkee jotain suurta vääryyttä mun neuvoissa, niin korjatkaa pois! :)

Kuitenkin, treeni-iloa ja parantumisia polvelle!

Polvi kuntoon ja pois tuommoset yläkroppien optimoinnit. Mikä siinä polvessa edes on ja kauan kestää parantua?

edit: perkele että oon hidas..

Jos kerran muka neuvoa meinaa, niin eikö sitä sitten voisi tehdä pientä taustatutkimusta ja sitten vasta kysellä? Harjoitellaan ja katotaan kuka onnistuu tässä

Eli nähtävästi tarvitaan jälleen kerran selvennystä:

Pitäisikö tähän jotain sanoa? Lukisitko aloituspostin vielä uudestaan? protip: sana "nyt"

"Jalkojen reenaaminen on homoa." :D

Nomuttajoo, siis kuinka pahasti sä sen jalan oot paskonu? Kepit? Onko se vaan semmonen "vähän särkee, en uskalla tehä mitään" juttu vai oikeestiko se on paskana? Koska monien liikkeiden tekeminen voi olla omalla tavalla haastavaa jos kepeillä liikut.
Kävelemään pystyn jo, mutta kepeille joutuu avittamaan esim. portaissa. Penkkikään ei oikein kulje sen takia.. Ja tuli kirjaimellisesti ulos aivan väärästä paikasta

"Leuanveto kaipaisi kanssa kehitystä, joten vaihdanko suosiolla ylätaljaan" Siis sanot että ne kaipaa kehitystä, joten olet valmis jättämään ne pois? Ehkä munki vissiin pitäis jättää salilla käymininen pois, koko kroppa meinaan tarvis kehitystä. Suosittelen joko tekemään muutamia toistoja leukoja tai jatkat niitä negatiivisia. Ojentajille on muitakin hyviä liikkeitä kuin dipit. Kapea penkki, ranskalainen punnerrus esimerkiksi. :)

Tunnen saavani sillä taljalla enemmän aikaan kuin negatiiviisilla. Vai olenko ymmärtänyt väärin ja että taljalla ei voisikaan edesauttaa leuanvedon kehitystä??

Otsikko ei ole tekosyy. Miksi vitussa luulette etten voisi kysyä suoraan, vaan pitäisi huijata muita saadakseen neuvoja. Saatte vaikka pientä vaivanpalkkaa vastaan tarvittavat kuvat todisteeksi

No ei se sitä mitenkään muuta. Meinaatko lisätä treeniä kun nyt sopivasti ei enää tarvii nähdä vaivaa jalkojen kanssa?

Joo nimenomaan keskittyä kerralla kunnolla optimaaliseen yläkropan treenaukseen kun ei voi muutakaan.

1.Penkki
2.Kulmasoutu
3.Pystypunnerrus
4.Leuanveto/ylätalja
5.Viparit taakse
6. Hammerkääntö

Liikkeissä 1-4 vaikkapa 3x4-8 ja liikkeissä 5-6 2x8-15..suunnilleen

No nyt kuulostaa paremmalta. Soutu ja taka viparit olisivat uutta, mutta muuten vastaava ohjelma onkin jo

Kuitenkin, treeni-iloa ja parantumisia polvelle!

Arvostan

Polvi kuntoon ja pois tuommoset yläkroppien optimoinnit. Mikä siinä polvessa edes on ja kauan kestää parantua?

No nyt kun tarkemmin ajattelen, niin eihän se muuten olisikaan kuin pelkästään puolen vuoden ehdoton rasituskielto ja salitauko =))

Eikun sanoit tuossa vaan että tähän asti vedellyt G6 ilman kyykkyä.. Kumminkin asennetta ainakin löytyy, paranemisia!

Jännä juttu tääl pakkiksel, että jos joku haluaa yläkropalle ohjelman sen takia, että polvet rikki niin heti ollaan kyseenalaistamassa onko ne polvet nyt oikeesti kipeet vai ei. Polvet voi oikeesti mennä paskaks niin ettei pysty hetkeen tekee sitä kyykkyä nimimerkillä kokemusta on.

Itekkin nyt viitisen vuotta ihmetelly tätä syrjintää. Kaikki haluavat antaa sellaisen kuvan, että joko treenaat koko kehoa tai emme neuvo -__-

Useat tyypit vetää vaan johtopäätöksen iän perusteella ja lukemalla rivien välistä. Ymmärrän kyllä että aiheen nimi on varsinainen magneetti teille, mutta en ymmärrä miksei voisi sellaisiakin rh(p) neuvoa vaan heti aletaan nälvimään. Oikeasti, lähes kaikki ovat yläkouluiässä ajatelleet sitäkin. Kannattaa miettiä hieman ennen vastauksen lähettämistä, etenkin aloittelijapuolelle

Jokainen tulee satavarmasti huomaamaan että haukkareilla ja penkillä ei pitkälle pökitä

Otsikko ei ole tekosyy. Miksi vitussa luulette etten voisi kysyä suoraan, vaan pitäisi huijata muita saadakseen neuvoja. Saatte vaikka pientä vaivanpalkkaa vastaan tarvittavat kuvat todisteeksi

Olen pahoillani jos viestistäni sai kuvan, etten usko että polvessa on vika. Yritin vain kysyä vamman laajuutta. Ja sitten vielä noihin negatiivisiin. Kyllä varmasti ylätaljallakin saa kehitystä, jos siis selkään vaan massaa tahdot. (on ne leuat silti siinäkin paremmat) Mutta siis ajattelin, että tavoitteesi on jossain vaiheessa pystyä tekemään leukoja selkätreeniksi, jolloin (ainakin mielestäni) negatiivisilla saa nopeammin kehitystä itse LEUKOJEN tekoon. Ja siis anteeksi, että jankkaan, mutta etkö saa siis yhtään kunnon leukoja? Koska mielestäni (voi tätä mutuilun määrää) on parempi että teet sitten vaikka 3 sarjaa jossa mahdollisimman monta leukaa, vaikkakin luku olisikin 3-1.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen pahoillani jos viestistäni sai kuvan, etten usko että polvessa on vika. Yritin vain kysyä vamman laajuutta.
Siis näin tiivistettynä: en saa rasittaa vasenta polvea -> molemmat jalat jää treenittä (vai aletaanko tässä sitten pistoolikyykkäämään toista jalkaa =). Kirurgille aika varattu ja tsekkaavat tarviiko kiristellä paikkoja. Oikeasti pikkunen hinku salille muutaman kuukauden kepeillä vatkaamisen jälkeen >.>

Hirveen vaikee palautua leuanvedoista kun menee tyyliin 7-3-1. Oli tauko minkä mittainen tahansa. Mikä tässä mättää? Tientenkin hyvä kunnolla puristettua irti, mutta tuntumaa tulee paremiin taljalla

Itekkin nyt viitisen vuotta ihmetelly tätä syrjintää. Kaikki haluavat antaa sellaisen kuvan, että joko treenaat koko kehoa tai emme neuvo -__-

Useat tyypit vetää vaan johtopäätöksen iän perusteella ja lukemalla rivien välistä. Ymmärrän kyllä että aiheen nimi on varsinainen magneetti teille, mutta en ymmärrä miksei voisi sellaisiakin rh(p) neuvoa vaan heti aletaan nälvimään. Oikeasti, lähes kaikki ovat yläkouluiässä ajatelleet sitäkin. Kannattaa miettiä hieman ennen vastauksen lähettämistä, etenkin aloittelijapuolelle

Jokainen tulee satavarmasti huomaamaan että haukkareilla ja penkillä ei pitkälle pökitä

Minä kyllä luin rivien välistä että jalkojen treenaus ei vaan kiinnosta, tai että käytetään pientä polvisärkyä tekosyynä. Olin väärässä, pahoittelen.

Miksi vitussa luulette etten voisi kysyä suoraan, vaan pitäisi huijata muita saadakseen neuvoja.

Siksi luulemme, että foorumi on täynnä viestejä tyyliin "Jalkoja en treenaa, koska törmäsin oveen/rullaluistelen/harrastan futista/varpaan kynsi katkes". Ei sillä että olisi pakko treenata dinosaurusjalkoja SAADAKSEEN treenata myös yläkroppaa, mutta monesti vaan showlihakset mielessä treenin aloittaminen on tuhoon tuomittu yritys, ja tällaisten ihmisten neuvoinen varsin puuduttavaa. Yritin kuitenkin tarjota järkevän yläkropan treeniohjelman. Yksijakoiseksi siinä on kohtalaisen paljon liikkeitä, juuri tilanteesi vuoksi. Tuleeko kukaan koskaan kysymään pelkkää jalkojen massaohjelmaa jos olkapäähän särkee? :D

Hirveen vaikee palautua leuanvedoista kun menee tyyliin 7-3-1. Oli tauko minkä mittainen tahansa. Mikä tässä mättää? Tientenkin hyvä kunnolla puristettua irti, mutta tuntumaa tulee paremiin taljalla
No jos sä 7 kuitenkin saat yhdessä sarjassa niin ei sun negatiivisia kannata tehä. Mutta siis teet vaikka 3x5? Tai sitten jatkat vain 3xmax, vaikka vika sarja onkin noin lyhyt, kyllä se silti kehittää. Ja siis itsellä on sama juttu noissa leuoissa, jos ekan sarjan vetää kovaa niin loppusarjoista ei tule mitään. Eli ei tuo mitenkään erikoista ole.

No jos sä 7 kuitenkin saat yhdessä sarjassa niin ei sun negatiivisia kannata tehä. Mutta siis teet vaikka 3x5? Tai sitten jatkat vain 3xmax, vaikka vika sarja onkin noin lyhyt, kyllä se silti kehittää. Ja siis itsellä on sama juttu noissa leuoissa, jos ekan sarjan vetää kovaa niin loppusarjoista ei tule mitään. Eli ei tuo mitenkään erikoista ole.

7 leukaa on jo niin paljon, että siitä on hyvä lähteä kehittämään, eikä ylätalja ole enää mitenkään välttämätön. Sähän saisit vitosen kiekkoa vyölläkin. Outoa, että tippuu noin paljon toiseen sarjaan. Meneekö forkut tukkoon? Kuten Maukka sanoikin, niin älä vedä sitä ensimmäistä sarjaa tappiin saakka. Moni rupeaa esim. G6:tta tehdessä vääntämään leukoja tyyliin 12, 4, 1 kun fiksumpaa olisi tehdä vaikka 3x7. Eli kannattaa kokeilla eri sarjapituuksia

5-4-2
6-4-3
7-5-3
6-6-6 jne

Jos löytyy tankoa kotoa niin voit ihan hyvin vedellä kevyitä sarjoja pitkin päivää ja tehdä sitten salilla ylätaljaa sen tuntuman perässä.

Kaippa se on tukilihaksista kiinni kun kerran oon jo kokeillut vetää puolet kevyempiä sarjoja eikä silti luonnistu? Olkapäätkin pidän alhaalla enkä ojenna käsiä aivan suoraksi..

Onhan tuossa ovenkarmessa tanko, muttei kehtaa lämmittelyittä vedellä o.o

Ja keethraxilla oiva pointti tuossa ylempänä

Kaikki haluavat antaa sellaisen kuvan, että joko treenaat koko kehoa tai emme neuvo -__-

Ja se on jännää, että mielestäni tuo asenne ei näy salilla pyöriessäni, siis se että niitä jalkoja treenattaisiin kauhiasti. Tai ehkä kellään ei vaan satu juuri koskaan olemaan jalkapäivä kun käyn salilla...

Ja se on jännää, että mielestäni tuo asenne ei näy salilla pyöriessäni, siis se että niitä jalkoja treenattaisiin kauhiasti. Tai ehkä kellään ei vaan satu juuri koskaan olemaan jalkapäivä kun käyn salilla...

Ton asenteen unohat ainakin jos käyt siellä aina samaan aikaan. :D Viime vuonna mä alotin aina treenin aamukymmeneltä, ja sitten yhdentoista kieppeillä tuli samat voimannostojat paikalle. Kattoivat varmaan että "taas pelkkää habaa ja vatsaa", kun vedin niitä vihoviimeisenä liikkeenä.

Onhan tuossa ovenkarmessa tanko, muttei kehtaa lämmittelyittä vedellä o.o

Kyllä siihen kevyetkin lämmöt riittää. Pyörittele käsiä, roiku hetki tangossa, pumppaa pari punnerrussarjaa, äläkä vedä ihan tappiin saakka niitä leukoja.

Jep, nyt on alaselkä siinä kuosissa että jalat on kokonaan poissa pelistä. Samalla kun opettelen kävelemään uudestaan voin tietenkin tehdä selkää, olkapäitä jne. Näyttäisikö tämä ohjelma hyvältä? Kiitos tästä menee Tontzalle.

Työntävät 1
- penkki 3x6
- pystypunnerrus 3x6
- dippi 2x6
- olankohautukset 2x8

Vetävät 1
- leuanveto 2x6
- kulmasoutu kp 2x8
- hauis tangolla 2x8
- pohjeprässi 3x10
- vatsarutistus 2+2x10 (suorat ja vinot)

Työntävät 2
- käsipainopenkki 3x8
- käsipainoflyers 3x8
- pystypunnerrus kp 2x8
- vipunostot sivuille 2x10
- ojentajat taljassa 3x8

Vetävät 2
- kulmasoutu tangolla 3x6
- alatalja 2x8
- hammer curl 3x10
- varpaillenousu smithissä 3x10
- vatsarutistus 2+2x10 (suorat ja vinot)

Vai tulisiko minun jatkaa elaston kaksjakoisella, ottaisin vaan kaikki jalkaliikkeet pois? Vai kannataisiko vaihtaa johonkin muuhun?

Edit: Tuohon olis lisättävä myös selkäpenkkiä. Edittasin tuosta T0ntzan ohjelmasta jalkojen ojennukset / koukistukset pois.

Joo elikkä mulla ois aika sama juttu, eli polvileikkauksesta toipuessa jalkojen treenaus jää toistaiseksi pois (lukuunottamatta omia kuntoutusohjelmia). Miten jakaisitte yläkropan treenit eri päiville, niin että sais mahollisimman tehokasta treeniä yläkropan massanlisäystä ajatellen. Vatsat ja alaselät jättäisin mielelläni mahdollisille välipäiville, eli nyt pitäisi saada hyvää ohjelmaa pääasiassa hauikselle, ojentajalle, rinnalle, (ylä)selälle, olkapäille ja hartioille. Kannaitisko ns. vastaliikkeet tehdä samana vai eripäivinä? Ja monijakoista ohjelmaa suosittelisitte, olen suht aloitteleva bodaaja, mutta lihaskunto on kuitenkin yleisesti ottaen hyvässä kunnossa (ainakin ikäisekseni, kohta 17v).

On se kumma miten vitumoista avautumista tulee aina jos joku mainitsee ettei treenaa jalkoja.

Oman empiirisen tutkimukseni mukaan saleilla treenaa helvetisti "isoja" äijiä, jotka eivät pyllistele koskaan kyykkypaikalla. Kummasti aina vapaana kyykkymestat? Maksimissaan veivaavat jotain reidenojentajia tms... kerran viikkoon pariin. Silti niillä sitä kokoa on... Miksi?

Itse voin ainakin sanoa, että kyykky tms. ei ole ollut minulle koskaan mikään kehitys "boosti" muihin liikkeisiin (tätä jargonia täällä kuulee usein), esimerkiksi penkki lähti räjähdysmäiseen nousuun kun ostin rimpulan penkin makuuhuoneeseen ja tein joka päivä useita sarjoja. Kyllä, mukavasti nousi maksimit 100 --> 135kg n. 6kk aikana.

Aloittajalle:

Itse jättäisin kaikki taljat sun muut helvetiin ja keskittäisin kaiken treenin seuraaviin liikeisiin:

Penkki
Leuat
Dippi
Vatsat
+ ehkä jotain vipareita fiiliksen mukaan

Vetelet leukoja vastaotteella niin ottaa hauberitkin hittiä paremmin, takuulla ei lihat lähde selästä vaikka jopa kaikki selkäliikkeet olisivat pelkkiä leukoja eri muodoissaan.

Katsotaanpas kuinka moni tähän kirjoitelmaani vastaa räjähtävällä agrella... eikä ollu ees provo!

P.S Itse treenaan myös jalkoja

Back
Ylös Bottom