Järjetön lihaskasvu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli olen käynyt salilla jo pari vuotta, mutta kunnon ohjelmaa olen noudattanut vasta reilut puoli vuotta, joista 10vk olin tauolla nilkan katkenneiden nivelsiteiden takia. Nyt tämän syksyn olen käynyt salilla suht aktiivisesti 2-3 krt/vko, vähän omien kiireiden mukaan. Eli mitään ihan älytöntä treeniä en ole vetänyt ja välissä on ollut viikkoja jolloin en ole kerennyt käydä ollenkaan. Musta vielä sen verran että olen 17-vuotias tyttö, pituus 167 ja paino viime keväänä 55-60kg, nyt 70kg. Mun ongelmana on siis se, että mun lihakset on kasvaneet joka puolelta todella paljon, vaikka naisille aina toitotetaan ettei lihaskasvua tarvitse pelätä. Enkä siis todellakaan liioittele kun sanon näin, sillä en mahdu enää 4kk sitten käyttämiini shortseihin, koska reidet ja peppu ovat kasvaneet niin paljon. Melkein kaikki farkut ovat myös jääneet pieneksi eivätkä nouse enää reisistä ylöspäin. Samoin kaikki paidat ja etenkin jakut ovat jääneet pieneksi hauiksen kohdalta. Kesällä laihduin pari kg, ja syksyn aikana on tullut 10kg lisää. Tällä hetkellä painoindeksi näyttää lievää ylipainoa, vaikka en todellakaan ole lähelläkään ylipainoista. Voiko nämä ylimääräiset 10kg siis olla lihasta ja voiko lihasmassaa muka oikeasti tulla noin paljon yhtäkkiä? Mun treeniohjelman teki personal trainer, ja ohjelman on tarkoitus kasvattaa lihasmassaa ja voimaa(?)(missä se onnistui vähän turhankin hyvin...) ohjelma on jaettu yläkroppaan ja alakroppaan, toisessa jalat ja vatsa ja toisessa selkä ja kädet. Toistoja on 11, sarjoja 3 ja painoja sen verran että jaksan juuri ja juuri tehdä viimeisen toiston. Pelkkä lihominenkaan ei ole todennäköistä, sillä treenaan muuten 3krt/vko, syön terveellisesti enkä ole muuttanut elämäntapojani mitenkään.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mitä jos kattoisit peiliin, tai kävisit kenties mittauttamassa kehonkoostumuksen? Jos vaatteet puristaa lihasten kohdalta ja ylimääräistä fläbää ei ole, kyllä se kovasti lihakselta kuulostaa. Oot vielä kasvavassa iässä, ehkä siitä on tullut jotain lisäbuustia. Muuten on vähän vaikea alkaa nettitohtoriksi täällä, toki internetin ihanasta maailmasta saattaa löytyä kasa sairauksia jotka saattavat vastaavaa aiheuttaa, mutta jos nyt pitäydytään ihan siinä että treeni on mennyt hyvin perille.

Vertaa ennen ja jälkeen kuvia - missä muutokset todellisuudessa ovat. Oman kehon arvioiminen objektiivisesti ei aina ole helppoa. Joillakuilla kehitystä ei tapahdu omasta mielestä yhtään ja toisilla kehitys on aivan kohtuutonta. Jos viimeisen kuuden kuukauden aikana totaalitaukoa on tullut 2½-kuukautta se tarkoittaisi karkeasti sitä, että 3½-kk treenien aikana lihasta on tullut 3kg/kk. Tahti olisi kovempi kuin Wileniuksella :) .

Otas huomioon että aloittelijan lihaskasvu on kuukausitasolla nopeampaa kuin esim Wileniuksella. Mutta kyllä tuo 3kg silti kuulostaa minunkin korvaan aika isolta luvulta.

Missä kunnossa olit ennen saliharrastuksen aloittamista? Itse olin juuri pituuskasvuni ohittanut vinkuheinä, joten kun aloitin treenaamisen ja oikein syömisen (tai oikein ja oikein... ainakin paremmin), paino alkoi nousta huimasti, ja esimerkiksi näkyviin ilmestyvä takareisi säikäytti minut ihan kunnolla :D
Olet myös aika nuori, joten voiko kyseessä olla lihaskasvun lisäksi normaalia lantion levenemistä?

Ennen- ja jälkeen-kuvat on aika hyvä keino nähdä, mihin puntarilla näkyvä lisämassa on mennyt. Minäkin pitäytyisin siinä, että lihas on ottanut hyvin treeniä vastaan, mikä on hyvä juttu.

Otas huomioon että aloittelijan lihaskasvu on kuukausitasolla nopeampaa kuin esim Wileniuksella. Mutta kyllä tuo 3kg silti kuulostaa minunkin korvaan aika isolta luvulta.

Missä kunnossa olit ennen saliharrastuksen aloittamista? Itse olin juuri pituuskasvuni ohittanut vinkuheinä, joten kun aloitin treenaamisen ja oikein syömisen (tai oikein ja oikein... ainakin paremmin), paino alkoi nousta huimasti, ja esimerkiksi näkyviin ilmestyvä takareisi säikäytti minut ihan kunnolla :D
Olet myös aika nuori, joten voiko kyseessä olla lihaskasvun lisäksi normaalia lantion levenemistä?

Ennen- ja jälkeen-kuvat on aika hyvä keino nähdä, mihin puntarilla näkyvä lisämassa on mennyt. Minäkin pitäytyisin siinä, että lihas on ottanut hyvin treeniä vastaan, mikä on hyvä juttu.

Siis mulla pituuskasvu sun muu kehitys on loppunut jo vuosia sitten, että sitä on vähän hankala tästä syyttää. Ja ennen salitreeniä olen harrastanut kilpaurheilua 4 krt/vko ja juossut pari kertaa viikossa. Eli hyvässä kunnossa olen ollut aikasemminkin(oikeastaan paremmassa kuin nykyään) ja lihaksikas olen myös ollut aina, etenkin juuri käsistä ja reisistä joihin omassa lajissani vaaditaan paljon voimaa. Mutta nyt ne on vaan alkanut elää ihan omaa elämäänsä!

Voit laittaa mulle ennen ja jälkeen-kuvat sähköpostiin, jos et kehtaa kaikkien nähtäville tänne laittaa. :)

Siis mikä nyt oli ongelma? Jos kroppa näyttää hyvältä ja tulosta tulee niin asiat ovat menneet oikein. Jos on liikaa lihasta niin vähennät treeniä niin ihan varmasti rupeaa lihat palamaan.

Siis mikä nyt oli ongelma? Jos kroppa näyttää hyvältä ja tulosta tulee niin asiat ovat menneet oikein. Jos on liikaa lihasta niin vähennät treeniä niin ihan varmasti rupeaa lihat palamaan.

Kymysys taisi olla, että onko lisämassa lihasta vai rasvakudosta. Mun korvaan kuulostaa epäilyttävästi hyvinhermottuneelta lihakselta. Harvemmin se rasva kai hauiksen kohdalle asettuu...

On kyllä lähes uniikkia että lihasmassaa tulisi liikaa ja liian helpolla. :D

Jos puhutaan siis normaalikehosta ilman mitään roinaa. Pidemmällä treenillä ja liian matalilla rasvoilla voi kyllä natunakin saada aikaan epäesteettisen lopputuloksen sellaisten ihmisten silmissä jotka eivät pidä muskelimakeista. Tai Maijoistakaan. Roinaaminen on sitten ihan oma juttunsa.. :D

Kymysys taisi olla, että onko lisämassa lihasta vai rasvakudosta. Mun korvaan kuulostaa epäilyttävästi hyvinhermottuneelta lihakselta. Harvemmin se rasva kai hauiksen kohdalle asettuu...

Kai sen nyt erkkikin näkee kumpaa se on jos sitä on paljon tullut. Ja mitä väliä muutenkin? Siinä vaiheessa kun on rasvat liian korkealla niin rupeaa kiristelemään ja senhän näkee peilistä eikä pakkikselta. Oudoista asioista nyt tehdään päänvaivaa :rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voiko nämä ylimääräiset 10kg siis olla lihasta ja voiko lihasmassaa muka oikeasti tulla noin paljon yhtäkkiä?

Ei, jos et ole hyvin harvinainen poikkeus. Naisille lihaskasvupotentiaaliksi kerrotaan yleensä max. 3 kg/ vuosi. Ja silloinkin on yleensä jo ihan kaikki elementit kohdillaan. Ja treeni on kovaa.

Todennäköisesti tuossa on siis mukana myös nestettä ja rasvaa. Mutta lihaksessa sitten taas onkin se kiva juttu, että kun on mukana sitäkin, kokonaisuus näyttää paljon paremmalta ja tai hyvältä. JOS sua nykyiset mitat ahdistavat, niin sitten kannattaisi treeniä keventää/ vaihtaa se rasvanpolttoversioon ja tsekata ruokavalio. Yhtenä vaihtoehtona tietty on myös vaihtaa liikuntamuodoksi joku vähemmän lihaskasvua tukeva, enemmän kuluttava laji tai lisätä nykyisen treenin oheen pari kertaa viikko vaikka spinning.

Ja sitten tässä on sekin, että sähän et ole vielä aikuinen, vaan siellä jossain välissä. Ja naisistuessa myös kulutus voi muuttua. Muutenkin niin ihminen luonnostaan hieman ylisyö. Eli jos vaikka joka vuosi syö täsmälleen saman määrän kaloreita, niin monesti käy niin, että paino nousee jonkin verran.

Kolme kertaa viikossa sali ei myöskään ole lajina mikään kovinkaan kuluttava. Toki mitä enemmän on lihasta, sitä enemmän kroppa kuluttaa myös levossa. Mutta sitten taas syksyn/talven myötä monilla myös peruskulutus hieman laskee. Vähemmän esimerkiksi hyötyliikuntaa jne.

No mitä se lihas sitten on? Suurimmalta osin taitaa olla solunestettä minkä määrä saattaa vaihdella ihan ravinnon mukaankin. Aloittelija ja esim. sairaana ollut uudelleen salille palaava henkilö voi saada nopeastikin "lihaksia"...

Zone-sarja -42%
Back
Ylös Bottom