Järjetön väsymys aamupalan jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vmv
  • Aloitettu Aloitettu

vmv

Meinaako keltään muulta lähteä välillä taju kun syö ison aamupalan? Nyt taas syömisen jälkeen tuntuu että olisi pakko mennä sänkyyn takaisin jos ei pitäisi mennä kauppaan ja töihin.

Pitää vissiin alkaa syömään vähemmän heti herättyään ja vaikka tuntia myöhemmin uudestaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
itse huomasin aikoinaan ihan saman..yleensä söin puuroo tai mysliä ja kun pääsin työpaikalle ni meinasin nukahtaa ihan väkisin..nykysi syön vasta parin tunnin päästä herätyksestä ni ei ole mitään ongelmaa..en tiiä onko miten järkevää mutta ei ole kiva sekään ku saa taistella että pysyy hereillä! Mitäs sinä syöt aamupalaks?

Tuo on tavallista minkä tahansa raskaan aterian jälkeen, vielä enemmän aamulla kun kroppa ei ole vielä täysin hereillä.

Olisiko mahdollista jakaa aamiainen kahteen osaan a la pienempi aamiainen tavalliseen aikaan, välipala sen ja lounaan välissä? Jos syöt jotain raskasta hiilaripitoista puuroa/mysliä tms, olisiko mahdollista korvata pieni osa hedelmällä tai vastaavalla kevyemmin sulavalla?

On auttanut itseäni aamiaisväsymykseen ja -pahoinvointiin.

Aamupalan sisältöä kannattaa tarkastella enemmänkin. Jos siellä menee jotain mehuja, pullaa tms. sokeripitoista niin insuliini pudottaa verensokerin alhaiseksi ja sitten väsyttääkin niin pirusti.

Muistaakseni tuo aamupalan vaikutus oloon oli yksinkertaisin tapa kokeilla omaa insuliiniherkkyyttä: jos väsymys iskee noin tunnin sisällä hiilaripitoisesta aamupalasta, hiilarit eivät välttämättä sovi sinulle suurissa määrin (jos yritetään pitää läskit kurissa).

Juu yhdyn edellisiin, eli insuliiniherkkyydestä kysymys. Aamupalaksi vaikka munakasta, salaattia ja kokolihapiffiä oman mieltymyksen ja varallisuuden mukaan niin pitäisi helpottaa.

Minulla iski aikoinaan heikotus siinä tunnin päästä aamiaisesta, kun söin jotain muroja. Ei sopinut minulle. Nykyisin vedän proteiinilettuja, joissa siis täysjyväjauhoja (+leseitä), rahkaa, kananmunia (yllättävää), heraa ja maitoa. Ei ole väsymystä ja hyvältä maistuu.

Joskus voi myös pistellä kylmän viileästi pekonia ja munia. Oma settini on purkki maitorahkaa, puoli pakettia pekonia, 1 kokonainen kananmuna + 2-3 valkuaista. Tuolla jaksaa pitkään ja mahassakin on yllättäen mukavan kevyt olo verrattuna puurosta ja leivästä koostuvaan aamupalaan.

Aika kaloripitoista tuo toki on ja kyllähän sitä rasvan syömistä aamulla on kritisoitu. Itselläni tuo on kuitenkin sopinut hyvin dieettiin silloin tällöin syötynä.

Muistaakseni tuo aamupalan vaikutus oloon oli yksinkertaisin tapa kokeilla omaa insuliiniherkkyyttä: jos väsymys iskee noin tunnin sisällä hiilaripitoisesta aamupalasta, hiilarit eivät välttämättä sovi sinulle suurissa määrin (jos yritetään pitää läskit kurissa).

Charles Poliquin kirjoitti T-Nationissa juurikin noin.

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1371812

Tuo raju väsymys korkeahiilarisen aamiaisen seurauksena tarkoittaa, että tärkkelykset ja sokerit olisi parasta jättää treenin yhteyteen ja muuten pysytellä paleohiilareissa.

Homma voi kyllä olla varsin pienestä kiinni. Mulle ei sovi puuroksi keitetty elovena laisinkaan mutta sama määrä raakana toimii kyllä(pienempi GI). Siihen lisäksi vielä reilut proteiinit ja kohtuulliset rasvat jarruksi, niin ei tule ongelmia.

Jännä juttu, että punttitreeni näyttäisi selvästi kohottavan omaa insuliiniherkkyyttä juoksenteluun verrattuna.

Charles Poliquin kirjoitti T-Nationissa juurikin noin.

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1371812

Tuo raju väsymys korkeahiilarisen aamiaisen seurauksena tarkoittaa, että tärkkelykset ja sokerit olisi parasta jättää treenin yhteyteen ja muuten pysytellä paleohiilareissa.

Toisin sanoen jos vetäisee 3 pussia nuudelia aamupalaksi ilman kummoisempaa väsymystä voisi todeta että sietää hiilaria melko hyvin? Nim. merk. tulipahan kokeiltua aamulla vaihtoehtoista aamupalaa. :D

Yleensä aamupalaan on kuulunut 2 ruispalaa juustoineen, lautasellinen puuroa ja vihreää teetä. Sokeria tulee vain mustikkakeitosta jota heitän puuron sekaan ja sitäkin vain vähän. Voiko olla kyse insuliiniherkkyydestä jos sokeria ei aamupalassa ole juuri lainkaan? Hitaitahan nuo aamupalani hiilarit ovat.

Muuten väsymys iskee harvoin raskaampienkaan aterioiden jälkeen. Ongelma vaivaa lähinnä vain heräämisen jälkeen. Pitänee kokeilla tuota aamupalan jakamista kahteen osaan.

Ajankohtakin voi vaikuttaa, oman kokemuksen perusteella. Mulla klo 11 syödyn lounaan jälkeen väsyttää järjettömästi, mutta jos syön vasta klo 13 niin väsymystä ei tule. Mitään kovin järjellistä selitystä en tuohon keksi.

Elikkä jos aamupala väsyttää, niin eihän sitä pakko ole syödä. Tai syö tosi kevyesti ja/tai proteiinipitoisesti, tyyliin purkki rahkaa. Tai hörppää aamulla vain kahvit/teet (tai Guinnessit, kuten tosi äijät tekevät) ja syö myöhemmin.

Itse en juuri koskaan syö aamulla enempää kuin 2 palaa ruisleipää + 2 kuppia kahvia, ei vaan erityisesti maistu. Ja harvoin on enempään aikaakaan. :)

P.S. Pitää tietty muistaa että kaikkien "ruisleipien" hiilarit eivät välttämättä ole kovin hitaita...kun monissa ruisleipinä myydyissä on ruista 30-40 % ja loppu vehnää.

P.S. Pitää tietty muistaa että kaikkien "ruisleipien" hiilarit eivät välttämättä ole kovin hitaita...kun monissa ruisleipinä myydyissä on ruista 30-40 % ja loppu vehnää.

Ohoh, pitääkin vilkaista tuoteselosteet.

Olen kasvattanut aamupalaani pikkuhiljaa suuremmaksi ja hiilaripitoisemmaksi koska täältähän sen luin että näin kannattaa tehdä. :D

Mutta on aika perseestä kun vapaapäivinä pitää 8-10 tunnin yöunen jälkeen ottaa parin tunnin päiväunet perään kun aamupala vie voimat.

Tää on mielenkiintoista, löytyykö lisää tietoa? Söin reilu puoli tuntia sitten aamupalan ja nyt väsyttää. Kävin sitä ennen puolen tunnin kävelyllä. Aamupalana on lähes aine kauralesepuuroa, raejuustoa, vähän pilttiä ja kahvia. Ei siis huonoja hiilihydraatteja. Aamulla ei ole nälkä, mutta olen sen opetellut syömään kun siitä on niin paljon puhuttu päivän tärkeimpänä ateriana. Ehkei sovikaan kaikille.. taidan mennä takaisin sänkyyn..

Voiko olla kyse insuliiniherkkyydestä jos sokeria ei aamupalassa ole juuri lainkaan?

Tässä menee nyt kaksi asiaa jatkuvasti sekaisin.

Isuliiniherkkyys tarkoittaa kehon reagointikykyä haiman erittämään insuliiniin ja korkea herkkyys on siis hyvä asia. Alentunut insuliiniherkkyys eli insuliiniresistenssi tarkoittaa sitä, että normaali insuliinin määrä ei enää saa aikaan tarkoitettua reaktiota soluissa. Silloin veren sokeripitoisuus nousee ja seurauksena on väsynyt olo.

Väsymys hiilaripitoisen aamiaisen jälkeen ei automaattisesti tarkoita insuliiniresistenssiä ja orastavaa 2-tyypin diabetesta. Joidenkin asiantuntijoiden mielestä se on silti merkki hiilihydraattien sopivuudesta kyseiselle henkilölle.

Monet kertovat syövänsä vain "hyviä" hiilihydraatteja. vaikka hyvälle hiilihydraatille ei ole yksiselitteistä määritelmää. Ruis tai kaura ovat varmasti parempia hiilihydraatteja kuin maissi tai vehnä, mutta hyvinä hiilihydraatteina ei niitä itse pidä.

Poliquinin tekstissä ei jaoteltu hiilareita hyviin ja huonoihiin vaan paleo- ja neohiilareihin. Itsekin pidän tätä jakoa mielekkäämpänä.

Tää on mielenkiintoista, löytyykö lisää tietoa? Söin reilu puoli tuntia sitten aamupalan ja nyt väsyttää. Kävin sitä ennen puolen tunnin kävelyllä. Aamupalana on lähes aine kauralesepuuroa, raejuustoa, vähän pilttiä ja kahvia. Ei siis huonoja hiilihydraatteja. Aamulla ei ole nälkä, mutta olen sen opetellut syömään kun siitä on niin paljon puhuttu päivän tärkeimpänä ateriana. Ehkei sovikaan kaikille.. taidan mennä takaisin sänkyyn..

EDIT: Linkki artikkeliin olikin tuossa ylempänä..

RRR puhuu asiaa. Neo- ja paleohiilareiden ero on myös hyvä tiedostaa hiilihydraattien eroja miettiessä.

Kehottaisin nyt kokeiluluontoisesti pudottamaan aamupalasta noita hiilihydraattipitoisia safkoja ja korvaamaan jollakin proteeini- ja rasvapitoisella ja katsoa auttaako ongelmaan.

Ohoh, pitääkin vilkaista tuoteselosteet.

Olen kasvattanut aamupalaani pikkuhiljaa suuremmaksi ja hiilaripitoisemmaksi koska täältähän sen luin että näin kannattaa tehdä. :D

Mutta on aika perseestä kun vapaapäivinä pitää 8-10 tunnin yöunen jälkeen ottaa parin tunnin päiväunet perään kun aamupala vie voimat.

Tuolla aiemmin mainittiinkin että voisi olla hyvä ottaa hiilarit ei viljalähteistä, mutta jos otat viljoista niin ota rasvaa mukaan tohon aamupalaan. Pitäs hillitä tota Insuliinireaktiota. Kokeilemalla selviää mikä rasva-hiilari suhde toimii sinulla. Jos silti väsyttää niin kokeile jättää sitten viljat pois ainakin aamupalalta. Tällöinkin on hyvä ottaa rasvaa mukaan ihan kalorimielessä.

Mulla tuli pitkään paha olo aamupalan jälkeen ja joskus väsytti, mutta kun jätin viljat ja yleensäkin suuret hiilarimäärät aamupalta pois ongelmat poistuivat.

Ajankohtakin voi vaikuttaa, oman kokemuksen perusteella. Mulla klo 11 syödyn lounaan jälkeen väsyttää järjettömästi, mutta jos syön vasta klo 13 niin väsymystä ei tule. Mitään kovin järjellistä selitystä en tuohon keksi.

Enpä tiedä onko tästä järjellistä selitystä mutta...
Luin joskus työterveyslaitoksen julkaisua nimeltä "Hyvä uni – hyvä työ". Siinä oli juttua virkeystason kierrosta. Muistaakseni 5 tunnin jaksoissa ihminen on herkimmillään nukahtaa. Ajattelin että jos tuo kello 11 syöminen osuu juuri tuohon kohtaan, niin voisiko se selittää väsymystä?

Terveisin
Mikko

PS. Tuo 5 tuntia voi olla paljonkin väärin. Jotkut muistaa muistini olleen väärässä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom